Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Stöd till kvalitetsutveckling inom den kommunala vården och omsorgen om äldre genom kompetensutveckling för personalen, Dir. 2004:162
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-11-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 2004
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att utveckla principer och
utarbeta strategier för stöd till kommunerna för
kvalitetsutveckling inom kommunala vården och omsorgen om äldre
genom kompetensutveckling för personalen. Kommittén ansvarar
också för att ta fram underlag och förslag till beslut om stöd,
samt för att följa upp effekter av insatt stöd. Kommittén skall
fungera som forum för dialog och samverkan mellan berörda aktörer
i frågor som rör kvalitet och kompetensutveckling inom området
äldres vård och omsorg.
Bakgrund
Välfärdspolitikens mål är att alla äldre med behov av hjälp
och stöd skall erbjudas vård och omsorg av god kvalitet.
Under perioden 2005-2007 genomför därför regeringen en
flerårig satsning på kvalitetsutveckling inom den kommunala
vården och omsorgen om äldre genom kompetensutveckling.
I budgetpropositionen för 2005 (prop. 2004/05:1) föreslår
regeringen att 450 miljoner kronor avsätts 2005 för att ge
anställda inom vård och omsorg för äldre möjlighet till
kompetensutveckling. För 2006 och 2007 avsätts 300
miljoner kronor årligen för denna satsning.
Stödet skall betalas ut genom en kreditering av kommunernas
skattekonto och får användas till kostnader som uppstår i
samband med aktiviteterna.
Äldreomsorgens läge och utveckling
Under de senaste decennierna har kraven på äldreomsorgen
ökat och personalen möter allt mer komplexa vård- och
omsorgsbehov. Socialstyrelsen har, alltsedan
huvudmannaskapet för äldres vård och omsorg förändrades i
och med Ädelreformen, haft regeringens uppdrag att följa
utvecklingen av vården och omsorgen för äldre. Flera
rapporter, t ex Socialstyrelsens lägesrapport om
äldreomsorgen 2003, har visat att en positiv utveckling skett.
På flera håll pågår ett framgångsrikt utvecklingsarbete inom
vården och omsorgen om äldre. Det gäller t.ex. förbättring av
det sociala innehållet, läkemedelsanvändning, samverkan
mellan olika huvudmän, förebyggande insatser, anhörigstöd
och rehabilitering. Det finns dock stora olikheter i
utvecklingen över landet. Det finns också stora kvarstående
brister både när det gäller kvalitet i verksamheterna och när
det gäller personalförsörjningen inom äldreomsorgen.
Enligt Socialstyrelsens lägesrapport om äldreomsorgen 2003
(Socialstyrelsen 2004) har kommunerna fortfarande stora
problem med att rekrytera personal med rätt kompetens.
Läget påverkas även av att sjukfrånvaron bland vård- och
omsorgspersonal är oroväckande hög. Det beror delvis på
bristfälliga arbetsförhållanden och på att arbetsledarna är för
få. Detta får negativa konsekvenser för utbud och kvalitet i
vården och omsorgen om äldre.
Kommuner och landsting bedriver en omfattande verksamhet
för personal- och kompetensutveckling. Utöver dessa insatser
har regeringen under senare år vidtagit en rad åtgärder i syfte
att underlätta rekrytering av personal i framtiden och för att
höja personalens kompetens.
I samband med den nationella handlingsplanen för
äldrepolitiken (prop. 1997/98:113) gjordes satsningar på
fortbildning av förtroendevalda, arbetsledare och
biståndsbedömare via ett stimulansbidrag på totalt 210
miljoner kronor till kommunerna. Under åren 1997-2002
genomfördes Kunskapslyftet, som gav 800 000 personer
möjlighet att stärka sin kompetens främst på gymnasienivå.
Denna möjlighet utnyttjades i hög grad av personer som hade
eller hade haft anställning inom vård och omsorg.
Antagningen till sjuksköterskeutbildningen har utökats med
1200 platser och det har införts specialistutbildningar, varav
en med inriktningen vård av äldre. I propositionen Kunskap
och kvalitet - elva steg för utveckling av gymnasieskolan
(prop. 2004/05:140) föreslår regeringen åtgärder för att höja
kvaliteten på de yrkesinriktade programmen genom bl.a. en
bättre koppling till arbetslivet.
Regeringen har även tillsatt en yrkesutbildningsdelegation
som skall vara rådgivande åt regeringen och skolmyndigheter
i yrkesutbildningsfrågor. Högskoleverket har gjort en översyn
över den sociala omvårdnadsutbildningen och socionomutbildningen.
AMS har genomfört kompletteringsutbildningar för personer med
utländsk högskoleutbildning och utbildning på gymnasial nivå.
Inom ramen för denna satsning har särskilt invandrares
möjligheter att komplettera utbildning inom vårdområdet
uppmärksammats. Regeringen beslutade i juli 2003 att ge
Socialstyrelsen och Högskoleverket i uppdrag att se över de
nuvarande bestämmelserna och systemen för bedömning och
godkännande av personer med bl.a. hälso- och
sjukvårdsutbildning från länder utanför EU/EES.
Myndigheterna lämnade sina förslag i mars 2004 och de
bereds nu inom Regeringskansliet. Regeringen genomför
också under perioden 1 juli 2004-31 december 2005 en
satsning på s.k. kombinationsutbildning.
I den nationella handlingsplanen för utveckling av hälso- och
sjukvården (prop. 1999/2000:149) klargörs att hälso- och
sjukvårdsinsatserna för äldre skall förbättras genom ökad
läkarmedverkan, förbättrad samverkan mellan kommuner och
landsting och i övrigt utvecklad kvalitet av medicinska
insatser i den kommunala primärvården. I handlingsplanen
lyfts vidare den medicinska kompetensen fram. Bl.a. klargörs
att det avtal om utvecklingsinsatser som staten slutit med
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet inom
ramen för handlingsplansarbetet bör skapa förutsättningar för
att höja kvaliteten på såväl medicinska insatser som
omvårdnad och rehabilitering i särskilt boende och i
hemsjukvården. Detta sker genom att en ökad andel av de
anställda får adekvat vårdutbildning, att fler personer med
högskoleutbildning anställs och att fler sjuksköterskor
erbjuds möjlighet att fördjupa sin medicinska kompetens.
Handlingsplan för kompetensförsörjning inom vård och
omsorg
Regeringen gav i juli 2002 i uppdrag till tio statliga
myndigheter att - utifrån deras perspektiv och ansvar -
utarbeta en gemensam plan för kompetensförsörjning inom
kommunernas vård och omsorg om äldre. Bakgrunden är bl.a.
de framtida stora behoven av att rekrytera personal, att
utbildningsnivån bland personalen är låg, att sjukfrånvaron är
relativt hög och att antalet arbetsskador ligger på en hög nivå,
att anställningsvillkoren och arbetsmiljön inte är tillräckligt
bra samt att mäns intresse för yrken inom vård och omsorg är
lågt. Uppdraget redovisades i juni 2004 i rapporten Investera
nu! Handlingsplan för kompetensförsörjning inom vård och
omsorg.
Syftet med planen är att skapa bättre förutsättningar för
kompetensförsörjningen inom vården och omsorgen om
äldre. Myndigheterna föreslår att tio mål och tio åtgärder
läggs fast i en tioårig handlingsplan som skall stödja
investeringar i bättre arbetsmiljö och kompetens. Ett av de
föreslagna målen är att all personal ska ha minst
grundläggande yrkeskompetens. I rapporten läggs 61
konkreta förslag fram om vad staten bör göra för att förbättra
förutsättningarna för kommunernas och berörda företags
kompetensförsörjning. Inom ramen för sitt nuvarande mandat
kommer myndigheterna att genomföra ett antal åtgärder i
syfte att förbättra förutsättningarna för kommuner och
landsting att sörja för det framtida kompetensbehovet. Det
handlar om insatser för att bl.a. utveckla ledarstödet och
förbättra de anställdas utvecklingsmöjligheter, utveckla
innehållet i de statliga och kommunala utbildningarna för
vård och omsorg, utveckla och systematisera arbetsmiljöarbetet,
öka tillgången till omvårdnadsutbildad personal genom
vuxenlärande, bredda rekryteringsvägarna till yrken inom vård
och omsorg samt öka anställningstryggheten och möjligheterna
till heltidssysselsättning inom sektorn.
Uppdraget
Övergripande mål och riktlinjer för arbetet
En kommitté tillkallas med uppgift att utveckla principer och
utarbeta strategier för stödet till kommunerna för
kvalitetsutveckling genom kompetensutveckling för personalen
inom vården och omsorgen om äldre.
Syftet är att genom idéer, råd och stöd inspirera och
uppmuntra till utökat kvalitetsarbete genom
kompetensutveckling av personalen inom vården och
omsorgen om äldre.
Huvudinriktningen för kommitténs arbete skall vara att stödja
kommunernas långsiktiga arbete med att skapa hållbara
system för verksamhetsnära kompetensutveckling i syfte att
höja standarden och kvaliteten i äldreomsorgen i hela landet.
Stödet till kommunernas kvalitets- och
kompetensutvecklingsarbete skall omfatta stöd till bl.a.
arbetsplatsförlagd utbildning, validering, utveckling av
utbildning anpassad till äldreomsorgens förändrade och
framtida behov, att få fler män att välja vård och omsorg om
äldre som yrke, att synliggöra karriärvägar, utvecklande av
nya utbildningsmoment, användandet av IT, ledarskapsutveckling,
handledarutbildning samt arbetsorganisatoriska reformer inom
områden som logistik, arbete i mångprofessionella team samt de
äldres och personalens möjligheter till inflytande och
delaktighet. Kommittén skall verka för att de som deltar i
kompetensutveckling som innehåller moment av
behörighetsgivande utbildning formellt skall kunna
tillgodoräkna sig denna.
Målgrupperna för kommitténs arbete är alla som arbetar inom
den primärkommunala, av socialtjänstlagen och hälso- och
sjukvårdslagen styrda, vården och omsorgen om äldre,
oavsett driftsform. Det gäller i första hand personalen nära de
äldre, t.ex. vårdbiträden och undersköterskor, men även
arbets- och verksamhetsledare kan komma i fråga.
Kommittén skall arbeta för att stödja verksamhetsnära
kompetensutveckling på flera olika nivåer inom verksamheten.
Behoven varierar mellan kommuner i landet beroende på bl.a.
storlek, ekonomiska förutsättningar samt demografisk och social
befolkningsstruktur.
De uppföljningar som kommittén skall göra av satsningen bör
involvera de äldre och omfatta en bedömning av hur de äldre
upplever effekterna av de kvalitetshöjande insatserna.
Uppföljningen skall vidare omfatta analyser av satsningens
effekter för kvinnor respektive män bland personal och bland
de äldre. Uppföljning av satsningen skall ske kontinuerligt.
Kommittén skall fungera som forum för dialog och samverkan
mellan berörda aktörer - t.ex. berörda departement, myndigheter,
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet, fackliga
organisationer, pensionärskommittén - i frågor som rör kvalitet
och kompetensutveckling inom området vård och omsorg om äldre.
Kommittén skall även:
- Som en första uppgift, utarbeta förslag till tydliga
kriterier för ansökningsförfarandet som regeringen fastställer
i förordning.
- Gå igenom ansökningar och ge underlag och förslag
till regeringens beslut om stöd. Underlaget skall innefatta en
plan för projektens uppföljning och utvärdering. Kommittén
skall i ett första skede bereda ansökningar som inkommit
senast den 1 september 2005. Därefter skall ansökningar
behandlas efter den 1 mars 2006, 1 september 2006, 1 mars
2007 samt 1 september 2007.
- Knyta en arbetsgrupp till sig som har i uppdrag att ta
fram modeller för hur verksamhetsnära kompetensutveckling
på ett bättre sätt kan systematiseras. Karriärvägar och
utvecklingsmöjligheter för personalen kan tydliggöras t.ex.
genom utarbetande av relevanta påbyggnadsbara
kursmoduler.
- För att kvalitetssäkra arbetet knyta en referensgrupp till
sig med experter med kunskap och erfarenhet av kvalitets-
och kompetensutvecklingsarbete.
- Särskilt uppmärksamma och analysera satsningens konsekvenser
för kvinnor respektive män bland de äldre och bland personal.
Kommittén skall därutöver ansvara för den övergripande
inriktningen av den särskilda satsningen, vilket bland annat
kan innebära att:
- Samordna och koordinera satsningen.
- Ta initiativ till erfarenhetsutbyte på området.
- Stimulera och stödja initiativ till nyskapande projekt som
kan ge långsiktiga positiva effekter på kvalitetsutveckling
och kompetensförsörjning.
- Identifiera behovet av nya uppdrag till berörda myndigheter.
- Ansvara för att kontinuerlig uppföljning sker.
- Föra en kontinuerlig dialog med kommunerna både i samband med
ansökningar och mellan ansökningstillfällena.
Mål och inriktning för arbetet skall kunna utvecklas och
anpassas till de behov av kvalitets- och kompetensutveckling
inom vården och omsorgen om äldre som uppstår eller
synliggörs under kommitténs arbete.
Kommittén skall kontinuerligt rapportera till regeringen hur
arbetet fortskrider. Kommittén skall arbeta i tre år.
Övrigt
Regeringen kommer i en särskild förordning att meddela
närmare föreskrifter om stödet, kriterier för
ansökningsförfarande och formerna för extern utvärdering.
(Socialdepartementet)