Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vräkning och hemlöshet bland barnfamiljer, Dir. 2004:145
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-10-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera och
lämna förslag på hur socialtjänstens insatser för att förebygga
och motverka vräkning av barnfamiljer kan utvecklas.
Socialtjänstens uppgifter, ansvar och arbetsmetoder efter en
vräkning skall också ingå i uppdraget. Även andra aktörers
roll och ansvar i ärenden om vräkning skall analyseras.
Utredaren skall utifrån gällande regler och praxis ta ställning
till om författningsändringar behövs och i så fall föreslå
sådana.
Bakgrund
Promemorian Ekonomiskt utsatta barn
En arbetsgrupp inom Regeringskansliet har haft regeringens
uppdrag att göra en översyn av situationen för barn i
ekonomiskt utsatta familjer. I promemorian Ekonomiskt
utsatta barn (Ds 2004:41) uppmärksammas bl.a. situationen
för barn i familjer som blir vräkta och som i vissa fall
dessutom blivit hemlösa samt vissa brister när det gäller
socialtjänstens beaktande av barnperspektivet vid
handläggning av ekonomiskt bistånd. Promemorian lyfter
också fram de svårigheter som finns mellan kommunernas
olika berörda enheter att samordna arbetet vilket i sin tur
medför brister i helhetssynen på familjernas situation.
Enligt promemorian vräktes cirka 1 000 barnfamiljer i
Sverige år 2001. I många av dessa familjer ingick fler än ett
barn, vilket innebär att det fanns uppskattningsvis mellan 1
500 och 2 000 barn vars liv påverkades av en vräkning år
2001. Problemet med en svag position på bostadsmarknaden
gäller inte enbart de barnfamiljer som blir vräkta under ett
givet år. Ett antal av dem som vräkts saknar fortfarande eget
boende ett drygt år efter vräkningen. Det betyder att de
definieras som hemlösa och att bostadsproblemet för familjen
finns kvar.
Vräkta familjer har en problematisk ekonomisk situation.
Mer än hälften av de 96 barnfamiljer som intervjuats i den
undersökning som redovisas i promemorian hade ekonomiskt
bistånd under det år de blev vräkta. Skälet till en vräkning är
vanligen obetald hyra som hänger samman med arbetslöshet
och ekonomiska problem och i vissa fall störningar i boendet.
Socialstyrelsen konstaterade i en rapport år 1989 att 80
procent av samtliga vräkta hade en hyresskuld på mindre än
20 000 kronor. Bland de vräkta år 2001 hade två av tre en
skuld som understeg 24 000 kronor.
En vräkning påverkar såväl barnens materiella standard som
deras trygghet och det finns risk att barnets bästa inte beaktas
i tillräcklig utsträckning av de myndigheter som har att
hantera vräkningar och deras effekter. Familjerna hänvisas
oftast till tillfälliga lösningar som boende på vandrarhem eller
hotell. De kan också hänvisas till inneboende hos släktingar
eller bekanta under längre eller kortare tid. Barnens
levnadsstandard och uppväxtvillkor påverkas bl.a. av ett
trängre boende, av att delar av familjens bohag är magasinerat
och av svårigheter och skamkänslor för att t.ex. ta hem kamrater.
Barnperspektivet i socialtjänstlagen
Barnperspektivet i socialtjänstlagen (2001:453) stärktes
genom en lagändring den 1 januari 1998. Lagändringarna
innebär bl.a att hänsyn skall tas till barnets bästa när beslut
fattas som berör barn och att barnet har rätt att komma till tals
när hon eller han berörs av en åtgärd. Socialstyrelsen och
länsstyrelserna har under ett flertal år haft regeringens
uppdrag att följa hur lagändringen slagit igenom i
socialtjänstens handläggning av ärenden som rör barn.
Resultatet rapporteras årligen i den rapport över den sociala
tillsynen som Socialstyrelsen sammanställer. Av de olika
tillsynsrapporter som lämnats framgår att barnperspektivet
fått mycket begränsat genomslag i ärenden som rör
ekonomiskt bistånd, dock förekommer variationer i landet.
Av rapporten för år 2003 framgår att det finns en tendens till
en positiv utveckling, samtidigt som det finns exempel på att
det helt saknas bedömning av barnens situation i den sociala
utredningen trots att man fattat beslut som påverkar barnets
livssituation.
Länsstyrelsen i Västra Götaland redovisar i rapporten
Barnperspektivet i avhysningsärenden (2002) en undersökning av
rutiner och riktlinjer avseende vräkningsärenden. Länsstyrelsen
riktar kritik mot att vissa av socialnämnderna trots vetskap om
barnens situation oftast inte medverkat till trygga boenden för
barnen, oavsett hur hyresskulden uppstått. Länsstyrelsen
konstaterar vidare att få av nämnderna har utfärdat riktlinjer
avseende avhysningsärenden och rekommenderar att sådana
fastställs där bl.a. barnperspektivet lyfts fram.
Barn utan hem
De kartläggningar av hemlöshet som gjorts i Sverige det
senaste decenniet visar att det i storstäderna finns en grupp
barn som lever tillsammans med sina hemlösa föräldrar.
Olika utredningar och rapporter visar på stora lokala
variationer i hemlösheten. Det finns ingen samlad bild av hur
stor gruppen är eller vilka konsekvenser en osäker
boendesituation kan ha för barnen. Det behövs således mer
kunskap om deras livssituation.
För att ta reda på mer om barn som inte har något hem de kan
kalla sitt, var de i så fall bor och hur de i övrigt har det
genomförs under åren 2003 och 2004 ett tvåårigt projekt Barn
utan hem vid Socialhögskolan vid Lunds universitet. Studien
omfattar barnfamiljer i de två stadsdelar i Malmö som enligt
kommunens årliga inventering av bostadslösa hade flest
bostadslösa barnfamiljer. Projektet omfattar bostadslösa
familjer som har kontakt med socialtjänsten. Det omfattar
inte familjer som av olika skäl inte kommer till
socialtjänstens kännedom. Materialet har samlats in genom
enkäter som ställts till socialsekreterare samt intervjuer med
familjer, inklusive barn.
Eftersom projektet ännu inte är avslutat dras inga slutsatser,
däremot redovisas några viktiga drag som framträder i det
material som hittills samlats in. Föräldrarna har sitt ursprung i
annat land än Sverige. Bostadsproblemet är ett bland många
andra problem. Föräldrarna har ingen anknytning till
arbetsmarknaden och alla har försörjningsstöd och/eller andra
ersättningar från samhället och måste betraktas som
ekonomiskt utsatta. Barnen har svårt att regelbundet delta i
verksamheten i förskola och skola och det är tydligt att den
besvärliga bostadssituationen ytterligare försvårar barnens
möjligheter att integreras i samhället. Flera av barnen har
upplevt problematiska familjeförhållanden med separationer,
konflikter och våld. I några fall framgår att situationen också
varit komplicerad efter föräldrarnas separation när det gäller
t.ex. barnens möjlighet att träffa båda föräldrarna.
Socialsekreterarnas bedömning är att den sammantagna
situationen påverkar de flesta barnen negativt. Som viktigaste
hinder mot att familjerna får bostad anges att de saknar den
typ av referenser som hyresvärdarna efterfrågar och att vissa
grupper diskrimineras på bostadsmarknaden. Forskarna
menar att den här gruppen barn och deras föräldrar tillhör de
mest socialt utsatta i vårt samhälle. Det behövs mer kunskap
om deras livssituation.
Hemlöshetskommittén
Mot bakgrund av att hemlösheten uppmärksammades och
blev allt mer synlig under slutet av 1990-talet tillsatte
regeringen år 1998 en parlamentarisk kommitté,
Hemlöshetskommittén (S 1998:09), med uppgift att föreslå
och initiera åtgärder för att skapa en bättre situation för
hemlösa samt att förhindra att hemlöshet uppstår. Det ingick
inte i kommitténs uppdrag att särskilt se till barnfamiljernas
situation.
Kommittén föreslog bl.a. vissa ändringar i reglerna om
förfarandet vid uppsägning. Förslagen innebar en utvidgad
skyldighet för hyresvärden att underrätta socialnämnden vid
uppsägning (SOU 2001:95). Dessa förslag bereds inom
Regeringskansliet.
Under en treårsperiod från år 1999 avsatte regeringen 30
miljoner kronor till åtgärder för hemlösa. Medlen har främst
använts till att stimulera och ekonomiskt stödja nyskapande
projekt för att skapa en bättre situation för hemlösa och
förhindra att hemlöshet uppstår. Utvärderingen av projekten
visar att insatser för att avhjälpa hemlöshet ofta måste
kombineras med andra stödjande insatser för att bli effektiva.
Socialstyrelsens arbete
För att fullfölja det utvecklingsarbete som påbörjades under
Hemlöshetskommittén har regeringen gett Socialstyrelsen i
uppdrag att leda ett utvecklingsarbete under åren 2002-2004
som syftar till att utveckla metoder som motverkar
hemlöshet. För detta ändamål har regeringen avsatt
ytterligare 30 miljoner kronor 2002-2004. I Socialstyrelsens
arbete ingår bl.a. att stimulera tillkomsten av lokala
verksamheter för att förebygga hemlöshet samt att särskilt
uppmärksamma insatser för att förhindra vräkning. I arbetet
ingår också att verka för att den långsiktiga metod- och
kunskapsutvecklingen inom det sociala området stimuleras
och utvecklas. Socialstyrelsen ger stöd till ett antal projekt
som särskilt riktar sig till barnfamiljer i bl.a. Norrköping,
Helsingborg, stadsdelen Bergsjön i Göteborg, stadsdelen
Rosengård i Malmö och stadsdelen Hässelby/ Vällingby i
Stockholm. Projekten utvärderas i sin helhet för att man skall
kunna ta till vara den kunskap som utvecklas och se till att
den sprids. Utvecklingsmedlen har haft stor betydelse för att
lyfta fram de problem som är förenade med hemlöshet och för att
pröva nya metoder för att på sikt komma till rätta med den.
Regeringen föreslår i budgetpropositionen för år 2005 att
ytterligare 30 miljoner kronor avsätts för fortsatta
utvecklingsinsatser under 2005-2007 (prop. 2004/05:1,
utg.omr. 9).
Regelverket
Vräkningssituationerna är ofta komplexa. Många är
inblandade - hyresvärd, hyresgäst, kronofogdemyndighet,
domstol samt socialtjänst. Dessutom aktualiseras flera
regelverk - främst bestämmelserna i 12 kap. jordabalken om
hyra och utsökningsbalken med kompletterande förordningar
samt socialtjänstlagen (2001:453). Enligt jordabalken är
hyresrätten förverkad och hyresvärden kan säga upp avtalet i
förtid om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en
vecka efter förfallodagen. Även i andra fall kan hyresrätten
vara förverkad exempelvis vid upprepade förseningar med
betalning av hyran eller vid störningar i boendet. I samband
med uppsägningen måste hyresvärden delge hyresgästen en
skriftlig underrättelse om att han genom att betala hyran inom
tre veckor återvinner hyresrätten. Samtidigt som hyresgästen
delges uppsägningen av avtalet skall ett meddelande om
uppsägningen och anledningen till den lämnas till
socialnämnden.
Liknande regler på bostadsrättens område finns i
bostadsrättslagen (1991:614).
Det finns vidare särskilda regler för hur avhysningen skall gå
till som bl.a. innebär att kronofogdemyndigheten kan ta
hänsyn till hyresgästens sociala situation. Såväl hyresgästen
som socialnämnden skall underrättas om att och vid vilken
tidpunkt avhysning kommer att ske.
Enligt socialtjänstlagen har den som inte själv kan tillgodose
sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt rätt
till bistånd av socialnämnden för sin försörjning och för sin
livsföring i övrigt. Genom biståndet skall den enskilde
tillförsäkras en skälig levnadsnivå och det skall utformas så
att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett
självständigt liv. När åtgärder rör barn skall det tas hänsyn
till vad barnets bästa kräver vilket innebär att ett beslut om
bistånd måste innehålla ett barnperspektiv.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en fördjupad analys
av hur i första hand socialnämnden arbetar för att förebygga
och motverka vräkningar av barnfamiljer. Socialnämndens
arbete för att stödja och hjälpa barnfamiljer under den process
som föregår en eventuell vräkning samt hur regelverket i
samband med vräkningar tillämpas skall ingå i analysen.
Även andra berörda myndigheters roll och ansvar i processen
skall analyseras. Socialnämndens uppgifter, ansvar och
arbetsmetoder efter en vräkning skall omfattas av uppdraget.
En analys skall göras av hur socialtjänstens och andra
myndigheters uppgifter och ansvar bör utvecklas för att
beakta barnens situation i samband med vräkningar.
Samverkan inom olika delar av socialnämnden liksom mellan
de olika aktörerna, t.ex. socialnämnd, kronofogdemyndighet,
domstol och hyresvärd är viktig i sammanhanget.
Utredaren skall utifrån gällande regler och praxis ta ställning
till om författningsändringar behövs och i så fall föreslå
sådana.
En utgångspunkt skall vara att eventuella förslag till
författningsändringar inte får leda till ökade kostnader för
staten respektive kommunerna. De ekonomiska
konsekvenserna för staten respektive kommunen skall
redovisas särskilt. Redovisningen skall även omfatta en
separat bedömning av förslagens konsekvenser för
kommunerna och berörda myndigheters administration.
Förslagen skall även innehålla de barnkonsekvensanalyser
som bedöms nödvändiga.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Socialstyrelsen,
Barnombudsmannen, Svenska Kommunförbundet och andra
berörda myndigheter och organisationer. Utredaren skall även
samråda med andra berörda utredningar.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 30 oktober 2005.
(Socialdepartementet)