Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Byggnadsmiljöutredningen (M 2004:01), Dir. 2004:161
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2004-12-02
Beslut vid regeringssammanträde den 2 december 2004
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen tillkallade i februari 2004 en särskild utredare
(dir. 2004:16) med uppdrag att föreslå nya delmål till det
nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö vad gäller
fukt, mögel och buller inomhus, utvärdera den obligatoriska
ventilationskontrollen samt föreslå en organisation för analys
av byggfel och skador.
Utredningen, som har antagit namnet Byggnadsmiljöutredningen,
ges nu i uppdrag att därutöver utreda olika organisatoriska
utvecklingsalternativ för Fonden för fukt- och mögelskador.
Fonden för fukt- och mögelskador
Verksamhetens bakgrund och syfte
Under 1970- och 1980-talen uppmärksammades att det yngre
småhusbeståndet drabbades av fukt- och mögelskador i
förhållandevis stor omfattning. Nybyggandet av småhus var
omfattande och ingick i det s.k. miljonprogrammet. Exempel
på faktorer som bidrog till skadorna var olämpliga
konstruktionslösningar, att nya och delvis obeprövade
material användes och att mark bebyggdes som tidigare inte
brukade bebyggas. Av sociala och ekonomiska skäl infördes
ett statligt stöd för att komma till rätta med problemen i
småhus.
En särskild nämnd inrättades där delar av byggsektorn enligt
ett särskilt avtal svarade för skadekostnaderna. Denna
skadenämnd är avvecklad sedan 1991. Sedan dess hanteras
det ekonomiska stödet av ett kansli, som utgör en enhet inom
Kammarkollegiet. Kansliet bedriver sin verksamhet under
arbetsnamnet Småhusskadenämnden. Besluten fattas av en av
regeringen tillsatt styrelse och medel för verksamheten
anvisas i stadsbudgeten under ett anslag benämnt 31:5 Bidrag
till Fonden för fukt- och mögelskador.
Det statliga bidraget avser att avhjälpa fukt- och mögelskador
som kan relateras till tekniska brister när byggnaderna
uppfördes. När stödet infördes lämnades bidrag till småhus
som var 30 år eller yngre och färdigställda senast 1988. I
mitten på 1990-talet ändrades bestämmelserna bl.a. till att
avse småhus som är 25 år eller yngre. Motiveringen var att
skador som uppträder när husen är ca 30 år inte sällan beror
på bristande underhåll. I 2005 års budgetproposition föreslår
regeringen en återgång till de ursprungliga reglerna, dvs. att
bidrag får lämnas till småhus som är yngre än 30 år och
färdigställda senast 1988. Skälet är att det fortfarande, enligt
Boverkets rapport Bättre koll på underhåll, oktober 2003, finns
många småhus äldre än 25 år som har fukt- och mögelskador som
kan relateras till brister i husets konstruktion vid dess
uppförande.
Verksamhetsförändring
När den nuvarande stödverksamheten infördes 1985 var syftet att
de småhusägare som hade blivit drabbade av fukt- och mögelskador
på grund av fel rekommendationer i byggregler eller okunskap
skulle ha möjlighet att få stöd för att åtgärda skadorna. Fukt-
och mögelskador i byggnader, nya som gamla, har dock fortsatt
att prägla debatten de senaste åren. Med hänsyn till att det är
bidragsreglernas utformning som styr vilka småhusägare som är
bidragsberättigade och inte behovet av åtgärder mot fukt- och
mögelskador som uppkommit på grund av brister vid byggutförandet,
har det under en längre tid pågått diskussioner om en eventuell
utvidgning av fondens regler till att gälla yngre eller äldre
småhus. Andra diskussioner handlar om ett eventuellt behov
av stöd för att förbättra inomhusmiljön i skolor och förskolor.
Dessa diskussioner tar även sin utgångspunkt i regeringens
strävan att bostadsbeståndet skall ha en god standard, vilket
exempelvis innebär ökade krav på en god inomhusmiljö.
Enligt det av riksdagen fastlagda delmålet för inomhusmiljö
som ingår i miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö skall
byggnader och deras egenskaper inte påverka hälsan negativt
efter 2020. Samtidigt är det byggherren och fastighetsägaren
som har ansvar för byggnadens kvalitet och dess underhåll.
Som tidigare nämnts föreslås en återgång till de ursprungliga
åldersbestämmelserna i budgetpropositionen för 2005. Det
innebär att egnahemsägare från och med 2005 kan ansöka om
bidrag för åtgärder mot fukt- och mögelskador för hus som är
yngre än 30 år.
Förvaltningspolitiska intentioner
Regeringen har bl.a. i den förvaltningspolitiska propositionen
och det förvaltningspolitiska handlingsprogrammet Statlig
förvaltning i medborgarnas tjänst angett principerna för
organiseringen av statsförvaltningen. Regeringens inriktning
är bl.a. att värna om kärnverksamheten i det fortsatta arbetet
med att renodla statlig verksamhet. Syftet är att öka
effektiviteten och verksamhetens ändamålsenlighet i
förhållande till de mål som har lagts fast av riksdagen.
Boverket är den myndighet som har ansvar för
samhällsplanering, stadsutveckling, byggande och boende. I
byggande och boende ingår inomhusmiljö. Boverket har även
ansvar för miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö där ett av
delmålen handlar om inomhusmiljö. Målet är att 2020 skall
byggnader och deras egenskaper inte påverka hälsan negativt.
Boverket betalar även ut bidrag till egnahem för åtgärder mot
radon. Vidare har Boverket bemyndigande att utarbeta
föreskrifter samt utöva tillsyn inom sitt ansvarsområde. Detta
inkluderar t.ex. frågor om radon och ventilation. Ventilation
har i många fall beröringspunkter med åtgärder mot både
radon samt fukt- och mögel.
Mot bakgrund av att Byggnadsmiljöutredningen har fått i
uppdrag att bl.a. ta fram mål och åtgärdsförslag för
byggnadsrelaterade fukt och mögelfrågor, anser regeringen
att även olika organisatoriska utvecklingsvägar för Fonden
för fukt- och mögelskador bör analyseras av samma utredning.
Uppdraget
Byggnadsmiljöutredningen (2004:01) ges i uppdrag att utreda
olika organisatoriska utvecklingsalternativ för Fonden för
fukt- och mögelskador, även kallad Småhusskadenämnden.
Utredningen bör omfatta följande alternativ, men kan även
innehålla andra utvecklingsvägar:
1. att stödet till ägare av småhus avvecklas i enlighet med
gällande tidsbestämmelser, och
2. att verksamheten inom fonden överförs till Boverket.
I alternativ 2 skall utredningen särskilt belysa och analysera
hur ärendehantering och beslutsgång kan hanteras inom
Boverket liksom hur den kompetens och erfarenhet som
byggts upp inom fonden och dess nätverk av
skadeutredare/konsulter kan tillvaratas och överföras till
Boverket.
Utredningen skall beräkna kostnaderna för föreslagna
åtgärder och analysera de samhällsekonomiska, miljömässiga
och statsfinansiella effekterna av förslagen. Uppkommer
kostnadsökningar eller intäktsminskningar för staten skall en
finansiering föreslås. Även förslagens effekter för enskilda
personer och företag samt för näringslivet i stort skall
redovisas. Utredningen skall redogöra för konsekvenserna för
små företag i enlighet med frågeställningarna i 3 §
förordningen (1998:1820) om särskild konsekvensanalys av
reglers effekter för små företags villkor. Redovisningen skall
innefatta nödvändiga författningsändringar.
Uppdraget är ett tillägg till det tidigare uppdrag som
beslutades i februari 2004 (dir. 2004:16).
Arbetets genomförande och tidplan
Arbetet skall ske utifrån uppsatta mål och strategier på
politikområdena bostadspolitik, miljöpolitik och
folkhälsopolitik. Kommittén skall i sitt uppdrag särskilt
beakta barnperspektivet.
Kommittén skall i sitt arbete samverka med Fonden för fukt-
och mögelskador, Kammarkollegiet, Boverket och
Statskontoret samt föra en dialog med andra berörda
myndigheter och relevanta intresseorganisationer.
Kommittén skall redovisa uppdraget till regeringen senast
den 1 juni 2005.
(Miljödepartementet)