Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om värdepappersmarknadsfrågor, Dir. 2004:172
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-12-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen om värdepappersmarknadsfrågor (Fi2004:11) har
i uppdrag att se över frågor som rör lagstiftningen för
värdepappersinstitut, börser och auktoriserade
marknadsplatser.
I Förtroendekommissionens betänkande Näringslivet och
förtroendet (SOU 2004:47) berörs vissa frågor som är
närliggande till utredningens uppdrag. Betänkandet har
remissbehandlats.
Utredningen får i uppdrag att - utöver vad som anges i de
ursprungliga kommittédirektiven - överväga vad
Förtroendekommissionen har föreslagit om dels hanteringen
av intressekonflikter i värdepappersbolag, dels börsens roll
när det gäller upprätthållandet av förtroendet för
aktiemarknaden.
Huvuddirektiven
Regeringen beslutade den 23 juni 2004 att tillkalla en
särskild utredare med uppdrag att se över frågor som rör
lagstiftningen för värdepappersinstitut, börser och
auktoriserade marknadsplatser. Utredningens huvuduppgift är
att analysera vilka lagändringar som krävs för att genomföra
Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/39/EG av den
21 april 2004 om marknader för finansiella instrument och
om ändring av rådets direktiv 85/611/EEG och 93/6/EEG och
Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/12/EG samt
upphävande av rådets direktiv 93/11/EEG. Direktivet är ett
led i arbetet med att skapa en integrerad marknad för
finansiella tjänster inom EU. Det syftar till att skapa
förutsättningar för effektiva och väl fungerande marknader
för finansiella instrument, till att öka konkurrensen på dessa
marknader samt till att säkerställa ett gott investerarskydd.
Utredaren skall dessutom se över de sanktionsmöjligheter
som Finansinspektionen har att tillgå vid överträdelser av
regler på värdepappersmarknadsområdet och särskilt
överväga behovet av att samordna sanktionsmöjligheterna
med dem som gäller på bankområdet. Vidare skall utredaren i
övrigt överväga om regelverket för värdepappersinstitut
behöver anpassas med anledning av de nyligen reformerade
reglerna på bankområdet.
Ytterligare frågor som utredaren skall överväga är vilket
ansvar som Finansinspektionen bör ha för fastställande av
noteringskraven på de reglerade marknaderna samt om det
finns behov av särskild reglering när en reglerad marknad
eller annan marknadsplats tar upp ett finansiellt instrument
till handel utan emittentens samtycke.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar
som han anser behövs.
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 2005.
Förtroendekommissionens betänkande
I Förtroendekommissionens betänkande (SOU 2004:47) föreslås
flera åtgärder som syftar till att stärka förtroendet för
näringslivet. Ett par av dessa åtgärder är närliggande till
det uppdrag som utredningen om värdepappersmarknadsfrågor
har. Betänkandet har remissbehandlats.
Intressekonflikter i värdepappersbolag
Förtroendekommissionen anger att en viktig del i att förbättra
förtroendet för värdepappersbolag är att intressekonflikter
mellan analys, mäkleri och corporate finance-verksamhet
motverkas och att de s.k. kinesiska murarna mellan dessa
verksamheter stärks. I samband med detta hänvisas till de
regler som tagits fram i USA, de s.k. Spitzer rules. Dessa
regler innebär bl.a. följande
- analytikers ersättning/bonus skall inte ha någon koppling
till affärer inom corporate finance.
- corporate finance-funktionen skall inte kunna påverka hur
analytiker belönas.
- banken/fondkommissionären skall offentliggöra om
företaget fått eller har rätt att få någon ersättning från det
analyserade företaget.
- företaget skall skapa en övervakningsprocess som
garanterar att reglerna efterlevs.
Förtroendekommissionen föreslår att Finansinspektionen i
sina föreskrifter skall införa ett regelverk som har "Spitzer
rules" som förebild. Eftersom dessa regler inte åtgärdar alla
intressekonflikter hos värdepappersbolagen, anser
kommissionen vidare att Finansinspektionen bör utreda vilka
ytterligare förändringar som behövs för att motverka
intressekonflikter och förbättra konsument- och
investerarskyddet och därmed också stärka förtroendet för
värdepappersbolagen.
Remissinstanserna anför sammanfattningsvis att frågan om
hantering av intressekonflikter i värdepappersbolag är aktuell
att diskutera men att det skulle föra för långt att direkt införa
"Spitzer rules" i Sverige. Dessa regler är framför allt
inriktade på aspekter som rör ersättningsstrukturen och är
inriktade på amerikanska förhållanden. Vidare pekas på att
Finansinspektionen är i färd med att anta ett allmänt råd som
bygger på de principer om hantering av intressekonflikter
som IOSCO har antagit. Det allmänna rådet behandlar bl.a.
sådana intressekonflikter som berör analytiker vid
värdepappersinstitut och frågor om ersättningsstrukturen,
men täcker ett bredare spektrum av intressekonflikter än
"Spitzer rules".
Börsens roll
Börser och andra finansiella marknadsplatser spelar en
central roll på finansmarknaden och kan ofta ha en
myndighetsliknande roll vid utövandet av sin tillsyn över
handeln på marknadsplatsen. Enligt Förtroendekommissionen
har särskilt Stockholmsbörsen traditionellt sett spelat en
viktig roll när det gäller upprätthållandet av förtroendet för
de börsnoterade företagen och för aktiemarknaden, genom sin
regelgivning och sin tillsyn över handeln.
Förtroendekommissionen anför dock att förutsättningarna har
förändrats dels i och med att Stockholmsbörsen utvecklats
från en myndighetsliknande institution till ett kommersiellt
företag, dels i och med den regel- och tillsynsharmonisering
som sker på EU-nivå. Kommissionen föreslår därför att
regeringen låter utreda hur och av vilket organ som börsens
myndighetsliknande uppgifter lämpligen bör fullgöras i
framtiden. Ett alternativ som kommissionen anser att man bör
överväga är att börsen behåller de uppgifter som är möjliga
efter genomförandet av de aktuella EG-direktiven men att
organisatoriska förändringar genomförs som syftar till att
risker för intressekonflikter och otillbörliga hänsyn så långt
som möjligt elimineras eller hanteras. Ett annat alternativ är
att tillsynsuppgifter överförs till ett eller flera andra organ
som kan vara tillsynsmyndigheten eller självreglerande organ.
Remissinstanserna anför sammanfattningsvis att det är
lämpligt att låta utreda frågan på det sätt som
Förtroendekommissionen föreslår. Det finns en inbyggd
potentiell intressekonflikt av det slag som betänkandet tar
upp, och enbart risken för misstanke om att en börs tar
ovidkommande hänsyn i sin tillsynsroll är tillräckligt allvarlig
för att överväga åtgärder i syfte att motverka uppkomsten av
sådana misstankar.
Uppdraget
Mot bakgrund av Förtroendekommissionens betänkande och
resultatet av remissbehandlingen finns det fog för att
ytterligare utreda de förslag som kommissionen lämnat i nu
berörda delar. Frågan om hantering av intressekonflikter hos
såväl värdepappersbolagen som börserna, liksom frågan om
vilken roll som börserna har vid tillsynen över handeln på
marknaden, berörs till viss del redan i direktivet om
marknader för finansiella instrument. Det bedöms därför
lämpligt att överlämna dessa frågor till utredningen om
värdepappersmarknadsfrågor.
(Finansdepartementet)