Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om fiskevårdens finansiering, Dir. 2004:133
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2004-09-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag
på hur fiskevården skall finansieras i framtiden.
Utredaren skall:
· se över och ge förslag på fiskevårdens framtida
finansiering och därvid särskilt uppmärksamma möjligheten
att ta ut en avgift vid försäljning av fiskeredskap,
· undersöka möjligheten till en förhandlad
branschöverenskommelse om fiskevårdens finansiering,
· föreslå hur influtna medel skall användas,
· ge förslag om tillämpning, omfattning, utformning
och storlek hos en eventuell avgift samt i förekommande fall
uppbörd, förvaltning, tillsyn och sanktioner, allt med sikte
på kostnadseffektivitet och ändamålsenlighet,
· analysera övriga finansieringsformer och då särskilt
en allmän fiskevårdsavgift,
· lämna förslag på nödvändiga författningsändringar.
Bakgrund
Fritidsfiske är en viktig rekreationskälla för många människor
och har utvecklats till en av våra mest utbredda och populära
fritidsverksamheter. Över två miljoner svenskar fiskar årligen
någon gång under sin fritid. Fritidsfisket innefattar såväl
sportfiske med handredskap som fiske med andra redskap.
Fritidsfiske har i hög grad karaktär av familjeaktivitet och
utgör ett viktigt komplement till andra fritidsaktiviteter såsom
båtliv, semesterresor och camping. Det är en viktig del i en
utvecklad aktiv turism som skapar underlag för en fortsatt
bosättning i glesbygder där inkomstmöjligheterna är begränsade.
Fritidsfisket är ett viktigt komplement till yrkesfisket och
bidrar till att stimulera fiskkonsumtionen i landet.
Fiskevårdsarbetet syftar till att förbättra livsmiljön och
fiskbeståndens naturliga förutsättningar för en optimal
produktion samt bevarande av den biologiska mångfalden i
enlighet med miljömålsarbetet. Fiskevården skall också skapa
och bevara ett fiske med hög kvalitet i kombination med rika
och mångfacetterade naturupplevelser. Detta för att främja de
olika sorts fiske som förekommer. Information,
förvaltningsåtgärder och fisketillsyn är viktiga åtgärder för
att ekosystemen skall nyttjas på ett sätt som inte hotar den
långsiktiga produktionsförmågan och den biologiska mångfalden.
Det finns också ett behov av att utveckla och utvärdera nya
fiskevårdsstrategier, utsättning av fisk, fiskevårdsmetoder
samt att följa fiskbeståndens och fiskets utveckling. Det
finns även ett behov av bidrag för bildande av fiskevårdsområden.
Fiskevården finansieras i dag på flera sätt, bl.a. över
statsbudgeten genom Fiskeriverkets anslag 43:11 Fiskevård.
Anslaget ökades år 1998 till 20 miljoner kronor från tidigare
4,6 miljoner kronor. För år 2004 är anslaget på 23 miljoner
kronor.
Medelsbehovet för fiskevård uppskattas till 60-80 miljoner
kronor per år, vilket motsvarar ansökningarna om bidrag ur
anslaget 43:11 Fiskevård. Medel som härrör från olika
vattendomar och utdömda vattenregleringsmedel samt EU-
medel kan lämnas för olika fiskevårdande åtgärder, främst i
form av enskilda större projekt.
En internationell genomgång av modeller för fiskevårdens
finansiering har visat på olika alternativ. I vissa länder
finansieras den allmänna fiskevården i sin helhet med anslag
över budget. Andra länder har valt att komplettera
finansieringen med en obligatorisk fiskevårdsavgift. I USA
har myndigheterna valt ytterligare ett alternativ. Här har man
lagt en avgift på fiskeredskap m.m. Medlen som genereras
genom avgiften avsätts till en särskild fond som betalar upp
till 75 procent av projektkostnaderna för fiskevård med krav
på delfinansiering från delstaten med 25 procent.
Tidigare utredningar
Frågan om en fiskevårdsavgift diskuterades redan för mer än
60 år sedan genom den s.k. fiskevattenutredningen. I sitt
betänkande (SOU 1939:28) Ett ändamålsenligt utnyttjande av
Kronans fiskevatten framhöll utredningen önskvärdheten av
en allmän fiskevårdsavgift. Någon avgift infördes aldrig.
Därefter föreslogs fiskeavgift av Vänerns Fiskareförbund år
1947. Fiskerättskommittén fick i uppdrag att behandla
Vänerfiskarnas förslag, men i sitt betänkande (SOU 1947:47)
Fiskelag ställde sig kommittén negativ till en
fiskevårdsavgift.
År 1951 fick fiskeristyrelsen regeringens uppdrag att utreda
möjligheten att införa fiskevårdsavgifter. Styrelsen anhöll om
att få utvidga uppdraget till att gälla en allmän
fiskevårdsavgift, men fick avslag på denna begäran. Ett
förslag till lokala fiskevårdsavgifter presenterades år 1959.
Förslaget innebar att regeringen skulle kunna förordna om att
fiske inom vissa vattenområden i havet och de fem stora
sjöarna endast fick bedrivas av den som hade betalat en
fiskevårdsavgift. Regeringen avvisade förslaget år 1963 och
det förelades aldrig riksdagen.
Samma år tillsattes en utredning (fritidsfiskeutredningen)
med fiskeristyrelsens chef som ordförande för att se över de
statliga insatserna för fritidsfisket. I betänkandet (SOU
1968:13) Fritidsfisket föreslogs en allmän fiskevårdsavgift på
10 kronor per år. Flertalet remissinstanser avstyrkte förslaget.
Inte heller regeringen biträdde det.
1973 års fiskevattensutredning föreslog i betänkandet (SOU
1978:75) Fiska på fritid att en fiskevårdsavgift på 20 kronor
per år skulle införas. Den skulle betalas av alla fritidsfiskare
äldre än 15 år. Förslaget om en allmän fiskevårdsavgift
avvisades, bl.a. med hänvisning till att kostnaderna för
administration, kontroll och tillsyn var svåra att beräkna
(prop. 1980/81:153). I stället infördes fr.o.m. budgetåret
1981/82 ett särskilt anslag Bidrag till fiskevård m.m. som
disponeras av Fiskeriverket.
Under 1980-talet framfördes krav på införande av en allmän
fiskevårdsavgift ett flertal gånger i riksdagsmotioner vilka
samtliga dock avslogs.
År 1991 utreddes förutsättningarna för att införa en allmän
fiskevårdsavgift och effekterna av en sådan avgift.
Utredningens betänkande blev inte föremål för remissbehandling
och riksdagen beslutade efter förslag i 1992 års
budgetproposition (prop. 1991/92:100, bet. 1991/92:JoU12, rskr.
1991/92:212) att någon allmän fiskevårdsavgift inte skulle
införas. Motionskrav följande år föranledde ingen ändring av
denna inställning.
Frågan om en allmän fiskevårdsavgift blev åter aktuell i och
med utredningen om fiskerinäringens utvecklingsmöjligheter.
I slutbetänkandet Svenskt fiske (SOU 1993:103) framhölls att
utredningen inte såg någon annan möjlighet att finansiera
nödvändiga fiskevårdsåtgärder än genom en allmän
fiskevårdsavgift. I en på betänkandet grundad proposition
(prop. 1993/94:158) uttalade regeringen att den för
närvarande inte var beredd att ändra sin inställning till en
allmän fiskevårdsavgift. Riksdagen beslutade i enlighet med
regeringens förslag (bet. 1993/94:JoU24, rskr. 1993/94:274).
Regeringen beslutade år 1994 att uppdra åt en särskild
utredare att lämna förslag till en allmän fiskevårdsavgift.
Utredaren redovisade den 9 januari 1995 uppdraget i
rapporten Utformning av en allmän fiskevårdsavgift. En på
betänkandet grundad proposition (prop.1994/95:231)
förelades riksdagen, men drogs tillbaka.
Regeringen beslutade den 21 december 2000 att förordna en
särskild utredare med uppgift att utreda konsekvenserna av
det fria handredskapsfisket. Utredaren redovisade den 14
november 2001 uppdraget i betänkandet Utvärdering av det
fria handredskapsfisket (SOU 2001:82). I betänkandet läggs
ett förslag fram om införande av en fiskevårdsavgift.
Uppdraget har inte föranlett någon lagstiftning.
Uppdraget
I en rad utredningar har olika förslag lagts fram om
fiskevårdens finansiering. Vid beredning av de olika
förslagen har en allmän uppfattning om att det föreligger ett
behov av ökade insatser för fiskevård kunnat konstateras.
Emellertid har invändningar rests mot utformningen av de
olika förslagen om fiskevårdens finansiering. Bl.a. har
möjligheten att enligt förslagen få acceptans för avgiften hos
den grupp människor som skall betala fiskevårdsavgiften
ifrågasatts. Finansieringen av fiskevården har således inte fått
någon definitiv lösning. Det finns emellertid ett stort och
ökande behov av fiskevård som inte tillgodosetts på grund av
medelsbrist. En allmän fiskevårdsavgift av någon form
klargör också att fiskeresursen är begränsad och därmed
sårbar och således måste vårdas för att kunna bevaras och
vara allmänt tillgänglig. Det är därför angeläget att pröva nya
vägar för att få till stånd en hållbar modell för finansiering
av fiskevården i Sverige.
En särskild utredare tillkallas därför med uppdrag att göra en
genomgång av modeller för fiskevårdens finansiering som
tillämpas i andra länder. I detta sammanhang skall den
modell som tillämpas i USA särskilt uppmärksammas.
Utredaren skall analysera och ge förslag på hur en modell av
detta slag skulle kunna organiseras. I sitt arbete skall
utredaren särskilt fokusera på möjligheten att genomföra en
förhandlad branschöverenskommelse om fiskevårdens
finansiering. När det gäller huvudmannaskapet för
förvaltning av influtna medel i en sådan modell skall
utredaren fästa uppmärksamhet på konstruktionen av
Stiftelsen Håll Sverige Rent. Utredaren skall därför i sitt
arbete föra samtal med berörda parter och undersöka
möjligheterna att förhandla fram en lösning som definierar
ansvarsfördelning, åtaganden och organisationsformer. Det
offentliga åtagandet skall inte utökas. Utredaren skall särskilt
undersöka om det är möjligt att samarbeta med någon
befintlig branschorganisation och om möjligt träffa avtal om
administrativa frågor. I sitt arbete skall utredaren även beakta
avgränsningen mellan skatt och avgift.
Vid behov skall utredaren med utgångspunkt i en
sammanställning och utvärdering av tidigare gjorda
utredningar ge en samlad bild av andra modeller som kan
finnas för att införa en allmän fiskevårdsavgift.
Utredaren skall även undersöka om en eventuell skyldighet
att betala fiskevårdsavgift skulle behöva avgränsas. Det kan
exempelvis avse vilka som kan omfattas av
betalningsskyldigheten eller om det kan behövas för vissa
områden. Utredaren skall även ge förslag till hur frågor kring
samverkan skall lösas. Utredaren skall i det sammanhanget
analysera vilka de olika aktörerna inom området är samt ge
förslag till former för samverkan kring olika insatser.
Eventuella förslag om statliga insatser skall åtföljas av
förslag till finansiering. Utgångspunkten skall vara att det
inte finns utrymme för nya statliga utgifter.
Fiskevården bör bl.a. inriktas mot att bilda och ombilda
fiskevårdsområden, att bevara och restaurera fiskbestånden
och deras livsmiljö och i förekommande fall restaurera
skadade miljöer och bestånd samt inbegripa tillsyn och
information.
Ambitionen skall vara att en modell för fiskevårdens
finansiering kan införas fr.o.m. den 1 januari 2006.
Utredaren skall lämna förslag på de författningsändringar
som kan motiveras av de förslag som lämnas.
Utredaren skall i sitt arbete särskilt beakta de administrativa
konsekvenserna för näringslivet och skall utforma förslag så
att företagens administrativa kostnader hålls så låga som
möjligt.
Det står utredaren fritt att ta upp sådana frågor inom ramen
för uppdraget som blir aktuellt under utredningsarbetet och
som kan antas vara av betydelse i sammanhanget.
Utredningsarbetet
Uppdraget skall genomföras med utgångspunkt i tidigare
utredningar och efter samråd med berörda organisationer,
myndigheter och andra intressenter. Utredaren skall, vad
gäller redovisningen av förslagens konsekvenser för små
företag, samråda med Näringslivets regelnämnd.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 1 april 2005.
(Jordbruksdepartementet)