Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av socialförsäkringarna, Dir. 2004:129
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2004-09-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en genomgripande analys av
socialförsäkringarna i ett brett perspektiv. Grundläggande
utgångspunkter är att dessa liksom i dag skall vara generella
och obligatoriska och att hälsoprövning inte skall finnas.
Särskilt fokus skall läggas på arbetslinjen och frågor som har
sin grund i ohälsa. Socialförsäkringssystemet skall vidare
vara långsiktigt finansiellt stabilt
Analysen skall visa hur väl socialförsäkringen fungerar i dag,
vilka brister och förtjänster som finns och effekter på
samhällsekonomi och välfärd. Utredningen skall även visa på
alternativa vägar för att förbättra systemen inför framtiden.
Utredningen skall under utredningstiden ta fram material och
information som underlag till en bred och folkbildande debatt
om dagens och framtidens socialförsäkring.
Hela processen skall ske i två steg där denna utredning är det
första steget. Utredningens betänkande kommer därefter att
utgöra underlag för en kommande parlamentarisk utredning
som skall lämna förslag till en reformerad socialförsäkring.
Bakgrund
De allmänna försäkringarna svarar för en betydande andel av
den offentliga sektorns utgifter. Till största delen betalas
socialförsäkringsersättningar ut i samband med tillfälligt eller
permanent inkomstbortfall. Socialförsäkringarna utgörs
huvudsakligen av ersättningar med starka inslag av
försäkring. Det gäller t.ex. ersättningar som betalas ut vid
sjukdom, föräldraledighet, vård av barn och ålderdom. Till
socialförsäkringarna brukar man också räkna olika former av
skattefinansierade bidrag, t.ex. bostadsbidrag och barnbidrag.
Arbetslöshetsförsäkringen hänförs ibland till
socialförsäkringarna. Den inkomstrelaterade delen har dock
ett starkt inslag av frivillighet genom medlemskap i en
arbetslöshetskassa.
Välfärdssystemen generellt sett har i första hand byggts upp
av fördelningspolitiska skäl såsom att förbättra för de sämst
ställda, att minska inkomstspridningen och att ge skydd mot
allt för stora inkomstbortfall. Ambitionen med
välfärdstjänsterna är att alla medborgare skall garanteras
dessa tjänster vid behov och oavsett betalningsförmåga.
Den offentliga välfärden står inför stora utmaningar
framöver. En allt äldre befolkning medför ett ökat behov av
vård och omsorg och minskar samtidigt andelen
förvärvsarbetande skattebetalare. Internationaliseringen
skärper konkurrensen om produktion och investeringar samt
ökar skattebasernas rörlighet. Ökad livslängd och fler äldre
innebär ökade offentliga utgifter samtidigt som
skatteintäkterna utvecklas svagt till följd av att färre arbetar.
Mot bl.a. denna bakgrund är det extra viktigt att
socialförsäkringen fungerar effektivt och med drivkrafter och
signaler som verkar i rätt riktning. För tilltron till systemen är
det också väsentligt att försäkringsinslaget i systemen är
tydligt.
Syftet med en försäkring är att tänkbara risker - ekonomiska
förluster - som drabbar enskilda individer skall övertas och
spridas på ett kollektiv av individer. Alla som är med i
försäkringen får en försäkran om att de kommer att få en
ekonomisk ersättning om och när just de drabbas av det
oförutsedda. Tryggheten i försäkringstjänsten består i lika
hög grad av vetskapen om att i förväg veta att ersättning
kommer att betalas ut om ett riskfall inträffar, som i att
ersättning betalas ut.
Privata försäkringar bygger på frivillighet och den
individuella risken avspeglas i priset för försäkringstjänster.
Ett problem med frivillighet kan vara att vissa som anser sig
löpa liten risk inte vill vara med i samma försäkring som de
med högre risk. De med högre risk kan i sin tur nekas inträde,
t.ex. på grund av ärftlig sjukdom. Om s.k. lågriskgrupper
successivt lämnar försäkringen blir avgiften till slut orimligt
hög för de högriskindivider som finns kvar i försäkringen.
Frivilligheten och den riskrelaterade prissättningen för
således med sig problem som kan motivera att staten griper in
och reglerar försäkringsmarknaden eller lagstiftar om en
obligatorisk försäkring med i huvudsak enhetliga avgifter.
Utgångspunkten för ett sådant statligt åtagande är att det finns
klara välfärdsvinster med att samtliga invånare har ett gott
försäkringsskydd mot exempelvis inkomstbortfall vid
sjukdom. I obligatoriska socialförsäkringar mot
inkomstbortfall sker en fördelning av sådana riskkostnader
genom att alla är med och finansierar försäkringen.
Sammantaget innebär en generell obligatorisk försäkring
stora fördelar. I en översyn av socialförsäkringarna bör därför
en generell och obligatorisk försäkring liksom i dag vara en
grundläggande utgångspunkt. Viktigt är också att
försäkringsmässigheten är tydlig så att kopplingen mellan den
avgift som betalas och den försäkring som erhålls blir
uppenbar. I denna del bör försäkringsmässigheten vara
tydligare än i dag och därmed öka försäkringens legitimitet.
Internationaliseringen av marknader och EU-utvidgningen
skapar nya möjligheter och krav. Konkurrensen skärps för
investeringar och produktion. Därmed skärps också kraven på
arbetsmarknadens förmåga att ställa om till nya
förutsättningar. Skattesystemet kan sättas under press och
skattehöjningar kan bli svåra att genomföra. Väl fungerande
välfärdssystem underlättar omställning och förnyelse.
Framtidens generationer skall ha samma välfärdsmöjligheter
som dagens generation. Kommande generationer skall inte
betala dagens välfärd. För att åstadkomma en uthållig
finansiering så att välfärdstjänsterna kan utvecklas i takt med
efterfrågan krävs åtgärder inom en rad områden. En sådan
åtgärd är att säkerställa att socialförsäkringarna fungerar
effektivt.
Motiv för en reform
Behovet av finansiell stabilitet
De offentliga utgifterna består till stor del av kostnaderna
för socialförsäkringar och olika bidrag till hushållen. Med
undantag för den inkomstrelaterade ålderspensionen betalas
socialförsäkringarna över statsbudgeten. Arbetsgivar- och
egenavgifter är den huvudsakliga finansieringskällan, som
vid behov kompletteras med finansiering genom skatter.
Snabba och tvära kast i utgiftsutvecklingen för olika
socialförsäkringar påverkar statsfinanserna och kan leda till
att stora förändringar i försäkringarnas regelverk aktualiseras.
Dessa förändringar bidrar i sin tur till en besvärlig ryckighet
och brist på fasta spelregler på socialförsäkringsområdet.
Stora utgiftsökningar för olika socialförsäkringar och
arbetslöshetsförsäkringen kan också begränsa möjligheterna
att förstärka resurserna till andra delar av den offentliga
verksamheten. Utvecklingen under 1990-talet visar
socialförsäkringarnas sårbarhet när de offentliga finanserna
försämras på grund av att antalet personer som är beroende
av sociala ersättningar för sin försörjning ökar kraftigt.
Finansiellt sunda och stabila försäkringar ökar möjligheterna
att behålla socialförsäkringar som bygger på dagens principer
som den generella inriktningen, en långtgående riskutjämning,
omfördelning av inkomster och bevarandet av arbetslinjen.
Sådana försäkringar bidrar också till mer stabila spelregler
och de är inte lika konjunkturkänsliga och sårbara under
framför allt perioder när de offentliga finanserna försämras.
En framtida arbetskraftsbrist
Den demografiska utvecklingen kommer under de närmaste
årtiondena att leda till att antalet människor i förvärvsaktiv
ålder minskar, samtidigt som antalet äldre ökar kraftigt.
Samtidigt som människor lever allt längre förkortas den
aktiva tiden i arbetslivet, dels genom att människor av skilda
skäl lämnar arbetskraften i förtid, dels genom att ungdomar
etablerar sig på arbetsmarknaden allt längre upp i åldrarna.
Detta beror inte enbart på en längre utbildningstid utan också
på att det har blivit allt svårare för unga människor att få en
förankring på arbetsmarknaden. Den tid människor är verksamma i
arbetslivet förkortas således från två håll, dels genom att
inträdet på arbetsmarknaden senareläggs, dels genom att många
människor lämnar arbetsmarknaden i förtid. Under senare tid har
det även blivit svårare för nyanlända invandrare att etablera
sig på arbetsmarknaden. Allt detta sker samtidigt som en större
del av pensionärernas ökande medellivslängd består av friska år
eller år med enbart begränsade vårdbehov.
Utvecklingen av arbetskraftsutbudet och sysselsättningen är
av avgörande betydelse för att långsiktigt trygga välståndet
och hela välfärdssystemet. De stora pensionsavgångarna
under den närmaste tioårsperioden riskerar att leda till en
brist på arbetskraft. Det är också väsentligt att se långsiktigt
på denna fråga, vilket innebär att även barnafödandet och
insatser för att hålla detta på en tillräcklig nivå är en viktig
aspekt.
Den framtida välfärden kan bara finansieras på ett
fördelningspolitiskt acceptabelt sätt om antalet arbetade
timmar i ekonomin ökar. En ökning av sysselsättningen ger
inte bara större skatteinkomster, den minskar också
sjukfrånvarons och arbetslöshetens kostnader. Det är viktigt
att socialförsäkringarna bidrar till att öka arbetskraftsutbudet.
Arbetslinjen måste stärkas
Allt fler, både kvinnor och män, står utanför arbetsmarknaden
på grund av ohälsa eller arbetslöshet. Detta är ett hot mot den
framtida ekonomiska utvecklingen och därmed mot välfärden. Den
kraftigt ökade sjukfrånvaron under de senaste åren ger en god
illustration åt problemet med snabbt stigande kostnader och
dess konsekvenser för välfärdspolitiken i stort och för
socialförsäkringssystemet i synnerhet. Denna utveckling har
ökat kostnaderna för både privata och offentliga arbetsgivare.
I sjukfrånvarons totala kostnader ingår också det omfattande
produktionsbortfall som blir resultatet av ett minskat antal
arbetade timmar till följd av den höga sjukfrånvaron. Denna
frånvaro (sjukpenning, aktivitets- och sjukersättning) motsvarade
år 2003 omkring 750 000 årsarbetare eller 15 procent av
befolkningen i arbetsför ålder.
Frånvaron belastar ekonomiskt både direkt och indirekt både
löntagare och arbetsgivare. Arbetsgivarna belastas genom
ersättningen under sjuklöneperioden och en arbetsgivaravgift
som tas ut på lönesumman och som i huvudsak finansierar
sjukförsäkringens utgifter. Löntagarna belastas ekonomiskt
genom att arbetsgivaravgiften begränsar löneutrymmet. För
den enskilde individen leder dessutom ohälsa och
arbetslöshet till sämre livskvalitet, ekonomiskt beroende och
minskad kontroll över den egna livssituationen. För alla
parter, samhället, löntagare och arbetsgivare, finns därför ett
mycket starkt intresse av att sådan oönskad frånvaro minskar.
Det måste därför vara en högt prioriterad uppgift att få
tillbaka människor i arbete.
Arbets- och kompetenslinjen innebär att de som kan arbeta
och bidra till sin egen och andras försörjning också skall ha
möjlighet att göra detta. Genom denna princip prioriteras
aktiva åtgärder i form av arbete, praktik eller utbildning
framför enbart utbetalningar av kontanta ersättningar. Den
solidaritet som välfärdssamhället bygger på ger alla
människor rätt till trygghet i livets olika skeden. Samtidigt
innebär den också skyldigheter att ta till vara eller utveckla
sin arbetsförmåga, även om det blir nödvändigt att byta yrke
eller att arbeta på annan ort eller flytta.
Skall uppgiften att stärka arbetslinjen lyckas är det
nödvändigt, som en av flera olika åtgärder, att öka
sysselsättningen för grupper som i dag har en svag förankring
på arbetsmarknaden och vars sysselsättning är lägre än för
andra grupper t.ex. invandrare, vissa ungdomsgrupper,
kortutbildade, funktionshindrade med nedsatt arbetsförmåga
och den äldre arbetskraften. Genom att bland annat se över
och vid behov förändra trygghetssystemen bör möjligheter
kunna skapas för att systemen verkar arbetsfrämjande.
Ökad samordning mellan systemen
Reglerna för de olika trygghetssystemen kan leda till att det
är oklart vilket system individen skall höra till. Systemen kan
också skapa incitament att röra sig mellan systemen, vilket i
sig kan leda till att personer hamnar långvarigt utanför
arbetsmarknaden.
Kopplingen mellan sjukförsäkringen och arbetslöshetsersättningen
kan tjäna som ett exempel på detta. En påfallande stor andel av
framför allt de långa sjukfallen är både sjuka och arbetslösa.
Det finns skäl att anta att arbetslösa personer av ekonomiska
skäl övergår i sjukskrivning, t.ex. när den arbetslöse närmar sig
tidpunkten för utförsäkring från arbetslöshetsförsäkringen.
Det finns vissa principiella skillnader mellan arbetslöshets-
och sjukförsäkringen. I motsats till den senare är den
inkomstrelaterade delen av arbetslöshetsförsäkringen frivillig.
Arbetslöshetsförsäkringen består av en grundersättning och
en inkomstrelaterad del, som ersätter inkomstbortfall upp till
ett tak. Den bygger vidare på kvalifikationstider, med vissa
villkor som skall uppfyllas. Dessutom används en fast
ersättningsperiod i denna försäkring. Inom sjukförsäkringen
finns inte några kvalifikationstider, vilket innebär att
beräkningsunderlaget för inkomstbortfallet skiljer sig åt
mellan försäkringarna. Det saknas också en bortre tidsgräns
för utbetalning av sjukpenning. I flera avseenden finns alltså
viktiga skillnader mellan arbetslöshetsförsäkringen och
sjukförsäkringen.
Sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna utformas och förändras
ofta var för sig, utan hänsyn till hur försäkringarnas regelverk
samverkar. Vad som visar sig vara en ändamålsenlig
avvägning, om man enbart ser till enskilda ersättningar inom
t.ex. sjukförsäkringen, kan visa sig mindre lämplig om man
också tar hänsyn till andra närliggande regelsystem. En brist
på samordning begränsar effektiviteten i dessa delar av
välfärdssystemet. Det finns därför behov av att inom ramen
för denna översyn se över frågan om en bättre samordning
mellan systemen för sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna.
Uppdraget
En generell och obligatorisk försäkring
En grundläggande utgångspunkt är att socialförsäkringarna
liksom i dag skall vara generella och obligatoriska.
Hälsoprövning får heller inte finnas. Viktigt är också att
försäkringsmässigheten är tydlig så att kopplingen mellan den
avgift som betalas och den försäkring som erhålls blir
uppenbar. I denna del bör försäkringsmässigheten vara
tydligare än i dag och därmed öka legitimiteten. Ett allmänt
försäkringssystem skall även vara så utformat att
tillämpningen av regelverket i enskilda ärenden kännetecknas
av objektivitet, god service, likformighet och rättsäkerhet
samtidigt som administrationskostnaderna hålls nere. Höga
krav måste ställas på att systemet också är överblickbart och
begripligt för den enskilde.
För att försäkringarnas effekter skall uppfattas som rättvisa
skall det även i fortsättningen vara möjligt att använda
självrisker för att motverka ett överutnyttjande och ett
missbruk av försäkringen. Självrisken kan även riktas mot
arbetsgivare som därigenom får bära en del av ohälsans
kostnader. Vidare innebär en effektiv försäkring att det kan
finnas möjligheter för en viss differentiering av avgiften för
olika delar av arbetsmarknaden. Skillnader i avgiftsuttag får
emellertid inte leda till att avgiften bestäms efter enskilda
individers eller gruppers risk att drabbas av sjukdom,
arbetsskada eller arbetslöshet. Effekterna av en eventuell
differentiering måste noga analyseras vad gäller effekter på
bl.a. arbetsmarknad och arbetskraftsutbud.
Som ett led i strävan att främja företagandet och att
eftersträva en ökad balans i försäkringsvillkoren mellan
anställda och företagare, skall särskilt fokus ägnas
trygghetssystemen för egenföretagare i syfte att
försäkringsvillkoren skall bli tydligare, enklare och mer
förutsägbara.
Socialförsäkringarna spelar en mycket viktig roll i arbetet
med att skapa ett jämställt samhälle. Kvinnors och mäns
levnadsvillkor skiljer sig åt vilket gör det nödvändigt att i
analyserna särskilt beakta hur förhållandena för kvinnor
respektive män påverkas av försäkringarna och av eventuella
förändringar i systemen.
Inkomstbortfallsprincipen
Socialförsäkringarna skall även i fortsättningen vara ett skydd
mot inkomstbortfall. Ersättningar och ersättningstak skall
vara på sådana nivåer att försäkringen innebär ett reellt skydd
för flertalet försäkrade (standardtrygghet) och inte enbart är
ett grundskydd som kräver privata tilläggsförsäkringar.
Utredaren skall därför analysera och överväga effekterna av
förändrade inkomstgränser inom sjuk- och
arbetslöshetsförsäkringarna och av att de höjs i takt med den
allmänna inkomstutvecklingen, t.ex. på det sätt som sker
inom ålderspensionssystemet. I det sammanhanget behöver
konsekvenser för lönebildning och fördelningen av ansvaret
mellan statliga och avtalsbaserade försäkringar övervägas.
I en översyn bör övervägas hur den ersättningsgrundande
inkomsten skall definieras och beräknas. Till skillnad mot
sjukpenningsystemet, som i hög grad baseras på aktuell
inkomst, bygger redan i dag arbetslöshetsförsäkringen och
sjukersättningssystemet (tidigare förtidspension) på tidigare
inkomstförhållanden. I motsats till det nuvarande
regelsystemet kan en av flera tänkbara modeller för ett
framtida sjukförsäkringssystem i högre grad än i dag försäkra
den redan uppnådda levnadsstandarden. En sådan modell
innebär bl.a. att den förmånsgrundande inkomsten, i likhet
med vad som i dag gäller inom arbetslöshetsförsäkringen och
sjukersättningssystemet (tidigare förtidspension), bygger på
inkomster som intjänas under en längre tidsperiod och som
successivt upparbetas.
Arbetslinjen
Socialförsäkringarna skall vara utformade så att de bidrar till
att förebygga ohälsa, förbättrar drivkrafterna för
rehabilitering och medverkar till en snabbare återgång till
arbetet.
Utredaren skall analysera vilka effekter socialförsäkringarna
har på arbetsmarknaden och hur försäkringarna skulle kunna
förändras för att bättre bidra till att öka arbetsutbudet.
För grupper med låga inkomster på grund av låga timlöner
eller deltidsarbete kan skillnader i inkomster vara små mellan
inkomster av arbete och ersättningen från olika
socialförsäkringar och socialbidrag, vilket försvagar
incitamenten för arbete och för arbetslinjen. Utredaren skall
därför analysera och belysa frågor om förhållandet mellan
kompensationsnivån i olika socialförsäkringar och nivån på
olika bidrag, t.ex. socialbidragen.
Sjukskrivningsprocessen
Det sjukdomsbegrepp som används i sjukförsäkringen har
successivt kommit att utvidgas i praxis. När det gäller t.ex.
operativa ingrepp har praxis efter hand utvecklats så att
anledningen till ingreppet inte tillmäts någon betydelse när
det gäller att bedöma sjukdomstillståndet efter ingreppet.
Bedömningen skall i stället göras utifrån det
sjukdomstillstånd som det operativa ingreppet medfört. Det
behöver inte betyda att den utvidgning som har skett genom
domstolspraxis har inneburit att systemet generellt sett är för
generöst. Men det kan finnas anledning se över frågan om det
under senare år skett en glidning i tillämpningen av
sjukdomsbegreppet hos såväl läkare och patienter som inom
socialförsäkringsadministrationen, dvs. om sjukskrivning
blivit ett allt mer accepterat sätt att hantera press och
påfrestningar som drabbar människor i livets olika skeden.
Såväl sjukpenningförsäkringen som sjuk- eller
aktivitetsersättningen riskerar i så fall i ökad utsträckning att
bli en allmän inkomstbortfallsförsäkring. För tilltron till
försäkringen är det viktigt att dess syfte som en försäkring
mot inkomstbortfall på grund av sjukdom, inte luckras upp.
Utredaren skall därför se över även denna fråga. I det
sammanhanget skall även en analys göras av de olika
aktörernas roll (t.ex. hälso- och sjukvårdens) i
sjukskrivningsprocessen samt hur de bidrar till att
upprätthålla arbetslinjen.
Mer anpassningsbara försäkringslösningar
Förändringar på arbetsmarknaden har gradvis skärpt kraven
på arbetskraften. Detta har i sin tur gjort det svårare för vissa
grupper att etablera sig på arbetsmarknaden. Ungdomar,
invandrare, personer med funktionsnedsättning, ensamstående
föräldrar och korttidsutbildade är exempel på grupper som i ökad
utsträckning tvingas röra sig mellan arbetslöshet och
tidsbegränsade och mer osäkra anställningar. Dessa grupper har
ofta sämre arbetsvillkor än andra grupper. Utredaren skall
granska förutsättningarna för att - inom ramen för en stärkt
arbetslinje - göra socialförsäkringssystemet mer anpassat till
dessa strukturförändringar på arbetsmarknaden.
Det livslånga lärandet gör att människor växlar mellan studier
och arbete och ibland med perioder av föräldraledighet och
sjukdom. Det finns i dag särskilda regler om efterskydd,
avsedda att användas i ett antal skyddsvärda situationer, t.ex.
vid studier. Reglerna innebär att kopplingen mellan
inkomstbortfallsprincipen och förmånssystemet i sådana
situationer många gånger är svag. Utredaren skall därför, i de
frågor som uppkommer i samband med övergångar mellan
t.ex. sjukdom och studier, analysera hur samspelet mellan
t.ex. socialförsäkrings- och studiestödssystemen är i dag och
vilka behov av förändringar som finns.
Kompletterande försäkringar och kopplingen till
arbetsmarknaden
Utöver det allmänna försäkringsskyddet finns det
tilläggsförsäkringar som för stora delar av arbetsmarknaden
ger en kompletterande ersättning vid ohälsa, arbetsskada,
arbetslöshet och ålderdom. Det organisatoriska och
finansiella ansvaret för dessa kompletterande försäkringar bör
ligga kvar på arbetsmarknadens parter för att de skall kunna
behålla sin del av det samlade försäkringsskyddet och kunna
väga kostnaden för avtalsförsäkringar mot det tillgängliga
löneutrymmet.
Eftersom tilläggsförsäkringarna är en komplettering av
socialförsäkringarna för samma försäkringsfall sker det ett
samspel mellan dessa båda försäkringsformer. Ett system
med kompletterande avtalsförsäkringar visar således vikten
av att vid utformningen av olika socialförsäkringar också ta
hänsyn till avtalsförsäkringar och fokusera intresset på den
totala ersättningen.
Det samlade försäkringsskyddet bör inte stimulera till ett
överutnyttjande av den allmänna försäkringen eller försämra
den allmänna försäkringens effektivitet. Av detta skäl finns
inom den nuvarande sjukförsäkringen en minskningsregel
som syftar till att förhindra att kompletterande ersättningar
leder till ett överutnyttjande av den allmänna
sjukförsäkringen. Med utgångspunkt från att det samlade
försäkringsskyddet skall uppfylla krav på effektivitet och
rättvisa kan det finnas både samhällsekonomiska och
statsfinansiella skäl för att bättre samordna dessa med
socialförsäkringarnas regelverk. En utgångspunkt bör dock
vara att parterna skall ha stor frihet att själva utforma
försäkringsvillkoren. Till stor del har
socialförsäkringsutgifterna ett tydligt samband med
arbetslivet. Det är därför naturligt att i ökad utsträckning
koppla utgifterna för socialförsäkringssystemet till
arbetsmarknaden och ge arbetsmarknadens parter ett ökat
ansvar för och inflytande över socialförsäkringarnas
utgiftsutveckling, så långt detta är möjligt utan att äventyra
försäkringarnas grundläggande principer. En viktig uppgift
för en översyn är därför att pröva förutsättningarna för att
stärka denna koppling till arbetsmarknadens parter. En
ytterligare utgångspunkt i detta sammanhang är att en
eventuell förändring av ansvaret mellan lagstadgade och
avtalade försäkringar inte bör ske utan kompensation i form
av sänkta arbetsgivaravgifter.
Finansiellt hållbar försäkring
För att bättre kunna hävda den generella välfärdens
grundprinciper är det viktigt att olika socialförsäkringar är
ekonomiskt stabila. Finansiellt stabila försäkringar minskar
också försäkringarnas konjunkturkänslighet och sårbarhet
inför en försämring av de offentliga finanserna. Det innebär
att försäkringarnas inkomster och utgifter på sikt skall vara i
balans. Utgifterna för sjukförsäkringen kan av demografiska,
medicinska och andra skäl variera kraftigt mellan olika
perioder och dessa utgifter är därför svåra att förutse. I ett
mer kortsiktigt perspektiv är det därför rimligt, för att kunna
hantera snabba och oförutsedda förändringar i olika utgifts-
och inkomststyrande faktorer, att tillåta tillfälliga obalanser
mellan inkomster och utgifter. Detta förutsätter emellertid att
underskott kan regleras på ett acceptabelt sätt för både
försäkringstagare och den offentliga sektorn. Att
försäkringarnas inkomster och utgifter kan balanseras är av
vikt för tilltron till systemet och för att undvika övervältring
av kostnader till framtiden. De framtida socialförsäkringarna
måste därför omfatta ett stabilt regelverk som säkerställer att
systemen är i långsiktig balans och att tillfälliga över- och
underskott är förenliga med statsmakternas mål för de
offentliga finanserna.
Utredaren skall mot bakgrund av detta undersöka alternativ
för att i socialförsäkringarna öka försäkringsmässigheten och
genomföra andra förändringar som ökar den finansiella
stabiliteten och självständigheten.
Ett inslag av obligatoriska egenavgifter för de försäkrade
skall övervägas för att stärka den finansiella stabiliteten.
Inriktningen är ett slutet system så att avgiften verkligen går
till försäkringen och inte fungerar som en förtäckt skatt, som
kan användas för att finansiera andra offentliga utgifter. En
ökad egenfinansiering kan dock innebära vissa
fördelningspolitiska problem, vilka dock är möjliga att
hantera.
Socialförsäkringen och EU
Medlemskapet i EU innebär bland annat att den som rör sig
inom gemenskapen skall omfattas av lagstiftningen i endast
ett land och det är arbetslandet som skall svara för
socialförsäkringsskyddet. Syftet med EU:s regelsystem är att
samordna socialförsäkringsförmåner från de olika nationella
systemen men inte att socialförsäkringsskyddet måste vara
lika inom gemenskapen. Det kan dock konstateras att det
nuvarande svenska regelsystemet i vissa avseenden avviker
på ett påtagligt sätt från övriga länders regelverk på detta
område. Ett tydligt exempel på detta är att det inom den
svenska sjukpenningförsäkringen saknas en bortre tidsgräns.
Ett annat exempel är reglerna om efterskydd. Utredaren skall
ta fasta på och belysa de skillnader som finns mellan det
svenska socialförsäkringssystemet och övriga länders
socialförsäkringar och vilka effekter olika system får på
arbetskraftsutbudet.
Avgränsning av uppdraget
Utredningen skall principiellt sett omfatta hela
socialförsäkringen och utredaren skall granska och analysera
hur socialförsäkringen fungerar som helhet. Översynen skall
dock fokusera på de delar som hänger samman med de
tidigare nämnda motiven för utredningen. Översynen skall
därför främst omfatta de delar av socialförsäkringen som
avser försäkring för inkomstbortfall till följd av ohälsa, vilket
innebär ersättningsslagen sjuklön, sjukpenning,
rehabiliteringsersättning, sjuk- och aktivitetsersättning samt
arbetsskadeförsäkringen. Även arbetsoförmåga till följd av
barns sjukdom (tillfällig föräldrapenning) och graviditet
(havandeskapspenning) ingår i detta, men däremot inte
föräldraförsäkringen i övrigt. Arbetslöshetsförsäkringen skall
inte ingå i översynen annat än vad som följer av samspelet
med sjukförsäkringen. Ålderspensionssystemet har nyligen
reformerats och skall därför ligga utanför översynen. Det står
dock utredaren fritt att belysa samspelet mellan den allmänna
pensionen och kompletterande avtalsförsäkringar.
Genomförande och redovisning
En reformering av socialförsäkringen är ett långsiktigt arbete
som kräver omfattande kunskapsinhämtning. Arbetet med att
ta fram förslag måste sedan ske med så bred förankring som
möjligt. Hela processen kommer därför att ske i två steg där
denna utredning utgör det första. Huvudsyftet med denna
utredning är sålunda att ta fram underlag och genomgripande
analysera nuvarande försäkringar, deras effekter, svagheter
och förtjänster, och vilka krav som kommer att ställas på
framtidens socialförsäkringar.
En grundlig inventering skall göras av forskningsresultaten i
Sverige och i andra länder om socialförsäkringssystemens
funktion och utformning, t.ex. hur ersättningsnivåer och
regelsystem påverkar utnyttjandet och benägenheten att
återgå i arbete. I analysen skall det också ingå att presentera
alternativa vägar för att reformera socialförsäkringssystemet,
som inte primärt bör vara inriktad på konkreta och färdiga
förslag.
Konsekvenserna av olika tänkbara alternativ skall beskrivas
vad gäller arbetskraftskostnader, offentliga finanser,
fördelning och drivkrafter.
I ett andra steg kommer sedan utredningens betänkande att
utgöra underlag för en parlamentarisk utredning som skall
lämna förslag till en reformerad socialförsäkring.
Tilltro till socialförsäkringarna är av stor betydelse och det är
därför centralt för en förändringsprocess att denna får bredast
möjliga stöd. För att detta skall vara möjligt skall utredaren
även bedriva ett utåtriktat och folkbildande arbete som
fokuserar på hur dagens socialförsäkringar fungerar liksom
på motiven för att förändra dessa, och hur de kan förändras så
att de fungerar bättre.
Utredaren skall i sitt arbete eftersträva ett brett samarbete
med de politiska partierna, arbetsmarknadens parter och
övriga berörda organisationer. Utredaren skall vidare ta del
av andra relevanta utredningars arbete och vid behov samråda
med dessa.
Riksförsäkringsverket, Arbetsmarknadsstyrelsen och
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen skall bistå
utredningen.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 november 2006.
Någon delredovisning behöver inte lämnas men utredaren
skall under utredningstiden ge ut informationsmaterial om
socialförsäkringarna och aktivt delta i debatten om den
framtida socialförsäkringen.
(Socialdepartementet)