Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regionala stimulansåtgärder inom skatteområdet, Dir. 2004:168
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-12-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 december 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera och
lämna förslag till regionala stimulansåtgärder inom
skatteområdet.
Uppdraget avser i första hand ett förhöjt grundavdrag till
fysiska personer inom stödområde A från och med
inkomståret 2005.
I andra hand skall utredaren överväga om andra regionala
stimulansåtgärder kan vidtas med syfte att stimulera den
regionala utvecklingen i detta område eller andra delar av
Sverige där medborgare och företag kan ha höga utgifter till
följd av långa transportavstånd och kallt klimat. Åtgärderna
skall helst vara individinriktade men även insatser riktade till
företag kan komma i fråga om de bedöms uppfylla syftet med
uppdraget.
De offentligfinansiella effekterna av förslagen får inte uppgå
till mer än 300 miljoner kronor per år.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 augusti 2005.
Bakgrund
Behovet av regionala stimulansåtgärder i vissa delar av
Sverige
En till ytan stor del av Sverige, huvudsakligen Norrlands
inland och de nordligaste delarna av Dalarna och Värmland,
har andra förutsättningar för näringslivets utveckling än
övriga delar av landet. Området definieras i detta
sammanhang som stödområde A i enlighet med förordningen
(1999:1382) om stödområden för vissa regionala
företagsstöd. Att förutsättningarna skiljer sig åt beror främst
på områdets geografiska läge med bl.a. långa
transportavstånd, liten hemmamarknad, sämre tillgång till
service, låg befolkningstäthet och kallt klimat.
För att stimulera utvecklingen i detta område har riksdagen
bl.a. beslutat om särskilda riktade åtgärder inom ramen för
den regionala utvecklingspolitiken. Målet för denna är väl
fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med
en god servicenivå i alla delar av landet (prop. 2001/02:4, bet.
2001/02:NU4, rskr. 2001/02:118). Med väl fungerande lokala
arbetsmarknadsregioner avses att de är så attraktiva för
människor och företag att det är möjligt att ta till vara den
potential och livskraft som finns i alla regioner. Med en god
servicenivå avses att människor och företag har tillgång till
kommersiell och offentlig service i tillräcklig omfattning.
För att detta mål skall nås krävs både goda generella
förutsättningar för företagande och särskilda åtgärder riktade
till geografiskt avgränsade områden som bedöms ha särskilda
behov. Åtgärderna behöver vidtas inom många olika
samhällssektorer. Det är t.ex. mycket viktigt att utbildnings-,
transport- och arbetsmarknadspolitiken utformas så att de
bidrar till att stärka utvecklingen i dessa områden. Inom den
regionala utvecklingspolitiken har också sedan lång tid
tillbaka en mängd åtgärder för att utveckla dessa områden
vidtagits. Exempelvis sker fördelningen av statliga medel för
allmänna regionalpolitiska åtgärder och från EG:s
strukturfondsprogram med hänsyn till de regionala
problemens svårighetsgrad. Möjligheterna att lämna olika
regionala företagsstöd är också störst i stödområde A. Där har
t.ex. en särskild nedsättning av socialavgifterna införts.
En viktig faktor för att upprätthålla den offentliga servicen i
dessa områden är det kommunala utjämningssystemet. Dess
huvudsyfte är att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar
för kommuner och landsting att bedriva sina verksamheter.
Tillgång till kvalificerad arbetskraft har regeringen bedömt
vara en av de viktigaste förutsättningarna för att uppnå en
framtida tillväxt inom små lokala arbetsmarknadsregioner.
Ett förslag från en särskild utredare till utformning av ett
system för skattegynnade tjänster i detta syfte har regeringen
dock nyligen bedömt inte bör genomföras (prop. 2004/05:1
utg.omr. 13 avsnitt 4.9.2, s. 49).
Regeringen har vidare den 6 maj 2004 tillkallat en särskild
utredare med uppdrag att göra en översyn av reglerna om
avdrag vid beskattningen för ökade levnadskostnader vid
dubbel bosättning. Den utredaren skall bl.a. undersöka om
avdragsrätten kan utformas så att den förstärker den regionala
utvecklingen på kort och lång sikt.
Som regeringen framhöll i budgetpropositionen för 2005 är
det angeläget att på olika sätt stimulera den regionala
utvecklingen i vissa delar av Sverige där medborgare och
företag kan ha höga kostnader till följd av långa
transportavstånd och kallt klimat.
Regionala stimulansåtgärder inom skatteområdet
Regionala stimulansåtgärder inom skatteområdet finns i dag
på socialavgiftsområdet och punktskatteområdet. När det
gäller socialavgifterna finns sedan den 1 januari 2002 en
särskild nedsättning för arbetsgivare och enskilda
näringsidkare i stödområde A. För arbetsgivare innebär det
att de varje månad får göra ett avdrag med tio procent av
avgiftsunderlaget. Avdraget får uppgå till maximalt 7 100
kronor per månad. Det underlag som ger maximalt avdrag
motsvarar en årlig lönesumma på 852 000 kronor.
På punktskatteområdet finns en nedsättning av energiskatten
på el med 6 öre per kilowattimme i norra Sverige samt en
regional differentiering av fordonsskatten.
I enlighet med uttalandena i budgetpropositionen för 2005
finns ett behov av att överväga ytterligare regionala inslag i
skattesystemet, i första hand i form av höjda grundavdrag i
stödområde A.
Nuvarande ordning för grundavdrag
Rätt till grundavdrag har fysiska personer som är obegränsat
skattskyldiga under någon del av beskattningsåret och som
har haft förvärvsinkomst. Även begränsat skattskyldiga
kommer från och med den 1 januari 2005 att få rätt till
grundavdrag, om de har sin förvärvsinkomst uteslutande eller
så gott som uteslutande i Sverige. Dödsbon har inte rätt till
avdrag för senare år än det år då dödsfallet inträffade.
Grundavdragets storlek är beroende av den taxerade
förvärvsinkomstens storlek och uppgår för inkomståret 2004
till 16 700 kronor vid en taxerad förvärvsinkomst upp till
58 900 kronor. För en taxerad förvärvsinkomst över 269 200
kronor uppgår grundavdraget till 11 600 kronor. För
inkomster däremellan är grundavdraget högre. Den högsta
nivån uppgår till 26 400 kronor.
För dem som är obegränsat skattskyldiga bara under en del av
beskattningsåret är grundavdraget en tolftedel av 11 600
kronor för varje kalendermånad eller del av kalendermånad
som de är obegränsat skattskyldiga. Om denna grupp
skattskyldiga har sin förvärvsinkomst uteslutande eller så gott
som uteslutande i Sverige, kommer de från och med den 1
januari 2005 att få rätt till motsvarande grundavdrag som om
de varit obegränsat skattskyldiga under hela beskattningsåret.
Grundavdraget får inte överstiga den skattskyldiges
sammanlagda överskott av tjänst och aktiv
näringsverksamhet sedan allmänna avdrag först gjorts. Det
finns särskilda regler för hur överskottet av tjänst och
allmänna avdrag skall beräknas i vissa speciella fall.
Någon form av grundavdrag har funnits i skattelagstiftningen
sedan lång tid tillbaka. Avdraget, som har ett
fördelningspolitiskt syfte, avser främst att lindra
beskattningen för låginkomsttagare. Fram till 1962 varierade
avdraget beroende på var den skattskyldige var bosatt, s.k.
dyrortsgruppering, och benämndes då ortsavdrag.
Dyrortsgrupperingen slopades fr.o.m. 1962 med hänvisning
till att starka skäl av rättvisekaraktär kunde framföras till stöd
för enhetliga ortsavdrag vid beskattningen. Beteckningen
ortsavdrag ändrades dock inte till grundavdrag förrän 1970.
Uppdraget
Utredaren skall analysera och lämna förslag till regionala
stimulansåtgärder på skatteområdet, företrädesvis på
individnivå. I första hand skall utredas om ett förhöjt
grundavdrag från och med inkomståret 2005 kan ges till
fysiska personer bosatta inom stödområde A. Om ett sådant
avdrag inte bedöms kunna införas, eller inte bedöms på bäst
sätt uppfylla syftet att stimulera den regionala utvecklingen,
skall utredaren överväga om andra regionala
stimulansåtgärder kan vidtas i detta område eller andra delar
av Sverige där medborgare och företag kan ha höga utgifter
till följd av långa transportavstånd och kallt klimat.
Vid bedömningen av om ett förhöjt grundavdrag eller andra
åtgärder bör införas skall utredaren särskilt beakta
- de gränsdragningsproblem som kan uppkomma när
personer är bosatta i t.ex. olika kommuner på var sin sida av
gränsen för stödområdet,
- de krav som följer med vårt medlemskap i Europeiska
unionen, främst när det gäller den fria rörligheten för
personer och statliga stöd,
- hur åtgärder på inkomstbeskattningens område förhåller sig
till regeringsformen,
- att skattereglerna utformas på ett så samhällsekonomiskt
effektivt sätt som möjligt,
- de ekonomiska effekter som kan uppkomma för landsting
och kommuner, och
- de administrativa effekter som kan uppkomma för
Skatteverket.
Vid övervägandena om vilka regionala stimulansåtgärder
som bör vidtas skall utredaren beakta behovet och effekterna
av åtgärden med hänsyn till befintliga regionala insatser.
De offentligfinansiella effekterna av förslagen får inte
överstiga 300 miljoner kronor per år.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 augusti 2005.
(Finansdepartementet)