Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Frågor om fukt, mögel och buller i byggnader m.m., Dir. 2004:16
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 2004-02-12
Beslut vid regeringssammanträde den 12 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att föreslå nya delmål
till det nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö vad
gäller fukt, mögel och buller inomhus,utvärdera den obligatoriska
ventilationskontrollen samt föreslå en organisation för analys
av byggfel och skador.
Utredaren skall
- föreslå delmål för att komma till rätta med fukt och mögel
i befintliga byggnader fördelade på kategorier av byggnader,
såsom skolor och förskolor m.m., lämna förslag till lämpliga
kostnadseffektiva åtgärder för att uppnå delmålen och ange
målgrupper för åtgärderna,
- i samarbete med berörda myndigheter redovisa brister i nuvarande
regelsystem avseende bl.a. tillämpnings- och tillsynsvägledning
beträffande bullerförhållandena i inomhusmiljön och lämna förslag
till förändringar,
- föreslå delmål för buller i inomhusmiljön och lämna förslag
till lämpliga kostnadseffektiva åtgärder för att uppnå delmålen
och ange målgrupper för åtgärderna,
- redovisa i vad mån syftet med den obligatoriska
ventilationskontrollen har uppnåtts och med hittills vunna
erfarenheter som grund föreslå de förändringar i gällande
bestämmelser som är lämpliga,
- föreslå organisation och arbetssätt för en permanent expertgrupp
med uppgift att samla in, analysera och föra ut information om fel
och skador i byggnader och anläggningar.
Bakgrund och syften
Fortsatt arbete med delmål för inomhusmiljön Riksdagen har
beslutat (prop. 2001/02:128, bet. 2001/02: BoU14, rskr.
2001/02:291) om ett delmål beträffande inomhusmiljö till det
nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö. Delmålet
uttrycks enligt följande.
År 2020 skall byggnader och deras egenskaper inte påverka
hälsan negativt. Därför skall det säkerställas att
- samtliga byggnader där människor vistas ofta eller under
längre tid senast år 2015 har en dokumenterat fungerande
ventilation,
- radonhalten i alla skolor och förskolor år 2010 är lägre än
200 Bq/m3 luft och att
- radonhalten i alla bostäder år 2020 är lägre än 200 Bq/m3 luft.
I proposition Vissa inomhusmiljöfrågor (prop. 2001/02:128) anges
att det fortsatta arbetet med inomhusmiljöfrågor bör inriktas på
att komma till rätta med bl.a. fukt, mögel och buller.
I prop. 2000/01:130 beskrivs hur uppföljningen av
miljökvalitetsmålen skall gå till. Det beslutade delmålet för
inomhusmiljö innebär att inomhusmiljön förs in i den samlade
reguljära uppföljningen av miljömålen. Avsikten med uppföljningen
är att regeringen årligen lämnar en översiktlig rapport till
riksdagen om hur arbetet med att nå miljökvalitetsmålen
fortskrider. En fördjupad utvärdering av miljökvalitetsmålen avses
ske vart fjärde år med syfte att klarlägga om styrmedel eller mål
behöver korrigeras. Uppgiften att utveckla, kvalitetssäkra
och vidmakthålla driften av lämpliga indikatorer ligger på särskilt
utpekade miljömålsansvariga myndigheter. Boverket har denna uppgift
för det nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö.
Socialstyrelsen har det övergripande ansvaret för hälsa i
miljömålsarbetet. Miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö är
ett av fem mål som bedöms ha störst betydelse för människors hälsa.
Flera myndigheter har också ansvar för olika regelverk som berör
inomhusmiljön främst Boverket, Socialstyrelsen och
Arbetsmiljöverket.
Inomhusmiljön är en angelägenhet för alla inom bygg- och
fastighetssektorn och har stor betydelse för alla de som bor i
eller brukar byggnader. Enligt propositionen Vissa
inomhusmiljöfrågor bör därför såväl nya som befintliga byggnaders
egenskaper i vissa avseenden deklareras. Deklarationerna bör kunna
användas både för uppföljningen av miljömålen och som en del av
den information som normalt lämnas vid ägarbyten och uthyrning av
bostäder och lokaler. Dessutom finns ett behov av att samla
uppgifter från deklarationerna på nationell nivå. Regeringen har
genom beslut den 27 juni 2002 beslutat tillkalla en utredare
med uppgift bl.a. att allsidigt belysa frågor om
byggnadsdeklarationer samt utformning av ett nationellt register
om byggnaders egenskaper (dir. 2002:93). Uppdraget skall redovisas
till regeringen senast den 1 mars 2004.
Inom ramen för det övergripande målet för bostadspolitiken
prioriteras i regeringens arbete bl.a. en effektiv byggsektor i
konkurrens som bl.a. beaktar bostadskonsumenternas intressen av
sunda och ändamålsenliga bostäder av god kvalitet till rimliga
kostnader, dvs. bygg- och boendekostnader så att även grupper
som har svårt att hävda sig på bostadsmarknaden kan få
möjlighet till ett rimligt boende.
Uppgifter om byggnadsbeståndet
Tillgängliga uppgifter på riksnivå om teknisk utformning av
byggnader återger förhållandena år 1992 avseende bostäder och
år 1991 avseende lokaler. De uppgifter som belyser
byggnadsbeståndets tekniska egenskaper baseras på två
landsomfattande undersökningar, de s.k. ELIB och STIL
undersökningarna. ELIB-studiens huvudsyfte var att beskriva
bostadsbeståndets tekniska egenskaper, inomhusklimat och
möjligheter att effektivisera energianvändningen, särskilt
elanvändningen. STIL-studiens huvudsyfte var att beskriva
lokalbeståndets tekniska egenskaper, installationer och
elektrisk utrustning, användning av el och värme etc.
Undersökningarna genomfördes i form av statistiska
urvalsundersökningar av slumpmässigt utvalda objekt spridda
över hela landet. Data insamlades genom besiktningar och
tekniska mätningar i de utvalda byggnaderna, enkäter till de
boende respektive lokalanvändarna och genom datauttag från
olika befintliga register.
Buller i byggnader
Ca 2 miljoner människor bedöms vara utsatta för bullernivåer
från flyg-, väg- och järnvägstrafik över de riktvärden som
riksdagen ställt sig bakom. Av dessa är ca 1,6 miljoner störda
av vägtrafikbuller. Exempel på andra typer av buller som brukar
betecknas som störande är ljud från installationer i byggnader
till inomhus- och utomhusmiljön, höga ljudnivåer från restauranger
och vid konserter, buller och störande ljud på arbetsplatserna och
i fritidsmiljön.
Riksdagen beslutade 1997 (prop. 1996/97:53, bet. 1996/97: TU7,
rskr. 1996/97:174) om etappmål för buller. Etappmålen utgick
från angivna riktvärden för trafikbuller, som normalt inte bör
överskridas vid nybyggnad av bostäder eller vid nybyggnad eller
väsentlig ombyggnad av trafikinfrastruktur. Riksdagen har vidare
beslutat (prop. 2000/01:130, bet. 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36)
om delmål inom det nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd
miljö bl.a. avseende buller. Målet är formulerat enligt följande.
Antalet människor som utsätts för trafikbullerstörningar
överstigande de riktvärden som riksdagen ställt sig bakom för
buller i bostäder skall ha minskat med 5 procent till år 2010
jämfört med år 1998.
Frågor om buller behandlades även i proposition Vissa
inomhusmiljöfrågor. I propositionen betonades särskilt vikten av
att barn och ungdomar inte utsätts för skadliga ljudnivåer.
Regeringen uttalade avsikten att återkomma med
ytterligare delmål för buller efter den första utvärderingen av
miljömålen. Som en förberedelse för detta har Naturvårdsverket
fått i uppdrag att tillsammans med övriga berörda myndigheter ta
fram riktvärden för andra miljöer än de som i dag finns
fastställda. Uppdraget har redovisats till regeringen i rapporten,
Riktvärden för trafikbuller vid nyanläggning eller väsentlig
ombyggnad av infrastruktur - Förslag till utveckling av
definitioner (dnr M2001/5314/Mk). I propositionen redovisades
ett regeringsuppdrag som Boverket haft beträffande lågfrekvent
buller i boendemiljöer där det konstateras att lågfrekvent buller
upplevs som störande där det uppträder, att de tekniska
möjligheterna att förebygga och åtgärda sådant buller är goda och
att myndighetskraven som gäller lågfrekventa ljud i bostäder är
ändamålsenliga. Vad gäller lågfrekvent ljud från
installationer utomhus, främst fläktar, finns enligt Boverkets
mening brister i bygglovhanteringen. Denna fråga kommer att
behandlas inom ramen för översynen av plan- och
bygglagstiftningen (dir. 2002:97). Genom regeringsbeslut i
augusti 2002 fick Socialstyrelsen i uppdrag att utvärdera om
regelverket kring höga ljudnivåer ger avsedd effekt samt att
klarlägga eventuella brister i reglerna. Uppdraget har redovisats
till regeringen (Socialdepartementet) den 30 maj 2003. Ärendet
bereds i regeringskansliet.
Flera myndigheter har ansvar för olika regelverk som berör buller
i inomhusmiljön främst Boverket, Socialstyrelsen,
Arbetsmiljöverket och Naturvårdsverket. Mot den bakgrunden finns
anledning att se över det nuvarande regelsystemet och redovisa
eventuella brister.
Ventilation i byggnader
Mot bakgrund av bl.a. en noterad ökning av allergier och annan
överkänslighet beslutade riksdagen (prop. 1990/91:145,
1990/91:BoU19, rskr. 1990/91:353) att införa en obligatorisk
funktionskontroll av ventilationssystem. Bestämmelserna
om verksamheten finns i förordningen (bet. 1991:1273) om
funktionskontroll av ventilationssystem. Boverket har med stöd
av bestämmelserna utfärdat föreskrifter och allmänna råd för
verksamheten (BFS 1992:15). Enligt nu gällande bestämmelser
omfattar den obligatoriska ventilationskontrollen t.ex. inte
den fortlöpande kontrollen av ventilation i småhus. En
fortlöpande väl fungerande ventilation i byggnader är nödvändig
för att begränsa inomhusmiljöproblemen inte minst till följd av
fukt. Mot den bakgrunden skall följande åtgärder ses:
- Regeringens uppdrag (dir. 1996:39) till en utredare att bl.a.
redovisa erfarenheter av den obligatoriska ventilationskontrollen.
Utredningen konstaterade (SOU 1997:177) att den slutsats som med
säkerhet kunde dras, var att den av Boverket föreskrivna tidplanen
för kontrollerna inte hade infriats. I bästa fall, konstaterade
utredningen, hade ventilationssystemen i flertalet byggnader
funktionskontrollerats en gång vid utgången av år 1997. En mycket
stor andel av kontrollerade ventilationssystem hade därtill
påtagliga brister.
- Det tidigare redovisade beslutade delmålet för inomhusmiljö
som understryker ventilationens betydelse. Ventilationsåtgärder
vidtas inte sällan för att avhjälpa problem med radon. Det är
därför mycket väsentligt att ventilationssystem som installerats
med detta syfte bibehåller sin funktion. Det bör klarläggas i vad
mån ventilationskontroll görs för att bibehålla radonhalten
på avsedd nivå, förutom syftet att få bättre inomhusluft.
- Regeringens beslut den 24 februari 2000 som innebär bl.a.
att Boverket i enskilda fall har fått medge undantag från den
obligatoriska funktionskontrollen av ventilationssystem under
högst fem år. Syftet är att samordna och uppmuntra de olika
initiativ som kontinuerligt säkrar funktionen hos
ventilationssystemen. Erfarenheterna av verksamheten skall
redovisas senast den 1 september 2005.
- Regeringens beslut att tillsätta en särskild utredare
(dir. 2002:93) med uppgift bl.a. att redovisa och göra en analys
av ändamål och utformning av en obligatorisk eller frivillig
byggnadsdeklaration som innehåller uppgifter om bl.a. ventilation.
Åtgärder mot byggfel och skador
År 1995 ändrades plan- och bygglagstiftningen med inriktning på
att tydliggöra rollerna och ansvaret i byggandet och därmed skapa
förutsättningar för bättre kvalitet. Samtidigt infördes ett nytt
och från bygglovprövningen fristående tillsyns- och
kontrollförfarande beträffande de tekniska egenskapskraven på
byggnadsverk. Det nya kontrollsystemet har i olika sammanhang
utsatts för kritik. Genom beslut den 27 juni 2002 tillsatte
regeringen en utredning med uppgift att göra en bred översyn av
plan- och bygglagstiftningen (dir. 2002:97). I uppdraget ingår
bl.a. att se över det kontrollsystem som lagen förutsätter för
att samhällskraven på byggnader och anläggningar skall kunna
uppfyllas. I miljöbalken tydliggörs verksamhetsutövarens
egenansvar. I egenansvaret ingår bl.a. att fortlöpande planera
och kontrollera verksamheten för att förebygga olägenheter för
människors hälsa eller miljö.
Under 1970- och 1980-talen drabbades det yngre småhusbeståndet av
mögelskador i förhållandevis stor omfattning. Mögelskadorna
drabbade även skolor och daghem. Bland de faktorer som orsakade
eller bidrog till skadorna kan nämnas, att nya och oprövade
material använts liksom olämpliga konstruktionslösningar samt
att byggnader uppfördes på marktyper som vanligen inte brukar
bebyggas. Av sociala och ekonomiska skäl har statligt ekonomiskt
stöd sedan år 1983 lämnats för att avhjälpa fukt- och mögelskador i
bostadshus. Utformningen av stödet till egnahem har i huvudsak
enligt nuvarande utformning funnits sedan år 1985. Statens
ekonomiska stöd avser att bidra till att avhjälpa
fukt- och mögelskador som kan relateras till tekniska brister
när byggnaderna uppfördes. Enligt gällande bestämmelser kan stöd
lämnas till egnahem som är uppförda före år 1989 och är yngre än
25 år gamla. Bestämmelserna om stödet finns i förordningen
(1993:712) om den statliga fonden för fukt och mögelskador
i småhus, m.m.
Även under 1990-talet har fel och skador i byggnader och
anläggningar redovisats. I sitt betänkande Skärpning gubbar
(SOU 2002:115) föreslog byggkommissionen bl.a. att Boverket
skall få i uppdrag att inrätta en haverikommission med uppgift
att utreda orsakerna till byggfel i enskilda fall. Betänkandet
har remissbehandlats och frågan bereds i Regeringskansliet.
På regeringens initiativ har företrädare för byggsektorn bildat
ett råd för byggkvalitet (BQR) med huvudsyfte att intensifiera
och påskynda arbetet med att få till stånd ett mera systematiskt
kvalitetsarbete på byggområdet och i förvaltningen av byggnadsverk.
Likaså har de stora statliga byggherrarna, beställarna och
förvaltarna bildat ett samverkansforum med huvudsyfte att
samverka i frågor om kompetensutveckling. Samverkansforum syftar
även till att skapa bättre förutsättningar för att samhällets
krav på byggnadsverk skall infrias och därmed minska kvalitetsfelen
och kostnaderna. På regeringens uppdrag startade år 1999 ett
dialogprojekt, Bygga, bo och förvalta för framtiden. I syfte att
analysera hinder och möjligheter för att driva utvecklingen i
hållbar riktning har deltagarna i projektet, ett antal företag
inom byggsektorn samt kommuner arbetat inom sju prioriterade
åtgärdsområden. Dialogprojektet har lett till överenskommelser
och frivilliga åtaganden mellan företrädare för sektorn
och regeringen. Överenskommelserna och de frivilliga åtagandena
har inriktats på en effektiv energianvändning, en hälsosam
inomhusmiljö och en effektiv resursanvändning. Under år 2003 har
28 företag, fyra kommuner, en myndighet och företrädare för
regeringen undertecknat sådana överenskommelser.
I propositionen Vissa inomhusmiljöfrågor har regeringen angett
att beredskap bör skapas för att snabbt analysera orsaker till
uppkomna skador och brister i nya byggnader. Vidare anges att
det finns anledning att inom ramen för Boverkets myndighetsansvar
ytterligare öka bevakningen av hur lagstiftningen
följs liksom att ha beredskap för att snabbt kunna genomföra
granskning av orsakssambanden vid påträffade skador eller brister
i nybyggnader.
Uppdraget
Nya delmål för fukt och mögel i befintliga byggnader
Som framgått av problembeskrivningen måste arbetet med frågor om
fukt och mögelproblem omfatta alla typer av byggnader, inte minst
sådana där barn och ungdom vistas t.ex. skolor och förskolor.
Vidare framgår att uppgifterna på riksnivå beträffande byggfel och
skador är ca tio år gamla. Vissa kompletteringar har dock gjorts
senare.
Utredaren skall sammanställa befintliga material som tillkommit
den senaste tioårsperioden (rapporter och utredningar med
uppgifter) om brister i form av fukt och mögel i byggnader.
Utredaren skall utifrån sammanställningen analysera orsakerna
till dessa brister och föreslå de nya delmål beträffande fukt och
mögel som uppgifterna medger. Delmålen skall fördelas på olika
kategorier av byggnader, såsom skolor och förskolor. För att
föreslagna delmål skall vara operationella och uppföljningsbara
måste de avgränsas till vad som orsakat bristerna.
Utredaren skall i arbetet med att formulera delmål för att komma
till rätta med fukt och mögel samråda med utredningen om frågor
om byggnadsdeklarationer, byggnadsregister och byggfelsförsäkringar
(dir. 2002:93) beträffande uppföljningen av delmålen. Vidare skall
utredaren i delmålsarbetet samarbeta med Boverket som är ansvarigt
för det nationella miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö.
Utredaren skall lämna förslag till lämpliga kostnadseffektiva
åtgärder som leder till att delmålen uppnås och ange målgrupper
för åtgärderna. Utredaren skall i sitt arbete beakta alla
tekniska egenskapskrav på byggnader liksom övriga krav i plan-
och bygglagstiftningen. Arbetet med att genomföra det i november
2002 beslutade EG-direktivet (2002/91/EG) om byggnaders
energiprestanda skall också uppmärksammas.
Om utredaren finner att befintliga uppgifter och underlag inte
gör det möjligt att i tillräcklig omfattning formulera delmål
beträffande fukt och mögel skall bristerna i underlaget
redovisas. Utredaren skall belysa hur bättre underlag om fel
och skador i byggnadsbeståndet, dvs. byggnadsbeståndets skick,
skall tas fram. I arbetet ingår att redovisa förslag till
uppläggning, kostnader och finansiering av ett sådant arbete.
Vidare ingår att redovisa olika intressenter i ett sådant
projekt liksom intresset för att bidra med finansieringen av
arbetet. Redovisningen skall även omfatta en tidplan för att
genomföra ett sådant projekt.
Buller i byggnader
Utredaren skall i samarbete med berörda ansvariga myndigheter
redovisa brister beträffande bullerförhållanden i inomhusmiljön.
Buller som når eller skapas i inomhusmiljö där barn och ungdomar
vistas skall särskilt belysas. Utredaren skall lämna en redovisning
av brister i nuvarande regelsystem, som oklara ansvarsförhållanden,
tillämpnings- och tillsynsvägledning samt lämna förslag
till förändringar. I arbetet ingår vidare att föreslå de delmål för
att komma till rätta med buller i inomhusmiljön som tillgängliga
rapporter medger. Delmålen skall omfatta och redovisas per
bullerkälla t.ex. byggnaden, dess installationer, utrustning i
byggnader och beteende. Vidare skall förslag lämnas till lämpliga
kostnadseffektiva åtgärder för att uppnå redovisade mål. Utredaren
skall också ange de målgrupper åtgärderna avser.
Ventilation i byggnader
Utredaren skall redovisa i vad mån syftet med den obligatoriska
ventilationskontrollen har uppnåtts. I arbetet ingår att med
hittills vunna erfarenheter som grund föreslå de ändringar av
gällande bestämmelser för verksamheten som befinns lämpliga, hit
hör frågor om bl.a. lokal behörighet för ventilationskontrollanter
och dess påverkan på kompetensen samt tillsynsansvar hos skilda
myndigheter. Vidare ingår i arbetet att belysa frågor om innehåll
och utfärdande av intyg i anslutning till resultat av
ventilationskontrollen m.m. I arbetet ingår att klarlägga
omfattningen av kontroll av ventilation som har till syfte att
också avhjälpa radonproblem. I frågor om tillsyn och kontroll
skall utredaren samråda med utredningen om översyn av plan- och
bygglagstiftningen (dir. 2002:97). Vad gäller administrativa
förfaranden mellan byggnadsägare och tillsynsmyndighet skall
utredaren samråda med utredningen som har till uppgift att
belysa frågor om byggnadsdeklarationer, byggnadsregister och
byggfelsförsäkringar (dir. 2002:93). I uppdraget ingår vidare att
redovisa andra kontroller som förutsätts ske av byggnader av
skilda anledningar. Som exempel kan nämnas fastighetsägarens
ansvar enligt miljöbalken att fortlöpande kontrollera byggnadens
skick och den kontroll i det sammanhanget som krävs vid klagomål
samt kontroller som sker i samband med arbetsmiljöinspektioner.
Utredaren skall lämna förslag till lämplig samordning av sådana
kontroller.
Expertgrupp för byggfel och skador
Som framgått tidigare skall i arbetet med att formulera nya
delmål till miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö för fukt, mögel
och buller underlag beträffande förhållanden i befintliga
byggnader och anläggningar samlas in. Det är viktigt att också
ta till vara miljö- och hälsoskyddsnämndernas erfarenheter
av inomhusmiljöproblematiken i den befintliga bebyggelsen,
liksom deras tillsyn inom området enligt miljöbalken. Detta
material kan användas till att analysera orsakssambanden vid
påträffade skador i byggnader. Analysen kan vidare bidra till
att se vilka fel som återkommer och vilka misstag som upprepas.
Särskilt viktigt är att analysera huruvida uppkomna fel och
brister kan hänföras till byggbestämmelserna m.m. samt brister i
tillsyns- och kontrollverksamheten.
För att minska omfattningen av upprepade fel och skador i byggnader
och anläggningar samt få underlag för att revidera Boverkets
byggregler och ta ytterligare steg i riktning mot formulering av
verifierbara funktionskrav bör det inrättas en expertgrupp.
Utredaren skall föreslå följande.
1. Hur en permanent expertgrupp med uppgift att inhämta, analysera
och föra ut information om alla typer av fel och skador i
byggnadsverk skall organiseras och arbeta. Två alternativ bör
redovisas, en självständig grupp inom Boverket alternativt en
fristående grupp utanför verket. Vidare ingår att överväga
lämplig sammansättning av expertgruppen. I uppdraget ingår att
föreslå former för uppbyggnad av en databas för fel och skador
i byggnader och anläggningar.
2. Hur information om uppkomna fel och skador så snabbt som
möjligt skall komma till expertgruppens kännedom.
3. Formerna för en granskning av orsakssambanden av uppdagade
fel och skador. Häri ingår analys av orsakerna till att bristerna
uppkommit, bristande kunskap, bristande fackmässighet, slarv etc.
samt redovisning av förslag till åtgärder beroende på orsak.
4. Former för att föra ut resultatet av analysen för att undvika
nya liknande fel och skador, varvid målgrupper för budskapet
skall anges.
Miljöbedömning
Utredaren skall bedöma och redovisa vilka effekter förslagen kan
få för byggnaders energiprestanda och miljön. Därvid skall särskilt
analyseras hur förslagen påverkar möjligheterna att uppnå
miljökvalitetsmål som riksdagen godkänt och som är relevanta
beträffande inomhusmiljöfrågor m.m. (jfr. prop. 1997/98:145,
bet. 1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183, prop. 2001/02:55, bet.
2001/02:MJU10, rskr. 2001/02 :163, prop. 2000/01: 130, bet.
2001/02:MJU3, rskr. 2001/02: 36 och prop. 2001/02: 128, bet.
2001/02:BoU14, rskr. 2001/02:291).
Konsekvenser
Enligt 14 och 15 § § kommittéförordningen (1998:1474) skall
konsekvenserna i olika avseenden av utredningsförslag beräknas
och redovisas. Utredaren skall analysera konsekvenserna av
förslag till nya delmål för alla berörda i bygg- och
fastighetssektorn, däribland byggnadsägare och boende. Till
detta kommer att även konsekvenserna för barn och unga skall
redovisas, där så är relevant. I konsekvensanalysen ingår att
bedöma de mest kostnadseffektiva åtgärderna för att uppnå
föreslagna delmål. Utredaren skall särskilt uppmärksamma de
ekonomiska konsekvenserna av förslagen för staten, kommunerna
och enskilda samt de samhällsekonomiska konsekvenserna. Vidare
skall konsekvenserna för små företag belysas. Utredaren skall i
denna del samråda med Näringslivets nämnd för regelgranskning,
NNR. Om förslagen innebär kostnadskonsekvenser för staten,
kommuner eller landsting, skall även förslag till finansiering
anges.
Utredaren skall beakta kostnadsaspekterna och så långt möjligt
söka minimera kostnaderna i samband med byggandet och förvaltning
av byggnader. Därvid skall beaktas prioriteringar inom ramen för
det bostadspolitiska målet beträffande sunda och ändamålsenliga
bostäder av god kvalitet till rimliga kostnader. Utredaren skall
också beakta intresset av att begränsa de administrativa bördor
förslagen kan leda till för berörda företag. Utredaren skall vid
utformningen av sina förslag beakta de eventuella krav på
anpassning som Sveriges medlemskap i Europeiska unionen medför.
Arbetets utförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med, förutom Boverket och Socialstyrelsen,
andra berörda myndigheter och organisationer samt företrädare för
berörda delar av näringslivet. Vidare skall samråd ske i
tillämpliga delar med utredningen om frågor om byggnadsdeklarationer,
byggnadsregister och byggfelsförsäkringar (dir. 2002:93),
utredningen om översyn av plan- och bygglagstiftningen
(dir.2002:97), kulturbebyggelseutredningen (dir. 2003:16) samt
utredningen om Genomförande av EG-direktivet om byggnaders
energiprestanda (dir. 2003:139). Utredaren skall senast den
30 mars 2004 redovisa en tidplan för och en översikt av
uppläggningen av utredningsarbetet. Ett första steg beträffande
förslag till delmål avseende fukt och mögel i byggnader samt
buller i inomhusmiljön skall redovisas senast den 1 juli 2004.
En slutlig redovisning till regeringen av utredningsarbetet
skall ske senast den 1 juni 2005.
(Miljödepartementet)