Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Åtgärdsprogram för att uppfylla miljökvalitetsnormer, Dir. 2004:170
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2004-12-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera åtgärdsprograms
förutsättningar att uppfylla miljökvalitetsnormer på olika
områden och se över möjligheterna att göra sådana program
bättre och mer effektiva. Utredaren skall lämna förslag på
författningsändringar i den mån sådana behövs.
En utgångspunkt för analysen och översynen skall vara de
nyligen genomförda förändringarna i miljöbalken av
bestämmelserna om miljökvalitetsnormer, vilka innebär ett
utökat tillämpningsområde för sådana normer.
Åtgärdsprogram skall vara det huvudsakliga redskapet för att
uppfylla miljökvalitetsnormerna, varför särskild vikt bör
läggas vid att bestämmelserna om programmen är tydliga och
enhetliga.
Utredaren skall samråda med Miljöbalkskommittén (M
1999:03) och PBL-kommittén (M 2002:05).
Bakgrund
Miljökvalitetsnormer infördes i svensk rätt genom
miljöbalken för att uttrycka den lägsta godtagbara
miljökvaliteten på olika områden. Utgångspunkten då denna
nivå fastställs skall vara befintlig kunskap om vad människan
och naturen tål, utan hänsyn till tekniska och ekonomiska
förhållanden. I praktiken har dessa bedömningar gjorts inom
ramen för Europeiska gemenskaperna, då de hittills beslutade
miljökvalitetsnormerna grundar sig på olika direktiv.
Bestämmelserna om miljökvalitetsnormer i 5 kap.
miljöbalken är allmänt hållna och förutsätter detaljerade
regler i förordningar och föreskrifter. Sådana finns i
förordningen (2001:527) om miljökvalitetsnormer för
utomhusluft, förordningen (2001:554) om miljökvalitetsnormer
för fisk- och musselvatten, förordningen (2004:660) om
förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön och förordningen
(2004:675) om omgivningsbuller.
Genom en ändring i miljöbalken som trädde i kraft den 22
december 2003 har miljökvalitetsnormernas genomslagskraft
ökat. Även riktvärden kan numera uttryckas som
miljökvalitetsnormer, liksom andra typer av kvalitetskrav
som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. De
bestämmelser som är kopplade till uppfyllandet av
miljökvalitetsnormer kan därför få genomslag på fler
områden, såsom redan har skett vad gäller vattenmiljö och
omgivningsbuller.
Samtidigt med miljökvalitetsnormerna infördes
åtgärdsprogram som ett instrument för att uppfylla dessa. Ett
sådant program skall tas fram så snart det visar sig att en
miljökvalitetsnorm inte uppfylls och innehålla de åtgärder
som behöver vidtas för att normen skall kunna uppfyllas.
Åtgärdsprogram riktar sig till kommuner och myndigheter,
som skall vidta de åtgärder som följer av programmet.
Åtgärdsprogram ger inga nya befogenheter utan skall
genomföras med de verktyg som kommuner och myndigheter
har till sitt förfogande.
Åtgärdsprogram skall fastställas av regeringen eller av den
myndighet eller kommun som regeringen bestämmer.
Regeringen har i förordningen om miljökvalitetsnormer för
fisk- och musselvatten föreskrivit att åtgärdsprogram skall
fastställas av länsstyrelserna och i förordningen om
förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön att
vattenmyndigheterna skall fastställa sådana program.
Ännu har inga åtgärdsprogram fastställts, men regeringen
behandlar för närvarande förslag till program för att uppfylla
miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid i Stockholm
respektive Göteborg och för partiklar i Stockholm. Förslagen
har upprättats av länsstyrelserna i respektive län på
regeringens uppdrag.
Miljöbalkskommittén är en parlamentariskt sammansatt
kommitté vars uppdrag är att utvärdera tillämpningen av
miljöbalken och lämna förslag till nödvändiga reformer. I
uppdraget ingår att analysera hur miljöbalkens styrmedel är
relaterade till systemet med miljökvalitetsnormer.
PBL-kommittén är en parlamentariskt sammansatt kommitté
med uppdrag att se över plan- och bygglagstiftningen samt
lämna förslag till de lagändringar som behövs. I uppdraget
ingår att överväga och redovisa vilka lagstiftningsåtgärder
som behövs för att uppnå en så effektiv och smidig
samordning som möjligt mellan plan- och bygglagen och
miljöbalken m.fl. lagar.
Uppdraget
En särskild utredare skall analysera åtgärdsprograms
förutsättningar att uppfylla miljökvalitetsnormer på olika
områden och se över möjligheterna att göra sådana program
bättre och mer effektiva.
Åtgärdsprogram syftar till att uppnå samlade lösningar på de
miljöproblem som medför att miljökvalitetsnormer inte
uppfylls. Åtgärderna i programmen kan vara av olika slag,
men flertalet torde grunda sig på bestämmelser i miljöbalken.
Erfarenheten från de förslag till åtgärdsprogram som hittills
har upprättats, angående luftkvaliteten i Stockholm och
Göteborg, är dock att många av de föreslagna åtgärderna
kräver lag- eller förordningsändringar. Detta kan vara en
indikation på att de tillgängliga verktygen i miljöbalken och
annan lagstiftning är otillräckliga. Utredaren skall därför
analysera de verktyg som faktiskt står till förfogande och
vilka möjligheter dessa har att åstadkomma önskat resultat.
Utredaren bör därvid belysa frågan om åtgärdsprogram som
till stor del förutsätter beslut på regerings- eller
riksdagsnivå är förenliga med de effektivitetskrav som måste
kunna ställas på dem. Det bör också övervägas om fler detaljer
om programmens innehåll eller angivande av exempel på
lämpliga åtgärdstyper i författningstexterna skulle bidra till
åtgärdsprogram av högre kvalitet.
För det fall det konstateras att de verktyg som står till
förfogande för genomförande av åtgärdsprogram är
otillräckliga skall utredaren presentera förslag på olika
möjligheter till förbättringar och effektiviseringar i detta
avseende. Härvid skall särskilt övervägas om det behövs
förändringar i fråga om de befogenheter och rättsverkningar
som följer med åtgärdsprogram. En utgångspunkt skall vara
att förslagen utformas så att även myndigheter och
kommuner skall kunna fastställa åtgärdsprogram. Det är
också viktigt att de generella bestämmelserna om
åtgärdsprogram förblir enhetliga för alla program och att
systemet med åtgärdsprogram inte sönderfaller i olika typer
av program med varierande rättslig status. Kopplingen till
hänsynsreglerna i 2 kap. miljöbalken skall bibehållas.
Utredaren skall i detta sammanhang särskilt överväga om
åtgärdsprogram bör ha direkta rättsverkningar för enskilda
och hur de i så fall skall vara möjliga att överklaga. Vidare
skall belysas hur sådana bestämmelser skulle förhålla sig till
miljöbalkens bestämmelser om tillstånd, tillåtlighet och
tillsyn samt till regeringsformen, varvid en utgångspunkt
skall vara att rättskraften hos befintliga tillstånd inte får
urholkas. Eventuella skillnader i dessa avseenden beroende
på vilken typ av miljökvalitetsnorm som skall uppfyllas bör
beaktas. Även frågan om det behövs påtryckningsmedel mot
myndigheter och kommuner som inte fullgör vad som åligger
dem enligt ett åtgärdsprogram skall övervägas.
Utredaren skall också överväga om det behöver skapas
utrymme för andra typer av åtgärder än sådana som finns
tillgängliga idag. Möjligheten att använda resultatbaserade
åtgärder där de närmare formerna för genomförandet
överlämnas till dem som åtar sig uppgiften skall beaktas
liksom frågan om drivkrafter för att göra sådana åtaganden.
Också annan möjlig användning av avtal i åtgärdsprogram
skall uppmärksammas.
Om åtgärdsprogram skall kunna vara effektiva instrument för
uppfyllande av miljökvalitetsnormer är det viktigt att
processen att fastställa eller komplettera ett sådant program
inleds så snart det kan konstateras att en miljökvalitetsnorm
riskerar att överträdas genom att t.ex. ett gränsvärde
överskrids eller ett riktvärde inte längre eftersträvas.
Utredaren skall därför undersöka om skyldigheten att initiera
åtgärdsprogram i sådana situationer uttrycks tillräckligt
tydligt eller om bestämmelserna behöver förtydligas i detta
avseende. För det fall det visar sig att denna koppling mellan
miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram behöver göras
tydligare, bör det övervägas om kommuner eller myndigheter
skall kunna föreläggas att upprätta förslag till åtgärdsprogram
genom initiativ från andra myndigheter, kommunala organ
eller allmänheten. Utredaren skall också överväga om det
finns andra möjligheter att göra processen med att ta fram
åtgärdsprogram snabbare och om kompletteringar av
programmen kan göras i förenklad form.
I plan- och bygglagen (1987:10) finns bestämmelser som
anger att miljökvalitetsnormer skall beaktas bl.a. vid
planläggning. Det s.k. kommunala planmonopolet har dock
en stark ställning, varför t.ex. ett åtgärdsprogram inte anses
direkt kunna påverka innehållet i en beslutad kommunal plan
(jfr prop. 2003/04:2 s. 34). Någon närmare beskrivning av
hur åtgärdsprogrammen förhåller sig till kommunal planering
och planläggning föreligger emellertid inte. Den kommunala
planeringen och planläggningen har stor betydelse för den
totala miljösituationen. Utredaren skall därför klarlägga
förhållandet mellan åtgärdsprogram och kommunala
översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser och
överväga om en starkare koppling mellan dessa instrument
kan medföra sådana effektivitetsvinster att det motiverar
förändringar av det nuvarande regelverket. Utredaren skall
belysa hur eventuella förändringar i regelverket påverkar
kommunernas planeringsförutsättningar och möjligheter att
utnyttja den frihet som ligger i planmonopolet.
Konsekvenser
Utredaren skall genomgående beakta och redovisa de
konsekvenser för verksamhetsutövare enligt miljöbalken,
myndigheter samt små och medelstora företag som förslagen
kan medföra. Även eventuella konsekvenser för det
kommunala självstyret skall ägnas särskild uppmärksamhet.
Utredaren skall också bedöma och redovisa vilka effekter
förslagen kan få för miljön.
Arbetsformer och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Miljöbalkskommittén och PBL-
kommittén samt med de myndigheter, kommuner och
organisationer som utredaren finner lämpligt.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 31
oktober 2005.
(Miljödepartementet)