Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1994:1720) om civilt försvar, Dir. 2004:17
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2004-02-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över lagen (1994:1720) om civilt
försvar. Huvudsyftet med uppdraget är att få en lagstiftning
som är bättre anpassad till nuvarande planeringsinriktning för
det civila försvaret och nu rådande omvärldsläge. Utredaren
skall se över möjligheten till en minskad detaljreglering och
redovisa hur de internationella överenskommelser som Sverige har
anslutit sig till påverkar lagstiftningen på området.
Bakgrund
I lagen (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap definieras
totalförsvar som den verksamhet som behövs för att förbereda
Sverige för krig. Totalförsvaret består av militär verksamhet
(militärt försvar) och civil verksamhet (civilt försvar). I fred
är civilt försvar den verksamhet som genomförs för att höja
samhällets förmåga att motstå ett väpnat angrepp. Det civila
försvaret är därmed inte en organisation utan den verksamhet som
ett flertal aktörer genomför i syfte att komplettera det fredstida
samhällets förmåga.
Lagen (1994:1720) om civilt försvar trädde i kraft den 1 juli 1995
och reglerar kommunernas och landstingens uppgifter inom det civila
försvaret. I lagen finns även bestämmelser om hemskydd, verkskydd
och befolkningsskydd. Ledning, samordning och skyldighet att vidta
beredskapsåtgärder är sådana centrala frågor som behandlas i lagen.
Lagen kompletteras av förordningen (1995:128) om civilt försvar.
Därutöver finns det regler som berör det civila försvaret i ett
stort antal lagar och förordningar inom olika områden som
exempelvis hälso- och sjukvård, räddningstjänst, socialtjänst
och försörjning.
Förändrad planeringsinriktning
Sedan lagen om civilt försvar trädde i kraft har det skett viktiga
förändringar i förutsättningarna för planeringen av det civila
försvaret. Planeringsinriktningen avser numera en betydligt
bredare hotbild än tidigare.
En ominriktning påbörjades i och med 1996 års försvarsbeslut och
riksdagens beslut med anledning av propositionen 1996/97:11
Beredskapen mot svåra påfrestningar på samhället i fred. En
central del i ominriktningen är att en helhetssyn skall prägla
samhällets satsningar och åtgärder för att förebygga och hantera
hot och risker såväl i fred som i krig.
Regeringen har i propositionerna Fortsatt förnyelse av
totalförsvaret (prop. 2001/02:10) och Samhällets säkerhet och
beredskap (prop. 2001/02:158) redovisat en planeringsinriktning
som innebär en samordning av planeringen av beredskapen
för svåra påfrestningar på samhället i fred med planeringen för
höjd beredskap. I propositionerna behandlas grundstrukturen för
krishanteringen i samhället samt en ny planeringsstruktur med
preciserade ansvarsförhållanden vid höjd beredskap.
Försvarsberedningen har i rapporten Vårt militära försvar - vilja
och vägval (Ds 2003:34) redovisat slutsatser om det
säkerhetspolitiska läget. En slutsats i denna rapport är att
Sveriges närområde präglas av stabilitet och säkerhet och att
ett militärt väpnat angrepp från en annan stat direkt mot Sverige
bedöms vara osannolikt under minst en tioårsperiod.
Även några viktiga nya författningar har tillkommit. Förordningen
(2002:472) om åtgärder för fredstida krishantering och höjd
beredskap trädde i kraft den 1 juli 2002 och ersatte då
beredskapsförordningen (1993:242).
Lagen (2002:833) om extraordinära händelser i fredstid hos
kommuner och landsting trädde i kraft den 1 januari 2003.
Den 1 januari 2004 trädde lagen (2003:778) om skydd mot olyckor
och förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor i kraft vilka
ersätter räddningstjänstlagen (1986:1102) och
räddningstjänstförordningen (1986:1107).
Nytt avtal med kommunerna
Enligt lagen om civilt försvar skall staten betala ersättning
till kommunerna för deras kostnader för de beredskapsförberedelser
som behövs för kommunernas verksamhet under höjd beredskap.
Kriterierna i nuvarande avtal mellan staten och Svenska
Kommunförbundet som styr fördelningen av medel till kommunerna
grundas på en äldre hotbild och är inte längre relevanta.
Krisberedskapsmyndigheten har den 1 september 2003 redovisat
ett regeringsuppdrag att lämna förslag på utformningen av ett
nytt system för statlig ersättning till kommunerna. Ersättningen
avses omfatta, utöver planering av verksamhet vid höjd
beredskap, även sådana extraordinära händelser som kan betecknas
som svåra påfrestningar på samhället i fred. Förslaget innehåller
uppgifter för kommunerna, principer för ersättningen, genomförande
m.m. Krisberedskapsmyndigheten och Svenska Kommunförbundet är
överens om förslaget, vilket dock inte innehåller något totalbelopp
för ersättningen till kommunerna. Frågan om ett nytt avtal med
Svenska Kommunförbundet bereds för närvarande inom
Regeringskansliet.
Behovet av en översyn
Lagen om civilt försvar behöver ses över i sin helhet mot bakgrund
av de förändringar som ovan redovisats beträffande
planeringsinriktning m.m. En utgångspunkt är att i möjligaste mån
undvika detaljreglering i lagen. I detta sammanhang bör även de
förenklingar som kan göras vad gäller företagens administrativa
börda uppmärksammas. Vidare behöver en genomgång göras av de
begrepp som används. En analys behöver göras av om det finns
bestämmelser som bör upphävas eller flyttas till andra
författningar. Exempel på bestämmelser som bör övervägas i detta
sammanhang avser hemskydd, verkskydd och befolkningsskydd.
Med befolkningsskydd avses åtgärder för att skydda befolkningen
och civil egendom från krigets verkningar. Exempel på sådana
åtgärder är utrymning och inkvartering, tillhandahållande och
iordningställande av skyddsrum och skyddade utrymmen,
tillhandahållande av andningsskydd, mörkläggning samt information
om självskydd. Skyddsrumsbyggandet har numera i princip upphört.
Krisberedskapsmyndigheten har i regleringsbrevet för 2003 fått i
uppdrag att i samverkan med berörda myndigheter utreda och lämna
förslag på hur befolkningsskyddet för det civila försvaret bör
utvecklas och förändras sett utifrån det helhetsperspektiv samt
möjligheten till anpassning som regeringen uttalade i
propositionerna Fortsatt förnyelse av totalförsvaret och
Samhällets säkerhet och beredskap. Uppdraget har redovisats den
16 januari 2004. Det finns skäl att överväga om det som i dag
menas med befolkningsskydd skall regleras i lagen om civilt
försvar eller i annan författning och om begreppets innehåll
samt dess benämning skall förändras. När det gäller reglerna om
utrymning och inkvartering behöver övervägas om detta behöver
regleras i lagen.
Slutligen behöver övervägas om det är motiverat att kommunerna
skall ha hemskyddsorganisationer.
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av lagen om civilt försvar och
utarbeta förslag till de författningsändringar som kan behöva
göras. Huvudsyftet med översynen är att anpassa lagstiftningen
till den nya planeringsinriktningen för civilt
försvar och nu rådande omvärldsläge. Som förutsättning gäller att
innebörden i begreppet civilt försvar inte skall ändras.
Utgångspunkten för översynen skall vara att det även
fortsättningsvis behövs regler för kommuners och landstings
planering inför höjd beredskap.
Utredaren skall beakta det planerade avtalet mellan staten och
Svenska Kommunförbundet och föreslå de författningsändringar
som detta kan motivera.
Närmare bestämmelser om kommuners och landstings planering m.m.
inför höjd beredskap och extraordinära händelser som kan
betecknas som svåra påfrestningar på samhället i fred finns i
lagen om civilt försvar och lagen om extraordinära händelser i
fredstid hos kommuner och landsting. Utredaren skall överväga om
detta är en lämplig reglering.
Utredaren skall redovisa hur de internationella överenskommelserna
som Sverige anslutit sig till påverkar nuvarande regler om
civilt försvar.
Mot bakgrund av bland annat nu aktuell hotbild (Ds 2003:34) bör
utredaren överväga om vissa bestämmelser skall träda i tillämpning
först då regeringen så förordnar.
Samråd
Utredaren skall samråda med Försvarsmakten,
Krisberedskapsmyndigheten, Statens räddningsverk, Styrelsen för
psykologiskt försvar, Totalförsvarets forskningsinstitut,
Socialstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet samt andra berörda myndigheter och
organisationer.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 december 2004.
(Försvarsdepartementet)