Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fristående brottsutredningsorgan för anmälningar mot polis och åklagare, m.m., Dir. 2004:180
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-12-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera
regleringen, organisationen och handläggningsrutinerna för
brottsanmälningar mot anställda inom polisen och mot
åklagare, det s.k. internutredningsförfarandet.
Utgångspunkten för arbetet skall vara att medborgarna skall
ha största möjliga förtroende för brottsutredningar som
bedrivs om anställda inom polisen och om åklagare.
Utredaren skall presentera ett förslag till hur ett från
polisen och åklagarväsendet fristående och oberoende
utredningsorgan för handläggning av brottsutredningar om
anställda inom polisen och om åklagare skulle kunna vara
utformat och organiserat, och är fri att föreslå den lösning
som utredaren finner bäst. Utredaren skall identifiera och gå
igenom de skäl som talar för respektive emot inrättandet av
ett sådant organ. Uppdraget innefattar i denna del att lämna
ett förslag till hur utredningsorganet i stället för allmän
åklagare kan ges åtalsbefogenhet i de fall åklagare inom
åklagarväsendet misstänks ha begått brott. Relevanta
frågeställningar, såsom t.ex. organets kompetensförsörjning,
rättsliga ställning och befogenheter, skall prövas. Förslag
skall lämnas på de författningsändringar och andra åtgärder
som behöver vidtas för att ett sådant fristående organ skall
kunna inrättas.
Utredaren skall vidare utreda formerna för och lägga fram
förslag på ett särskilt obligatoriskt utredningsförfarande för
fall där någon avlidit eller skadats allvarligt i samband med
ett polisingripande men där det inte finns misstanke om brott.
Utredaren skall beräkna vilka kostnader förslagen kommer att
medföra och ange hur verksamheten skall finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 2005.
Nuvarande system
Nedan lämnas en kortfattad redogörelse för hur
internutredningsverksamheten inom polis- och
åklagarväsendena är organiserad i dag. För en mer utförlig
redogörelse kan hänvisas till betänkandet Förstärkt
granskning av polis och åklagare (SOU 2003:41).
Brottsutredningar mot anställda inom polisen och mot åklagare
Enligt 22 § lagen (1994:260) om offentlig anställning (LOA)
är en arbetsgivare under vissa förutsättningar skyldig att göra
en åtalsanmälan mot en arbetstagare som är skäligen misstänkt
för att i sin anställning ha begått brott. I LOA finns dessutom
bestämmelser om tjänsteförseelse och disciplinpåföljder.
Regleringen i LOA gäller även för arbetstagare inom polisen
och åklagarväsendet. För dessa gäller dessutom särskilda
bestämmelser om skyldighet att anmäla eller utreda fel som
begåtts i tjänsten.
I 5 kap. polisförordningen (1998:1558) finns särskilda
bestämmelser om handläggningen av anmälningar mot
anställda inom polisen. Huvudregeln är att en sådan anmälan
omedelbart skall överlämnas till åklagare för prövning av om
en förundersökning skall inledas eller inte. Detsamma gäller
om en person har skadats antingen genom något som en
anställd inom polisen har gjort i tjänsten eller under sin
vistelse i polisarrest, under förutsättning att skadan är
allvarlig. Själva utredningsarbetet, som leds av åklagare,
utförs huvudsakligen av poliser vid polismyndigheternas
internutredningsenheter. Rikspolisstyrelsen har utfärdat
föreskrifter och allmänna råd om handläggningen av anmälningar
mot anställda inom polisen (RPSFS 2000:19, FAP 403-2).
När det gäller handläggningen av anmälningar mot bl.a. åklagare
har Riksåklagaren utfärdat föreskrifter (RÅFS 1996:1).
Frågornas tidigare behandling
Våren 1997 föreslog Justitieutskottet att Riksdagens revisorer
skulle granska konsekvenserna av de dittills genomförda
organisationsförändringarna inom rättsväsendet. Riksdagens
revisorer redovisade sin granskning i rapporten
Organisationsförändringar inom rättsväsendet (1998/99:9). I
rapporten konstaterade revisorerna att det fanns brister i
förundersökningsverksamheten. Bland annat gjordes
bedömningen att tillsynen över verksamheten inte var
tillräcklig. Revisorerna ansåg att polisens och åklagarnas
utredningsverksamhet borde betraktas som en helhet vid
inspektioner och föreslog därför att tillsynen skulle förstärkas
både över polisens och åklagarnas förundersökningsverksamhet.
Revisorerna föreslog att regeringen borde tillsätta en utredning
för att utreda frågan om ett oberoende tillsynsorgan borde
inrättas inom rättsväsendet. Enligt revisorerna borde utredningen
även lämna förslag till hur ett sådant organ skulle kunna
organiseras. Justitieutskottet anslöt sig till revisorernas
bedömning. Enligt utskottet fanns det skäl att överväga om
ett oberoende tillsynsorgan borde inrättas. Utskottet anförde
att det borde vara regeringens uppgift att utreda frågan (bet.
1999/2000:JuU11). Riksdagen beslutade i enlighet med
utskottets begäran (rskr. 1999/2000:211).
Den 14 december 2000 gav regeringen en parlamentariskt
sammansatt kommitté - Kommittén om tillsynen över polis
och åklagare (nedan benämnd kommittén) - uppdraget att
granska den ordinära tillsynen över polisen och
åklagarväsendet i syfte att säkerställa att medborgarnas krav
på en demokratisk insyn och kontroll skulle kunna tillgodoses
på bästa sätt. En viktig del av uppdraget angavs vara att
överväga om det finns skäl att inrätta ett oberoende
tillsynsorgan med uppgift att utöva tillsyn över polisens och
åklagarväsendets brottsutredningsverksamhet. Kommittén
skulle också överväga om regleringen, organisationen och
handläggningsrutinerna för brottsanmälningar och klagomål
mot anställda inom polisen och åklagarväsendet uppfyller de
höga krav som måste ställas på en sådan verksamhet.
I april 2003 överlämnade kommittén sitt betänkande Förstärkt
granskning av polis och åklagare (SOU 2003:41). I
betänkandet angavs att internutredningarna sköts på ett bra
sätt och i stort inte uppvisar några brister. Den centrala frågan
är emellertid enligt kommittén allmänhetens förtroende för
detta utredningsförfarande. Mot bakgrund av detta ansåg
kommittén att nuvarande system bör förbättras, bl.a. genom
att utomståendes insyn i internutredningarna ökas och genom
att information om verksamheten sprids till allmänheten.
Kommittén ansåg dock inte att det borde inrättas något
fristående organ för internutredningsverksamheten. Inte
heller fann kommittén att det fanns behov av att inrätta ett
fristående tillsynsorgan.
Betänkandet har remissbehandlats. Majoriteten av
remissinstanserna tillstyrkte förslagen. Därutöver fanns
emellertid ett antal remissinstanser, däribland Riksdagens
ombudsmän (JO), Ekobrottsmyndigheten, Statskontoret och
Juridiska fakultetsstyrelsen vid Lunds universitet, som riktade
stark kritik mot förslagen.
Behovet av ytterligare utredning
Ordinär rättslig tillsyn
För att säkerställa respekten för de mänskliga rättigheterna
och den demokratiska kontrollen samt för att upprätthålla
medborgarnas förtroende för rättsväsendet, är det av
avgörande vikt att det finns en effektiv ordinär rättslig tillsyn
eller annan kontroll av polisen och åklagarväsendet vid sidan
av den extraordinära tillsyn som JO och Justitiekanslern
utövar. Särskilt angeläget är detta i de delar av verksamheten
där möjligheterna till medborgerlig insyn och inflytande är
begränsade och där myndigheterna getts befogenheter att
använda tvångsmedel mot enskilda. Kommittén har emellertid, som
ovan nämnts, inte ansett att det finns behov av ett fristående
tillsynsorgan. Kommittén har i stället föreslagit att de
förbättringar som krävs i fråga om tillsynen över
polismyndigheternas verksamhet kan ske inom ramen för dels
Rikspolisstyrelsens, dels de lokala polisstyrelsernas
tillsynsverksamhet. Enligt kommittén bör Rikspolisstyrelsens
styrelse anförtros ansvaret för tillsynen över
Rikskriminalpolisens och Säkerhetspolisens verksamhet.
Dessutom bör polisstyrelserna åläggas att årligen upprätta en
verksamhetsplan för tillsynen.
I fråga om den ordinära rättsliga tillsynen över polisen bör
nu dessa förslag analyseras vidare inom Regeringskansliet. I
det sammanhanget bör också ytterligare analyseras
SÄPO/Rikskrimkommitténs förslag (SOU 2000:25) om att
tillsynen över den verksamhet Rikskriminalpolisen och den
verksamhet Säkerhetspolisen bedriver bör utövas av en
oberoende nämnd.
När det gäller tillsynen över åklagarna bedömde kommittén
att tillsynen behöver förbättras såvitt avser den ordinära
rättsliga tillsynen, bl.a. att den oftare genomförs tillsammans
med polisen. Kommittén ansåg att dessa förbättringar fordrar
att - jämte Riksåklagaren - de överåklagare som är
myndighetschefer har ett tillsynsansvar som framgår av
någon författning.
Förutsättningarna för utvecklingen av den rättsliga tillsynen
inom åklagarväsendet har sedan kommittén lade fram sina
förslag i viss mån förändrats. Riksdagen beslutade den 7
december 2004 att anta regeringens förslag om en ny
åklagarorganisation (prop. 2004/05:26). I propositionen
föreslås att den centrala förvaltningsmyndigheten
Riksåklagaren och de regionala åklagarmyndigheterna, dvs.
med undantag för Ekobrottsmyndigheten, skall avvecklas och
per den 1 januari 2005 bilda en ny myndighet. Syftet med
reformen är bl.a. att förstärka den lokala operativa
åklagarverksamheten och förbättra verksamheten för rättslig
utveckling och uppföljning. Inom ramen för den nya
organisationen skapas utvecklingscenter som har ett ansvar
för rättslig ledning och kontroll samt överprövningsverksamhet
inom funktionellt bestämda områden. Dessutom inrättas inom det
centrala myndighetskansliet en avdelning för bl.a. tillsyn,
rättslig kontroll och utveckling av åklagarverksamheten på de
områden som inte omfattas av utvecklingscentrens ansvar.
Brottsanmälningar mot poliser kommer att handläggas vid en
nyinrättad nationell kammare (Polisenheten). När det gäller
mål om brott av åklagare eller domare skall Polisenheten stå
till riksåklagarens förfogande för utredningar i de fall då
riksåklagaren beslutat inleda förundersökning.
Internutredningsverksamhet
Det är av grundläggande betydelse för tilltron till polisen och
åklagarväsendet att det finns bestämmelser om skyldighet för
arbetsgivare att anmäla brott eller utreda fel som begåtts av
anställda inom dessa myndigheter. När det gäller enskilda
medborgares tilltro till brottsutredningar om anställda inom
polisen och om åklagare är det av fundamental betydelse att
utredningarna bedrivs oberoende och självständigt. Systemet
måste utformas så att det inte ger utrymme för misstro.
Enligt JO:s uppfattning bör frågan om ett oberoende organ
för brottsutredningar om anställda inom polisen och om
åklagare utredas på nytt. JO pekar på att formerna för
utredning av brottsmisstankar mot anställda inom polisen är
en fråga som har tilldragit sig stort intresse i den allmänna
debatten, och det är i första hand i detta hänseende som
frågan om allmänhetens förtroende för verksamheten har
aktualiserats. Enligt JO ligger det därför nära till hands att
i första hand granska argumenten för och emot inrättandet av
en särskild myndighet för handläggningen av sådana ärenden.
JO betonar dock att förtroendeaspekten även är av stor
betydelse när det gäller handläggningen av brottsanmälningar
mot åklagare. När det gäller åklagare föreslår dock JO att
tillsynsverksamheten i Riksåklagarens kansli förstärks så att
den får tillräckliga resurser. En lämplig organisatorisk
ordning för detta skulle, enligt JO, vara att en särskild enhet
inrättades i Riksåklagarens kansli för handläggning dels av
dessa ärenden, dels av överprövningsärenden.
Regeringen har förståelse för de synpunkter JO lämnat. Det
finns skäl som talar såväl för som emot inrättandet av ett
oberoende utredningsorgan. För att kunna bedöma vilken
lösning som är den mest ändamålsenliga krävs en noggrann
analys av de olika för- och nackdelarna, samt överväganden
om vilka uppgifter organet skall ha och hur det kan tänkas
vara utformat. Någon sådan analys har inte kommittén gjort.
Regeringen anser därför att frågan om ett oberoende
utredningsorgan måste övervägas ytterligare. Enligt
regeringen bör en sådan utredning omfatta frågan om det bör
inrättas ett oberoende organ för handläggning av
brottsutredningar om anställda inom polisen och om åklagare.
Som JO uttalat finns det skäl som talar såväl för som emot ett
fristående, oberoende organ för handläggning av
brottsutredningar om anställda inom polisen och om åklagare.
I ett fortsatt utredningsarbete bör det ingå att utförligt
redovisa dessa skäl.
Innan det är möjligt att ta ställning till om ett fristående
utredningsorgan skall inrättas måste ett antal frågor
analyseras, bl.a. hur ett sådant organ skall vara organiserat
och finansieras och vidare vilken kompetens personalen skall
ha. En bedömning av frågor som utredningsorganets
effektivitet och resursbehov kan därefter göras.
Sammanfattningsvis anser regeringen att det bör tillkallas en
särskild utredare för att utreda frågor om brottsutredningar
om anställda inom polisen och om åklagare.
I avvaktan på att den utredning som nu tillsätts redovisar sitt
uppdrag och på att man slutligen tar ställning till dess förslag,
kommer regeringen att arbeta för att förstärkningar skall ske
inom det nuvarande internutredningssystemet. I det arbetet
kommer vissa av kommitténs förslag att behandlas.
Osmo Vallo-utredningen
En fråga som har nära anknytning till systemet för
brottsutredningar om anställda inom polisen är frågan om
vilka åtgärder som bör vidtas om en person avlider eller
skadas i samband med ett polisingripande utan att det finns
misstanke om att ett brott har begåtts. Osmo Vallo-
utredningen har i sitt betänkande Osmo Vallo - utredning om
en utredning (SOU 2002:37) lämnat förslag som tar sikte på
sådana situationer.
Osmo Vallo-utredningens förslag om ett särskilt obligatoriskt
utredningsförfarande m.m.
Om allmänhetens förtroende för utredningar av dödsfall eller
skador som inträffar i samband med ett polisingripande skall
upprätthållas, måste det enligt Osmo Vallo-utredningen
införas ett särskilt utredningsförfarande som tillgodoser detta.
Utredningen har föreslagit att det alltid skall genomföras en
utredning när en person avlidit eller skadats allvarligt i
samband med ett polisingripande. Enligt utredningens förslag
skall en utredning genomföras även om det inte finns
förutsättningar att inleda någon förundersökning, dvs. i fall
där det inte finns anledning att anta att en polisman har gjort
sig skyldig till obefogat våld eller annat brott i samband med
händelsen. Denna utredningsordning föreslås också gälla om
en person har avlidit eller skadats allvarligt antingen under
sin vistelse i polisarrest eller genom något som en anställd
inom polisen gjort i tjänsten. Utredningen föreslås göras
under ledning av åklagare. Detta skall fungera som en garanti
för att erforderliga utredningsåtgärder vidtas. Syftet med det
utredningsförfarande som Osmo Vallo-utredningen har föreslagit
är dels att klargöra omständigheterna vid skadetillfället eller
dödsfallet, dels att ge underlag för beslut om någon
förundersökning skall inledas eller inte. Polismännens
avrapportering i situationer som här avses föreslås regelmässigt
göras genom förhör.
Osmo Vallo-utredningen har vidare föreslagit att det bör
införas en rätt till biträde i situationer där det särskilda
utredningsförfarandet är tillämpligt. I första hand bör detta
enligt utredningen gälla då någon avlidit men även omfatta
fall med mycket allvarliga skador. Den avlidnes anhöriga
respektive den skadade skall då ha rätt till biträde.
Utredningen har ansett att ett biträde skall förordnas enligt
lagen (1988:609) om målsägandebiträde.
Osmo Vallo-utredningens betänkande har remissbehandlats. I
stort sett samtliga remissinstanser har varit positiva till
förslaget om ett särskilt obligatoriskt utredningsförfarande
vid dödsfall eller fall med allvarliga skador i samband med
polisingripande. Remissinstanserna har vidare varit positiva
till att det skall finnas en rätt till biträde. Några
remissinstanser har dock ifrågasatt om behovet av biträde
skall tillgodoses inom ramen för målsägandebiträdesinstitutet.
Behovet av utredning
Polisen är ett av de få samhällsorgan som har rätt att använda
fysiskt våld som ett yttersta medel för att kunna genomföra
en tjänsteåtgärd. Om en person avlider eller skadas allvarligt i
samband med ett polisingripande, ställs det särskilt stora krav
på de myndigheter som skall utreda händelsen. Utredningen
måste ske på ett rättssäkert, effektivt och trovärdigt sätt så
att allmänheten kan känna förtroende för de resultat som uppnås.
Själva brottsutredningsarbetet, som leds av åklagare, utförs
av poliser. Det förhållandet att brottsutredningarna genomförs
av polis riskerar dock i sig att bidra till att berörda personer
brister i sitt förtroende för de resultat som uppnås. Regeringen
anser därför att det finns goda skäl att, såsom Osmo
Vallo-utredningen har föreslagit, införa en ordning med
obligatoriska utredningar oberoende av om det finns någon
brottsmisstanke när någon skadas allvarligt eller avlider i
samband med ett polisingripande.
Osmo Vallo-utredningens arbete syftade till att tjäna som
underlag för regeringens fortsatta överväganden i frågan om
förändringar borde vidtas när det gäller utredningar av
dödsfall och allvarliga skador i samband med
polisingripanden. Förslagen är riktlinjer för vilka fortsatta
utredningsåtgärder och förändringar som utredningen anser
bör vidtas. I utredningens uppdrag ingick inte att i detalj
ange vilka författningsändringar som krävdes eller att lämna
förslag till författningstext.
Regeringen anser, mot denna bakgrund, att den utredare som
skall utreda frågan om internutredningar (jfr ovan) också bör
ges i uppdrag att ta fram förslag till hur ett särskilt
utredningsförfarande av det slag som Osmo Vallo-
utredningen skisserat närmare bör utformas och organiseras.
Uppdraget bör bl.a. syfta till att utarbeta förslag till
nödvändiga författningsändringar.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en grundlig översyn av
regleringen, organisationen och handläggningsrutinerna för
brottsanmälningar mot anställda inom polisen och mot
åklagare, det s.k. internutredningsförfarandet. I översynen
ingår även utredningar av brott begångna av polisanställda
och åklagare utom tjänsten. Utgångspunkten skall vara att
medborgarna skall ha största möjliga förtroende för
brottsutredningar som bedrivs om anställda inom polisen och
om åklagare.
Utredaren skall presentera ett förslag på ett fristående organ
för brottsanmälningar mot anställda inom polisen och mot
åklagare och är fri att föreslå den lösning som utredaren
finner bäst. Utredaren skall identifiera och redovisa de skäl
som talar såväl för som emot ett sådant utredningsorgan.
Utredaren skall bl.a. ta ställning till vilken rättslig ställning
organet skall ha, vem som skall utöva kontroll över organet,
vilka befogenheter som skall ges organet och dess anställda,
hur frågor om kompetensförsörjning och ekonomi skall lösas,
hur organet skall förhålla sig till åklagarväsendet, hur man
skall göra med utredningar av brott som har begåtts utom
tjänsten och hur man - såvitt avser åklagarväsendet - skall
lösa de rättsliga problem som kan uppkomma i förhållandet
mellan ärenden som handläggs vid det fristående organet och
den överprövningsverksamhet som bedrivs inom åklagarväsendet.
En utgångspunkt för förslaget skall vara att utredningsorganet
i stället för allmän åklagare skall ha åtalsbefogenhet i de fall
åklagare inom åklagarväsendet misstänks ha begått brott. I
utredarens uppdrag ingår att lämna förslag till de
författningsändringar och andra åtgärder som är nödvändiga för
att ett fristående utredningsorgan skall kunna inrättas. När det
gäller Säkerhetspolisens verksamhet skall de särskilda
förutsättningar som gäller, bl.a. ur sekretesshänseende, beaktas.
Utredaren skall vidare utreda formerna för ett särskilt
obligatoriskt utredningsförfarande för fall där någon skadats
allvarligt eller avlidit i samband med ett polisingripande utan
att det finns misstanke om brott. Förslagen i Osmo Vallo-
utredningen i denna del skall tjäna som utgångspunkt för
utredarens fortsatta överväganden. I uppdraget ingår att lägga
fram förslag till hur ett sådant utredningsförfarande bör vara
utformat och organiserat. Utredaren skall vidare överväga
vilket behov de efterlevande eller den som skadats allvarligt i
angivna fall kan antas ha av rättsligt biträde inom ramen för
utredningsförfarandet, och hur detta behov bör tillgodoses.
Även i dessa delar skall utredaren lämna förslag till
författningsändringar.
Utredaren skall göra en jämförelse med övriga nordiska
länders och vissa EU-länders utredningsförfaranden.
Utredaren skall vidare redovisa vilka kostnader förslagen kan
komma att medföra och lämna förslag på hur dessa kostnader
skall finansieras.
Utredaren bör under arbetet samråda med Statens ansvarsnämnd,
Arbetsgivarverket och de fackliga organisationerna.
Frågor om förfarandet för åläggande av disciplinansvar och
andra arbetsrättsliga åtgärder omfattas inte av uppdraget. De
särskilda regler om disciplinansvar som för offentliganställda
gäller utöver det straffrättsliga förfarandet motiveras av
arbetsgivarens möjlighet att ingripa mot en anställd när denne
har begått fel i tjänsten. Dessa frågor är alltså av
arbetsrättslig art. Frågor om disciplinansvar bör således inte
ingå som en arbetsuppgift för det nya organet. Dock bör organet
kunna bistå polisen och åklagarväsendet i utredningar om
disciplinansvar.
Redovisning av uppdraget
Utredningen skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december
2005.
(Justitiedepartementet)