Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behandling av personuppgifter i Kustbevakningens verksamhet, Dir. 2004:143
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2004-10-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av regleringen av
behandling av personuppgifter i Kustbevakningens verksamhet
och lämna förslag till en författningsreglering. Utanför
uppdraget faller personuppgiftsbehandling i verksamhet som
rör intern administration. Utredaren skall kartlägga
behandlingen av personuppgifter och analysera behovet av
särskilda bestämmelser för behandlingen. Utgångspunkten är
att Kustbevakningens verksamhet skall kunna bedrivas
effektivt med rationellt datorstöd samtidigt som nödvändig
respekt visas för enskildas personliga integritet.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 februari 2006.
Nuvarande regler
Kustbevakningens behandling av personuppgifter regleras i
personuppgiftslagen (1998:204) och i förordningen
(2003:188) om behandling av personuppgifter inom
Kustbevakningen. Förordningen reglerar behandling av
personuppgifter i Kustbevakningens verksamhet som rör
brottsbekämpning, kontroll och tillsyn samt ärenden om
vattenföroreningsavgift. Förordningen gäller utöver
personuppgiftslagen, vilket innebär att personuppgiftslagens
bestämmelser är tillämpliga när reglering saknas i nämnda
förordning.
Genom personuppgiftslagen genomförs Europaparlamentets
och rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober 1995 om
skydd för enskilda personer med avseende på behandling av
personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter
(EGT L 281, 23.11.1995, s. 31, CELEX 31995L0046).
Direktivet är inte tillämpligt på sådan behandling av
personuppgifter som faller utanför gemenskapsrätten,
exempelvis den som gäller allmän säkerhet, statens säkerhet
eller statens verksamhet på straffrättens område.
Personuppgiftslagen är emellertid generellt tillämplig på
behandling av personuppgifter och gäller i den mån det inte
finns avvikande bestämmelser i lag eller förordning.
Personuppgiftslagen gäller alltså även för verksamhet där
behandling av personuppgifter inte omfattas av direktivet,
såsom viss behandling av personuppgifter inom Kustbevakningen.
Utgångspunkten i personuppgiftslagen är att behandling av
personuppgifter är tillåten bara i de fall och på de villkor
lagen anger. Personuppgiftslagen innehåller vissa
grundläggande krav på hur uppgifter får behandlas. Dessa
krav innebär bl.a. att personuppgifter får behandlas endast för
uttryckligt angivna och berättigade ändamål. Enligt
huvudregeln får behandling av uppgifter endast ske efter
samtycke från den registrerade. Från huvudregeln finns det
emellertid flera undantag, t.ex. om det är nödvändigt att
behandla personuppgifter för att en arbetsuppgift av allmänt
intresse skall kunna utföras eller för att den
personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig
skyldighet. Personuppgiftslagen innehåller också
bestämmelser som rör bl.a. information till den registrerade,
säkerheten vid behandling, överföring av personuppgifter till
tredje land och anmälan till tillsynsmyndigheten.
Förordningen om behandling av personuppgifter inom
Kustbevakningen innehåller bestämmelser om bl.a. ändamål,
behandling av känsliga personuppgifter, behandling i den
brottsbekämpande verksamheten av uppgifter om personer
som inte är misstänkta för brott, rättelse och skadestånd samt
gallring. Förordningen innehåller därutöver särskilda
bestämmelser om kustbevakningsdatabasen.
Kustbevakningen behandlar en stor mängd personuppgifter som
dessutom kan vara av särskilt känslig natur. Riksdagen och
regeringen har tidigare uttalat att myndighetsregister med
ett stort antal registrerade och ett särskilt känsligt
innehåll skall regleras särskilt i lag (se bet. 1990/91:KU11
s. 11 och bet. 1997/98:KU18 s. 43, jfr prop. 1990/91:60 s. 58
och 1997/98:44 s. 41).
Kustbevakningens verksamhet
Kustbevakningen har, enligt förordningen (1988:256) med
instruktion för Kustbevakningen, till uppgift att i enlighet
med särskilda föreskrifter utföra sjöövervakning och annan
kontroll- och tillsynsverksamhet samt miljöräddningstjänst
till sjöss. Kustbevakningen skall också enligt instruktionen
samordna de civila behoven av sjöövervakning och
sjöinformation samt förmedla denna information till berörda
myndigheter. Kustbevakningen är således mottagare av
sjölägesinformation från bl.a. Försvarsmakten samt
användare och leverantör av information. Kustbevakningen
skall vidare enligt instruktionen följa den internationella
utvecklingen inom sitt verksamhetsområde samt i samverkan
med andra myndigheter medverka i internationellt samarbete
för att utveckla gränskontroll, brottsbekämpning till sjöss,
miljöskydd till sjöss och annan sjöövervakning.
Kustbevakningen ansvarar tillsammans med andra myndigheter
för frågor som rör myndighetsutövning till sjöss.
Kustbevakningen är den enda civila myndigheten med
kapacitet att agera till sjöss längs hela den svenska
kuststräckan. Det geografiska verksamhetsområdet består av
svenskt territorialhav, Sveriges ekonomiska zon och inre
vatten såvitt detta omfattar kustvattnen och
skärgårdsområdena samt Vänern, Mälaren och, vid
miljöräddningstjänst till sjöss, Vättern. Kustbevakningens
verksamhet bedrivs också på land i nära anslutning till
övervakningsområdet, t.ex. i hamnar, på stränder och öar
samt på kobbar och skär. Kustbevakningen är den enda
myndigheten med polisiära befogenheter i den ekonomiska zonen.
Lagen (1982:395) om Kustbevakningens medverkan vid polisiär
övervakning är tillämplig när Kustbevakningen bedriver
övervakning till havs, i kustvattnen samt i Vänern och Mälaren
för att hindra brott mot föreskrifter i lagar och andra
författningar som gäller jakt, fiske, trafikregler, dumpning
av avfall i vatten, fartygs registrering och identifiering samt
utlänningars inresa till och utresa från eller vistelse i
Sverige m.m. Om anledning förekommer att brott har förövats mot
någon av de föreskrifter som avses i lagen har
kustbevakningstjänsteman samma befogenhet som tillkommer
polisman att hålla förhör, ta med någon till förhör, gripa någon
och att företa husrannsakan eller verkställa beslag. Vid
förundersökning rörande brott som anges i nämnda lag får
åklagaren och polisen anlita biträde av Kustbevakningen.
Kustbevakningen får enligt lagen (1980:424) om åtgärder mot
förorening från fartyg inleda förundersökning för brott avseende
olagliga utsläpp av olja och andra skadliga ämnen från fartyg.
Kustbevakningen skall vidare medverka i Tullverkets
kontrollverksamhet enligt tullagen (2000:1281) och lagen
(1996:701) om Tullverkets befogenheter vid Sveriges gräns
mot ett annat land inom Europeiska unionen, vilket bl.a.
innefattar ett självständigt ansvar för kontrollen till sjöss.
Kustbevakningen har inom ramen för denna medverkan vissa
befogenheter enligt lagen (2000:1225) om straff för
smuggling. Uppgifterna förutsätter ett nära samarbete med
polis- och tullmyndigheter inom och utom landet. För att de
samlade nationella och internationella insatserna skall bli
effektiva krävs ett ömsesidigt utbyte av information och
underrättelser.
Kustbevakningen har dessutom, i sin egenskap av en av
landets gränskontrollmyndigheter, ett samlat, självständigt
ansvar för kontroll av sjötrafiken, vilket omfattar både
kontroll av personer och varor. Kontrollen omfattar
efterlevnaden av utlännings-, tull- och
smugglingslagstiftningen. Kustbevakningen har i lag getts
befogenheter för denna uppgift. Även detta ansvar förutsätter
ett samarbete och utbyte av information och underrättelser
med polis- och tullmyndigheter inom och utom landet.
Kustbevakningen utgör vidare anmälningspunkt för
sjötrafiken (handels-, fiske- och fritidsfartyg), vilket bl.a.
innebär att myndigheten är mottagare av de anmälningar som
sjöfarten är skyldig att göra i enlighet med lagen (2004:487)
om sjöfartsskydd och utlänningsförordningen (1989:547).
Därutöver mottar Kustbevakningen inom ramen för sin
kontroll- och tillsynsverksamhet också förhandsanmälningar
från fiskefartyg inför deras ankomst till svensk hamn. I
kontroll- och tillsynsverksamheten ingår också bl.a.
fiskerikontroll, jakt- och naturvårdstillsyn,
skyddsområdestillsyn, kontinentalsockelkontroll, tillsyn
avseende maritima fornfynd, tillträdeskontroll samt viss
fartygssäkerhetstillsyn.
Kustbevakningen ansvarar för miljöräddningstjänsten till
sjöss när olja eller andra skadliga ämnen har kommit ut i
vattnet eller när det föreligger en överhängande fara för detta.
Ansvaret omfattar även delar av havet som ligger utanför
Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon när
räddningstjänsten enligt internationella överenskommelser
ankommer på svenska myndigheter. Det omfattar däremot
inte vattendrag, kanaler, hamnar och andra insjöar än Vänern,
Vättern och Mälaren. Kustbevakningen bistår regelmässigt
dels Sjöfartsverket i sjöräddningen, dels polismyndigheterna
vid efterforskning av försvunna personer i andra fall.
Kustbevakningen beslutar i frågor om vattenföroreningsavgift
i enlighet med lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening
från fartyg. Vidare prövar Kustbevakningen frågor om
tillstånd för marinvetenskaplig forskning inom Sveriges
ekonomiska zon från utländska forskningsfartyg.
Inom ramen för Kustbevakningens uppgift att samordna de
civila behoven av sjöövervakning och sjöinformation samt att
förmedla denna information till berörda myndigheter pågår
ett arbete med att utveckla ett nationellt IT-baserat system för
informationssamordning.
I uppgiften att följa den internationella utvecklingen inom
verksamhetsområdet och medverka i internationellt
samarbete för att utveckla gränskontroll, brottsbekämpning
till sjöss, miljöskydd till sjöss och annan sjöövervakning
deltar Kustbevak-ningen aktivt i flera samverkansforum
såsom t.ex. Baltic Sea Region Border Control Cooperation
Conference (BSRBCCC). Kustbevakningen får genom olika
internationella samverkanskanaler viktig information om bl.a.
fartyg som kan betecknas som riskfartyg för miljön eller
laglydnaden och vars last, besättning eller andra
ombordvarande därför behöver följas närmare.
Enligt Kustbevakningens regleringsbrev för år 2002 skall
myndigheten bl.a. bidra till en utveckling av
gränskontrollverksamheten, vilket förutsätter ett effektivt
utbyte av underrättelseinformation. I detta syfte har
Kustbevakningen tillsammans med polisen och Tullverket
inrättat ett centrum för underrättelser och riskanalys.
Kustbevakningen har vidare i enlighet med regleringsbrevet
för år 2004 i en rapport i juni 2004 tillsammans med
Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen, Ekobrottsmyndigheten,
Tullverket och Skatteverket redogjort för hinder för ett
rationellt informationsutbyte inom det brottsbekämpande
området samt lämnat förslag på hur informationsutbytet kan
förbättras. Med anledning av Kustbevakningens uppdrag från
regeringen att i samverkan med Fiskeriverket genomföra en
riskanalysbaserad fiskerikontroll till sjöss och i hamnar,
pågår för närvarande ett utvecklingsarbete i syfte att etablera
ett med Fiskeriverket gemensamt fiskerikompetenscentrum.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av regleringen av
Kustbevakningens behandling av personuppgifter och lämna
förslag till en författningsreglering. Utanför uppdraget faller
personuppgiftsbehandling i Kustbevakningens verksamhet
som rör intern administration. Det är regeringens mening att
särlagstiftning som huvudregel bör gälla utöver
personuppgiftslagen och begränsas till att avse frågor som är
specifika för den verksamhet som regleras av lagstiftningen.
De regler som utredaren föreslår bör i så stor utsträckning
som möjligt vara i överensstämmelse med personuppgiftslagens
reglering till skydd för den personliga integriteten. Utredaren
måste även ta hänsyn till hur personuppgiftsregleringen kommer
att se ut för andra brottsbekämpande myndigheter. Arbetet skall
bedrivas med utgångspunkten att myndighetens verksamhet skall
kunna bedrivas effektivt med rationellt datorstöd samtidigt som
nödvändig respekt visas för enskildas personliga integritet.
För att inte hindra framtida effektivisering av Kustbevakningens
verksamhet bör författningsregleringen vara teknikneutral.
Principiellt viktiga frågor bör alltså regleras i lag, medan
detaljfrågor kan regleras i förordningsform.
Utredaren skall kartlägga Kustbevakningens behandling av
personuppgifter. I uppgiften ingår att inventera de register
och databaser som förs inom Kustbevakningen och att sätta
sig in i det arbete som pågår inom myndigheten för att
utveckla befintliga register och databaser och inrätta nya.
Utredaren skall analysera behovet av särskilda bestämmelser
för Kustbevakningens behandling av personuppgifter samt
lämna förslag till sådana bestämmelser. Utredaren skall
därvid granska frågor som rör inhämtande, användning,
utlämnande, gallring och arkivering av personuppgifter.
Utredaren skall också lämna förslag på lösningar av andra
frågor om det behövs.
I uppdraget ingår att utreda hur utvecklingen av den digitala
tekniken påverkat Kustbevakningens arbetsmetoder, t.ex. vad
avser lagring av personuppgifter i form av bilder, och att
överväga hur denna behandling av personuppgifter bör
regleras.
Utredaren skall vidare ta ställning till vilka åtgärder som bör
vidtas för att underlätta och förbättra informationsutbytet
mellan Kustbevakningen och de svenska och utländska
myndigheter och organisationer som Kustbevakningen
samverkar med. Detta skall göras med beaktande av såväl att
ett effektivt samarbete kan bedrivas som att enskilda
personers integritetsintressen tillvaratas. Utredaren skall
lämna förslag till den reglering som övervägandena
föranleder.
Utöver de frågor som nämnts kan det finnas andra frågor som
aktualiseras under arbetets gång. Utredaren är oförhindrad att
ta upp sådana frågor och lägga fram de förslag som anses
behövas.
Utredaren skall följa arbetet med den lagstiftning som
föranleds av polisdatautredningens förslag till ny polisdatalag
(SOU 2001:92) och tullbrottsdatautredningens förslag till lag
om behandling av uppgifter i Tullverkets brottsbekämpande
verksamhet (SOU 2002:113) och särskilt beakta intresset av
att regleringen av behandlingen av personuppgifter inom
brottsbekämpande verksamhet blir enhetlig.
Utredaren skall samråda med Kustbevakningen, Rikspolisstyrelsen,
Tullverket, Sjöfartsverket, Fiskeriverket, Datainspektionen och
Riksarkivet samt andra berörda myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 1 februari 2006.
(Försvarsdepartementet)