Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regeringens stabsstöd, Dir. 2004:166
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-11-25
Beslut vid regeringssammanträde den 25 november 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att, utifrån angivna
utgångspunkter, lämna förslag till en preciserad och
ändamålsenlig uppgifts-, ansvars- och resursfördelning
mellan Ekonomistyrningsverket, Statskontoret och en ny
förvaltningspolitisk myndighet. Utredaren skall även lämna
förslag till hur verksamheterna skall finansieras.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 8 april 2005.
Bakgrund
Regeringen och Regeringskansliet behöver tillgång till stöd i
frågor om hur den statliga förvaltningen skall organiseras,
styras och utvecklas, s.k. stabsstöd. För närvarande ger
Ekonomistyrningsverket (ESV), Statskontoret och Statens
kvalitets- och kompetensråd (KKR) sådant stöd.
Våren 2003 gav regeringen ESV i uppdrag att lämna ett
underlag för fördjupad prövning av myndighetens
verksamhet. En redovisning överlämnades till regeringen i
april 2003. I juli samma år tillkallades en särskild utredare
med uppgift att göra en fördjupad prövning av KKR:s
verksamhet. I juni 2004 överlämnade utredaren betänkandet
En statsförvaltning i utveckling och förnyelse (SOU
2004:65). Utredaren föreslog bl.a. att KKR:s mandat skall
utvidgas i syfte att ge regeringen tillgång till ett kraftfullare
stabsorgan för utvecklingsfrågor inom förvaltningspolitiken.
Våren 2004 inkom även Statskontoret på uppdrag av
regeringen med ett underlag för fördjupad prövning av sin
verksamhet.
I december 2002 tillkallade regeringen en särskild utredare
för att göra en samlad översyn av den statliga
internrevisionen för myndigheter under regeringen samt de
allmänna försäkringskassorna. Hösten 2003 överlämnade
utredaren betänkandet Internrevision i staten - förslag till en
förstärkt internrevision (SOU 2003:93). Utredaren föreslog
bl.a. bildandet av en särskild myndighet för att samordna den
statliga internrevisionen och tillgodose regeringens behov av
internrevisionell granskning.
I budgetpropositionen för 2005 anger regeringen att det finns
behov av en myndighet som på regeringens uppdrag har ett
renodlat utrednings-, uppföljnings- och utvärderingsuppdrag.
Dessutom har regeringen behov av en myndighet inom det
förvaltningspolitiska området, med uppdrag att främja och
stärka den förvaltningspolitiska utvecklingen (prop. 2004/05:1,
utg. omr. 2, avsnitt 4.4 s. 22).
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Det förvaltningspolitiska utvecklingsarbetet skall präglas av
de grundläggande värden och förutsättningar som föreslogs i
propositionen En förvaltning i medborgarnas tjänst (prop.
1997/98:136, bet. 1997/98:KU31, rskr. 1997/98:294) och det
förvaltningspolitiska handlingsprogrammet En förvaltning i
demokratins tjänst.
Som ett led i det arbetet behöver regeringen och
Regeringskansliet tillgång till ett kvalificerat underlag i form
av utvärderingar, uppföljningar och utredningar av
myndigheters och statliga verksamheters effektivitet och
måluppfyllelse.
Behov av stabsstöd finns även i fråga om bl.a. ekonomisk
styrning och verksamhetsutveckling.
Fram till halvårsskiftet 2003 kunde regeringen ge uppdrag till
Riksrevisionsverket. Detta är inte längre möjligt. Det finns
dock fortfarande behov av sådant stöd.
Statsförvaltningen står därtill inför stora utmaningar. Det
gäller bl.a. att hantera en tilltagande integration mellan
svensk och europeisk förvaltning och att säkerställa en
långsiktig och god kompetensförsörjning.
Stabsstödet till regeringen och Regeringskansliet behöver till
följd härav preciseras och utvecklas. Uppgifts- och
ansvarsfördelningen mellan berörda myndigheter behöver
också tydliggöras.
En utgångspunkt är därvid att det skall bildas en ny
förvaltningspolitisk myndighet vars uppdrag till en del skall
omfatta den verksamhet som KKR för närvarande bedriver
samt till en del viss verksamhet som i dag bedrivs av
Statskontoret.
Statens kvalitets- och kompetensråd skall avvecklas i dess
nuvarande utformning.
Uppdraget till den särskilda utredaren
En särskild utredare tillkallas för att, mot bakgrund av
nämnda utgångspunkter, lämna förslag till uppgifts- och
ansvarsfördelning mellan ESV, Statskontoret och en ny
förvaltningspolitisk myndighet. Utredaren skall också
precisera resursfördelningen mellan nämnda myndigheter
samt lämna förslag till hur verksamheterna skall finansieras.
I sitt arbete skall utredaren särskilt beakta följande.
Regeringen har behov av en myndighet som har ett renodlat
utrednings-, uppföljnings- och utvärderingsuppdrag.
Dessutom har regeringen behov av stöd när det gäller
genomförandet av förvaltningspolitiskt utvecklingsarbete.
Det förutsätter att regeringen har tillgång till en organisation
med bred kompetens när det gäller att bedriva sådant
utvecklingsarbete. Myndighetens uppdrag bör bl.a. omfatta
stöd när det gäller utvecklad styrning,
organisationsutveckling, modernisering och utveckling av
samverkan mellan myndigheter. Därtill finns det ett behov av
att stärka den statliga internrevisionen. Vidare skall
stabsorganens ansvar som kvalificerade remissinstitut
understrykas.
Statskontorets verksamhet skall renodlas till att omfatta
utrednings-, uppföljnings- och utvärderingsuppdrag.
Myndigheten skall verka på uppdrag av regeringen och dess
kansli samt i övrigt efter överenskommelse biträda
Regeringskansliet samt kommittéer och arbetsgrupper som
hör till Regeringskansliet.
ESV avses behålla sina nuvarande arbetsuppgifter, men det
bör övervägas om det finns skäl att utöka verkets uppgifter.
ESV skall svara för samordning av den statliga
internrevisionen (prop. 2004/05:1, utg. omr. 2, avsnitt 4.4
s. 22).
Vidare skall utredaren överväga om några, och i så fall vilka,
av Regeringskansliets nuvarande uppgifter som rör
kunskapsuppbyggnad i förvaltningsfrågor som bör föras till
den förvaltningspolitiska myndigheten. Utredaren skall också
överväga hur olika tidsbegränsade utvecklingsfrågor kan
organiseras inom statsförvaltningen och om de bör föras till
en sådan myndighet. Tidsbegränsade utvecklingsfrågor kan
utgöras av sak- eller problemområden som under en period
bör få särskild uppmärksamhet. I dag organiseras sådana
uppdrag eller projekt i form av exempelvis delegationer inom
ramen för kommittéväsendet. Exempel på sådana områden är
jämställdhetsintegrering och miljöfrågor. Vid övervägandet
skall bl.a. de arbetsrättsliga aspekterna beaktas.
Sambanden mellan inköpssamordning, upphandling inom
IKT-området (information, kommunikation och teknik) och
stöd till en sammanhållen elektronisk förvaltning skall
analyseras när frågan om ansvars- och uppgiftsfördelning
övervägs. Utredaren bör också överväga ansvaret för
lokalförsörjningsfrågorna.
En utgångspunkt bör vara att verksamhet som avser stöd till
regeringen som huvudprincip skall finansieras genom anslag.
Detsamma skall gälla för sådant stöd som riktas till
myndigheter i syfte att främja gemensamma angelägenheter
för staten. Övrigt stöd till myndigheter skall styras av
efterfrågan och i normalfallet finansieras genom avgifter.
De samlade resurserna för en ny stabsorganisation skall
rymmas inom nuvarande ekonomiska ramar för Statskontoret,
ESV och KKR och för den verksamhet som eventuellt
överförs från Regeringskansliet. Vidare får medel från
anslaget 90:5 Regeringskansliet m.m. motsvarande kostnaden
för tidigare regeringsuppdrag till Riksrevisionsverkets
användas.
Utredaren skall slutligen lämna de förslag till ändringar av
instruktionerna för Statskontoret och ESV som är påkallade.
Det fortsatta arbetet med att organisera en
förvaltningspolitiskt myndighet och att avveckla KKR skall
preciseras under 2005.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med Statskontoret, ESV och KKR.
Utredaren skall hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem
tillfälle till att framföra synpunkter.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 8 april 2005.
(Finansdepartementet)