Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om sambandet mellan redovisning och beskattning, Dir. 2004:146
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-10-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 2004
Sammanfattning av uppdraget
Sverige har sedan länge tillämpat ett starkt samband mellan
redovisning och beskattning. Det innebär att ett företags
redovisning utan allt för stora förändringar skall kunna ligga
till grund för beskattningen. Enligt huvudregeln gäller att
inkomster och utgifter vid beskattningen skall periodiseras
enligt bokföringsmässiga grunder. I vissa fall ställer
dessutom skattelagstiftningen upp ett krav på att vissa poster
skall bokföras som kostnad i räkenskaperna för att
motsvarande avdrag skall få göras vid beskattningen.
Frågan om hur sambandet skall se ut har diskuterats under
flera år. De senaste åren har dessutom ett antal
frikopplingsprojekt genomförts.
De svenska redovisningsreglerna blir alltmer påverkade av
internationella redovisningsregler. I takt med att denna
utveckling fortsätter blir det allt svårare att upprätthålla
sambandet i dess nuvarande form.
Utredaren skall med förtur överväga vilken kompletterande
skattelagstiftning som behövs med anledning av förslagen i
prop. 2004/05:24 internationell redovisning i svenska företag
för att säkerställa att den ekonomiska dubbelbeskattningen
kan upprätthållas. Ett delbetänkande i denna del skall lämnas
före utgången av april 2005.
Utredarens huvudsakliga uppdrag gäller att förutsättningslöst
pröva hur sambandet mellan redovisning och
inkomstbeskattningen skall se ut och föreslå de skatteregler
som är motiverade utifrån analysen. Uppdraget i denna del
skall redovisas före utgången av juni 2007.
Bakgrund
Inkomstskattelagen
Sverige har sedan länge tillämpat ett starkt samband mellan
redovisning och beskattning. De grundläggande reglerna
finns numera i 14 kap. inkomstskattelagen (1999:1229, IL).
Enligt 2 § gäller att det skattemässiga resultatet skall
beräknas enligt bokföringsmässiga grunder. Uttrycket
"bokföringsmässiga grunder" är ett skatterättsligt begrepp
utan någon motsvarighet i civilrättslig lagstiftning. Uttrycket
innebär att inkomster och utgifter skall hänföras till den
period som de med tillämpning av företagsekonomiska
principer belöper på enligt god redovisningssed (till skillnad
från en kontantprincip som innebär att redovisning sker den
period då betalning sker). I 3 § finns en uttrycklig
bestämmelse för hanteringen av balansposter, nämligen att
värdet på utgående lager, pågående arbeten, fordringar,
skulder och avsättningar skall bedömas med hänsyn till
förhållandena vid beskattningsårets utgång. Paragrafen
innehåller också en bestämmelse om den s.k.
kontinuitetsprincipen som innebär att värdet av ingående
lager och andra balansposter skall tas upp till samma belopp
som värdet vid det föregående beskattningsårets utgång.
Enligt 4 § skall räkenskaperna - om sådana förs - läggas till
grund för beräkningen av resultatet när det gäller
beskattningstidpunkten. Kopplingen till räkenskaperna har
alltså en materiell innebörd såvitt avser periodiseringen.
Denna skall ske i enlighet med räkenskaperna så länge
periodiseringen i dessa är förenlig med god redovisningssed
och inte heller strider mot särskilda skatterättsliga
bestämmelser. Detta ger å ena sidan den skattskyldige en viss
valmöjlighet i de fall det finns flera olika periodiseringssätt
som är förenliga med god redovisningssed, eftersom
skatteförvaltningen kan sägas bli bunden av den valda
metoden. Å andra sidan blir den skattskyldige bunden av den
metod som valts i räkenskaperna och kan inte vid
beskattningen begära en annan periodisering även om denna
är förenlig med god redovisningssed. Denna valmöjlighet och
dubbla bundenhet gäller dock givetvis endast poster som
tagits upp i räkenskaperna. Om bokslut inte upprättats blir
området mera begränsat.
När det gäller frågan om skatteplikt eller avdragsrätt över
huvud taget föreligger, saknar däremot räkenskaperna helt
materiell betydelse. Detta avgörs enbart enligt de
skatterättsliga reglerna utan hänsyn till om en intäkt tagits
upp eller ett avdrag gjorts i räkenskaperna.
Huvudregeln är som nämnts att det skattemässiga resultatet
skall beräknas enligt god redovisningssed om inte något
annat är föreskrivet. Man kan urskilja tre olika typsituationer:
1. Det finns ingen särskild skatteregel för posten.
Hanteringen i bokföringen enligt god redovisningssed avgör
vid vilken tidpunkt posten skall tas upp till beskattning
respektive dras av. Ibland talar man om ett materiellt
samband för att beskriva denna situation.
2. Det finns en särskild skatteregel och denna ställer ett
uttryckligt krav på koppling till räkenskaperna. Ibland talar
man om ett formellt samband för att beskriva denna situation.
Som exempel kan nämnas den räkenskapsenliga avskrivningen på
inventarier och avsättning till periodiseringsfond.
3. Det finns en särskild skatteregel för posten utan uttryckligt
krav på koppling till räkenskaperna. Som exempel kan nämnas
hanteringen av delägarrätter m.fl. finansiella instrument och
fastigheter som inte utgör lagertillgångar skattemässigt.
Det som omfattas av punkterna 1 och 2 brukar kallas för det
kopplade området och det som omfattas av punkt 3 för det
icke kopplade området. Gränslinjen mellan det kopplade
respektive icke kopplade området är emellertid inte helt klar.
För- och nackdelar med samband
Det finns både för- och nackdelar med en stark koppling
mellan redovisning och beskattning. Frikopplade regler leder
till att företagen måste tillämpa två olika regelsystem på
samma transaktion, ett vid redovisningen och ett vid
beskattningen. För företagen är det därför typiskt sett en
fördel med en stark koppling. En stark koppling leder också
till att ett reviderat bokslut kan ligga till grund för
beskattningen.
Bland nackdelarna kan nämnas att redovisningens kvalitet
kan bli lidande när man tar skattemässiga hänsyn. Det kan
exempelvis vara svårt att få genomslag för nya
redovisningsregler som ökar skattekostnaden. Det har också
hävdats att internationella investerare har svårt att förstå en
redovisning som innehåller renodlat skattemässiga poster
såsom bokslutsdispositioner och obeskattade reserver.
För små och medelstora företag - som typiskt sett har ett litet
antal externa intressenter - överväger fördelarna med
samband klart nackdelarna. Hos dessa företag finns det därför
ett klart intresse av att ha starkt kopplade regler.
För företag som vänder sig till kapitalmarknaden - och för
sådana företag som har för avsikt att inom kort vända sig till
kapitalmarknaden - blir redovisningens kvalitet av större
betydelse. Dessa företag måste också i större utsträckning
följa internationella redovisningsregler, som ju inte alls har
utformats för att kunna ligga till grund för svensk
beskattning. Detta talar för en ökad frikoppling. Företag som
vänder sig till kapitalmarknaden har dessutom bättre
möjligheter än småföretag att hantera frikopplade regler.
Internationellt inflytande på svensk redovisning
International Accounting Standards Board, IASB
International Accounting Standards Board (IASB) och dess
föregångare International Accounting Standards Committee
(IASC) är en privaträttslig organisation som verkar på
internationell nivå. Organisationen har till uppdrag att
verka för en internationell harmonisering av de
redovisningsprinciper som används i olika delar av världen.
De standarder som ges ut av IASB kallas för International
Financial Reporting Standards (IFRS) medan de som tidigare
har utarbetats av IASC benämns International Accounting
Standards (IAS). Uppgiften att tolka IASB:s rekommendationer
ligger på International Financial Reporting Interpretations
Committee (IFRIC), tidigare benämnd Standing Interpretations
Committee (SIC).
IAS-förordningen
Inom EU har det under flera år förts diskussioner om att inom
unionen harmonisera och förbättra reglerna för redovisning
hos de företag som har aktier eller andra värdepapper
noterade på en reglerad marknadsplats. Det har också funnits
en strävan att närma de inom unionen tillämpade
redovisningsnormerna till de redovisningsnormer som
tillämpas internationellt, i synnerhet IAS. Dessa diskussioner
har bl.a. lett till att rådet och parlamentet år 2002 antog en
förordning om tillämpning av internationella
redovisningsstandarder (IAS-förordningen). Innebörden i
förordningen är att alla noterade europeiska företag från och
med år 2005 i sina koncernredovisningar skall tillämpa de
internationella redovisningsstandarder som har antagits för
tillämpning inom EU. De standarder som förordningen syftar
på är IAS och IFRS med tillhörande tolkningar från SIC
respektive IFRIC.
Enligt artikel 4 i förordningen skall alla noterade företag vara
skyldiga att upprätta sina koncernredovisningar i enlighet
med de IAS/IFRS och tillhörande SIC/IFRIC-tolkningar som
har utfärdats eller antagits av IASC eller IASB och som antas
av kommissionen för tillämpning inom gemenskapen.
Under 2003 antog Kommissionen alla IAS/IFRS med tillhörande
SIC/IFRIC-tolkningar som förelåg den 14 september 2002 med
undantag för IAS 32 Financial Instruments: Disclosure and
Presentation och IAS 39 Financial Instruments: Recognition and
Measurement samt tillhörande SIC 5, SIC 16 och SIC 17. Under
2004 har Kommissionen hittills antagit den nya standarden IFRS 1.
Ändringar som har gjorts i befintliga standarder och
tillkommande nya standarder kan förväntas antas under slutet
av 2004.
Som nämndes ovan ställer förordningen krav på redovisning
enligt de av kommissionen antagna IAS/IFRS enbart såvitt
gäller noterade företag och enbart beträffande dessa företags
koncernredovisningar. Förordningen lämnar emellertid en
möjlighet för medlemsstaterna att besluta om att utsträcka
tillämpningsområdet för de antagna standarderna genom att
tillåta eller kräva dels att noterade företag upprättar sina
årsredovisningar enligt standarderna, dels att icke-noterade
företag upprättar sina års- eller koncernredovisningar (eller
båda) enligt standarderna (se artikel 5).
IAS-utredningen
Regeringen beslutade i augusti 2002 att låta en särskild
utredare se över de frågor som IAS-förordningen ger upphov
till. Utredningens huvuduppgift var att överväga om de i
förordningen angivna redovisningsstandarderna skulle
tillämpas även av andra företag än noterade företag samt om
de skulle tillämpas endast i koncernredovisningen eller i
såväl årsredovisningen som koncernredovisningen. I
utredningens uppdrag ingick också att överväga om den
svenska redovisningslagstiftningen borde ändras dels för att
på annat sätt ge svenska företag ökade möjligheter att
upprätta sina redovisningar enligt internationellt accepterade
redovisningsstandarder, dels för att undanröja konflikter
mellan internationella redovisningsprinciper och svensk
lagstiftning. Utredningen redovisade sitt uppdrag i
betänkandet Internationell redovisning i svenska företag
(SOU 2003:71).
Sammanfattningsvis föreslog utredningen att alla företag,
såväl noterade som icke noterade, skulle ha möjlighet att
upprätta sina redovisningshandlingar i enlighet med
IAS/IFRS. Ett företag som på så sätt väljer att gå över till
IAS-redovisning måste upprätta sin redovisning enligt
IAS/IFRS fullt ut i alla relevanta avseenden. Utredningen
föreslog också att de företag som inte fullt ut vill tillämpa
IAS-redovisning ändå i stor utsträckning skulle ha möjlighet
att tillämpa de värderings- och klassificeringsregler som
IAS/IFRS-systemet innehåller. Detta skulle genomföras på så
sätt att årsredovisningslagens (1995:1554) ramar skulle
vidgas så att en sådan tillämpning skulle bli möjlig inom
ramen för svensk lagstiftning. Den viktigaste förändringen i
detta avseende var att det föreslogs regler om värdering av
vissa tillgångar till verkligt värde i enlighet med de
omvärderingsmodeller som beskrivs i IAS 16 (materiella
tillgångar), IAS 38 (immateriella tillgångar), IAS 40
(förvaltningsfastigheter) och IAS 41 (biologiska tillgångar).
Skillnaden mellan IAS/IFRS och svensk
redovisningslagstiftning
IAS/IFRS syftar till att tillgodose de finansiella marknadernas
behov. Standarderna är därför i praktiken huvudsakligen
inriktade på noterade företags koncernredovisning och
tillgodoser det behov av information som ägare och andra
investerare har. Eftersom de är internationella och saknar
koppling till någon särskild ekonomisk eller rättslig miljö, har
de i allmänhet utformats utan hänsyn till nationell reglering
avseende borgenärsskydd, vinstutdelning och beskattning.
IAS/IFRS har därför en annan utgångspunkt än den svenska
redovisningslagstiftningen.
Översiktligt kan sägas att redovisning enligt IAS/IFRS
innebär att tillgångar i större utsträckning värderas till
verkliga värden än vad som gäller enligt
årsredovisningslagarna [dvs. årsredovisningslagen, lagen
(1995:1559) om årsredovisning i kreditinstitut och
värdepappersbolag och lagen (1995:1560) om årsredovisning
i försäkringsföretag]. Vidare är regelverket mer detaljerat och
innehåller flera krav på tilläggsupplysningar än vad
årsredovisningslagarna gör. Typiskt sett innebär redovisning
enligt IAS/IFRS en tidigareläggning av intäkter och
kostnader jämfört med vad som traditionellt har gällt i
Sverige.
Proposition 2004/05:24 internationell redovisning i svenska
företag
Den 7 oktober 2004 beslutade regeringen prop. 2004/05:24
Internationell redovisning i svenska företag. Propositionen
bygger på betänkandet från IAS-utredningen. I propositionen
görs bedömningen att såväl noterade som onoterade svenska
företag även fortsättningsvis bör upprätta sina
årsredovisningar med tillämpning av svensk
redovisningslagstiftning i stället för på grundval av IAS-
förordningen. Vissa begränsade ändringar föreslås emellertid
i årsredovisningslagarna så att svenska företag ges större
möjlighet att tillämpa internationella redovisningsprinciper
inom ramen för svensk lag. Dessutom föreslås att onoterade
företag ges möjlighet att upprätta sina koncernredovisningar
enligt de internationella redovisningsprinciper som har
antagits på grundval av IAS-förordningen.
Svensk kompletterande normgivning i snabb förändring
Allmänt om kompletterande normgivning
Såväl bokföringslagen (1999:1078) som årsredovisningslagarna
är ramlagar. Avsikten är att lagarna skall vara allmänt hållna
och kompletteras med annan normgivning. Detta kommer till
uttryck genom bestämmelser om skyldighet att iaktta god
redovisningssed. God redovisningssed har i förarbetena till
bokföringslagen beskrivits som de normer som grundas på - utöver
lag och föreskrifter - redovisningspraxis, rekommendationer och
uttalanden från vissa myndigheter och andra organisationer,
framför allt Bokföringsnämnden, Finansinspektionen och
Redovisningsrådet (se prop. 1998/99:130 s. 178).
Bokföringsnämnden är en statlig myndighet som ansvarar för
utvecklandet av god redovisningssed i företagens bokföring
och offentliga redovisning. Nämnden ger ut allmänna råd om
tillämpningen av framför allt bokföringslagen och
årsredovisningslagen. De allmänna råden är inte formellt
bindande. I praktiken måste de dock tillmätas stor betydelse
vid bedömning av vad som utgör god redovisningssed.
Därutöver ger nämnden ut vägledningar och uttalanden.
Nämndens arbete är inriktat på frågor om löpande bokföring
och arkivering samt redovisningsfrågor som rör framför allt
små och medelstora företag.
Finansinspektionen är i likhet med Bokföringsnämnden en
statlig myndighet. Inspektionen ansvarar för utvecklandet av
god redovisningssed i företag som omfattas av lagen om
årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag och
lagen om årsredovisning i försäkringsföretag i den
utsträckning det är påkallat med hänsyn till dessa företags
särart (se 8 kap. 1 § bokföringslagen). Inspektionen utfärdar
såväl allmänna råd som bindande föreskrifter.
Redovisningsrådet är ett privaträttsligt organ med ändamål att
främja utvecklingen av god redovisningssed i publika företag.
Rådet utfärdar rekommendationer som i första hand riktar sig
till företag vars aktier är föremål för offentlig handel och
företag som genom sin storlek har ett stort allmänt intresse.
Rådets rekommendationer har utformats med utgångspunkt i
de internationella redovisningsstandarder som ges ut av IASB
eller dess föregångare IASC. Rekommendationerna
behandlar i första hand företagens offentliga redovisning. När
IAS-förordningen blir tillämplig den 1 januari 2005 kommer
Redovisningsrådet inte längre att fortsätta att uppdatera
rekommendationerna RR1 - RR29.
Förändringar i den kompletterande normgivningen
Bokföringsnämnden har hittills arbetat med att anpassa
Redovisningsrådets normgivning så att den skall passa för de
icke-noterade företagen. I de fall nämnden beslutat om
förenklingar i förhållande till vad som gäller för de noterade
företagen har de icke-noterade företagen kunnat välja att
tillämpa en mer avancerad redovisningsprincip. Valfriheten
gäller på rekommendationsnivå och i flera fall för en enskild
redovisningsprincip. Det sätt som nämnden tagit sig an
arbetet har bl.a. medfört att regelverket har blivit omfattande
även för de mindre företagen. Möjligheterna att välja
redovisningsprincip och därigenom styra vilket resultat som
redovisas har också blivit stora. Därigenom har också den
information som lämnas av de icke-noterade företagen blivit
svår att tolka.
Bokföringsnämnden har konstaterat att den normgivning som
i dag finns för icke-noterade företag inte är ändamålsenlig
och att det mot bakgrund av den internationella utvecklingen
är hög tid att göra vissa grundläggande förändringar. Enligt
nämnden talar mycket för att de problem som finns endast
kan lösas genom en helt ny inriktning på arbetet med
normgivning för icke noterade företag. Nämnden har följande
plan för det framtida normgivningsarbetet.
Det skall finnas fyra särskilda regelverk, ett för respektive
kategori av företag. Företag skall utifrån företagsform eller
storlek få tillämpa något av regelverken. Ett företag får välja
att tillämpa ett mer avancerat regelverk än det som det genom
sin storlek eller organisationsform primärt tillhör, men skall
då tillämpa alla regler som gäller för den kategorin. Samtliga
företag inom en koncern skall tillhöra samma kategori och
alltså tillämpa samma värderingsprinciper.
För den första kategorin kommer reglerna i stort att motsvara
det förslag till regler för enskilda näringsidkare som nämnden
remitterade under 2003. De kan komma att gälla för enskilda
näringsidkare och handelsbolag (som ägs av fysiska personer)
med en omsättning som understiger cirka 3 miljoner kronor.
Den andra kategorin skall i första hand omfatta aktiebolag
och ekonomiska föreningar under en viss storlek samt för de
enskilda näringsidkare och handelsbolag som inte kan eller
vill tillhöra kategori ett. Storleksgränserna kommer att
anpassas till vad som gäller i lagstiftningen. Den tredje
kategorin kommer att omfatta företag som inte är små, men
som inte heller är så stora att de skall tillämpa IFRS-reglerna
medan den fjärde kategorin är företag som skall tillämpa
IFRS-reglerna. Sistnämnda företag kommer inte att omfattas
av nämndens normgivning. Nämnden ser på sikt att denna
kategori skall omfatta fler än de noterade företagen.
Den nu redovisade indelningen utgår från storlek och gäller
för traditionella företag, dvs. företag som drivs väsentligen
för att ge vinst eller åtminstone i någon form ekonomisk
vinning för ägarna. Det finns emellertid flera subjekt som är
bokföringsskyldiga men som bedriver eller åtminstone kan
bedriva verksamhet som i grunden har ett helt annat syfte.
Det gäller t.ex. för ideella föreningar, bostadsrättsföreningar,
stiftelser och för de företag som visserligen är aktiebolag eller
ekonomiska föreningar men ändå kan hänföras till kategorin
"icke-vinstdrivande". Det är möjligt att dessa företag inte
skall kategoriindelas utifrån storlek utan att verksamhetens
syfte och dess betydelse för intressentkretsen skall medföra
att dessa subjekt får tillämpa enklare regler än vad som enbart
skulle följa av deras storlek.
Bokföringsnämnden har inlett arbetet med att ta fram ett
samlat regelverk för företagen i den andra kategorin. Målet är
att ett utkast till ett allmänt råd skall kunna remissbehandlas
under 2005. Det centrala i arbetet är att finna en lämplig
avvägning mellan intressenternas behov av information och
företagens förmåga att fylla detta behov. Ett generellt och
oeftergivligt mål är att det totala regelverket måste bli mer
kortfattat och lättillämpat än det som gäller i dag. Samtidigt
skall regelverket bli heltäckande. Reglerna kommer att vara
fristående från IFRS och de internationella reglerna kommer
heller inte att fungera som komplement till de nationella
reglerna. Detta är nödvändigt för att det nationella regelverket
skall bli kortare och mer lättbegripligt. Det utkast nämnden
tar fram kommer att ha sin utgångspunkt i EU:s fjärde
bolagsdirektiv och i årsredovisningslagen.
I arbetet med att ta fram det utkast till redovisningsregler för
enskilda näringsidkare som remitterats under 2003 har
Bokföringsnämnden samarbetat nära med dåvarande Riksskatteverket
och med vissa intresseorganisationer. Samarbetet med det som nu
är Skatteverket kommer att fortsätta och avsikten är att
myndigheterna i nära samverkan skall arbeta för att redovisnings-
och beskattningsreglerna skall få en lämplig utformning och
fungera väl tillsammans.
Sammanfattningsvis kan man alltså se två olika huvudsakliga
utvecklingslinjer i framtiden.
1. IAS/IFRS-systemet. Detta är ett tämligen komplicerat
regelverk för att uppfylla de informationskrav som den
internationella kapitalmarknaden ställer. Systemet bygger i
stor utsträckning på marknadsvärdering och
företagsledningens subjektiva uppfattningar om framtiden.
Systemet medför också ett omfattande krav på
tilläggsupplysningar.
2. Förenklade regler som i stor utsträckning bygger på
anskaffningsvärden.
Tidigare behandling av frågan om sambandet mellan
redovisning och beskattning
Frågan om hur sambandet mellan redovisning och beskattning skall
se ut har diskuterats under lång tid. Vid mitten av 1980-talet
fördes en mycket livlig debatt. Det svenska näringslivet blev
alltmer internationaliserat och det ansågs svårt att förklara
systemet med bokslutsdispositioner och obeskattade reserver för
utländska läsare av svenska årsredovisningar. Då löstes problemen
på så sätt att man började tillämpa olika redovisningsprinciper i
koncernredovisningen och i redovisningen för de juridiska
enheterna. På koncernnivå eliminerades bokslutsdispositioner
och obeskattade reserver samtidigt som latent skatt redovisades.
I redovisningen för juridiska personer redovisades emellertid
både bokslutsdispositioner och obeskattade reserver.
Sedan dess har frågan berörts av ett antal utredningar:
· Redovisningskommittén (SOU 1995:43)
Kommittén tillsattes som en reaktion på den snabba
internationaliseringen av redovisningen, i synnerhet
influenser från EU. Kommitténs målsättning var att få en så
bra kvalitet på redovisningen som möjligt med minimala
ändringar av skattereglerna. Förslagen gick ut på att det
formella sambandet borde upphöra. Som en konsekvens av
detta föreslogs en skatterättslig utdelningsspärr.
· RSV rapport 1998:6 Sambandet mellan redovisning och
inkomstbeskattningen
Hösten 1996 tillsatte dåvarande Riksskatteverket en
arbetsgrupp för att utreda sambandet. Arbetsgruppen föreslog
ett slopat formellt samband samt ett ändrat materiellt
samband. Rapporten innehöll dock inget utarbetat lagförslag.
Efter remissbehandling av rapporten gjorde Riksskatteverket
en formell framställan om lagändring med anledning av flera
förslag i rapporten. Framställningen har ännu inte lett till
något förslag från regeringen om ändrad lagstiftning.
· IAS-utredningen (SOU 2003:71)
Utredningen föreslog att företagen skulle ha rätt att tillämpa
IAS/IFRS på bolagsnivå men tyckte att det var ett regelsystem
som inte lämpade sig för beskattning. Utredningen gick igenom
ett antal områden där man ansåg att IAS/IFRS skulle medföra
problem vid beskattningen. Som en konsekvens av detta föreslogs
att skattereglerna skulle frikopplas men man lämnade inga egna
förslag om frikoppling. I stället hänvisades till ovan nämnda
utredningar.
De senaste årens rättsutveckling
Frågan om sambandet mellan redovisning och beskattning har
aktualiserats i ett antal rättsfall de senaste åren. Som exempel
kan nämnas:
· RÅ 1998 ref. 6. Koncernbidrag
· RÅ 1998 ref. 18. Periodisering av pågående arbeten.
· RÅ 1999 ref. 32. Periodisering av intäkter från fleråriga
avtal.
· RÅ 2000 ref. 26. Avdrag för reparationsutgifter på byggnader.
· RÅ 2002 ref. 84. Periodisering av engångsersättning för
upplåtelse under 25 år av mark för vindkraftverk.
· RÅ 2004 ref. 10. Avsättning till vinstandelsstiftelse
· RÅ 2004 ref. 18. Avgångsvederlag
Frågan har också aktualiserats i ett antal lagstiftningsprojekt
de senaste åren. Som exempel kan nämnas:
· Prop. 2003/04:28 Skatteregler om värdering av lager av
finansiella instrument. Frikopplade regler infördes för sådana
finansiella instrument som skattemässigt utgör lagertillgångar.
Lagstiftningen genomfördes med anledning av att det blev
tillåtet med värdering till verkligt värde i årsredovisningen.
· Prop. 2003/04:16 Omedelbart avdrag för reparation och underhåll
på näringsfastigheter. Frikoppling som föranleddes av RÅ 2000
ref. 26. Reglerna innebär att utgifter för reparation och
underhåll av byggnader får dras av omedelbart även till den del
de har fördelats på flera år i räkenskaperna.
· Prop. 2002/03:79 Direktavdrag för
lantmäteriförrättningsutgifter vid omarrondering. Frikopplade
regler som innebär att utgifter för lantmäteriförrättningar i
samband med omarronderingar som är ett led i jordbrukets eller
skogsbrukets yttre rationalisering skall dras av omedelbart.
· Ds 2002:16 Inkomstskatteregler vid leasing av inventarier.
Frikopplade regler föreslogs för vissa leasingavtal där den
ekonomiska innebörden av transaktionen är sådan att det mer
liknar utlåning av pengar än uthyrning av en tillgång.
Förslaget blev kraftigt kritiserat av remissinstanserna och
har därför ännu inte lett till lagstiftning.
Uppdraget
Delbetänkande
I prop. 2004/05:24 (s. 64) uttalar regeringen att det från strikt
redovisningsmässiga utgångspunkter får anses naturligt att de
företag som är skyldiga att upprätta koncernredovisning i
enlighet med IAS/IFRS också upprättar årsredovisningen enligt
samma regelverk. Det finns dock inget förslag om detta, framför
allt på grund av den starka kopplingen som finns i Sverige mellan
redovisning och beskattning. Regeringen föreslår dock att
årsredovisningslagarna skall ändras så att de ger större
möjlighet att tillämpa internationella redovisningsprinciper i
årsredovisningen och koncernredovisningen. Bland annat föreslås
att noterade företag samt koncernföretag som omfattas av en
koncernredovisning, upprättad enligt de IAS/IFRS som
kommissionen har antagit för tillämpning i EU, under vissa
förutsättningar skall kunna värdera materiella och immateriella
tillgångar till verkligt värde. Sådan värdering skall kunna
tillämpas i såväl årsredovisningen som koncernredovisningen.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2005 och
flertalet av ändringarna skall tillämpas första gången för
räkenskapsår som inleds närmast efter den 31 december 2004.
Om tillgångar i större utsträckning värderas till verkligt värde
får detta även konsekvenser för beskattningen. För tillgångar
inom det kopplade området kan det medföra en tidigareläggning av
beskattningen. Enligt de föreslagna reglerna kommer uppskrivet
belopp att redovisas som fritt eget kapital. Detta medför att
även det icke kopplade området påverkas. Utan några särskilda
regler skulle det nämligen vara möjligt att kringgå den
ekonomiska dubbelbeskattningen (se nedan). Enligt regeringens
bedömning i propositionen bör de nya värderingsreglerna därför
inte tillämpas förrän kompletterande skattelagstiftning finns
på plats. Regeringen föreslår därför att bestämmelserna om
värdering av vissa tillgångar till verkligt värde skall kunna
tillämpas först för räkenskapsår som inleds närmast efter den
31 december 2005.
Utredaren skall med förtur överväga vilken kompletterande
skattelagstiftning som behövs med anledning av de nya
reglerna för att säkerställa att den ekonomiska
dubbelbeskattningen kan upprätthållas. Ett delbetänkande i
denna del skall lämnas före utgången av april 2005.
Det huvudsakliga uppdraget
Utvecklingen på redovisningsområdet går åt olika håll. En
utvecklingslinje representeras av IAS/IFRS-systemet. Detta
är ett regelverk med stort omfång och en hög
komplexitetsgrad. Systemet bygger i stor utsträckning på
värdering till verkliga värden och kompletteras med krav på
omfattande tilläggsupplysningar. En annan utvecklingslinje
är det regelverk som kan antas bli resultatet av
Bokföringsnämndens pågående arbete. För flertalet företag
kommer detta att medföra förenklade regler som i stor
utsträckning bygger på anskaffningsvärden. Den snabba
utvecklingen på redovisningsområdet där man kan förutse
större skillnader mellan olika företag än vad som hittills
varit fallet talar starkt för att frågan om sambandet mellan
redovisning och beskattning bör utredas.
När det gäller frågan om hur sambandet skall se ut så finns
det två ytterlighetsalternativ: dels ett fullständigt samband,
dels inget samband alls. Det som främst talar för ett
fullständigt samband är att det blir enklare för företagen när
man bara behöver tillämpa ett enda system. Det är också
denna tanke som ligger bakom Bokföringsnämndens utkast
till allmänt råd och vägledning om "Enskild näringsverksamhet".
Ju starkare sambandet är, desto mer riskerar redovisningen
emellertid att påverkas av skattemässiga hänsyn. Redovisningens
kvalitet påverkar externa intressenters möjlighet att jämföra
och bedöma olika företag. Detta påverkar förutsättningarna för
en välfungerande kapitalmarknad och företagens kapitalkostnad
samt, i förlängningen, ekonomisk tillväxt.
Det som främst talar mot något samband över huvud taget är
att redovisningen då kan utvecklas helt fritt från skatterätten.
En helt frikopplad modell skulle å andra sidan kunna bli
kostsam för företagen genom att de tvingas tillämpa två olika
regelsystem. Det är dessutom i princip omöjligt att tänka sig
ett system utan något samband över huvud taget eftersom det
är samma transaktioner som ligger till grund både för
redovisningen och beskattningen. Båda dessa
ytterlighetsalternativ är därför orealistiska, vilket leder till
att skattereglerna bör utgå från någon mellanform.
För att avgöra frågan om hur starkt sambandet skall vara
måste man ta ställning till vad som utgör en rimlig skattebas
för företag. En naturlig utgångspunkt är att skattebasen skall
motsvara ett så företagsekonomiskt korrekt resultat som
möjligt. Ett resultat som presenteras för aktiemarknaden och
som kan ligga till grund för utdelning till ägarna borde också
kunna ligga till grund för beskattning. Denna utgångspunkt
leder därför till ett mycket starkt samband mellan redovisning
och beskattning.
En annan rimlig utgångspunkt är emellertid att skattesystemet
skall vara konsistent och begripligt samt bygga på enkla och
handfasta regler. Inte minst redovisning enligt IAS/IFRS-
systemet kommer att leda till att redovisningsreglerna blir
mycket omfångsrika och komplicerade samt bygga på
subjektiva bedömningar i högre utsträckning än vad som
gäller nu. IAS-utredningen ansåg därför att detta system inte
är en lämplig grund för beskattning.
Ytterligare en viktig aspekt är i vilken grad skattebasen skall
bygga på normer som fastställs av privaträttsliga subjekt. De
nuvarande redovisningslagarna är utformade som ramlagar.
Lagstiftningen måste därför i stor utsträckning fyllas ut med
kompletterande normgivning. I Sverige är de viktigaste
normgivarna Bokföringsnämnden, Finansinspektionen och
Redovisningsrådet. När Redovisningsrådets normgivning får
genomslag på vad som är god redovisningssed innebär det att
skattebasen fastställs utifrån normer från ett privaträttsligt
organ.
Den nuvarande skattelagstiftningen bygger i stor utsträckning
på att det som är god redovisningssed får genomslag vid
beskattningen. I Redovisningsrådets normgivning
förekommer det emellertid att rådet låter skattehänsyn styra
de redovisningsregler som skall tillämpas i en juridisk person
samtidigt som andra - mer företagsekonomiskt korrekta -
regler skall tillämpas på koncernnivå (se exempelvis RR 6/99
p. 60 om redovisning av leasing och bilaga 1 till RR 21
angående aktivering av räntekostnader). Det måste
ifrågasättas om sådana olikheter över huvud taget skall
accepteras i ett system där skattebasen skall beräknas enligt
god redovisningssed. Även IAS/IFRS är privaträttslig
normgivning som dessutom beslutas på internationell nivå.
Sverige - som nation - har därför inget inflytande över den
normgivningen. Även om Sverige kan utöva visst inflytande
när standarderna skall antas för tillämpning inom EU måste
det ändå i ännu högre grad ifrågasättas om sådan normgivning
skall ligga till grund för den svenska skattebasen.
Mot denna bakgrund skall utredaren förutsättningslöst pröva
hur sambandet mellan redovisning och inkomstbeskattningen
skall se ut och föreslå de skatteregler som är motiverade
utifrån analysen. Frågan skall allsidigt belysas utifrån olika
utgångspunkter (såsom exempelvis hur den föreslagna
skattebasen förhåller sig till en skattebas som bygger på en
strikt tillämpning av civilrättsliga redovisningsregler, hur
skattekontrollen påverkas eller vilket administrativt
merarbete reglerna medför). Det är en fördel om de föreslagna
reglerna är enkla att tillämpa för såväl företag som
skatteförvaltning.
Uppdraget gäller samtliga frågor som berör sambandet mellan
redovisning och beskattning såsom exempelvis frågan om hur
periodiseringen av inkomster och utgifter skall göras,
frågan om det bör ställas krav på att vissa avdrag eller
reserveringar måste bokföras som kostnad i räkenskaperna
för att motsvarande avdrag skall erhållas vid beskattningen
och frågan om den skattemässiga behandlingen av leasing av
inventarier. Utredaren skall också pröva om sambandet bör se
likadant ut för alla typer av företag eller om det exempelvis
finns skäl att ha ett starkare samband för mindre företag än
för större företag. Om utredaren föreslår ett starkt samband i
ett system med långtgående marknadsvärdering av
tillgångarna, bör hon även överväga om systemet med
periodiseringsfonder ger tillräckliga möjligheter till
förlustutjämning mot tidigare års vinster eller om det bör
införas särskilda regler om sådan förlustutjämning.
En beskattning som grundar sig på anskaffningsvärden är
formellt sett symmetrisk. Den formella symmetrin kan dock
lätt förvandlas till en asymmetri i praktiken om företagen kan
sälja tillgångar som har sjunkit i värde och köpa tillbaka dem.
I de fall beskattningsreglerna grundas på anskaffningsvärden
skall utredaren pröva om det bör införas någon form av
spärregler för att förhindra ett sådant beteende.
Den ekonomiska dubbelbeskattningen skall upprätthållas
Sverige tillämpar - med vissa undantag - principen om
ekonomisk dubbelbeskattning. Detta innebär att vinster skall
beskattas två gånger, en gång på bolagsnivå och en gång på
ägarnivå i samband med utdelning. Med redovisning enligt
IAS/IFRS finns det inget krav på att orealiserade vinster skall
sättas av till bundet kapital. Utan korrigerande skatteregler
skulle det därför vara möjligt att dela ut obeskattade vinster.
Dessutom skulle företagen i större utsträckning kunna
utnyttja befintliga skatteregler, vilket skulle kunna leda till
intäktsbortfall för staten. Om utredaren föreslår frikopplade
regler skall hon därför också föreslå någon mekanism som
gör att det inte går att dela ut obeskattade vinster.
Budgetaspekter m.m.
Utredarens förslag skall vara neutrala för de offentliga
finanserna. Om förslagen i någon del medför lägre
skatteintäkter skall detta därför kompenseras med ökade
skatteintäkter från företagssektorn och vice versa.
Utredaren bör belysa hur andra länder har löst frågan om
sambandet mellan redovisning och beskattning.
Utredaren bör följa det arbete med förändrade regler som
Bokföringsnämnden och Skatteverket bedriver och i
möjligaste mån samordna sina förslag med dessa förslag.
Utredaren bör även följa den internationella utvecklingen på
redovisningsområdet.
Utredaren skall redovisa de administrativa konsekvenserna av
sina förslag. Om förslagen medför ökade kostnader för
Skatteverket eller någon annan myndighet skall hon föreslå
hur dessa skall finansieras.
Utredaren skall redovisa ett slutbetänkande före utgången av
juni 2007.
(Finansdepartementet)