Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utökad användning av alkolås m.m., Dir. 2004:135
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-10-07
Beslut vid regeringssammanträde den 7 oktober 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall överväga möjligheterna att så snart
det är möjligt, men senast år 2012, införa ett krav på alkolås
eller andra tekniska system som förhindrar rattfylleri i alla
nya bilar som är registrerade i Sverige. Utredaren skall även
se över behovet av och möjligheterna att införa sådana
system i andra slag av motordrivna fordon. Härvid skall
övervägas om det är lämpligt att först införa kravet för vissa
fordonskategorier, t.ex. bussar och lastbilar. Detta bör kunna
ske senast år 2010. Utredaren skall särskilt beakta
gemenskapsrättens krav på fri cirkulation av varor och skall
även föreslå en inriktning för regeringens arbete inom EU i
aktuella avseenden.
Utredaren skall också lämna förslag till vilka steg som kan
tas för att öka acceptansen för och användningen av alkolås
eller andra tekniska system som förhindrar rattfylleri innan
ett krav på sådana system införs. Utredaren skall bl.a.
överväga hur forskning och utveckling av nya tekniker för att
förhindra rattfylleri skall kunna stimuleras och hur försöken
med villkorlig körkortsåterkallelse skall kunna utvidgas.
Utredaren skall även överväga möjligheterna att använda
alkolås eller andra system i kombination med rehabilitering
och behandling av personer med alkoholrelaterade problem.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar
som övervägandena ger upphov till.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2006.
Förslag som gäller att öka acceptansen för och användningen
av alkolås eller andra tekniska system som förhindrar
rattfylleri skall dock redovisas senast den 1 september 2005.
Bakgrund till uppdraget
Alkohol och trafik
Körning under alkoholpåverkan är ett allvarligt
trafiksäkerhetsproblem. I propositionen Fortsatt arbete för en
säker vägtrafik (prop. 2003/04:160), konstateras (s. 40 f.) att
det är helt avgörande att trafikanterna förmås följa gällande
trafikregler om bl.a. nykterhet för att etappmålet för
trafiksäkerhetsutvecklingen - att högst 270 människor skall
behöva omkomma i vägtrafikolyckor år 2007 - skall kunna
nås. Det sagda är i linje med regeringens övergripande
alkoholpolitiska mål att minska alkoholens medicinska och
sociala skadeverkningar, vilket skall uppnås genom att sänka
den totala alkoholkonsumtionen och genom åtgärder mot
skadligt dryckesbeteende. Även i sistnämnda sammanhang har
regeringen uttalat att det är ett särskilt prioriterat delmål
att ingen alkohol skall förekomma i trafiken (prop. 2000/01:20
s. 38 f.). Det kan också noteras att regeringen har lagt en ny
alkoholpolitisk proposition i maj 2004 (prop. 2003/04:161).
Enligt Vägverkets beräkningar är det varje dag över 14 500
förare som kör alkoholpåverkade. Detta motsvarar knappt en
procent av alla förare i trafiken. Av de bilförare som dödas i
trafikolyckor är 29 procent alkoholpåverkade. Varje år döms
omkring 15 000 personer för rattfylleri, varav drygt hälften
för grovt rattfylleri. Många av dem som döms för rattfylleri
har alkoholrelaterade problem eller missbrukar droger. Av
dem som misstänktes för rattfylleri år 2002 var 90 procent
män.
Mellan åren 1996 och 2003 ökade alkoholkonsumtionen med
29 procent, vilket innebär att svenskarna år 2003 drack
motsvarande drygt 10 liter ren sprit per år och innevånare
över 15 år. Om alkoholkonsumtionen i samhället fortsätter att
öka kan problemen med rattonykterhet antas förvärras.
Särskilt oroande är utvecklingen när det gäller unga förare.
Av de förare i åldersgruppen 15-24 år som år 2003 dödades i
trafikolyckor var 48 procent alkoholpåverkade, jämfört med
knappt 38 procent året innan.
Utvecklingen har gått mot en skärpning av bestämmelserna
om rattfylleribrott. Den 1 juli 1990 sänktes gränsen för
straffbar alkoholpåverkan i trafik från 0,5 till 0,2 promille
alkohol i blodet, och motsvarande i utandningsluften. Vidare
gäller från och med den 1 februari 1994 att gränsvärdet för
grovt rattfylleri är 1,0 promille alkohol i blodet, och
motsvarande i utandningsluften, från att tidigare ha varit 1,5
promille.
Regeringen har i prop. 2003/04:159 lagt fram ett förslag om
nya bestämmelser i polislagen (1984:387), vilka innebär att
polisen ges möjligheter att tillfälligt omhänderta egendom,
exempelvis bilnycklar, för att förhindra rattfylleribrott.
Regeringen har också tillkallat en särskild utredare som skall
utvärdera och se över rattfyllerilagstiftningen, sådana
påföljdsfrågor som har anknytning till rattfylleribrottet och
vissa andra frågor som har betydelse vid utredning och
lagföring av rattfylleribrott (dir. 2003:174).
Det finns alltjämt ett stort behov av insatser som kan förändra
individers drogbeteende och förhindra rattfylleribrott. Både
samhället och individerna tjänar på att den som kör
rattonykter försöker göra något åt sitt problem och får hjälp
med att ändra sitt beteende och att komma ur sitt missbruk.
Ett exempel på sådana insatser är de samarbetsprojekt som
pågår på flera orter mellan Vägverket, Polisen, Svenska
Kommunförbundet, kriminalvården, landstinget och
länsstyrelsen. Projekten genomförs i syfte att skapa nya
rutiner för att kunna erbjuda förare som har kört påverkade av
alkohol eller andra droger ett samtal med beroendevården
inom 24 timmar efter körningen. Skellefteå var först med att
pröva detta (den s.k. Skellefteåmodellen) och nu finns det
liknande projekt på flera orter. I ett sådant projekt i
Stockholm har över hälften av de misstänkta rattfyllerister
som polisen har stoppat tackat ja till erbjudandet att bli
uppringda av beroendevården. Detta visar att den som kört
påverkad i många fall är benägen att ta emot hjälp för sitt
missbruk om erbjudandet kommer direkt efter händelsen.
Projekten har fått goda resultat och ett antal kommuner
planerar nu att starta liknande modeller för att erbjuda
rattfyllerister snabb hjälp.
Ett annat slags insats kan vara att kvalitetssäkra transporter.
Detta innebär att det införs rutiner som säkerställer att
transporterna uppfyller vissa miljö- och trafiksäkerhetskrav,
exempelvis krav på nyktra förare. Kvalitetssäkringsarbetet
omfattar både köpare och säljare av transporttjänster. Att
utveckla och sprida detta arbete är en långsiktig process som
förutsätter engagemang på ledningsnivå hos både köpare och
säljare av sådana tjänster.
Med utgångspunkt i riksdagsbeslutet om nollvisionen har
Vägverket, inom ramen för sitt sektorsansvar, till uppgift att
påverka och stödja köpare och säljare av transporttjänster i
arbetet med att kvalitetssäkra dessa. Ett stort antal
kommuner, landsting och företag har påbörjat
kvalitetssäkringsarbetet och har till följd av detta börjat
ställa högre krav på fordonen och hur de används. Allt fler
transportföretag installerar också alkolås i bussar, lastbilar
och taxibilar för att kunna garantera nyktra transporter. De
alkolås som används för kvalitetssäkring av transporter
behöver inte vara lika tekniskt avancerade som de alkolås
som används i den försöksverksamhet med villkorlig
körkortsåterkallelse som beskrivs nedan. En viktig uppgift för
Vägverket framöver är att stödja aktörer i utvecklingen av
system för kvalitetssäkring och uppföljning av dessa.
Därutöver kan insatser även göras vid offentliga
upphandlingar. I prop. 2003/04:160 har regeringen
konstaterat att miljö- och trafiksäkerhetskrav bör vara ett
naturligt inslag i offentliga upphandlingar av skolskjutsar,
färdtjänst, sjukresor m.m. och att statliga myndigheter och
bolag bör ta egna initiativ och beakta dessa krav vid
upphandling och utförande av transporttjänster.
Alkoholrelaterad återkallelse av körkort
Förutom det straff som en person som har gjort sig skyldig
till trafiknykterhetsbrott ådöms skall, som en
trafiksäkerhetsåtgärd, vederbörandes körkort återkallas enligt
5 kap. 3 § 1 körkortslagen (1998:488). Ett körkort kan också
enligt 5 kap. 5 § samma lag återkallas interimistiskt, dvs. tills
vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande. Vid en återkallelse
skall det enligt 5 kap. 6 § körkortslagen bestämmas en
spärrtid, dvs. en tid under vilken nytt körkort inte får utfärdas.
Spärrtidens längd beror till stor del på
alkoholkoncentrationen i blodet men också på sådant som
omständigheterna vid körningen och den enskildes behov av
körkort. Upprepade brott medför längre spärrtid. Den kortaste
spärrtiden är en månad. I princip gäller att ju högre
alkoholkoncentration desto längre spärrtid. Vid grovt
rattfylleri skall spärrtiden bestämmas till lägst ett år.
Körkort skall även återkallas enligt 5 kap. 3 § 5 körkortslagen
om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende
inte bör ha körkort. Det kan här handla om såväl missbruk av
alkohol som missbruk av andra berusningsmedel, t.ex. narkotika
eller läkemedel. Ett körkort kan också återkallas på grund av ett
medicinskt alkohol- eller drogberoende.
Nytt körkort efter återkallelse på grund av rattfylleribrott
För att sökanden skall få ett nytt körkort efter återkallelse på
grund av rattfylleri krävs att denne först har beviljats
körkortstillstånd. Utfärdandet av körkortstillstånd föregås av
en prövning av bl.a. sökandens personliga förhållanden. Om
sökanden har gjort sig skyldig till grovt rattfylleri krävs en
utvidgad lämplighetsprövning. Prövningen innebär att
sökanden under sex månader skall gå på läkarkontroller för
att med bl.a. biologiska markörtest visa att han eller hon inte
är beroende av alkohol eller andra droger. Det körkort som
utfärdas därefter skall förenas med villkor om ytterligare
uppföljning. Om spärrtiden är mer än ett år krävs även att
sökanden har avlagt godkänt förarprov för att få ett nytt
körkort.
Försöksverksamheten med villkorlig körkortsåterkallelse
Den vars körkort skall återkallas på grund av rattfylleri eller
grovt rattfylleri kan få körkortet villkorligt återkallat enligt
5 kap. 12 § körkortslagen och lagen (1998:489) om
försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse. Detta
innebär att personen får rätt att fortsätta att köra bil på
villkor att alkolås används. Försöksverksamheten med alkolås i
personbilar har pågått sedan år 1999 i tre län. Den 1 oktober
2003 utvidgades verksamheten till att omfatta hela landet.
Vidare utökades försöksverksamheten till att omfatta även
körkortsbehörigheter för lastbil och buss. Efter en villkorlig
körkortsåterkallelse är endast körning i Sverige tillåten och
villkorstiden är två år. Försöksverksamheten är
avgiftsfinansierad och deltagande i denna påverkar inte den
straffrättsliga sanktionen. Försöksverksamheten skall pågå till
och med den 31 januari 2009.
Det alkolås som används i försöken är en teknisk anordning
som är kopplad till bilens tändningslås. Före start av fordonet
måste föraren blåsa i ett munstycke varefter utandningsluften
kontrolleras. Under färden görs förnyade blåskontroller med
oregelbundna intervall. Deltagarna i alkolåsförsöken måste
inte bara installera alkolås utan även delta i ett
uppföljningsprogram och uppvisa ett nyktert levnadssätt. Var
tredje månad måste de genomgå en läkarkontroll med blod-
och urinprovstagning. Alkolåset kontrolleras varannan månad
och dess dataminne registrerar samtliga blåsförsök med eller
utan alkohol i utandningsluften. För att deltagarna skall få
fortsätta i alkolåsprogrammet krävs att de inte gör mer än
enstaka startförsök med alkohol i utandningsluften och att de
genom blodprover kan påvisa ett nyktert levnadssätt.
Utvärdering av försöken
Endast 11 procent av de som gjort sig skyldiga till grovt
rattfylleri väljer att delta i försöksverksamheten med
villkorlig körkortsåterkallelse. Resultaten för dem som deltar
är dock mycket positiva. Bland de ca 500 personer som
hittills har deltagit har återfallen i rattfylleri sjunkit från
tidigare genomsnittligt 5 procent återfall per år till 0 procent
under den tid de deltagit i försöken. Även en kvarstående
rehabiliterande effekt efter avslutat program har kunnat
iakttas. Andra positiva effekter av att deltagarna kraftigt har
minskat sin alkoholkonsumtion är att antalet polisrapporterade
trafikolyckor, behovet av sjukhusvård och sjukskrivning har
minskat högst påtagligt under försökstiden. Cirka 40 procent av
försöksdeltagarna klarar dock inte att fullfölja programmet.
Dessa personer återfaller i stor utsträckning i rattfylleribrott.
Utredningsbehovet
Mot bakgrund av att rattfylleri är ett allvarligt
trafiksäkerhetsproblem och att rattfylleriet kan befaras öka,
och då i synnerhet bland unga förare, finner regeringen det
angeläget att utreda möjligheterna att så snart som möjligt
kunna utöka användningen av alkolås eller andra tekniska
system som förhindrar rattfylleri.
Uppdraget
Den särskilda utredaren skall överväga möjligheterna att så
snart det är möjligt, men senast år 2012, införa krav på
alkolås eller andra tekniska system som förhindrar rattfylleri i
alla nya bilar som är registrerade i Sverige. Även behovet av
och möjligheterna att införa sådana system i andra
motordrivna fordon skall övervägas. Härvid skall övervägas
om det är lämpligt att först införa kravet för vissa
fordonskategorier, t.ex. bussar och lastbilar. Detta bör kunna
ske senast år 2010. Utredaren skall särskilt beakta
gemenskapsrättens krav på fri cirkulation av varor och skall
även föreslå en inriktning för regeringens arbete inom EU för
att möjliggöra införandet av ett krav på alkolås eller andra
tekniska system i alla nya bilar och andra motordrivna
fordon.
Utredaren skall även lämna förslag till vilka steg som kan tas
för att öka acceptansen för och användningen av alkolås eller
andra tekniska system för att förhindra rattfylleri innan ett
sådant krav införs. De steg som skall utredas är bl.a. hur
forskning och utveckling av nya tekniker för att förhindra
rattfylleri skall kunna stimuleras och hur försöken med
villkorlig körkortsåterkallelse skall kunna utvidgas.
Utredaren skall också överväga möjligheterna att använda
t.ex. alkolås i kombination med rehabilitering och behandling
av personer med alkoholrelaterade problem. Dessa steg
behandlas mer utförligt nedan. Utredaren är fri att överväga
även andra steg som skulle kunna tas för att öka acceptansen
för och användningen av tekniska system som förhindrar
rattfylleri.
Utredaren skall också hålla sig underrättad om
Rattfylleriutredningens arbete och i gemensamma frågor
samråda med den utredningen (dir. 2003:174, Rattfylleri och
sjöfylleri). Om erforderligt skall samråd även ske med andra
berörda myndigheter eller aktörer av annat slag. Exempelvis
kan samråd komma i fråga med Kommerskollegium samt
företag inom fordonsindustrin och transportbranschen.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsändringar
som övervägandena ger upphov till.
Krav på alkolås eller liknande för vissa fordonskategorier
Som ett första steg vid ett införande av krav på alkolås eller
andra tekniska system som förhindrar rattfylleri i alla nya
bilar bör krav på sådana system så snart det är möjligt införas
för vissa fordonskategorier. Exempelvis bör möjligheterna att
införa sådana krav vid kvalitetssäkring av transporter med
bussar och lastbilar övervägas av utredaren. En möjlighet att
uppnå detta är att ställa större krav på att arbetsgivaren tar
ansvar för att transporterna sker med nyktra förare.
En utökning av försöksverksamheten med villkorlig
körkortsåterkallelse m.m.
Försöksverksamheten med villkorlig körkortsåterkallelse har
hittills visat goda resultat, även om effekten av
rehabiliteringen ännu inte kan utvärderas på lång sikt. En
ökad användning av alkolås är önskvärd dels för dem som har
gjort sig skyldiga till rattfylleri, dels för körkortshavare
som har alkoholrelaterade problem och som är kända av
sjukvården. En skärpning av bestämmelserna om nytt körkort
efter återkallelse bör övervägas, så att den som får sitt körkort
återkallat på grund av rattfylleri endast kan få tillbaka rätten
att köra på villkor att alkolås används. Att särskilt beakta är
att kravet på alkolås då kan komma att utgöra en särskild
rättsverkan av brott.
Läkare har många kontakter med personer med alkoholproblem som
har körkort. Trots skyldigheten i 10 kap. 2 § körkortslagen att
anmäla dessa personer till länsstyrelsen är det få läkare som gör
det. Anledningen till detta är bl.a. att en anmälan anses
äventyra relationen mellan patient och läkare. Enligt en
enkätundersökning som Vägverket genomfört framgår att endast en
av 1 000 patienter med diagnosen alkoholberoende anmäls till
länsstyrelsen i enlighet med körkortslagen.
Det bör övervägas om försöksverksamheten med villkorlig
körkortsåterkallelse kan utvidgas så att även personer vars
körkort skall återkallas på grund av opålitlighet i
nykterhetshänseende kan gå in i försöksverksamheten, i
kombination med rehabilitering. Det skulle också kunna leda
till en högre benägenhet hos läkarna att anmäla patienter till
länsstyrelsen om de visste att patienten hade möjlighet att
ingå i försöksverksamheten.
Användning av alkolås eller liknande vid rehabilitering
När det gäller vård och behandling av personer med
alkoholrelaterade problem skall utredaren överväga om
alkolås eller andra tekniska system som förhindrar rattfylleri
kan användas i kombination med rehabiliterings- och
behandlingsprogram. Detta kan för vissa personer ge
ytterligare incitament till att gå igenom en behandling för att
ta sig ur sitt beroende.
Utveckling av tekniken för alkolås och andra system som
förhindrar rattfylleri
Historiskt sett har utrustning för att hindra rattfylleri haft
formen av en startspärr som förhindrar körning när föraren
har druckit alkohol, vilket är ursprunget till begreppet alkolås
(s.k. alcohol starter interlock). De alkolås som används i dag
som villkor för att de som dömts för rattfylleri skall få behålla
sina körkort samt för kvalitetssäkring i företag är anpassade
till att känna av alkohol i utandningsluften.
Den typ av alkolås som används i försöksverksamheten med
villkorlig körkortsåterkallelse är tekniskt komplicerad i och
med de höga säkerhets- och kontrollkrav som finns på
utrustningen. Mot bakgrund av att alkolås nu kan få fler
användningsområden i trafiken än tidigare är det viktigt att
den pågående teknikutvecklingen mot mer användarvänliga
alkolås, som potentiellt kan finnas i alla bilar, fortsätter. För
att ge tillverkarna möjligheter att utveckla nya tekniska
lösningar bör kraven på alkolås inte vara alltför specificerade.
En möjlighet är att tillverkaren skall visa att utrustningen har
en viss avsedd effekt, nämligen att förhindra rattfylleri. En
utveckling av tekniken skulle troligen också leda till en
snabbare ökning av alkolåsanvändningen inom företagens
och myndigheternas kvalitetssäkringsarbete.
De specifikationer som finns i dag bygger alla på att mäta
alkoholhalten i utandningsluften. Man kan dock tänka sig
system i framtiden som identifierar förarens nedsatta
körförmåga på grund av droger eller trötthet. I en teknisk
specifikation bör man därför undvika låsningar som hindrar
utvecklingen av ny, potentiellt mer önskvärd teknik.
Utredaren skall överväga hur forskning och utveckling av nya
tekniker för att förhindra rattfylleri skall kunna stimuleras.
För att få acceptans för ett brett införande av sådana tekniska
system i fordonen krävs exempelvis en uppföljning av
funktionaliteten hos och acceptansen för de befintliga
tekniska utrustningar som finns. Uppföljningarna bör
kompletteras med utökade forskningsinsatser om system för
förhindrande av nedsatt körförmåga och olämpliga
förarbeteenden i de fordonstekniska forskningsprogrammen.
Även kontakterna med EU och arbetet för en bredare
internationell utveckling av tekniska lösningar för kontroll av
föraren, inklusive alkolås, bör utvecklas.
Användning av alkolås eller liknande inom arbetsmiljöarbetet
Inom arbetsmiljöarbetet är en arbetsgivare skyldig att göra
vissa insatser för rehabilitering av personer med
alkoholproblem. Även här skulle en utvidgad användning av
alkolås eller andra tekniska system som förhindrar rattfylleri,
i kombination med andra slags insatser, kunna ge
arbetsgivaren ökade möjligheter till ett bra
rehabiliteringsresultat och individen ökade incitament att
komma ur sina problem och klara sitt arbete.
Uppdragets redovisning
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juni 2006.
Förslag som gäller att öka acceptansen för och användningen
av alkolås eller andra tekniska system som förhindrar
rattfylleri skall dock redovisas senast den 1 september 2005.
(Näringsdepartementet)