Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Avgifter för foder-, livsmedels- och djurskyddstillsyn, Dir. 2004:140
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2004-10-14
Beslut vid regeringssammanträde den 14 oktober 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till ett avgiftssystem
för foder-, livsmedels-, djurhälso- och djurskyddstillsyn. I
uppdraget ingår att lämna förslag till en avgiftskonstruktion
som baseras dels på de kriterier som återfinns i
Europaparlamentets och rådets Förordning (EG) nr 882/2004
av den 29 april 2004 om offentlig kontroll för att säkerställa
kontrollen av efterlevnaden av foder- och
livsmedelslagstiftningen samt bestämmelserna om djurhälsa
och djurskydd (EUT L 165, 30.4.2004, sid. 1) dels på
principen att varje tillsynsmyndighet (i tillämpliga fall
kommunfullmäktige) själv beslutar om avgiftens storlek för
sina respektive tillsynsobjekt.
Utredaren skall även lämna förslag till ett system som ger
kommunerna möjlighet att i sin helhet avgiftsfinansiera
livsmedelstillsynen, samt ta ställning till hur behovet att styra
avgifternas storlek för att både säkerställa en likvärdig tillsyn
och att företag i olika delar av landet behandlas likvärdigt kan
balanseras mot grundprincipen att varje tillsynsmyndighet
skall kunna nå full kostnadstäckning för sina
tillsynsverksamheter. Utredaren skall föreslå de
författningsändringar som bedöms vara nödvändiga.
Bakgrund
I april 2004 antogs förordning (EG) nr. 882/2004.
Förordningen behandlar bl.a. organisation, finansiering och
genomförande av medlemsstaternas kontroller. Vad gäller
avgifter för tillsynen fastställer förordningen vilka
kostnadsslag som får ingå i beräkningen av avgifterna och
vilka faktorer i företagens verksamhet som skall vägas in i
avgiftssättningen. Förordningen träder i dessa delar i kraft
den 1 januari 2007.
Enligt förordning (EG) nr 882/2004 får medlemsstaterna
finansiera kontrollerna med avgifter och med anslag
(motsvarande). De kontroller som omfattas av förordningen
är de som genomförs för att kontrollera efterlevnaden av all
gemenskapslagstiftning inom områdena foder, livsmedel,
djurskydd och djurhälsa. Exempel på verksamheter som
omfattas är årlig tillsyn, restsubstanskontroll och
köttbesiktning. För vissa specificerade delar av kontrollen är
det obligatoriskt för medlemsstaterna att ta ut en avgift, i
övriga fall innebär förordningen en möjlighet för
medlemsstaten att finansiera kontrollen med avgifter. För det
fall en medlemsstat väljer att avgiftsfinansiera kontrollen,
lägger förordningen fast ett antal principer som skall ligga till
grund för det nationella avgiftssystemet.
De kommunalt fastställda avgifterna för djurskyddstillsynen
har kritiserats av Riksrevisionen i rapporten 2003/04:1 Hur
effektiv är djurskyddstillsynen? Bland annat kritiserar
Riksrevisionen den mycket stora spridningen mellan
kommunerna när det gäller storleken på avgifterna för
djurskyddstillsynen och de orättvisor och variationer i tillsyn
som detta har skapat. Riksdagen har behandlat revisorernas
rapport och tillkännagivit regeringen som sin uppfattning att
regeringen bör överväga om det behövs förändringar i
regleringen av hur det lokala djurskyddsarbetet finansieras
och att vikten av att djurhållare i olika delar av landet
behandlas på ett så långt möjligt likvärdigt sätt beaktas (bet.
2003/04:MJU14, rskr. 2003/04:211).
Riksdagen har också tillkännagivit regeringen som sin
uppfattning att regeringen bör vidta åtgärder för att reformera
finansierings- och avgiftssystemet för livsmedelskontrollen
(bet. 2001/02:MJU22, rskr. 2001/02:319, 2001/02:320), även
detta baserat på revisorernas granskning.
Nuvarande ordning
De nuvarande finansieringssystemen för de fyra tillsynsområdena
är uppbyggda på olika sätt. För fodertillsynen tar Statens
jordbruksverk ut avgift från de storskaliga foderproducenterna
över vilka verket också utövar kontrollen. Inom
livsmedelsområdet bedrivs den årliga tillsynen av
livsmedelsanläggningar i huvudsak av kommunerna, men för vissa
objekt har Livsmedelsverket tillsynsansvar. Den avgift som
årligen skall betalas av verksamhetsutövarna till respektive
tillsynsmyndighet fastställs av Livsmedelsverket. Även
djurskyddstillsynen bedrivs i huvudsak av kommunerna. För denna
kontroll kan kommunerna besluta om och ta ut avgifter för
tillsynen. Avgifterna får täcka tillsynsmyndighetens kostnader
enligt den kommunala självkostnadsprincipen. Finansieringen av de
centrala och regionala myndigheternas s.k. tillsynsvägledning
varierar mellan tillsynsområden och myndigheter. För
Djurskyddsmyndigheten och länsstyrelserna finansieras detta
genom myndigheternas respektive ramanslag inom
utgiftsområde 23 respektive 18. För Livsmedelsverkets del
överförs 15 % av de årliga tillsynsavgifterna från
kommunerna till verket (29 a § livsmedelslagen (1971:511)
och 11 § förordning (1989:1110) om avgifter för
livsmedelstillsyn m.m.). Tillsynen över
djurhälsobestämmelserna finansieras i huvudsak över
Jordbruksverkets myndighetsanslag utgiftsområde 23. Det
finns dock undantag, exempelvis finansieras kontrollen av
import av djur från tredje land genom avgifter liksom den
officiella djurhälsokontrollen som utövas av veterinärer.
Uppdraget
Utgångspunkter för avgiftssystemet
Utgångspunkten är att avgiftssystemet skall konstrueras så att
det uppfyller kraven i förordning (EG) nr. 882/2004 och
medger full kostnadstäckning för tillsynsmyndigheten. En
annan utgångspunkt är att tillsynsmyndigheternas
avgiftsinkomster skall medge att tillsynen för olika typer av
objekt ligger på en godtagbar nivå och att tillsyn och
principer för avgiftssättning blir likvärdiga i hela landet.
Ytterligare en utgångspunkt för det nya avgiftssystemet är att
respektive tillsynsmyndighet själv (i fråga om kommunerna
kommunfullmäktige) ska besluta om avgiftens storlek. Denna
princip skall ställas mot faktiska skillnader mellan olika
kommuner som kan påverka kostnaderna för tillsynen och
förklara skillnader i avgiftssättning, t.ex. skillnader i
geografisk storlek. I detta ingår även att lämna förslag till
vilken instans som skall besluta om de olika avgifternas
storlek.
Utredaren skall ta fram en modell för beräkning av
avgiftsnivån för olika typer av företag. Avgifternas storlek
skall baseras på en fullgod ambitionsnivå för tillsynen så att
denna bedrivs på ett tillfredsställande sätt och tar hänsyn till
relevanta riskfaktorer. I detta ligger att avgiftssystemet skall
skapa förutsättningar för en likvärdig och effektiv tillsyn i
hela landet så att konsumenternas säkerhet tryggas och
konkurrensförhållanden blir rättvisa.
Små och nystartade företag skall inte bära en avgiftsbörda
som riskerar att hämma deras konkurrenskraft och
utvecklingspotential. En analys av vilka typer av företag som
är särskilt känsliga för en ökad avgiftsbörda skall göras.
Baserat på denna analys skall utredaren i sitt förslag till
avgiftssystem överväga om det finns anledning att vissa typer
av företag får sänkt tillsynsavgift. Utredaren skall också
belysa på vilket sätt tillsynsmyndigheten påverkas av ett
sådant system med nedsatta tillsynsavgifter för vissa objekt.
Förordning (EG) nr. 882/2004 medger att företag som genom
god egenkontroll och systematisk kvalitetssäkring av
verksamheten visar särskilt goda tillsynsresultat premieras.
Detta kan göras genom att de aktuella företagen inte
inspekteras lika ofta och därmed får lägre avgift. Även
företag med liten produktion, företag som använder
traditionella metoder samt företag som är lokaliserade i
regioner med särskilda geografiska begränsningar kan enligt
förordningen ges nedsatt avgift. Utredaren skall beakta detta
i sitt förslag till nytt avgiftssystem.
Samma kommunala nämnd utövar flera typer av tillsyn,
nämligen miljö-, djurskydds- och livsmedelstillsyn. Men en
verksamhetsutövare kan också bli föremål för tillsyn från
olika myndigheter. Exempelvis bedriver kommunen
djurskyddstillsynen och staten (Jordbruksverket) tillsyn över
fodertillverkningen vid ett lantbruk. Likartade principer för
avgiftssystemens utformning, tillsynsområden och
myndigheter emellan, bedöms vara till fördel för såväl
tillsynsmyndigheter som för företagare. Utredaren skall
härvid belysa en modell för att ge kommunerna möjlighet att
i sin helhet avgiftsfinansiera livsmedelstillsynen.
En inledande analys av konkurrensaspekter inom
tillsynsområdet har gjorts av Riksrevisionen i fråga om
djurskyddstillsynen. Utredaren skall utveckla och beakta
detta i sitt arbete med förslag till organisationen för
fastsällandet avgifternas storlek.
Det avgiftssystem som tillämpas i dag för Livsmedelsverkets
köttbesiktning m.m. vid slakterier kan komma att påverkas av
förordning (EG) nr. 882/2004. Utredaren skall analysera om
förordningen bör föranleda en förändring av det nuvarande
avgiftssystemet för köttbesiktning och, om så är fallet, föreslå
ett nytt avgiftssystem.
Utredaren skall vidare beräkna de centrala och regionala
tillsynsmyndigheternas kostnader för råd och stöd till de
lokala tillsynsmyndigheterna samt lämna förslag till hur dessa
uppgifter bör finansieras. Härvidlag skall lämpligheten i den
nuvarande överföringen av 15 % av den årliga
tillsynsavgiften från kommunerna till Livsmedelsverket
analyseras. I detta ingår att överväga om uppgifter att ge
vägledning är att anse som en del av tillsynen. Om så bedöms
vara fallet skall utgångspunkten vara full kostnadstäckning.
Avgiftssystemet skall vara klart och begripligt så att det inte
riskerar att inverka negativt på förtroendet för
tillsynsmyndigheterna. I detta ingår att beakta kravet på att
avgiftssättningen för tillsyn för att verifiera efterlevnaden av
gemenskapslagstiftning inom områdena foder, livsmedel,
djurskydd och djurhälsa i Sverige skall redovisas till
Europeiska kommissionen.
Uppdragets närmare innehåll
Utredaren skall lämna förslag till:
- ett system som ger kommunerna möjlighet att i sin
helhet avgiftsfinansiera livsmedelstillsynen,
- utformning av ett system för avgifter avseende
tillsynen av efterlevnaden av foder-, livsmedels- och
djurskyddslagstiftningen samt i relevanta delar av
lagstiftningen om djurhälsa,
- principer för att på ett enhetligt sätt bedöma de företag
som har rutiner, vilka kan leda till lägre risker och minskat
behov av tillsynsbesök,
- principer för att på ett enhetligt sätt bedöma de företag
som baserat på sin storlek eller omsättning, geografiska
begränsningar eller användning av traditionella metoder kan
komma att få sänkt tillsynsavgift, liksom ett eventuellt system
för ersättning till tillsynsmyndigheterna för inkomstbortfallet
i dessa fall,
- ändringar i det nuvarande systemet för avgifter för
offentlig kontroll av livsmedel av animaliskt ursprung
(köttbesiktning vid slakterier m.m.),
- finansiering av de centrala och regionala
tillsynsmyndigheternas vägledande arbete inom tillsynen med
full kostnadstäckning som utgångspunkt,
- de författningsändringar som övervägandena leder
fram till.
En konsekvensbedömning skall göras för samtliga förslag. I
denna skall det, utöver en beräkning av förslagens
ekonomiska konsekvenser för kommunerna och de berörda
företagen, ingå en redovisning av de samhällsekonomiska
konsekvenserna samt statsfinansiella effekter. För de förslag
som har statsfinansiella effekter skall utredaren föreslå
finansiering i enlighet med gällande finansieringsprinciper.
Om utredarens förslag innebär regeländringar som påverkar
kommunernas möjligheter att ta ut avgifter eller påverkar
kommunernas möjligheter till andra inkomster skall
finansieringsprincipen mellan staten och kommunsektorn
tillämpas.
I sitt arbete skall utredaren samråda med berörda aktörer och
organisationer, inklusive Ekonomistyrningsverket och
Näringslivets nämnd för regelgranskning. Vidare skall
utredaren vid utarbetandet av sina förslag ta hänsyn till
Tillsynsutredningens slutsatser (SOU 2004:100).
Uppdraget skall vara avslutat senast den 1 april 2005.
(Jordbruksdepartementet)