Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En stärkt och tydligare tillsyn inom socialtjänstens område, Dir. 2004:178
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-12-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över och överväga
förändringar i organisationen av och ansvarsfördelningen
såvitt avser den statliga tillsynen inom socialtjänstens
område. Utredaren skall i analysen utgå från att
tillsynsansvaret skall stärkas och göras tydligare, att
tillsynsfunktionens sårbarhet skall minska samt att tillsynen
skall fungera samordnat, strukturerat och effektivt med ett
tydligt jämställdhetsperspektiv.
Utredaren skall även analysera hur andra till den statliga
tillsynen näraliggande uppgifter inom socialtjänstens område
kan påverkas av eventuella förändringsförslag när det gäller
den statliga tillsynen och vid behov överväga förändringar i
organisation och ansvarsfördelning av dessa uppgifter.
Ansvaret för tillsynen av Statens institutionsstyrelses (SiS)
institutioner behöver ses över. Utredaren skall analysera de
problem som finns i dag med att SiS har ansvaret för tillsynen
samt lämna förslag på hur tillsynen av verksamheten kan
organiseras.
Bakgrund
Socialtjänsten spelar en viktig roll i välfärdspolitiken genom
att utgöra ett komplement till de generella stödsystemen.
Socialtjänsten omfattar äldreomsorg, insatser för personer
med funktionshinder samt individ- och familjeomsorg.
Kontroll- och styrinstrument
Staten har ett ansvar för att säkerställa efterlevnaden av de
lagar och föreskrifter som riksdag och regering beslutat om
hos de huvudmän - såväl offentliga som privata - som
ansvarar för uppgifter och verksamheter enligt
socialtjänstlagen (2001:453; SoL) och lagen (1993:387) om
stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Ett viktigt
kontroll- och styrinstrument som staten förfogar över är
tillsyn. Andra viktiga styrmedel är t.ex. statliga bidrag,
föreskrifter, allmänna råd och sanktionsåtgärder. Staten kan
även bidra med insatser som kan stimulera en utveckling av
verksamheter som t.ex. kunskapsutveckling och
kunskapsförmedling. De senare är insatser som kan vara nära
förknippade med tillsynsuppgiften.
Tillsynen inom socialtjänstens områden utövas i dag av
Socialstyrelsen och de 21 länsstyrelserna samt i viss
utsträckning även av Statens institutionsstyrelse och
kommunerna. De statliga myndigheterna har även andra
uppgifter inom socialtjänstens områden, t.ex. att fördela
statsbidrag, att meddela tillstånd till enskild verksamhet, att
samla in statistik, att meddela föreskrifter och allmänna råd
m.m.
Tillsynens syfte inom det sociala området
Tillsynen skall bidra till att lagar inom socialtjänstens område
och intentionerna bakom dessa efterlevs av kommuner,
entreprenörer och andra enskilda som driver tillståndspliktig
verksamhet enligt SoL och LSS. Det innebär att
myndighetsutövningen skall bedrivas rättssäkert, att kvinnor
och män som har behov av socialtjänstens insatser skall få
tillgång till de insatser de har rätt till, att insatserna skall
vara av god kvalitet samt att intentionerna bakom
sociallagstiftningen skall få genomslag i socialtjänstens
verksamhet. Tillsynen syftar även till att uppnå en likvärdig
verksamhet över hela landet samt till att stimulera planering
inom socialtjänstverksamhet samt vidare- och
metodutveckling av socialtjänsten. Jämställdhetsperspektivet
skall integreras i tillsynen.
Tillsynens omfattning
Tillsynen omfattar ett mycket stort antal tillsynsobjekt.
Antalet kan dock variera beroende på hur ett tillsynsobjekt
definieras. Sammanlagt ca 800 000 kvinnor och män berörs
t.ex. av insatser enligt LSS och SoL.
Socialtjänsten omfattar omsorgsområdena äldreomsorg,
insatser för personer med funktionshinder samt individ- och
familjeomsorg. Individ- och familjeomsorg omfattar
områdena ekonomiskt bistånd, missbruk, familjer, barn och
unga samt familjerätt. Äldre- och handikappomsorgen
omfattar bl.a. områdena hemtjänst, särskilda boendeformer
och dagverksamhet. Till detta kommer ett stort antal både
offentliga och enskilda verksamheter där varje särskild
boendeform, varje hem för vård och boende (HVB), varje
korttidsboende etc. är ett objekt. Med denna grova indelning
fanns det enligt länsstyrelserna ca 15 000 tillsynsobjekt år
2003.
Myndigheter som utövar tillsyn inom det sociala området
Socialstyrelsen och länsstyrelserna ansvarar för statens tillsyn
av socialtjänsten. Socialstyrelsen utövar tillsyn nationellt och
länsstyrelserna ansvarar för den operativa tillsynen inom länen.
Tillsynen gäller verksamheter som drivs både i kommunal och i
enskild regi. Socialstyrelsen har dessutom ansvar för tillsynen
av hälso- och sjukvården. Den operativa tillsynen av hälso- och
sjukvården utövas av myndighetens sex regionala tillsynsenheter.
Socialstyrelsen är regeringens expert- och tillsynsmyndighet
för verksamhet som rör socialtjänst, hälsoskydd, smittskydd
och hälso- och sjukvård. Rollen som expert- och tillsynsmyndighet
innebär att Socialstyrelsen genom normering, tillsyn och
kunskapsförmedling påverkar huvudmän och yrkesverksamma.
Länsstyrelsens verksamhet bygger på principen om den
samordnade länsförvaltningen, vilket bl.a. innebär att
länsstyrelsen skall svara för den statliga förvaltningen på
regional nivå om inte särskilda skäl talar för en annan
ordning. Myndighetens roll är att vara statens regionala
företrädare och samordna de statliga intressena i de frågor
som statsmakten lagt på länsstyrelsen.
Kommunerna har löpande tillsyn över tillståndspliktig,
enskild verksamhet som bedrivs inom kommunens gränser -
både tillstånd som givits med stöd av SoL och tillstånd som
givits med stöd av LSS. Om kommunen får kännedom om
missförhållanden i enskild verksamhet som står under
länsstyrelsens tillsyn, skall socialnämnden underrätta
länsstyrelsen om detta.
Statens institutionsstyrelse (SiS) utövar tillsyn över
verksamhet vid sådana hem som avses i 12 § lagen (1990:52)
med särskilda bestämmelser om vård av unga (särskilda
ungdomshem) och lagen (1998:603) om sluten ungdomsvård
samt 22 och 23 §§ lagen (1988:870) om vård av missbrukare
i vissa fall (LVM-hem). SiS har 49 olika institutioner runt
om i landet med sammanlagt 1 030 platser. Tillsynen över
verksamheten vid de särskilda ungdomshemmen och LVM-hemmen
utövas av SiS:s Tillsynsstab och sker enligt plan men också
när det finns en speciell anledning för tillsyn. SiS
behandlar även klagomål från kommuner, klienter, elever,
anhöriga eller personal.
Tvångsvård regleras av särskilda lagar som till sitt innehåll
innebär avsteg från socialtjänstlagens huvudprincip om
frivillighet. Det avser myndighetsbeslut som rör tvångsåtgärder
och sammanhängande särskilda befogenheter. Vårdformerna kräver
därtill en differentierad institutionsstruktur.
Justitieombudsmannen (JO) skall övervaka att domstolar, andra
myndigheter och tjänstemän vid myndigheter följer lagar och
andra författningar samt att de även i övrigt uppfyller sina
skyldigheter. År 1957 fick JO till uppgift att även utöva
tillsyn över de kommunala myndigheterna. JO granskar därmed
också socialtjänsten. Bland de fyra vanligaste förekommande
klagomålen hos JO återfinns klagomål som gäller socialtjänsten
och hälso- och sjukvården. Ombudsmännens tillsyn baseras på
anmälningar från allmänheten, ärenden som JO själv tar initiativ
till och på iakttagelser vid inspektioner.
Riksrevisionen (RiR) skall granska den statliga verksamheten,
d.v.s. den verksamhet som bedrivs av bl.a. Socialstyrelsen,
Statens institutionsstyrelse och länsstyrelserna. Vidare har RiR
mandat att i form av effektivitetsrevision granska verksamhet där
statliga medel tagits emot som stöd, om det finns en
redovisningsskyldighet gentemot staten eller då särskilda
föreskrifter och villkor har meddelats om hur medlen får användas.
Tillståndsgivning och utvecklingsmedel
Utöver tillsynsuppgiften har länsstyrelserna att pröva tillstånd
till enskild verksamhet enligt SoL och LSS. De skall vidare
pröva ansökningar om överflyttning av ärenden till andra
kommuner och, under särskilt angivna förutsättningar, pröva
om personakter i enskild verksamhet får omhändertas.
Både Socialstyrelsen och länsstyrelserna fördelar dessutom
statsbidrag och utvecklingsmedel till olika verksamheter.
Medlen avser t.ex. bidrag till kommuner för verksamhet med
personliga ombud, statsbidrag till organisationer, uppbyggnad
och utveckling av regionala forsknings- och utvecklingscenter
inom äldreområdet etc. Dessa utvecklingsmedel har blivit viktiga
för att utveckla eftersatta områden som uppmärksammas inom
tillsynen.
Tillsynens utveckling
Länsstyrelsernas och Socialstyrelsens tillsynsverksamhet har
genomgått förändringar samtidigt som samarbetet mellan
länsstyrelserna och Socialstyrelsen har utvecklats under åren.
Tillsynen har successivt förstärkts och
sanktionsmöjligheterna utökats. Länsstyrelsernas ansvar för
den operativa tillsynen inom socialtjänsten har förtydligats
och Socialstyrelsen har tillsammans med länsstyrelserna
arbetat för att stärka tillsynen.
När socialtjänstlagen (1980:620) trädde i kraft år 1982 var
inriktningen att tillsynen skulle vara vägledande och
tillhandahålla kunskapsunderlag. Tillsynen skulle medverka
till att den kommunala demokratin fördjupades och
servicenivån utjämnades. Länsstyrelserna skulle i dialog med
förtroendevalda och tjänstemän följa och medverka till att
socialtjänsten utvecklades på ett ändamålsenligt sätt.
Länsstyrelserna skulle vidare bistå länsrätterna med sociala
bedömningar och vara "klagomur" för enskilda.
Bakgrunden till ett ändrat synsätt på tillsynen, med färre
detaljanvisningar och mindre traditionell myndighetskontroll,
var utvecklingen mot förstärkt kommunal självstyrelse.
Samtidigt fanns behov av att motverka allt för stora
variationer i servicenivån mellan kommunerna. Kravet på
rättssäkerhet och lika tillgång till samhällsservice var en fråga
som måste kunna kontrolleras genom statlig tillsyn utan att
göra alltför stort intrång i den kommunala självstyrelsen.
Främst under 1990-talet och senare har tillsynen utvecklats
inom Socialstyrelsen samt inom och mellan länsstyrelserna.
Tillsynen har också utvecklats i samverkan mellan
Socialstyrelsen och länsstyrelserna. Socialstyrelsens
inriktning har ändrats mot framför allt uppföljning och
utvärdering av den sociala sektorns verksamheter.
Länsstyrelserna har samtidigt utvecklat tillsynen. Mer tid har
ägnats åt egeninitierad tillsyn av verksamheter. Förändringen
har i stor utsträckning styrts av utvecklingsarbete i olika
arbetsgrupper, instruktioner och regleringsbrev. Enligt
myndigheternas regleringsbrev skall samverkan mellan
länsstyrelserna och Socialstyrelsen vidareutvecklas i syfte att
uppnå ökad samordning såväl mellan länsstyrelserna som
mellan den regionala och nationella tillsynen inom
socialtjänstområdet. Även samordningen vad gäller tillsynen
över socialtjänsten och hälso- och sjukvården skall öka och
brister och missförhållanden i huvudmännens verksamhet
minska.
Socialstyrelsen och länsstyrelserna antog i december 2000 ett
nationellt program för social tillsyn. Programmet är inte
tidsbestämt. Myndigheterna samverkar för att genomföra
programmet. En samverkansgrupp leder arbetet.
Samverkansgruppen tog under år 2002 fram ett gemensamt
utvecklingsprogram för tillsynen - Utvecklingsprogram för
social tillsyn. Utgångspunkten för tillsynen är den enskilde
brukarens behov av socialtjänstens insatser och hur dessa
tillgodoses inom ramen för gällande lagstiftning.
Socialstyrelsen och länsstyrelserna skall gemensamt utveckla
generella bedömningskriterier inom några av tillsynens
områden. Detta är ett långsiktigt arbete som spänner över en
längre tidsperiod. Arbetet med att utveckla
bedömningskriterier beräknas pågå i en första fas till våren
2006. Den sociala tillsynen har vidare påbörjat ett
utvecklingsarbete tillsammans med tillsynen för hälso- och
sjukvården. Det planeras vara klart hösten 2005.
Den operativa tillsynen, som genomförs av länsstyrelserna,
har utvecklats under 1990-talet och senare. Av
länsstyrelserna initierad verksamhetstillsyn har ökat i
omfattning och utvecklats. Arbetet sker mer planlagt, mer
strukturerat med inslag av både kontrollerande och främjande
inslag där återföring getts större utrymme. Uppföljning av
allvarliga brister har blivit vanligare och länsstyrelser har
i större utsträckning än tidigare kunnat redovisa konkreta
resultat av tillsynen. Samarbetet mellan Socialstyrelsen och
länsstyrelserna har haft stor betydelse för utvecklingen av
tillsynsarbetet. En del länsstyrelser har även drivit ett eget
utvecklingsarbete där de prövat olika metoder.
Äldreskyddsombud
Riksdagen beslutade år 2003 att tillsynen av vård och omsorg
om äldre skulle förstärkas (prop. 2002/03:1 utgiftsområde 9,
bet. 2002/03:SoU1, rskr. 2002/03:81 samt prop. 2002/03:1
utgiftsområde 18, bet. 2002/03:BoU1, rskr. 2002/03:68).
Sammanlagt 50 miljoner kronor avsattes till länsstyrelserna
(46 miljoner kronor) och Socialstyrelsen (4 miljoner kronor)
för att anställa äldreskyddsombud vid länsstyrelserna samt för
att öka antalet operativa tillsynsinsatser samt utveckla
tillsynen av insatser i äldreomsorgen vid Socialstyrelsens
regionala tillsynsenheter. Målet med äldreskyddsombudens
tillsyn är att brister och missförhållanden inom äldreomsorgen
skall rättas till samt att kommuner och enskild verksamhet
skall ges stöd att utveckla en vård och omsorg av god kvalitet.
Tillsynen skall bedrivas utifrån ett medborgarperspektiv
vilket bl.a. betyder att det är den äldres behov, rättigheter,
säkerhet och självbestämmande enligt gällande lagstiftning
som i första hand skall uppmärksammas i tillsynen.
Medborgarperspektivet förutsätter bl.a. att
äldreskyddsombudens verksamhet synliggörs, såväl bland
brukare och verksamhetsföreträdare som hos en bred
allmänhet. Vikten av samverkan mellan myndigheter
framhålls i beslutet. Socialstyrelsen och länsstyrelserna har
regeringens uppdrag att följa upp äldreskyddsombuden och
deras arbete enligt regeringsbeslutet den 13 februari 2003.
Socialstyrelsen skall redovisa resultatet till regeringen
senast den 15 juni 2005.
Statliga tillsynsresurser
Inom såväl länsstyrelserna som Socialstyrelsen ryms flera
verksamheter som skall dela på de resurser som respektive
myndighet förfogar över.
Socialstyrelsen
På Socialstyrelsen arbetade ca 550 personer år 2003.
Politikområdena socialtjänst, handikapp och äldre svarade
tillsammans för 26 procent (16 %, 5 % respektive 5 %) av
Socialstyrelsens totala verksamhetskostnader år 2003, vilket
motsvarar ca 142 miljoner kronor. Av dessa medel avsåg ca
13 miljoner kronor tillsyn över socialtjänsten. Det saknas
däremot redovisning om antalet årsarbetskrafter som arbetar
med social tillsyn.
Länsstyrelserna
Vid utgången av år 2003 fanns det ca 190 årsarbetskrafter
som var verksamma på länsstyrelserna inom området social
omvårdnad. Ca 100 årsarbetskrafter var verksamma med
tillsyn och rådgivning, inklusive förstärkningen av
äldreskyddsombud som successivt tillförts under året.
Verksamhet med äldreskyddsombud beräknas dock slå
igenom fullt ut först under 2004.
Antalet årsarbetskrafter som arbetar med tillsyn och
rådgivning inom socialtjänstens område varierar stort mellan
länen och beräknas uppgå till totalt ca 100 årsarbetare.
Fördelningen avspeglar bl.a. länens befolkningsmässiga
variationer och regionala prioriteringar. I storstadslänen
varierade antalet mellan 17 och knappt 10 årsarbetare år
2003. I övriga län var variationerna mellan 6 och drygt 2
årsarbetare samma år. Detta visar på tillsynens sårbarhet i
många län.
Drygt 3,5 procent av de totala verksamhetskostnaderna hos
länsstyrelserna år 2003, användes för verksamhetsgrenen
social tillsyn år 2003. Det motsvarar ca 120 miljoner kronor.
Kostnadsandelen uppvisar en relativt stor variation mellan
länsstyrelserna, från drygt en procent till drygt åtta procent,
vilket avspeglar bl.a. länets storlek, omfattning och inriktning
av uppdraget, uppgifter, prioriteringar samt resurser.
Riksrevisionsverkets granskning av tillsyn av
behandlingshem för barn och ungdomar (RRV 2002:6) visar
att resurserna, räknat per personår, minskade vid
länsstyrelsernas sociala enheter under perioden 1995-2000.
Samtidigt har länsstyrelsernas arbetsuppgifter inom
socialtjänstens verksamhetsområde ökat. Under år 2001 minskade
antalet årsarbetskrafter ytterligare för att öka något under
åren 2002 och 2003. Satsningen på äldreskyddsombud har påverkat
ökningen under år 2003.
En förstärkt tillsyn
Under senare delen av 1990-talet och senare har regeringens
inriktning varit att förstärka tillsynen inom socialtjänstens
område. Tillsynen i de enskilda verksamheterna skall ske
fortlöpande och vara effektiv. Tillsynen skall inriktas på att
självständigt bedöma kvalitet och säkerhet i verksamheter. I
skriftliga bedömningar skall det framgå vilka åtgärder som
behöver vidtas för att förbättra och förändra verksamheten.
Länsstyrelserna har sedan juli 2002 ökade befogenheter när
det gäller domstolstrots. Sedan januari 2002 har
länsstyrelserna även en utvidgad rätt att ingripa mot
missförhållanden i vissa kommunala verksamheter - i
hemtjänst och i särskilda boendeformer.
Äldreskyddsombuden på länsstyrelserna skall ses som
ytterligare ett led i den förstärkta tillsynen. En förstärkt
tillsyn ställer dock högre krav på en enhetlig normering. Det
har lett till att normeringen fått högre prioritet.
Utredningen om verkställighet av vissa gynnande kommunala
beslut (S 2003:07), som nyligen lagt fram sitt slutbetänkande
Beviljats men inte fått (SOU 2004:118), har på regeringens
uppdrag utrett varför det förekommer att kommunala och
landstingskommunala beslut inte verkställs och varför det
förekommer beslut om avslag trots bedömt behov enligt SoL
och LSS. Bakgrunden är bl.a. det stora antalet beslut inom
socialtjänsten som inte verkställs inom rimlig tid. Utredaren
har bl.a. föreslagit att kommuner och landsting som inte
verkställer gynnande beslut inom en skälig tid skall åläggas
att betala en sanktionsavgift.
Social sakkunskap i planeringen
Ett av syftena med att den regionala tillsynsfunktionen
inordnades i länsstyrelserna i samband med
socialtjänstreformen i början på 80-talet var att
länsplaneringen skulle få social sakkunskap. Funktionen
skulle medverka som social expertis i den regionala
samhällsplaneringen. År 2000 infördes en bestämmelse i
socialtjänstlagen om att det ingår i länsstyrelsens
tillsynsuppgift att verka för att kommuner planerar för att
klara framtida behov. Enligt länsstyrelsernas regleringsbrev
för 2004 och för 2005 skall länsstyrelserna redovisa insatser
som påverkat kommuner att planera för behovstäckning.
Generellt är det först under de senare åren som länsstyrelser
inlett samarbete som rör området social omvårdnad över
länsstyrelsernas sektorsgränser i planeringsfrågor.
Planeringsfrågor kommer att få allt större betydelse inom
ramen för tillsynsfunktionen.
Granskningar av Riksrevisionsverket, Riksdagens revisorer
och Riksrevisionen samt tillkännagivanden från riksdagen
Under de senaste åren har socialtjänstens tillsynsverksamhet
granskats i olika sammanhang av Riksrevisionsverket,
Riksdagens revisorer och Riksrevisionen. Det har även
kommit tillkännagivanden från riksdagen som rör tillsynen.
Budskapet är entydigt: att tillsynen måste utvecklas och
stärkas. Behovet av normering lyfts särskilt fram.
- Riksrevisionsverket (RRV) granskade under år 2001
tillsynsmyndigheternas förutsättningar att bidra till kvalitet
och säkerhet i vården för barn och unga på s.k. hem för vård
eller boende (HVB). RRV belyser i en rapport (RRV 2002:6,
Tillsyn av behandlingshem för barn och ungdomar) framför
allt länsstyrelsernas tillsyn men även kommunernas löpande
tillsyn av enskilda HVB samt Socialstyrelsens roll som
övergripande tillsynsmyndighet. Enligt RRV kan det
ifrågasättas om tillsynen i nuvarande form kan garantera
kvalitet och säkerhet i vården.
- Riksdagens revisorer granskade familjehemsvården under år
2001. Riksdagens revisorer överlämnade ett förslag på
förbättringsområden till riksdagen (Förs 2002/03:RR8). När
det gäller tillsynen anser revisorerna att regeringen bör ta
ställning till hur länsstyrelsernas kontinuerliga tillsyn av
familjehemsvården skall kunna förstärkas.
- I samband med riksdagsbehandlingen av uppföljningen av den
nationella handlingsplanen för äldrepolitiken och Riksdagens
revisorers förslag 2002/03:RR4 angående nationella mål i
kommunernas äldreomsorg (bet. 2002/2003:SoU9, rskr 134 och 135)
uttalade riksdagen att tillsynen behöver skärpas ytterligare
eftersom de äldres lagliga rättigheter och de nationella målen
är allvarligt åsidosatta.
- Riksrevisionen har genomfört en granskning av insatsen
personlig assistans till funktionshindrade (RiR 2004:7).
Riksrevisionen konstaterar bl.a. att det finns behov av stärkt
tillsyn.
Riksdagens revisorers granskning av Statens
institutionsstyrelse
Riksdagens revisorer har på förslag av socialutskottet
granskat Statens institutionsstyrelse (SiS). Granskningen är
inriktad på tre övergripande och sinsemellan
sammanhängande områden - behandling, forskning och
utvecklingsarbete samt uppföljning och kontroll (Förs
2002/03:RR09).
Riksdagen har beslutat att tillkännage att regeringen bör
utreda hur tillsynen av SiS kan göras organisatoriskt och
ekonomiskt oberoende av SiS (bet. 2002/03:SoU13, rskr.
2002/03:171).
Övriga utredningar
Tillsynsutredningen
Tillsynsutredningen (Ju 2000:06), som nyligen lagt fram sitt
slutbetänkande Tillsyn (SOU 2004:100), har på regeringens
uppdrag utrett hur den statliga tillsynen kan göras till ett
tydligare och effektivare förvaltningspolitiskt instrument - ett
instrument som bättre bidrar till kontrollen och genomförandet
av demokratiskt fattade beslut.
Utredningen konstaterar att begreppet tillsyn i dag inte sällan
innefattar också andra verksamheter, som t.ex. rådgivning,
allmän information, utvecklingsstöd, normering genom
föreskrifter samt verksamheter som syftar till att skapa ny
kunskap i form av översikter eller överblick över ett visst
samhällsområde. Utredningen föreslår en snävare definition
av tillsynsbegreppet. Den statliga tillsynen bör avgränsas till
att avse i lag angivna uppdrag till offentliga organ att granska
för medborgarna särskilt angelägna förhållanden så att dessa
uppfyller författningsreglerade krav och att organen vid
behov kan verka för rättelse.
Utredningen konstaterar vidare att EG-rätten innehåller
principer och regler som påverkar eller bestämmer den
nationella tillsynen och utrymmet för medlemsstaternas egna
bestämmelser om tillsyn. Vidare lämnas förslag till hur den
offentliga tillsynen bör finansieras samt om kommunernas
roll i tillsynen.
Tillsynsutredningen föreslår en allmän tillsynslag som
omfattar definitioner, regler om samverkan och samordning
samt tillsynsplaner, olika regler om genomförandet av tillsyn,
regler om ingripanden och sanktioner samt regler om
egenkontroll, tillsynsavgifter, åtalsanmälan,
handräckningshjälp av polis eller kronofogden samt överklagande.
Förslaget om en allmän tillsynslag, som nu remissbehandlas,
påverkar alla de ca 230 sektorslagar som omfattas av ett
tillsynsansvar. Förslaget medför att samtliga sektorslagar bör
granskas i förhållande till tillsynslagens bestämmelser för
analys av behov av anpassning och kompletteringar som kan
vara nödvändigt för de specifika behov som de olika
sektorerna kan ha.
Ansvarskommittén
En parlamentarisk kommitté - Ansvarskommittén - har i uppdrag
att se över strukturen och uppgiftsfördelningen inom
samhällsorganisationen (Fi 2003:02). I uppdraget ingår bl.a.
att lämna förslag till hur den statliga verksamheten på
regional nivå skall utformas och att se över och analysera
vissa centrala delar i den statliga styrningen av
samhällsorganisationen - t.ex. regeringens kontrollverksamhet.
Kommittén skall enligt tilläggsdirektiv (dir. 2004:93)
överväga hur staten och den kommunala nivån gemensamt kan
utveckla former för uppföljning och utvärdering av den
kommunala verksamheten. I direktiven anges vidare att
kommittén skall beakta erfarenheter och förslag från denna
översyn av tillsynen inom socialtjänstens område. Kommittén
skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 28
februari 2007.
Länsstyrelseutredningen
Länsstyrelseutredningen har i betänkandet Det ofullständiga
pusslet (SOU 2004:14) sett över bl.a. den ekonomiska
styrningen av länsstyrelserna. Utredningen föreslår bl.a. att
ansvarsförhållanden mellan länsstyrelserna och
sektorsmyndigheterna behöver förtydligas.
En nationell handlingsplan för den sociala barn- och
ungdomsvården
En parlamentarisk kommitté har i uppdrag att ta fram underlag
till en nationell handlingsplan för den sociala barn- och
ungdomsvården (S 2003:06). Utredningen skall genomföra en
samlad analys av den nuvarande sociala barn- och
ungdomsvårdens mål, innehåll, resultat och organisation.
Utifrån denna analys skall utredningen eventuellt föreslå
förändringar i målens innehåll och utformning samt hur den
sociala barn- och ungdomsvården bäst bör organiseras för att
kunna uppnå dessa mål. Utifrån dessa förslag skall
utredningen även ange hur kompetens och kvalitet inom
området skall bibehållas och utvecklas. Utredningen skall
redovisa sitt uppdrag senast den 1 juli 2005.
Översyn av personlig assistans
En parlamentarisk kommitté har i uppdrag att göra en
översyn av personlig assistans för vissa personer med
funktionshinder (S 2004:06). Kommittén skall senast den 31
augusti 2005 i ett delbetänkande kartlägga och analysera
olika verksamheter med personlig assistans med
utgångspunkt i vem som anordnar assistansen samt överväga
och föreslå hur lämpliga former av tillsyn av enskilda
verksamheter med personlig assistans skall utformas.
Kommittén har även fått i uppdrag att senast den 31 augusti
2005 analysera förutsättningarna för att införa krav på
tillstånd för verksamheter med personlig assistans.
Kommittén skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 31
december 2006.
Statens förvaltningspolitiska handlingsprogram
I propositionen Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst
(prop. 1997/98:136, bet. 1997/98:KU31, rskr. 1997/98:294-
296) lägger regeringen fram riktlinjerna för regeringens
fortsatta arbete med att utveckla den statliga förvaltningen.
Strukturförändringar är en integrerad del av utvecklingen av
statsförvaltningen. Syftet är att öka effektiviteten och
verksamhetens ändamålsenlighet i förhållande till de mål som
har fastlagts av riksdagen och regeringen. Det finns
fortfarande effektivitetsproblem som beror på att
myndigheter inte är ändamålsenligt organiserade, att
myndigheter har överlappande uppgifter etc. Den statliga
tillsynen av myndigheter, kommuner och företag bör vidare
enligt propositionen ses över i syfte att få till stånd en mer
ändamålsenlig statlig tillsyn och den statliga tillsynen bör
ges en tydligare innebörd.
En socialtjänst i medborgarnas tjänst
Betydelsen av att kontrollera hur olika verksamhetsområden
fullgör sina uppgifter har ökat genom åren. Inom
socialtjänstens område beror det på att kommunerna har fått
ett ökat ansvar för vård, service och omsorg samtidigt som
utvecklingen gått mot mer självständiga kommuner. Det har
även förts in marknadsliknande förhållanden i offentlig
verksamhet.
Välfärdens framtid och utveckling bestäms i hög utsträckning
av verksamheternas effektivitet och legitimitet.
De förslag som redovisats i utredningar och rapporter som
lämnats de senaste åren visar att tillsynen inom
socialtjänstens områden måste stärkas och bli tydligare.
Tillsynsverksamheten måste bli effektivare och förtroendet
för tillsynen behöver förbättras. Allmänheten skall kunna lita
på att bestämmelser om säkerhet, lika behandling eller viss
service också efterlevs och att socialtjänsten utvecklas i
medborgarnas tjänst.
Socialstyrelsens och länsstyrelsernas verksamheter inom
socialtjänstens områden visar på en bred variation av
uppgifter där ansvarsfördelningen delvis är otydlig.
Samverkan mellan olika verksamhetsgrenar inom
myndigheterna behöver utvecklas. Det saknas t.ex.
fortfarande en strukturerad samverkan mellan hälso- och
sjukvården och socialtjänsten i tillsynen. Strävanden mot
samordning av tillsyn mellan socialtjänst och hälso- och
sjukvård har av regeringen påtalats i många år utan att det
skett några påtagliga resultat. Ansvarsfördelningen behöver
bli tydligare och samverkan behöver intensifieras.
Struktur- och samhällsförändringar med tilltagande problem
och uppdagade missförhållanden inom socialtjänsten kommer
att påverka tillsynens framtida inriktning. Den sammansatta
problembilden ställer nya och ökade krav på tillsyn,
kunskapsutveckling, samverkan och normering.
Regeringen anser att tillsynen över socialtjänstens uppgifter
behöver stärkas och göras tydligare.
Uppdraget
Utredaren skall se över, analysera och överväga förändringar
i organisationen av och ansvarsfördelningen när det gäller
den statliga tillsynen inom socialtjänstens område. Utredaren
skall i analysen utgå från att tillsynsansvaret skall stärkas
och göras tydligare, att tillsynsfunktionen skall bli mindre
sårbar samt att tillsynen skall fungera samordnat, strukturerat
och effektivt med ett tydligt jämställdhetsperspektiv. I detta
ingår att analysera och lämna förslag till hur
uppgiftsfördelningen mellan centrala och regionala delar i
organisationen kan förtydligas.
Socialtjänstens uppgifter
Den redovisning som gjorts visar att statens funktioner inom
socialtjänstens områden är mångfacetterade och fördelade på
Socialstyrelsen, länsstyrelserna och Statens
institutionsstyrelse. Kommunerna har löpande tillsyn över
tillståndspliktig enskild verksamhet och skall vid kännedom
om missförhållanden underrätta länsstyrelsen om det.
Utredaren skall genomföra en kartläggning både av statliga
uppgifter inom socialtjänstens områden och av uppgifter som
tangerar dessa områden hos nämnda myndigheter. I
kartläggningen skall ingå såväl uppgifter som är reglerade i
lagar, förordningar och instruktioner som alla pågående
regeringsuppdrag.
Utredaren skall analysera hur statliga uppgifter inom
socialtjänstens område kan påverkas av eventuella
förändringsförslag som aktualiseras när det gäller den statliga
tillsynen och vid behov överväga förändringar i organisation
och ansvarsfördelning av dessa.
En utgångspunkt för analysen skall vara att statens uppgifter
inom socialtjänstens områden skall utföras effektivt inom
nuvarande ekonomiska ramar och med en tydlig
ansvarsfördelning samt att riksdagens och regeringens
styrning underlättas. I detta sammanhang skall Statens
förvaltningspolitiska handlingsprogram beaktas.
Ansvaret för tillsynen av SiS:s institutioner behöver ses över.
Utredaren skall analysera de problem som finns idag med att
SiS har ansvaret för tillsynen samt lämna förslag på hur
tillsynsverksamheten kan organiseras.
Analys av resursbehov
Utredaren skall kartlägga den nuvarande tillsynens resurser
och ansvarsfördelning samt utifrån de ekonomiska resurser
som Socialstyrelsen, länsstyrelserna och Statens
institutionsstyrelse i dag disponerar göra en uppskattning av
de ekonomiska medel som frigörs om tillsynen och
näraliggande uppgifter förs över till en ändrad organisation.
Därutöver skall utredaren göra en analys av och ge alternativa
förslag för de ekonomiska medel som den föreslagna
organisationen bör förfoga över. Förslagen skall rymmas
inom de ekonomiska ramar som kan frigöras vid en ändrad
organisation.
Uppdraget i denna del omfattar inte Statens
institutionsstyrelses uppgift att ansvara för de hem som avses
i 12 § lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård
av unga samt 22 och 23 §§ lagen (1988:870) om vård av
missbrukare i vissa fall utan enbart uppdraget att utöva tillsyn
över verksamheterna.
Övrigt
Utredaren får inom ramen för uppdraget även utreda andra
frågor som bedöms nödvändiga inom ramen för
organisationsförändringen.
Utredaren skall också
- lämna fullständiga förslag till den författningsreglering som
bedöms nödvändig i lagar och förordningar, samt
- redovisa förslagens konsekvenser enligt vad som anges i 14 och
15 §§ kommittéförordningen (1998:1474).
Enligt 14 § kommittéförordningen skall den kommunala
finansieringsprincipen tillämpas på de förslag som utredaren
lämnar om förslagen omfattar förändrade uppgifter eller
ändrade ambitionsnivåer som leder till förändrade kostnader
eller intäkter för kommunsektorn. Vid förslag som innebär
kostnadsökningar eller intäktsminskningar för staten eller
kommunsektorn skall utredaren föreslå hur detta skall
finansieras.
I det fall lokaliseringsöverväganden blir aktuella skall
riksdagens principer för lokalisering av statlig verksamhet
följas.
Denna utredning tangerar ett antal andra pågående
utredningar. Utredaren skall därför i arbetet samråda med
andra statliga kommittéer såsom
- Ansvarskommittén (Fi 2003:02),
- den parlamentariska kommittén för en nationell
handlingsplan för den sociala barn- och ungdomsvården
(S 2003:06),
- Alkoholinförselkommittén (S 2004:01),
- kommittén med uppdrag att göra en översyn av personlig
assistans för vissa personer med funktionshinder (S 2004:06)
och den kommitté som med anledning av att kommuner underlåter
att verkställa beslut skall föreslå åtgärder som kan bidra
till en förbättrad rättsäkerhet för enskilda (S 2003:07).
Utredaren skall följa den fortsatta beredningen av
Tillsynsutredningens (Ju 2000:06) förslag och överväga vilka
sektorsspecifika behov som ryms inom den sociala tillsynen.
Utredaren skall även följa den fortsatta beredningen av det
förslag som lämnats av kommittén som utrett verkställighet
av vissa gynnande kommunala beslut (SOU 2004:118).
Det står i övrigt utredaren fritt att samråda även med andra
aktörer.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 december
2006.
(Socialdepartementet)