Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Svensk kod för bolagsstyrning, Dir. 2004:132
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-09-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppdrag att utvärdera remissinstansernas
synpunkter på betänkandet Svensk kod för bolagsstyrning
(SOU 2004:46). Kommittén skall görade omarbetningar av den i
betänkandet föreslagna bolagsstyrningskoden som kommittén anser
lämpliga med hänsyn till bl.a. remissynpunkterna. Kommitténs
arbete skall resultera i en reviderad version av
bolagsstyrningskoden.
Den föreslagna bolagsstyrningskoden är avsedd att vara ett
självregleringsinstrument för näringslivet. Kommittén skall därför
i sitt arbete beakta förhållandet till och avgränsningarna mot
gällande lagstiftning och övriga regelverk på området för
bolagsstyrning. Kommittén skall också beakta det arbete som pågår
inom Regeringskansliet på detta område.
Bakgrund
Inledning
Allmänhetens förtroende för näringslivet, liksom förtroendet mellan
näringslivets olika aktörer, är av grundläggande betydelse för
samhällsekonomin och investeringsviljan. Det påverkar företagens
möjligheter att skaffa kapital och därmed enskilda människors
möjligheter till arbete, sparande och pension.
Förtroendet för det svenska näringslivet har under senare år hamnat
i den offentliga debattens fokus. Mot den bakgrunden bemyndigade
regeringen den 5 september 2002 statsministern att tillkalla en
kommission för analys av behovet av åtgärder som stärker förtroendet
för det svenska näringslivet (SB 2002:01, dir. 2002:115).
Kommissionen, som antog namnet Förtroendekommissionen, hade i
uppdrag att
- etablera en dialog med näringslivets ägare och företrädare
om dagens situation när det gäller förtroendet för
näringslivet,
- granska om det förekommer förtroendeskadliga företeelser
inom det svenska näringslivet och, i så fall, kartlägga
dessa,
- belysa näringslivets egna insatser i förtroendeskapande
syfte,
- analysera behovet av åtgärder som kan stärka och säkerställa
förtroendet för det svenska näringslivet,
- ta del av relevanta internationella erfarenheter,
- bedöma om lagstiftning, offentlig reglering och
näringslivets eget regelverk behöver förändras, varvid
konsumentperspektivet särskilt skulle uppmärksammas, och
- föreslå de åtgärder som bedömdes nödvändiga.
Förtroendekommissionens arbete resulterade i betänkandet
Näringslivet och förtroendet (SOU 2004:47). Kommissionens arbete
kom att på flera punkter beröra området för bolagsstyrning
(corporate governance). Kommissionen lämnade således ett flertal
förslag till ändrad lagstiftning i dessa delar. Bland annat
föreslogs att beslut om principerna för ersättningar till
verkställande direktör och övrig bolagsledning i publika aktiebolag
skall fattas av bolagsstämman.
Förtroendekommissionens betänkande har remitterats. Remisstiden
löper ut den 30 september 2004.
En svensk kod för bolagsstyrning
Vid sidan av överväganden om ändrad lagstiftning kom
Förtroendekommissionen också att analysera frågan om förhållandet
mellan lagstiftning och självreglering på bolagsstyrningens område.
Förtroendekommissionen konstaterade att lagstiftning - vid en
jämförelse med självreglering - medför vissa tydliga fördelar,
såsom större tyngd genom den demokratiska förankringen, större
rättssäkerhet vid tillämpningen och en normbildande funktion genom
angivandet av miniminivåer. I fråga om nackdelar anfördes att
lagstiftning kräver en långsam beslutsprocess, att rättssäkerhetens
högt ställda beviskrav kan göra tillämpningen svår och att kravet
på heltäckande normbildning genom miniminivåer kan leda till att
reglerna ställer alltför låga krav. Förtroendekommissionen
konstaterade att självreglering är ett mera flexibelt instrument
än lagstiftning men att självregleringen kan ha sämre legitimitet
hos en bredare allmänhet. De sanktioner som är kopplade till
självregleringssystem är också vanligen mindre kraftfulla än
sanktioner som grundas på lagregler. För att självregleringen
skall efterlevas kan det därför krävas att det finns ett starkt
opinionstryck för att reglerna följs.
Förtroendekommissionen drog i betänkandet slutsatsen att
lagreglering och självreglering kompletterar varandra och att båda
regleringsformerna kan behöva utvecklas för att stödja förtroendet
för näringslivet. Förtroendekommissionen konstaterade att den
svenska rättstraditionen med en lagreglering som syftar
till att lagfästa de grundläggande reglerna men överlämnar stora
delar av tolkningen till rättstillämpningen är värd att bevara.
Förtroendekommissionens ambition var därför att föreslå så lite
ytterligare lagreglering som möjligt och att i stället prioritera
självreglering när detta kunde anses ändamålsenligt.
När det gäller formerna för självregleringen konstaterade
Förtroendekommissionen att det under senare år har utvecklats
nationella koder för bolagsstyrning i ett flertal länder (t.ex.
den brittiska Combined Code). Någon motsvarande heltäckande och
brett förankrad självreglering har dock ännu inte kommit till
stånd i Sverige. I syfte att höja kvaliteten i svensk bolagsstyrning
och därigenom stärka effektiviteten och utvecklingskraften hos de
svenska företagen tog Förtroendekommissionen i oktober 2003
initiativ till bildandet av en särskild arbetsgrupp, den s.k.
Kodgruppen, med uppgift att utarbeta en svensk kod för
bolagsstyrning. Kodgruppen tillkom i samverkan med näringslivet och
bestod, förutom av ledamöter ur Förtroendekommissionen, av ledamöter
utsedda av ett flertal organ och organisationer i näringslivet.
I april 2004 presenterade Kodgruppen resultatet av sitt arbete i
betänkandet Svensk kod för bolagsstyrning (SOU 2004:46). Betänkandet
innehåller ett förslag till ett särskilt regelverk, en kod, på
bolagsstyrningsområdet. Enligt betänkandet skall koden bl.a. ge
förutsättningar för en aktiv ägarroll, skapa en välavvägd maktbalans
och en tydlig rollfördelning mellan olika organ samt främja ökad
öppenhet. Kodens regler är avsedda att utgöra en ambitionshöjning i
förhållande till lagstiftningens krav. Koden är primärt skriven för
svenska aktiebolag noterade på svensk börs men torde enligt
Kodgruppen till stor del vara relevant även för andra kategorier av
bolag med ett spritt ägande eller ett stort allmänintresse. Avsikten
är inte att kodens regler skall införlivas i lagstiftningen. Avsikten
är inte heller att reglerna skall vara tvingande. Tillämpningen av
koden skall i stället bygga på frivillighet enligt modellen "comply
or explain" eller på svenska "följ eller förklara". Med detta menas
att ett företag som tillämpar koden, men i sin tillämpning avviker
från vissa av dess bestämmelser, skall presentera en förklaring till
avvikelsen. Det är sedan marknadens sak att avgöra om den redovisade
förklaringen är godtagbar. Om den inte är det, är det sannolikt att
företaget drabbas av negativ publicitet och ett minskat förtroende
på kapitalmarknaden.
Behovet av en utredning
Den fortsatta förvaltningen av koden för bolagsstyrning
Förslaget till en svensk kod för bolagsstyrning syftar till att
åstadkomma ett mera sammanhållet regelverk på bolagsstyrningens
område, grundat på självreglering. Det innebär att reglerna i
koden inte bör införlivas i lagstiftningen. Det innebär också att
frågan om det fortsatta ansvaret för koden och dess utveckling
helst bör lösas innan koden börjar tillämpas.
Förtroendekommissionen har i betänkandet Näringslivet och
förtroendet föreslagit att koden fortsättningsvis bör förvaltas
av en ideell förening, där staten och ett antal organisationer och
organ i det privata näringslivet är medlemmar. Genom
remissbehandlingen av betänkandet har remissinstanserna beretts
tillfälle att yttra sig i denna del. Frågan om den framtida
förvaltningen av koden kommer att behandlas i ett annat sammanhang.
Behandlingen av remissynpunkterna på koden för bolagsstyrning
En annan fråga är den om kodens materiella innehåll. Koden är, som
tidigare nämnts, resultatet av en samverkan mellan en statlig
utredning och representanter för näringslivet. Av naturliga skäl
har emellertid många av dem som berörs av regelverket inte kunnat
delta i kodens närmare utformning. Eftersom en förutsättning för
att koden skall få efterlevnad är att den har en tydlig och stark
förankring i näringslivet, är det viktigt att så många som möjligt
ges tillfälle att lämna synpunkter på koden. När det gäller frågan
om kodens innehåll har därför såväl Förtroendekommissionen som
Kodgruppen uttalat att koden bör vara föremål för granskning av
en bred krets av remissinstanser och andra intressenter innan
kodtexten ges sin slutliga utformning. Regeringskansliet har mot
den bakgrunden remitterat betänkandet Svensk kod för bolagsstyrning
till ett stort antal myndigheter, organisationer och företag.
Eftersom koden är avsedd att vara en del av näringslivets
självreglering, är det naturligt att näringslivet självt tar del
i kodens närmare utformning. Det är därmed inte givet att de
inkomna remissynpunkterna på förslaget till kod skall beredas på
sedvanligt sätt inom Regeringskansliet. Det är i stället lämpligt
att den fortsatta utformningen av bolagsstyrningskoden sker i
samverkan mellan staten och näringslivet. Det bör för detta ändamål
tillkallas en särskild kommitté.
Uppdraget
Kommittén skall omhänderta de remissynpunkter som kommer in rörande
bolagsstyrningskoden. Remissynpunkterna skall redovisas i kommitténs
betänkande.
Kommittén skall därutöver analysera remissynpunkterna.
Med utgångspunkt i denna analys skall kommittén överväga om
bolagsstyrningskoden behöver anpassas eller omarbetas. Kommittén
skall också beakta den debatt som i övrigt har förts i fråga om
koden. Kommittén skall redovisa skälen för sina ställningstaganden.
Det är viktigt att bolagsstyrningskodens ställning i förhållande
till övriga normsystem är tydlig. Kommittén skall därför i sitt
arbete beakta innehållet i och funktionen av lagstiftningen, men
också övriga regelverk, på området för bolagsstyrning. Kommittén skall
därvid noga överväga bolagsstyrningskodens närmare avgränsning mot
dessa regelverk. En utgångspunkt måste härvid vara att kodens
regler skall vara förenliga med förekommande lagregler på området och
att kodens regler inte får ge något utrymme för att kringgå lagens
krav. Kommittén skall i detta sammanhang också beakta det arbete
som pågår inom Regeringskansliet på bolagsstyrningens område.
Kommittén skall vidare hålla sig informerad om det arbete som pågår
inom EU och OECD på bolagsstyrningens område.
Kommittén skall i bolagsstyrningskoden inarbeta de ändringar som
kommittén mot bakgrund av remissynpunkter eller av andra skäl
anser vara lämpliga. I sitt betänkande skall kommittén presentera
en reviderad version av bolagsstyrningskoden.
Uppdraget skall redovisas senast den 17 december 2004.
(Justitiedepartementet)