Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om hantering och import av brandfarliga och explosiva varor, Dir. 2004:142
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2004-10-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 oktober 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagen (1988:868)
om brandfarliga och explosiva varor och den därtill hörande
förordningen. Utredaren skall utarbeta förslag till den
författningsreglering som bedöms nödvändig. Huvudsyftet är att
förenkla och modernisera regelsystemet.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
1 mars 2006.
Internationella bestämmelser om hantering och import av
brandfarliga och explosiva varor
Det finns inte några internationella konventioner eller
överenskommelser som direkt reglerar det som i Sverige
avses med hantering och import av brandfarliga och
explosiva varor. En expertgrupp tillsatt av FN:s ekonomiska
och sociala råd ger ut rekommendationer för transport av
farligt gods. Rekommendationerna, som uppdateras
kontinuerligt, inbegriper brandfarliga och explosiva varor och
innehåller grunder för klassificering och bestämmelser om
samhantering m.m.
Två EG-direktiv är av särskild betydelse för hantering och
import av brandfarliga och explosiva varor. Rådets direktiv
90/396/EEG av den 29 juni 1990 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om anordningar för
förbränning av gasformiga bränslen (EGT L 196, 26.7.1990,
s. 15, Celex 31990L0396), gasapparatdirektivet, gäller för
sådana anordningar som är avsedda bl.a. för matlagning,
uppvärmning, varmvattenberedning, kylning, belysning eller
tvätt. Medlemsstaterna åtar sig i direktivet att vidta alla
nödvändiga åtgärder för att se till att anordningarna får
släppas ut på marknaden och tas i bruk endast om de inte
äventyrar säkerheten för personer, husdjur eller egendom.
Direktivet ändrades genom rådets direktiv 93/68/EEG av den
22 juli 1993 om ändring av bl.a. direktiv 90/396/EEG om
anordningar för förbränning av gasformiga bränslen (EGT
L 220, 30.8.1993, s. 1, Celex 31993L0068). Ändringen var
föranledd av en harmonisering av bestämmelserna om
anbringande och användning av CE-märkning.
Rådets direktiv 93/15/EEG av den 5 april 1993 om
harmonisering av bestämmelserna om utsläppande på
marknaden och övervakning av explosiva varor för civilt
bruk (EGT L 121, 15.5.1993, s. 20, Celex 31993L0015),
explosivvarudirektivet, innebär att medlemsstaterna inte får
förbjuda, begränsa eller hindra utsläppande på marknaden av
explosiva varor som omfattas av direktivet och som uppfyller
de krav som ställs upp där.
Även följande direktiv har betydelse på området.
- Rådets direktiv 67/548/EEG av den 27 juni 1967 om
tillnärmning av lagar och andra författningar om
klassificering, förpackning och märkning av farliga ämnen
(EGT P 196, 16.8.1967, s. 1, Celex 31967L0548), farliga
ämnesdirektivet.
- Rådets direktiv 75/324/EEG av den 20 maj 1975 om
tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra
författningar beträffande aerosolbehållare (EGT L 147,
9.6.1975, s. 4, Celex 31975L0324), aerosoldirektivet.
Medlemsstaterna får, enligt direktivet, inte begränsa, hindra
eller förbjuda att aerosolbehållare som uppfyller kraven i
direktivet släpps ut på marknaden.
- Rådets direktiv 75/442/EEG av den 15 juli 1975 om avfall
(EGT L 194, 25.7.1975, s. 39, Celex 31975L0442),
avfallsdirektivet, och rådets direktiv 91/156/EEG av den 18
mars 1991 om ändring i direktiv 75/442/EEG om avfall (EGT
L 78, 26.3.1991, s. 32, Celex 31991L0156). Syftet med
avfallsdirektivet är att få till stånd en tillnärmning av
medlemsstaternas lagstiftning om kontrollerad hantering av
farligt avfall. Direktiven behandlar utrangerade sprängämnen
i den utsträckning de inte redan omfattas av annan
lagstiftning.
- Kommissionens direktiv 91/155/EEG av den 5 mars 1991
om införandet och den närmare utformningen av ett särskilt
informationssystem avseende farliga preparat (beredningar) i
enlighet med artikel 10 i direktiv 88/379/EEG (EGT L 076,
22.3.1991, s. 35, Celex 31991L0155),
varuinformationsbladsdirektivet. I direktivet anges att den
som är etablerad inom gemenskapen som tillverkare,
importör eller distributör och som ansvarar för att ett farligt
ämne eller ett farligt preparat släpps ut på marknaden skall
förse den som erhåller produkten och som använder den
industriellt med ett säkerhetsdatablad.
- Europaparlamentets och rådets direktiv 97/23/EG av den 29
maj 1997 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning
om tryckbärande anordningar (EGT L 181, 9.7.1997, s. 1,
Celex 31997L0023), tryckkärlsdirektivet. Direktivet gäller
för konstruktion, tillverkning och bedömning av
överensstämmelse för tryckbärande anordningar och
aggregat. Medlemsstaterna åtar sig i direktivet att vidta de
åtgärder som krävs för att anordningarna och aggregaten inte
skall kunna släppas ut på marknaden och tas i bruk om de
utgör en risk för hälsa och säkerhet för människor och, i
förekommande fall, husdjur eller egendom när de installeras,
underhålls och används ändamålsenligt.
- Europaparlamentets och rådets direktiv 99/45/EG av den 31
maj 1999 om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och
andra författningar om klassificering, förpackning och
märkning av farliga preparat (EGT L 200, 30.7.1999, s. 1,
Celex 31999L0045), preparatdirektivet.
- Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/95/EG av den
3 december 2001 om allmän produktsäkerhet (EGT L 11,
15.1.2002, s. 4, Celex 32001L0095),
produktsäkerhetsdirektivet. Direktivet syftar till att
säkerställa att de produkter som släpps ut på marknaden och
som är avsedda för konsumenter eller som under vissa
förutsättningar kan komma att användas av konsumenter är
säkra.
Vidare finns det flera direktiv på arbetsmiljöområdet som
påverkar utformningen av de nationella reglerna om
hantering och import av brandfarliga och explosiva varor.
Direktiven, som redovisats ovan, omfattar inte transport av
farligt gods.
Inom EU pågår för närvarande ett arbete under Kommissionen på
expertnivå med att utforma ett förslag till en EG-förordning som
skall reglera förutsättningarna för bl.a. när pyrotekniska
artiklar skall få släppas ut på marknaden. Det är i dagsläget
osäkert när ett förslag kommer att föreligga.
Nationella bestämmelser om hantering och import av
brandfarliga och explosiva varor
I lagen (1988:868) om brandfarliga och explosiva varor och
förordningen (1988:1145) om brandfarliga och explosiva
varor finns de grundläggande reglerna för hantering m.m. av
brandfarliga och explosiva varor (prop. 1987/88:101, bet. NU
1987/88:39, rskr. 1987/88:341 och regeringens
förordningsmotiv 1988:5). Bestämmelserna gäller inte sådan
transport av brandfarliga eller explosiva varor som omfattas
av lagen (1982:281) om transport av farligt gods.
Lagen har till syfte att hindra att brandfarliga och explosiva
varor orsakar brand eller explosion som inte är avsedd samt
att förebygga och begränsa skador på liv, hälsa, miljö eller
egendom genom brand eller explosion vid hantering av
sådana varor. Lagen innehåller bestämmelser om bl.a. allmänna
skyddsprinciper, tillstånd, tillsyn, avgifter och
ansvar samt bemyndiganden. Förordningen ansluter till lagen.
De flesta materiella regler finns i föreskrifter meddelade av
Sprängämnesinspektionen, som fram till den 1 oktober 2001
var föreskrivande myndighet. Med hänsyn till de olika
varornas sammansättning och egenskaper har det i vissa fall
varit nödvändigt med detaljerade tekniska föreskrifter för att
åstadkomma en så säker hantering som möjligt av varorna.
Föreskrifterna, som är omfattande, kan därför uppfattas som
svåröverskådliga. Statens räddningsverk är numera
föreskrivande myndighet (prop. 2000/01:77 bet. 2000/01:FöU11,
rskr. 2000/01:215). Statens räddningsverk har föreskrivit att
Sprängämnesinspektionens föreskrifter skall fortsätta att
gälla.
EG-direktiv på kemikalieområdet genomförs i Sverige dels i
författningarna om brandfarliga och explosiva varor och
därtill hörande föreskrifter, dels i miljöbalken med
tillhörande förordningar och föreskrifter meddelade av
Kemikalieinspektionen. Reglerna på kemikalieområdet kan
med anledning av detta uppfattas som svåröverskådliga.
Behovet av en utredning
Lagen och förordningen om brandfarliga och explosiva varor
utarbetades under senare delen av 1980-talet och trädde i
kraft den 1 juli 1989. Författningarna är detaljerade och har
inte efter sin tillkomst i tillräcklig utsträckning anpassats
till utvecklingen på området. Det finns således ett allmänt
behov av att modernisera och förenkla dem. Det har vidare på
grund av den nuvarande detaljeringsnivån visat sig vara
komplicerat att författningstekniskt genomföra EG:s rättsakter.
Det har också ifrågasatts om avgränsningen mot bl.a. miljöbalkens
regler på kemikalieområdet är ändamålsenlig.
En översyn av lagen och förordningen är således angelägen.
Grundläggande krav på författningarna är dels att de stämmer
överens med EG:s regelverk, dels att de möjliggör ett enkelt
genomförande av framtida EG-direktiv utan att de blir
svårtolkade och oöverskådliga.
En moderniserad författningsreglering bör leda till att
reglerna blir enklare och mer enhetliga och därmed att
författningsområdet blir mer överskådligt, inte minst för de
företag som omfattas av reglerna.
Uppdraget
En särskild utredare skall, mot bakgrund av vad som har
redovisats, göra en översyn av lagen och förordningen om
brandfarliga och explosiva varor. Huvudsyftet med översynen
är att förenkla och modernisera författningarna.
Utredaren skall vid sin översyn särskilt analysera och ta
ställning till om lagens syfte är tillräckligt klart angivet.
Utredaren skall därvid beakta uttalanden av
Pyroteknikutredningen i betänkandet Ja till fyrverkerier -
men med färre skador (SOU 1999:128 s. 49).
Utredaren skall särskilt se över bestämmelserna om vilka
myndigheter som skall pröva frågor om tillstånd att handha
brandfarliga och explosiva varor. Utredaren skall i detta
sammanhang beakta de förslag som Polisverksamhetsutredningen
lämnade i sitt delbetänkande Polisverksamhet i förändring
(SOU 2002:70) och ta hänsyn till de remissyttranden som lämnats
i anledning av betänkandet.
Utredaren skall vidare särskilt se över bestämmelserna om
tillsyn. Utredaren skall därvid följa arbetet som föranleds av
Tillsynsutredningens (Ju 2000:06) förslag. Utredaren skall ta
ställning till om det finns anledning att ändra tillsynsordningen
och om någon tillsynsmyndighets uppgifter skall övertas av annan
myndighet? Utredaren skall vid sina överväganden i denna del
beakta det förslag till ändring i tillsynsordningen som
Polisverksamhetsutredningen lämnade i delbetänkandet
Polisverksamhet i förändring och de remissyttranden som lämnats
med anledning av detta.
Utredaren skall särskilt granska bestämmelserna om destruktion
av överblivna eller utgångna explosiva varor och föreslå
författningsändringar i de delar regleringen inte är tillräcklig.
Utredaren skall också särskilt se över bestämmelserna om att
ta ut avgifter. Hur förhåller sig bestämmelserna till
gemenskapsrätten? Är avgiftssystemet ändamålsenligt? Vad
innebär det för avgifternas storlek om uppgifter att lämna
tillstånd till hantering av brandfarliga och explosiva varor
överförs till annan huvudman?
Vidare skall utredaren särskilt se över straffskalorna för
uppsåtliga brott i lagen om brandfarliga och explosiva varor.
Den 1 juli 2002 infördes i lagen en särskild straffskala för
uppsåtliga grova brott mot tillståndsplikten såvitt avser
explosiva varor (prop. 2001/02:59 s. 53 f, bet. 2001/02:KU23,
rskr. 2001/02:234). Regeringen uttalade i propositionen att
den inte uteslöt att lagens straffskalor kunde behöva ses över
i lämpligt sammanhang. Borde en straffskala för grovt brott
gälla ytterligare uppsåtliga brott mot lagen?
Utredaren skall också särskilt se över
överklagandebestämmelserna. Härvid bör särskilt iakttas
bestämmelser om överklagande i Europakonventionen om
mänskliga rättigheter och grundläggande friheter.
Utredaren skall också utreda om gränsdragningen mot
miljöbalkens bestämmelser om kemikaliehantering är
ändamålsenlig. Skillnader i författningarna vad gäller straff,
administrativa sanktioner, tillsynsbefogenheter, och
instansordning vid överklagande skall därvid särskilt
uppmärksammas.
Utredaren skall vid eventuella överväganden om särskild
kontroll av att krav som ställs på en produkts egenskaper i
vissa avseenden är uppfyllda beakta EES-utskottets uttalande
att en anpassning av kontrollordningen till EG:s regler kräver
ett öppet system (bet. 1992/93:EU1 s 48 f). Ett sådant system
går ut på att såväl offentliga som enskilda, som uppfyller
kraven på kompetens, skall kunna medverka inom systemet.
Utredaren skall vidare vid sina överväganden beakta de förslag
till ändringar i lagen om brandfarliga och explosiva varor som
Polisverksamhetsutredningen, utöver vad som angetts ovan,
lämnade i delbetänkandet Polisverksamhet i förändring och de
remissyttranden som lämnats med anledning av dessa. Utredaren
skall vidare följa arbetet med den lagstiftning som föranleds av
förslag lämnade av Utredningen om marknadskontrollens framtida
organisation och finansiering (UD 2003:01). Utredaren skall
också följa det arbete som pågår inom EU med att utarbeta en
EG-förordning om utsläppande av pyrotekniska artiklar på
marknaden.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar
som övervägandena föranleder. Utredaren skall även i övrigt
överväga och lämna förslag till förändrade regler i de fall det
bedöms lämpligt för att modernisera regelverket och anpassa
det till de krav som numera bör ställas på det aktuella
området. I detta sammanhang kan även ändringar i syfte att
förenkla för små företag och minska företagens administrativa
bördor övervägas. Utredaren bör beakta företagens intresse av
att hålla nere antalet myndigheter med vilka företagen behöver
hålla kontakt inom ett och samma föreskriftsområde.
Författningsförslagen skall göra det möjligt att på ett smidigt
sätt genomföra framtida ändringar av EG-direktiv i svensk rätt.
Det står utredaren fritt att också annars lämna förslag till
förändrade regler i de fall detta bedöms lämpligt.
Det ingår inte i utredarens uppdrag att göra någon
organisationsöversyn inom författningsområdet. Om utredaren
emellertid finner brister eller överlappningar av organisatorisk
natur bör dessa noteras.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer
däribland företrädare för berörda delar av näringslivet samt, vad
gäller redovisning av förslagens konsekvenser för små företag,
Näringslivets Regelnämnd. Vad gäller frågan om uttagande av
avgifter skall utredaren samråda med Ekonomistyrningsverket.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
1 mars 2006.
(Försvarsdepartementet)