Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning av Mångkulturåret 2006, Dir. 2004:169
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 2004-12-09
Beslut vid regeringssammanträde den 9 december 2004
Sammanfattning av uppdraget
En nationell samordnare för Mångkulturåret 2006 tillkallas. I
uppdraget ingår att i samarbete med olika aktörer inom
kultursektorn kulturarbetare, organisationer, institutioner och
myndigheter utarbeta ett program för Mångkulturåret och att
vara ett stöd för berörda aktörer inför och under Mångkulturåret.
Syftet med Mångkulturåret 2006 är att på ett bestående sätt öka
alla invånares möjligheter att delta i kulturlivet och att skapa
ett samspel mellan olika kulturtraditioner. Syftet är också att
skapa incitament för att offentligt finansierade
kulturverksamheter på ett tydligt sätt speglar och införlivar den
etniska och kulturella mångfald som finns i dagens Sverige.
Samordnaren skall även lämna förslag på hur det fortsatta arbetet
för att stärka den kulturella mångfalden skall bedrivas.
Bakgrund
Statliga myndigheter skall enligt förordningen (1986:856) om
de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av
integrationspolitiken fortlöpande beakta samhällets etniska
och kulturella mångfald både när de utformar sin verksamhet
och när de bedriver den. Myndigheter och institutioner på
kulturområdet har sedan 2000 i uppdrag att årligen rapportera
till regeringen hur de arbetar såväl internt som externt med att
främja en samhällsutveckling som kännetecknas av respekt
och tolerans, och där etnisk, kulturell, språklig och religiös
mångfald tillvaratas som en positiv kraft. Målet är också att
bidra till minskad diskriminering, främlingsfientlighet och
rasism. Myndigheter med ett kulturarvsuppdrag skall särskilt
beakta kulturarvets betydelse för en demokratisk
samhällsutveckling.
Pågående kartläggningar och analyser av mångfaldsarbete
Mångkulturellt centrum fick under hösten 2003 regeringens
uppdrag att kartlägga och analysera myndigheternas och
institutionernas resultat vad gäller detta mål. Uppdraget skall
redovisas till regeringen under hösten 2004.
Riksantikvarieämbetet har under 2004 haft i uppdrag att i en
fördjupad omvärldsanalys visa hur kulturmiljösektorn kan bli
en förebild och en aktiv kraft i arbetet med att främja ett
mångkulturellt samhälle och att ge en differentierad syn på
historien. Uppdraget redovisades till regeringen i oktober
2004.
Även Konstnärsnämnden har under 2004 haft i uppdrag att
göra en fördjupad omvärldsanalys som särskilt skall avse
invandrade konstnärers situation. Uppdraget skall redovisas
under hösten 2004.
Regeringens insatser för att främja kulturell mångfald
Regeringen har sedan flera år konsekvent verkat för att
långsiktigt främja den kulturella mångfalden i Sverige. För att
ytterligare stärka den etniska och kulturella mångfalden och
för att lyfta fram betydelsen av ett ökat ansvar inom offentligt
finansierad kulturverksamhet gentemot större delar av
befolkningen, har regeringen utlyst 2006 till ett särskilt
mångkulturår.
Under senare år har de viktigaste insatserna för att främja
kulturell mångfald varit följande.
Regeringen föreslog i budgetpropositionen för 2002 (prop.
2001/2002:1 utg.omr. 17) att medel skulle anvisas för
särskilda regionala konsulenter för mångkultur. Sådana
mångkulturkonsulenter har därefter utsetts och finns för
närvarande i sju regioner. Konsulenternas uppgift är att i
samarbete med statliga, regionala och lokala krafter stimulera
en utveckling som tar till vara det mångkulturella samhällets
skiftande uttrycksformer och att främja mångfalden i
kulturlivet.
Regeringen initierade 2001 ett informationsprojekt om samer
och samisk kultur och avsatte för detta ändamål 20 miljoner
kronor. Projektet slutförs under 2004. På regeringens uppdrag
bygger Sametinget upp ett nationellt informationscentrum,
som skall överta regeringens arbete med att sprida
information om och skapa intresse för samisk kultur.
Statens museer för världskultur inrättades som en ny
myndighet 1999. Myndigheten har bl.a. i uppgift att visa och
levandegöra världens kulturer. Vidare skall myndigheten
dokumentera och belysa olika kulturers yttringar och villkor
samt kulturmöten historiskt och i dagens samhälle. I
myndigheten ingår det nya Världskulturmuseet, som öppnar i
slutet av detta år i Göteborg.
Kommittén Forum för världskultur verkade under åren 1998-
2000 och hade i uppdrag att bedriva en försöksverksamhet för
att öka den konstnärliga och kulturella mångfalden i Sverige.
Kommittén var ett samarbete mellan staten, Stockholms stad
och Stockholms läns landsting och skulle ta initiativ till och
samordna presentationer av kulturyttringar från hela världen
(dir. 1998:14, dir. 1999:55). I sin slutrapport (SOU 2000:118)
redovisade Forum för världskultur vissa brister men också en
positiv potential inom den offentligt finansierade
kulturverksamheten vad gäller mångkulturella uttryck och ett
bredare publikt engagemang.
Statens kulturråds arbete
Statens kulturråd har sedan 2001 i uppdrag att ta initiativ till
insatser inom det mångkulturella området. Därtill skall rådet
vara huvudman för de regionala konsulenterna för
mångkultur.
Sedan 2000 har Sverige en samlad politik för nationella
minoriteter. De nationella minoriteterna är samer,
sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar. Att
förutsättningarna för de nationella minoriteternas kultur och
språk främjas är en angelägenhet för såväl dessa grupper som
samhället i övrigt. Statens kulturråd fick 1999 regeringens
uppdrag att utreda hur de nationella minoriteterna skulle få
mer utrymme i svenskt kulturliv. Uppdraget redovisades
2001. Sedan 2002 har Statens kulturråd i uppdrag att fördela
särskilda medel i syfte att främja de nationella minoriteternas
språk och kultur.
Kultur inom ramen för storstadspolitiken
Den statliga storstadspolitiken har som mål att bryta den
sociala och etniska segregationen i storstadsregionerna samt
att skapa goda förutsättningar för en långsiktigt hållbar
tillväxt och bidra till att nya arbetstillfällen skapas såväl
i storstadsregionerna som i övriga delar av landet (prop.
1997/98:165). I detta arbete har kulturen en väsentlig roll.
Av en rapport som Mångkulturellt centrum skrivit 2002 på
regeringens uppdrag framgår att av de särskilda medel som
tilldelats 24 stadsdelar har nära en tredjedel använts för
ändamål med kulturell inriktning. Ett grundläggande
arbetssätt inom storstadspolitiken har varit det s.k.
underifrånperspektivet, där bl.a. direkta dialoger med boende
är en metod. Regeringen har gett Mångkulturellt centrum i
uppdrag att utföra en studie om hur underifrånperspektivet
har tillämpats i de aktuella stadsdelarna inom ramen för de
lokala utvecklingsavtalen. Studien skall redovisas senast i
mars 2005.
Syftet med Mångkulturåret 2006
Sverige har utvecklats till ett land som präglas av etnisk,
kulturell, språklig och religiös mångfald. Det är av stor vikt
att klargöra att varje offentligt finansierad kulturinstitution
och kulturfrämjande organisation ansvarar för att dess
verksamhet vänder sig till hela befolkningen. Utgångspunkten är
att alla medborgares erfarenheter, kunskaper och värderingar
skall speglas och tas till vara för att berika och utveckla det
offentligt stödda kulturlivet.
Regeringen har mot denna bakgrund utlyst 2006 till ett
särskilt mångkulturår. Verksamheten under året skall bidra
till att uppfylla de av riksdagen fastslagna kulturpolitiska
målen (prop. 1996/97:3, bet. 1996/97:KrU1, rskr.
1996/97:129). Syftet med Mångkulturåret 2006 är att på ett
bestående sätt öka alla invånares möjligheter att delta i
kulturlivet och att skapa ett samspel mellan olika
kulturtraditioner. Syftet är också att skapa incitament för att
offentligt finansierade kulturverksamheter på ett tydligt sätt
speglar och införlivar den etniska och kulturella mångfald
som finns i dagens Sverige. När nya aktörer involveras och
får möjlighet att ta egna initiativ och samspelet mellan olika
grupper och kulturer främjas, ökas utrymmet för och
utvecklingen av konstnärliga och kulturella yttringar och en
bredare publik kommer att kunna nås.
Målet är att fler människor som känner sig distanserade från
och sällan eller aldrig besöker offentligt finansierade
kulturinstitutioner under detta år och därefter skall kunna
finna anledning att besöka och bli delaktiga och berörda av
verksamheten.
Regeringen avser att ge statliga myndigheter och institutioner
på kulturområdet ett särskilt uppdrag inför Mångkulturåret
2006 för att förtydliga målsättningar m.m. Samtidigt kommer
en inbjudan att delta i Mångkulturåret att riktas till bl.a.
regionala och lokala kulturinstitutioner och deras huvudmän
samt till fria kulturutövare.
Uppdraget
Samordnarens uppdrag är att på ett nationellt plan svara för
samordningen av förberedelser och genomförande av
Mångkulturåret 2006. Med utgångspunkt i de uttalade målen
för Mångkulturåret skall samordnaren utarbeta ett program
för året. Av programmet skall framgå hur olika verksamheter
kan samverka med varandra och hur Mångkulturårets olika
manifestationer kan ge bestående effekter i det
offentligfinansierade kulturlivet. Samordnaren skall även
fungera som ett stöd för myndigheter, institutioner och andra
berörda aktörer inför och under Mångkulturåret.
Mångkulturåret 2006 är en del av ett långsiktigt arbete för att
permanent lyfta in kulturuttryck med ursprung från hela
världen och att skapa och utveckla ett offentligt finansierat
kulturliv i Sverige som kan engagera allt fler människor.
Arbetet skall även omfatta de nationella minoriteterna. I linje
med detta skall samordnaren ta initiativ till och främja
långsiktiga samarbeten mellan myndigheter, institutioner,
organisationer och fria kulturutövare. Möten på jämlika
villkor skall främjas och nya samarbetsformer bör därvid
premieras. Kontakt- och kommunikationsvägar mellan
offentligt finansierade kulturverksamheter och kulturutövare
respektive publik och besökare med främst utomsvensk eller
minoritetsbakgrund skall likaså främjas av samordnaren.
Storstadspolitiken har visat på en rad nya samarbetsformer.
Samordnaren bör därför samråda med regeringens
storstadsdelegation samt med de sju kommuner med vilka
staten tecknat lokala utvecklingsavtal, för att inhämta de
erfarenheter som gjorts kring främjandet av kulturell
mångfald.
Samordnaren skall vid behov bistå med information och
kunskap om kulturyttringar som har annat ursprung än det
traditionellt svenska eller västerländska.
Samordnaren skall, med utgångspunkt från den rapport och
den idéskrift som Mångkulturellt centrum skrivit på
regeringens uppdrag om myndigheters och institutioners
måluppfyllelse beträffande kulturell mångfald, lämna förslag
på hur den kulturella mångfalden bäst kan främjas inom det
offentligfinansierade kulturlivet. Som grund för sina
ställningstaganden skall samordnaren bl.a. analysera
erfarenheterna av Mångkulturåret 2006. Om samordnaren
lämnar förslag med kostnadskonsekvenser skall förslag till
finansiering anges.
Under arbetets gång skall samordnaren löpande samråda med
berörda myndigheter, institutioner, organisationer och andra
aktörer. Det kan exempelvis ske i form av att en eller flera
samrådsgrupper skapas med berörda aktörer, som Statens
kulturråd, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, centrala
museer, teaterinstitutioner, musikinstitutioner, regionala
mångkulturkonsulenter, fria kulturarbetare samt
Mångkulturellt centrum och andra aktörer som arbetar
tvärkulturellt. Samråd bör även ske med universitet och
högskolor.
Redovisning av uppdraget
Samordnaren skall redovisa den del av uppdraget som avser
ett program för Mångkulturåret 2006 senast den 15 augusti
2005. En redovisning av hela uppdraget skall lämnas senast
den 1 juli 2007.
(Kulturdepartementet)