Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av jämställdhetspolitiken, Dir. 2004:18
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-02-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
jämställdhetspolitikens mål, inriktning, organisation och
effektivitet. Utredaren skall överväga vilka mål som bör gälla
för den framtida jämställdhetspolitiken samt lämna förslag till
mål och resultatindikatorer för dessa. Utredaren skall grunda
sina förslag på en analys av vilket ansvar och åtagande som
det offentliga, i form av stat och kommun, bör ha. Utredaren
skall vidare analysera hur den nuvarande organisationen för
jämställdhetspolitiken fungerar och lämna förslag till hur den
skall kunna förbättras och effektiviseras.
Bakgrund
Jämställdhetspolitikens mål
I den jämställdhetspolitiska propositionen Delad makt delat ansvar
(prop. 1993/94:147) angavs att det övergripande målet för
jämställdhetspolitiken är ett samhälle där kvinnor och män har
samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter inom alla väsentliga
områden i livet. Utifrån detta övergripande mål formulerades sex
delmål:
- en jämn fördelning av makt och inflytande,
- samma möjligheter till ekonomiskt oberoende,
- lika villkor och förutsättningar i fråga om företagande, arbete,
arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter i arbetet,
- lika tillgång till utbildning och möjligheter till utveckling av
personliga ambitioner, intressen och talanger,
- delat ansvar för hem och barn samt
- frihet från könsrelaterat våld.
Dessa mål gäller i dag för jämställdhetspolitiken.
I regeringens skrivelse Jämt och ständigt (skr. 2002/03:140) som
lämnades till riksdagen våren 2003 framhöll regeringen att
jämställdhetsarbetet fortsättningsvis måste ges en mer feministisk
inriktning. "Utmaningen i jämställdhetsarbetet framöver måste
således vara att förändra kvinnors och mäns kvalitativa rättigheter
och möjligheter. Vi måste synliggöra könsmaktsordningen och angripa
de strukturer som upprätthåller den."
I sammanhanget kan nämnas att jämställdhetspolitiken även är en
viktig del i regeringens arbete med hållbar utveckling som är ett
övergripande mål för regeringens politik.
Jämställdhetspolitikens organisering
Den organisatoriska uppbyggnaden av jämställdhetspolitiken inleddes
1980 med inrättandet av Jämställdhetsombudsmannen, JämO. I
Regeringskansliet inrättades jämställdhetsenheten 1982.
I linje med den uttalade strategin om jämställdhetsintegrering och
i syfte att stärka jämställdhetsarbetet på regional och lokal nivå,
föreslogs i propositionen Delad makt delat ansvar (prop. 1993/94:147)
att jämställdhetsorganisationen skulle utökas. Detta skedde i och
med inrättandet av experter för jämställdhet på regional nivå 1995.
En viktig del i jämställdhetsintegreringen är att myndigheterna har
ett tydligt ansvar för genomförandet av jämställdhetsmålen inom
olika sakområden. Verksförordningen (1995:1322) - som på
övergripande nivå reglerar myndigheternas ledningsformer,
organisation, ansvar och uppgifter - fick 1995 ett tillägg om
att samtliga myndigheter har ansvar för att beakta de krav som
ställs på verksamheten i fråga om jämställdhet mellan kvinnor och
män. Utöver verksförordningen förtydligas också ansvaret för
jämställdhetsfrågor i instruktionen till ett fåtal myndigheter.
Riksrevisionsverkets granskning av regeringens styrning av
myndigheterna på jämställdhetsområdet (RRV 2000:17) visade att
cirka hälften av myndigheterna under 1999 hade någon form av
uppdrag eller återrapporteringskrav som gällde jämställdhet i
de årliga regleringsbreven.
Cirka 230 myndigheter lyder direkt under regeringen. Förutom att
varje departement inom Regeringskansliet har fått ansvar för
jämställdhetsfrågorna inom sina ansvarsområden, har myndigheterna
detta ansvar - genom verksförordningens krav, eller direkt genom
uppdrag och återrapporteringskrav i regleringsbreven. Detta har
inneburit att antalet aktörer med ansvar för jämställdhetspolitiken
har ökat.
Jämställdhetsarbetets utveckling
Den centrala statliga jämställdhetsorganisationen utanför
Regeringskansliet utgörs i dag av Jämställdhetsombudsmannen (JämO)
och Jämställdhetsnämnden.
JämO:s uppdrag är kopplat till jämställdhetslagen (1991:433) som
gäller i arbetslivet och lagen (2001:1286) om likabehandling av
studenter i högskolan. Frågor om jämställdhetsintegrering i
myndigheters ordinarie verksamhet åligger inte JämO.
Länsstyrelserna skall, enligt förordningen (2002:864) med
länsstyrelseinstruktion, främja jämställdhet mellan kvinnor och
män. Länsstyrelserna är den myndighet på regional nivå som har
ansvaret att verka för att jämställdhetspolitikens mål får
genomslag i länen. I instruktionen framgår att länsstyrelsen
skall ha en särskild sakkunnig för frågor om jämställdhet
mellan kvinnor och män. Han eller hon skall utifrån de nationella
målen för jämställdhetspolitiken främja jämställdhetsarbetet i
länet och medverka till att integrera jämställdhetsaspekten i
länsstyrelsens uppgifter. En utvärdering av jämställdhetsarbetet
vid länsstyrelserna har genomförts (Länsstyrelsernas
jämställdhetsarbete 1998-2002, Regeringskansliet 2003).
En sammanhållen, effektiv statlig länsförvaltning är ett
prioriterat intresse vid organisering av den statliga regionala
förvaltningen, enligt propositionen Regional samverkan och
statlig länsförvaltning (prop. 2001/02:7).
Vissa andra myndigheter har i regleringsbrev fått i uppdrag att
inrätta samordnings- och stödfunktioner i sitt jämställdhetsarbete,
vilket särskilt gäller myndigheter som lyder under
Socialdepartementet. En del myndigheter har på eget initiativ
inrättat en organisation med ansvar för att bevaka och stödja
arbetet med jämställdhetsintegrering internt. Riksrevisionsverket
bedömer att de större samt en del av de medelstora myndigheterna
har inrättat organisationer för sitt arbete med jämställdhet.
I detta sammanhang kan även nämnas den utredning som tillsattes i
maj 2003, Utredningen om stöd till kvinnors organisering
(Ju 2003:05). Utredningen har till uppdrag att analysera och
utvärdera det statliga stödet till kvinnoorganisationer. Inom
ramen för uppdraget skall det även undersökas vilka krav avseende
jämställdhet som ställs generellt på folkrörelser och föreningar
för att de skall få statligt bidrag.
Diskrimineringskommittén (N 2002:06) har I uppdrag att bl.a.
överväga en gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar
alla eller flertalet diskrimineringsgrunder och samhällsområden.
Jämställdhetslagen
Jämställdhetslagen (1991:433) är ett viktigt verktyg för att
främja kvinnors och mäns lika rätt i fråga om arbete, anställnings-
och andra arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter i arbetet.
Lagen innehåller förbud mot trakasserier och diskriminering på
grund av kön vad gäller lön, rekrytering, befordran, uppsägning
m.m. Vidare ställs krav på arbetsgivare att vidta aktiva åtgärder
för att uppnå jämställdhet på arbetsplatserna. En årlig
jämställdhetsplan skall därför upprättas.
Lagen skärptes fr.o.m. januari 2001. Förändringarna rörde dels
diskrimineringsbestämmelserna, där en samordning med EG-rätten
och övriga diskrimineringslagar gjordes, dels bestämmelserna om
lönekartläggning. Krav infördes på arbetsgivarna att varje år
kartlägga löneskillnader mellan kvinnor och män som utför lika
eller likvärdigt arbete. Skillnaderna skall även analyseras och
analysen skall därefter ligga till grund för en handlingsplan för
jämställda löner. De åtgärder som planen innehåller skall
genomföras så snart som möjligt och senast inom tre år.
Förändringarna i lagen innebar också att fackliga organisationer
fick möjlighet att föra ärenden till Jämställdhetsnämnden om en
arbetsgivare inte följer bestämmelserna om aktiva åtgärder. Det
är denna nämnd som prövar frågor om vitesföreläggande.
Utredningsförslag som lämnats om organiseringen av
jämställdhetsarbetet
Rådet för jämställdhet i transporter och IT (Jämit) lämnade sitt
slutbetänkande Jämställdhet - transporter och IT (SOU 2001:44)
under våren 2001. I betänkandet konstaterar Jämit att
regeringens ställningstagande är kraftfullt uttryckt i olika
policydokument men att jämställdhet likafullt inte genomsyrar
alla verksamheter i tillämpningen. Rådet föreslår bland annat
att nya mål sätts inom transportsektorn och påpekar att det
saknas ett institutionellt stöd för myndigheternas arbete med
att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten.
Det gäller såväl inom transport- och IT-sektorn som andra
politikområden. Därför föreslår Jämit att en myndighet inrättas.
Arbetsgruppen för metodutveckling i jämställdhetsarbetet gav i sin
slutrapport Ändrad ordning - strategisk utveckling för jämställdhet
(Ds 2001:64) en samlad redovisning av de undersökningar och
uppföljningar som har gjorts av arbetsformerna i jämställdhetsarbetet.
Arbetsgruppen menade att erfarenheter visar att
jämställdhetsintegrering kräver tydlig styrning, utbildning,
metoder för kartläggning och analyser samt stödfunktioner för
arbetet. Arbetsgruppen instämde i Jämits uppfattning om behoven av
utveckling, kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte och ansåg att
det är angeläget att utreda frågan och ta ställning till hur dessa
behov skall tillgodoses.
Sverige har tagit initiativ till att föra upp frågan om ett
europeiskt jämställdhetsinstitut, European Gender Institute.
Sverige arrangerade bland annat ett seminarium under våren 1999
där frågan diskuterades. En förstudie om förutsättningarna för ett
europeiskt jämställdhetsinstitut har genomförts på uppdrag av
EG-kommissionen och rapporten publicerades 2002. Den visar att
förslaget om ett europeiskt institut mottas mycket positivt av
såväl EU:s medlemsländer och EU:s institutioner som ideella
organisationer. Bland annat pekar man på att institutet skulle
fylla en mycket viktig funktion genom att samla och sprida
kunskaper och erfarenheter mellan medlemsländerna, att
utveckla metoder för jämställdhetsintegrering, att fungera som
ett stöd för EU:s institutioner i deras arbete med
jämställdhetsintegrering samt att kunna ge en samlad beskrivning
av de initiativ som tas i de olika medlemsländerna.
Behovet av förändring
Under 1990-talet etablerades mål- och resultatstyrning som
styrinstrument i den statliga förvaltningen. Det innebär att mål
anges, att resultatet följs upp eller utvärderas och att en
bedömning görs som kan ligga till grund för åtgärder.
Verksamhetsanpassning är en viktig komponent i denna styrning.
Avsikten är att skapa ett bättre beslutsunderlag för regering och
riksdag genom att tydliggöra sambandet mellan mål, resurser och
resultat.
Jämställdhetspolitiken är en sektorsövergripande verksamhet, dvs.
ett politikområde vars måluppfyllelse är beroende av verksamheter
inom andra politikområden. Det innebär att den direkta kopplingen
mellan mål, resurser och resultat ofta kan vara svår att följa upp.
Ett sätt att tydliggöra denna koppling är att specificera
verksamhetsanpassade delmål för övriga politikområden så att det
framgår vilket resultat som skall uppnås och vid
vilken tidpunkt detta skall vara uppnått. Målen bör konkretiseras
med hjälp av resultatindikatorer som i sin tur kan ligga till grund
för en utvärdering av jämställdhetspolitikens resultat, sammanvägt
över alla politikområden.
Samhället har utvecklats och förändrats sedan de
jämställdhetspolitiska målen formulerades. Dessa förändringar måste
även återspeglas i jämställdhetspolitiken. De mål som sedan snart
tio år gällt för jämställdhetspolitiken behöver därför ses över.
Det är även angeläget att utvärdera de strategier som tillämpats i
jämställdhetsarbetet.
Det saknas en samlad kartläggning och analys av
jämställdhetsarbetets organisering och funktion i sin helhet,
samt en bedömning av hur ändamålsenlig den nuvarande organisationen
är.
Genom införandet av jämställdhetsintegrering som strategi har
antalet aktörer med ansvar för genomförande av de
jämställdhetspolitiska målen ökat. Den nuvarande organisationen
för jämställdhetspolitiken innebär att jämställdhetsenheten på
Näringsdepartementet i hög grad involveras i uppgifter som normalt
är att betrakta som myndighetsuppgifter, som t.ex. handläggning
av projektansökningar. Sammantaget pekar detta på behovet av att
utreda jämställdhetspolitikens mål, inriktning, organisation och
effektivitet.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av
jämställdhetspolitiken. Uppdraget omfattar följande.
1. Utredaren skall utvärdera jämställdhetspolitikens mål,
inriktning, organisation och effektivitet samt pröva om de
samhällsförändringar som skett under senaste tioårsperioden
medför att jämställdhetspolitiken bör ges en ny inriktning.
2. Utredaren skall analysera och identifiera det offentligas roll
och uppgifter för att uppnå jämställdhet. Jämställdheten i
samhället påverkas av en rad faktorer som staten inte, eller enbart
i begränsad utsträckning, kan eller bör ha inflytande över. Det är
därför angeläget att identifiera gränserna för det
offentligas roll och uppgifter.
3. Utredaren skall överväga vilka mål som bör gälla för statens
insatser i den framtida jämställdhetspolitiken och lämna förslag
till sådana mål. Utredaren skall också föreslå resultatindikatorer
som kan användas för att utvärdera om målen uppfylls. Målen skall
utgå från analysen av det offentliga åtagandet samt kunna ingå i
nuvarande modell för mål- och resultatstyrning och vara
verksamhetsanpassade. Förslaget skall utgå från en analys av vilka
frågor som i dag och framgent är mest angelägna för
jämställdhetspolitiken.
4. Utredaren skall analysera och bedöma hur den nuvarande
organisationen för jämställdhetspolitiken fungerar och lämna
förslag till den framtida organisationen och inriktningen av
jämställdhetsarbetet. Utredaren skall i detta fall särskilt beakta
att en sammanhållen, effektiv statlig länsförvaltning är ett
prioriterat intresse vid organisering av den statliga regionala
förvaltningen, enligt propositionen Regional samverkan och statlig
länsförvaltning (prop. 2001/02:7). Utredaren skall även beakta
att länsstyrelsen, enligt förordningen (2003:595) om regionalt
utvecklingsarbete, har till uppgift att samordna de statliga
myndigheternas insatser i det regionala utvecklingsarbetet.
Utredaren skall samråda med Diskrimineringskommittén (2002:06).
Förslagens konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474), varvid särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i
de delar förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter
för det allmänna.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget till regeringen
(Näringsdepartementet) senast den 1 juni 2005.
(Näringsdepartementet)