Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av atomansvaret, Dir. 2004:160
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2004-11-18
Beslut vid regeringssammanträde den 18 november 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
- ta fram ett underlag för bedömningen av om Sverige
bör tillträda de reviderade versionerna av konventionen om
skadeståndsansvar på atomenergins område och
konventionen om tillägg till Pariskonventionen samt om
Sverige bör tillträda konventionen om supplerande ersättning
för atomskada,
- föreslå de lagändringar som behövs för att dessa instrument
skall kunna tillträdas eller som bedöms lämpliga i samband med
tillträde,
- föreslå hur ett obegränsat ansvar för innehavare av
atomanläggningar bör genomföras i atomansvarighetslagen,
- föreslå till vilken nivå ansvaret skall vara täckt av
försäkring eller annan finansiell säkerhet,
- utreda vilka typer av försäkringslösningar och finansiella
säkerheter som finns att tillgå eller kan skapas och, i syfte
att nå så höga ersättningsnivåer som möjligt, föreslå system
där ekonomiska säkerheter eller garantier utnyttjas som
komplement till ansvarsförsäkringen.
Bakgrund
Gällande ersättningsansvar för atomskador
I Sverige regleras ansvaret för skador som uppkommer i
samband med verksamhet inom atomanläggningar, t.ex.
kärnkraftsanläggningar och anläggningar för framställning
eller behandling av atomsubstanser eller för förvaring av
sådana substanser, i atomansvarighetslagen (1968:45). Lagen
har ändrats vid ett flertal tillfällen, senast genom SFS
2002:1131.
Atomansvarighetslagen bygger på två internationella
konventioner. Den ena konventionen är Pariskonventionen
om skadeståndsansvar på atomenergins område.
Konventionen innehåller bestämmelser om
anläggningsinnehavares skadeståndsansvar. Den andra
konventionen, som brukar kallas tilläggskonventionen,
innehåller regler om kompletterande ersättning av statsmedel
för atomskador. Pariskonventionen och dess
tilläggskonvention har arbetats fram inom Organisationen för
ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD).
Konventionerna med ändringsprotokoll antagna 1964 och
1982 finns intagna i prop. 1968:25 respektive prop.
1982/82:163 samt i Sveriges överenskommelser med
främmande makter (Sveriges internationella
överenskommelser 1968:17-20 och Sveriges internationella
överenskommelser 1983:31-32). Sverige har tillträtt båda
konventionerna. Förutom av Sverige har Pariskonventionen
tillträtts av Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland,
Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Slovenien, Spanien,
Storbritannien, Turkiet och Tyskland. Av dessa länder är
samtliga utom Grekland, Portugal och Turkiet också anslutna
till tilläggskonventionen.
Pariskonventionen bygger på följande fyra grundläggande
principer: 1) Ansvaret för atomskador är strikt. 2) Ansvaret
skall ligga på anläggningsinnehavaren. 3) Ansvaret skall vara
begränsat till beloppet och i tiden. 4) Ansvaret skall vara
täckt av försäkring. Tilläggskonventionen och
Pariskonventionen bildar ett ersättningssystem i tre steg.
Enligt det första steget, som regleras i Pariskonventionen,
skall anläggningsinnehavarens ansvar bestämmas till 15
miljoner särskilda dragningsrätter (SDR). Beloppet får dock
sättas högre eller lägre men får inte understiga 5 miljoner
SDR. OECD:s atomenergiorgan NEA har dock antagit en
rekommendation enligt vilken staterna bör sträva efter att
höja anläggningsinnehavarens ansvar till 150 miljoner SDR i
sina nationella lagstiftningar.
Om det ansvarsbelopp som följer av Pariskonventionen inte
räcker, skall enligt tilläggskonventionen en kompletterande
ersättning betalas av statsmedel. Systemet enligt
tilläggskonventionen verkar i två steg som kompletterar
Pariskonventionen. Anläggningsinnehavarens ansvar utgör
det första steget. Det andra steget utgörs av intervallet mellan
anläggningsinnehavarens ansvar och 175 miljoner SDR och
betalas av den stat där anläggningsinnehavarens anläggning
är belägen. Till det tredje steget, som utgörs av intervallet
mellan 175 miljoner SDR och 300 miljoner SDR, och alltså
uppgår till 125 miljoner SDR, skall de stater som är anslutna
till tilläggskonventionen gemensamt betala enligt en särskild
fördelningsprincip.
Atomansvarighetslagen innehåller regler som föranletts av
Sveriges tillträde till de båda konventionerna. Sedan den 1
april 2001 gäller att anläggningsinnehavarens ansvar är
begränsat till 300 miljoner SDR för varje olycka. Det betyder
att de två första stegen i konventionerna har reducerats till
ett och att det är anläggningsinnehavaren som står för detta.
Ansvaret skall vara täckt av försäkring. Därutöver finns
ytterligare ett steg i atomansvarighetslagen (31 a §). Enligt
detta skall svenska staten, i de fall en anläggningsinnehavare
här i landet är ansvarig, betala ersättning i intervallet mellan
425 miljoner SDR och 6 miljarder kronor. Om det, efter att
en atomolycka inträffat, visar sig att det ansvarsbelopp som
skall betalas enligt ovan beskrivna steg inte räcker till
ersättning för uppkommen skada, används statsmedel enligt
grunder som bestäms i en särskild lag (33 §). Någon viss
ersättningsnivå garanteras inte genom bestämmelsen.
Atomansvarighetslagen trädde i kraft för 36 år sedan.
Regelverket uppfattas i dag många gånger som snårigt och
svårtillgängligt och författningsspråket i viss mån
ålderdomligt.
Revision av Pariskonventionen och tilläggskonventionen
Den 12 februari 2004 hölls mellan konventionsstaterna till
Pariskonventionen och tilläggskonventionen en
diplomatkonferens för att anta ändringar av konventionerna.
Den revisionsakt som antogs vid detta tillfälle innebär att ett
stort antal artiklar ändras i båda konventionerna och att ett
antal nya artiklar tillkommer.
Som exempel på några av de mer betydelsefulla ändringarna i
Pariskonventionen kan följande nämnas. Skadebegreppet
utvidgas till att omfatta, förutom personskada och sakskada,
även vissa miljöskador och förmögenhetsskada som är en
följd av person- eller sakskada (artikel 1).
Tillämpningsområdet vidgas på så sätt att det inte längre för
att konventionen skall vara tillämplig krävs att olyckan
inträffat i en konventionsstat och skada uppstått i en
konventionsstat (artikel 2). Ansvarsbeloppen höjs till 700
miljoner euro per anläggningsinnehavare och olycka (artikel
7). Ansvarsbeloppet är uttryckt som ett minimibelopp och det
blir således möjligt för parter att införa ett obegränsat ansvar
för anläggningsinnehavare. Också de särskilda
ansvarsbeloppen för transport av nukleärt material och för
s.k. lågriskanläggningar höjs till 80 miljoner euro respektive
70 miljoner euro. Därutöver förlängs preskriptionstiderna.
Preskriptionstiden för personskada förlängs till 30 år. För
andra skador fastställs preskriptionstiden till 10 år. Längre
preskriptionstider är möjliga. I sådana fall måste
anläggningsstaten garantera att ekonomisk säkerhet finns
tillgänglig för tilläggsperioden och att ersättning kan betalas
utan att de skadelidande som framställt krav inom de ordinära
preskriptionstiderna hamnar i ett sämre läge (artikel 8).
Även efter revisionen innebär Pariskonventionen och
tilläggskonventionen ett ersättningssystem i tre steg. Det
första steget utgörs som tidigare av anläggningsinnehavarens
ansvarsbelopp enligt Pariskonventionen, dvs. minst 700
miljoner euro. Genom ändringar i tilläggskonventionen skall
staten i det andra steget svara för ett belopp som utgör
skillnaden mellan beloppet enligt det första steget och 1 200
miljoner euro, dvs. 500 miljoner euro. Om
anläggningsinnehavarens belopp är högre än 700 miljoner
euro minskas det andra steget i motsvarande mån och kan
t.o.m. bli noll. Också enligt den reviderade
tilläggskonventionen ansvarar konventionsstaterna
tillsammans för ersättningen enligt det tredje steget som utgör
skillnaden mellan 1 500 miljoner euro och 1 200 miljoner
euro (artikel 3).
Samtidigt som ändringsprotokollen till Pariskonventionen
och tilläggskonventionen undertecknades antogs även en
rekommendation om tillämpningen av reciprocitetsprincipen
på medel tillgängliga för ersättning av atomskador
(Recommendation on the Application of the Reciprocity
Principle to Nuclear Damage Compensation Funds).
Rekommendationen syftar till att likställa parter som inför
obegränsat ansvar för anläggningsinnehavare med parter som
begränsat anläggningsinnehavarens ansvar.
Ändringsprotokollet till Pariskonventionen träder i kraft tre
månader efter deponering av det sjätte
ratifikationsinstrumentet. Ändringsprotokollet till
tilläggskonventionen träder i kraft när samtliga parter till
konventionen har ratificerat protokollet. Sverige har signerat
revisionsakten.
EG-rättsligt gäller delad kompetens mellan medlemsstaterna
och gemenskapen när det gäller de bestämmelser som
omfattas av Pariskonventionen. Gemenskapen har exklusiv
behörighet i fråga om ändringen av jurisdiktionsreglerna i
artikel 13 i Pariskonventionen i den utsträckning ändringen
påverkar bestämmelserna i rådets förordning (EG) nr 44/2001
av den 22 december 2000 om domstols behörighet och om
erkännande och verkställighet av domar på privaträttens
område (EGT L 12, 16.1.2001 s. 1, Celex 32001R0044). När
det gäller frågor som inte inverkar på gemenskapsrätten
behåller medlemsstaterna sin behörighet. Trots att
gemenskapen således har kompetens i vissa delar kan
gemenskapen inte bli part till Pariskonventionen och det nu
aktuella ändringsprotokollet eftersom överenskommelserna
inte är öppna för anslutning av regionala organisationer. Det
har dock av gemenskapen och dess medlemsstater ansetts
önskvärt att dessa kan bli parter i Pariskonventionen. För att
göra detta möjligt och samtidigt beakta EG:s behörighet i
berörda delar har rådet fattat beslut om bemyndigande av
medlemsstaterna att i gemenskapens intresse underteckna,
ratificera eller ansluta sig till Pariskonventionen. Enligt
rådsbeslutet skall ratificering ske, om möjligt, före den 31
december 2006.
Obegränsat ansvar
Anläggningsinnehavarens ansvar är enligt gällande svensk
rätt begränsat till belopp angivna i atomansvarighetslagen. Ett
obegränsat ansvar har hittills inte varit förenligt med
Pariskonventionen (jfr prop. 2000/01:43 s. 15).
Som redan har nämnts är ansvarsbeloppet enligt den
reviderade Pariskonventionen uttryckt som ett minimibelopp.
Den stat som önskar det kan alltså fastställa ett högre belopp
eller bestämma att det inte skall gälla någon begränsning för
anläggningsinnehavarens ansvar. Ändringarna av
Pariskonventionen innebär således en möjlighet att ålägga
anläggningsinnehavare ett obegränsat ansvar.
Försäkring och finansiella säkerheter
Enligt 22 § atomansvarighetslagen gäller att en innehavare av
atomanläggning är skyldig att ta och vidmakthålla försäkring
för att täcka sin ansvarighet för atomskada enligt lagen.
Regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer,
kan befria anläggningsinnehavaren från
försäkringsskyldigheten om anläggningsinnehavaren ställer
godtagbar säkerhet för sina förpliktelser och sörjer för
regleringen av inträffade skador (27 § andra stycket). Som
exempel på sådan säkerhet anges i förarbetena bankgaranti
och deposition av värdehandlingar (SOU 1959:34 s. 53, SOU
1962:14 s. 82 f. och prop. 1968:25 s. 147 f).
Ansvarsförsäkring är dock den typ av ekonomisk garanti som
har använts i praktiken för att säkerställa
anläggningsinnehavarens åligganden enligt
atomansvarighets-lagen. Den kapacitet som marknaden är
beredd att ställa till förfogande för denna försäkringstyp har
varit avgörande för vilken ansvarighetsnivå som fastställts för
anläggningsinnehavarna. En sådan ordning har befunnits
otillfredsställande (se prop. 2000/01:43 s. 14).
Händelserna i USA den 11 september 2001 har haft effekter
på försäkringsbranschen globalt (se bl.a. redogörelser i
rapporten Economic Consequences of Terrorism, OECD
Outlook No. 71, kapitel 4, 20 juni 2002). Detta gäller även
den del av försäkringsbranschen som ger ansvarsförsäkringar
för atomskador, respektive dess återförsäkrare, även om
kärntekniska anläggningar har varit förskonade från
terroristangrepp. Denna påverkan har visat sig i en osäkerhet
om tillgänglig försäkringskapacitet, vilket i vissa länder fått
till följd att det ordinära försäkringsskyddet inte omfattar
skador som orsakats av terroristattacker. I Sverige har det
dock hittills varit möjligt att inkludera försäkring för sådana
skadehändelser i det ordinära försäkringsskyddet.
Denna utveckling har föranlett diskussioner om i vilken
utsträckning innehavare av atomanläggningar skall vara
ansvariga för skador som orsakas av terroristattacker. Frågan
har bl.a. uppmärksammats inom ramen för revideringen av
Pariskonventionen. Någon ändring av gällande bestämmelser
har emellertid inte skett. Detta innebär alltså att
anläggningsinnehavarens strikta ansvar också fortsättningsvis
omfattar skador som har orsakats av tredje mans uppsåtliga
handlande. Anläggningsinnehavaren är därför också fortsatt
skyldig att ha försäkring eller annan finansiell säkerhet som
omfattar detta ansvar.
Konventionen om supplerande ersättningsansvar
Det finns ett alternativt konventionssystem för atomansvar,
Wienkonventionen, som tagits fram inom ramen för Förenta
Nationernas atomenergiorgan IAEA. Wienkonventionen, som
bygger på samma grundprinciper som Pariskonventionen, har
tillträtts av 32 stater. Ingen av dem är samtidigt part i
Pariskonventionen. Wienkonventionen har reviderats och i
september 1997 antogs ett tilläggsprotokoll till
Wienkonventionen. Det finns dessutom ett protokoll rörande
tillämpningen av Wienkonventionen och Pariskonventionen
(det s.k. gemensamma protokollet, se prop. 1991/92:31 och
Sveriges internationella överenskommelser, SÖ 1992:2) som
länkar samman de båda ersättningssystemen. Sverige är part
i detta gemensamma protokoll.
Konventionen om supplerande ersättning för atomskada
(Convention on Supplementary Compensation for Nuclear
Damage) antogs i september 1997. Syftet med konventionen
är att skapa ett kompletterande ersättningssystem i
förhållande till det ersättningssystem som följer av nationella
bestämmelser som genomför Paris- eller Wienkonventionen.
Konventionen innehåller bestämmelser om ersättning av
statsmedel. Emellertid har konventionen inte trätt i kraft och
har varken ratificerats eller undertecknats av Sverige. Inte
heller har någon annan av de övriga stater som är parter till
Pariskonventionen ratificerat den nya konventionen.
Därutöver innehåller konventionen bestämmelser om
domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av
domar (artikel XIII). Detta innebär att kompetensen, på
samma sätt som när det gäller Pariskonventionen, är delad
mellan gemenskapen och medlemsstaterna. Sverige kan således inte
på egen hand underteckna och tillträda konventionen utan detta
måste ske i enlighet med gemenskapens regelverk.
Uppdraget
Regeringen anser det önskvärt att Sverige kan tillträda
ändringsprotokollen till Pariskonventionen och
tilläggskonventionen som genom bland annat de väsentligt
höjda ansvarsbeloppen och möjligheten till ett obegränsat
ansvar medför en uppenbar förbättring av det
ersättningsrättsliga skyddet vid atomolyckor. De reviderade
konventionerna fyller en viktig funktion när det gäller
skyddet av skadelidande i händelse av en atomolycka. En
särskild utredare ges därför uppdraget att utreda
förutsättningarna för ett svenskt tillträde till
tilläggsprotokollen och att föreslå de lagändringar som
bedöms nödvändiga för ett tillträde eller som annars bedöms
lämpliga i samband med ett tillträde. Därutöver skall
utredaren lämna förslag på bestämmelser som föranleds av
rekommendationen om tillämpningen av reciprocitetsprincipen
på medel tillgängliga för ersättning av atomskador.
Utgångspunkten för regeringens atomansvarighetspolitik är
att tillgodose de skadelidandes berättigade krav på ersättning
för skada vid en atomolycka. Det ekonomiska ansvaret för
atomskador bör i första hand bäras av kärnkraftsindustrin.
Från denna utgångspunkt bör anläggningsinnehavaren enligt
svensk rätt åläggas ett obegränsat ansvar, vilket regeringen
fastslog i prop. 2000/01:43 s. 13. Utredaren skall lämna
förslag till hur ett obegränsat ansvar för innehavare av
atomanläggningar kan genomföras i atomansvarighetslagen.
Det obegränsade ansvaret måste kombineras med krav på att
anläggningsinnehavaren har försäkring eller annan finansiell
säkerhet för att täcka sitt ansvar i vart fall upp till de nivåer
som föreskrivs i Pariskonventionen. Det är dock möjligt att
ställa krav på försäkringsnivåer som går utöver
konventionskraven. Utredaren skall utreda till vilken nivå det
är rimligt att kräva att anläggningsinnehavaren försäkrar sig
eller ställer andra säkerheter eller garantier.
Det är önskvärt att undvika att försäkringsbranschens
kapacitet blir avgörande för vilken nivå som väljs för
försäkringskraven. För att skapa förutsättningar för så höga
ersättningsnivåer som möjligt, skall utredaren undersöka om
det är möjligt att skapa nya system eller utnyttja befintliga
former för finansiell säkerhet där finansiella säkerheter eller
garantier utnyttjas som komplement till ansvarsförsäkringen.
Utredaren skall undersöka hur andra länder som inte enbart
använder sig av ansvarsförsäkring ordnat system för
finansiell säkerhet. Utredaren skall även lämna förslag i
denna del om utredaren finner tillfredsställande lösningar.
När det gäller ansvarsförsäkring skall utredaren klarlägga
vilka försäkringslösningar som finns att tillgå både inom och
utom landet. Utredaren skall även undersöka om staten kan
och bör uppträda som försäkringsgivare eller som återförsäkrare,
exempelvis om försäkringsmarknaden inte kan frambringa den
kapacitet som krävs enligt Pariskonventionen. När det gäller
staten som försäkringsgivare skall utredaren beakta eventuellt
relevanta statsstödsregler och lösningar i andra länder där
staten uppträder som försäkringsgivare eller återförsäkrare.
Utredaren skall också mot bakgrund av den effekt händelserna
den 11 september 2001 har haft på försäkringsmarknaden
internationellt undersöka vilken betydelse risken för
terroristangrepp har för svenska förhållanden. Om analysen
motiverar det skall utredaren lämna förslag till de lösningar
som är nödvändiga för att anläggningsinnehavare här i landet
skall kunna täcka sitt ansvar för atomskador som orsakas av
terroristangrepp med tillfredsställande ekonomiska garantier.
Utredaren bör i det sammanhanget undersöka hur dessa frågor
hanterats i andra länder. Därutöver skall utredaren klarlägga
om andra säkerheter eller garantier än ansvarsförsäkring kan
utnyttjas när det gäller ansvar för skador som orsakas av
terroristangrepp. Sådana andra säkerheter och garantier kan
exempelvis bestå i poolsystem eller system för riskdelning,
riskobligationer och bankgarantier.
Utredaren bör överväga hur system för hantering av
ersättningsanspråk och skadereglering skall fungera för olika
typer av säkerheter. I detta sammanhang skall även övervägas
om det är lämpligt att i atomansvarighetslagen införa mer
detaljerade krav på försäkringsgivares lämplighet.
Med dagens begränsade ansvar för anläggningsinnehavare är
inte anläggningsinnehavaren ersättningsskyldig utöver den
gräns som anges i atomansvarighetslagen. Med ett obegränsat
ansvar ändras förutsättningarna och anläggningsinnehavaren
kommer att vara ersättningsskyldig även utöver de belopp
som täcks av försäkring eller annan form av finansiell
säkerhet. Utredaren skall utreda risken att
anläggningsinnehavare använder olika juridiska
konstruktioner för att undgå att behöva stå för sådana
ersättningskrav som överstiger försäkringsnivån och
överväga om lagändringar behövs för att förebygga detta.
Utredaren skall ta fram ett underlag för bedömningen av om
Sverige bör underteckna och tillträda konventionen om
supplerande ersättning för atomskada. Om utredaren finner
att ett sådant tillträde är önskvärt skall utredaren föreslå de
lagändringar som behövs för att konventionen skall kunna
tillträdas.
Utredaren bör i övrigt lämna de förslag som utredningsarbetet
kan föranleda, exempelvis när det gäller frågor om tillsyn och
frågor som hör samman med själva skaderegleringen och
kostnadsansvaret för skaderegleringen i de olika
ersättningsstegen.
Slutligen skall utredaren lämna förslag på andra lagändringar
som kan behövas för att modernisera atomansvarighetslagen
och göra den mer lättillgänglig.
Konsekvensbeskrivning och tidsplan
Utredaren skall redovisa ekonomiska konsekvenser för
anläggningsinnehavarna av att ett obegränsat ansvar införs,
av att kraven på försäkring eller finansiell säkerhet sätts vid
en viss nivå och av att olika typer av finansiella säkerheter
används.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 januari
2006.
(Miljödepartementet)