Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ökad effektivitet på konkurrensområdet m.m., Dir. 2004:128
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-09-30
Beslut vid regeringssammanträde den 30 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att effektivisera
förfarandet enligt konkurrenslagen (1993:20).
Instansordningen för konkurrensskadeavgifter skall
övervägas. Det nuvarande systemet innebär dels
undersökning, analys och bedömning hos Konkurrensverket,
dels prövning därefter i Stockholms tingsrätt och dels, vid
överklagande, överprövning i Marknadsdomstolen. Handläggningen
tar lång tid när det rör sig om ett omfattande material och
många som skall höras. I utredarens uppdrag ingår att överväga
att minska antalet domstolsinstanser samt, för det fall
utredaren finner att den nuvarande ordningen skall bestå, att
införa prövningstillstånd i ledet tingsrätt-Marknadsdomstolen.
Utredaren skall dessutom göra en översyn av
konkurrenslagens regler om företagskoncentration med
anledning av rådets förordning (EG) nr 139/2004 av den 20
januari 2004 om kontroll av företagskoncentrationer ("EG:s
nya koncentrationsförordning"). Utredaren skall föreslå de
ändringar av det svenska regelsystemet som bedöms
motiverade. De frågor utredaren särskilt skall analysera gäller
substanstest, behandlingen av accessoriska begränsningar,
svenska myndigheters bistånd till kommissionen i samband
med inspektioner samt anmälan om företagskoncentration.
Slutligen skall utredaren bedöma om Konkurrensverket bör få
möjlighet att ta ut en avgift för en sådan anmälan.
I uppdraget ingår avslutningsvis att se över konkurrenslagens
struktur och överskådlighet.
Processuella frågor
Bakgrund
Konkurrenslagen (1993:20) innehåller förbud mot dels
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag (6 §), dels
missbruk av dominerande ställning (19 §).
Stockholms tingsrätt får enligt 26 § samma lag på talan av
Konkurrensverket besluta att ett företag skall betala en
särskild avgift (konkurrensskadeavgift), om företaget eller
någon som handlar på dess vägnar uppsåtligen eller av
oaktsamhet har överträtt något av de nämnda förbuden.
Tingsrättens beslut kan överklagas till Marknadsdomstolen.
Konkurrensverket har genom 23 § konkurrenslagen getts
befogenhet att ålägga ett företag att upphöra med en
överträdelse av något av förbuden. Ett sådant åläggande kan
enligt 57 § samma lag av verket förenas med vite. Beslutet
kan överklagas direkt till Marknadsdomstolen. Om verket i
ett visst fall beslutar att inte meddela ett sådant åläggande,
får Marknadsdomstolen göra det på talan av ett företag som
berörs av överträdelsen.
Det kan konstateras att det under senare år förekommit flera
större mål om konkurrensskadeavgift där det tar lång tid
innan målen slutligt avgörs av domstol. Detta kan till en del
förklaras av att det har rört sig om ett omfattande
processmaterial och många som skall höras.
I ett fall ingav Konkurrensverket stämningsansökan till
Stockholms tingsrätt i augusti 1999. Marknadsdomstolen
meddelade dom i januari 2003, tre och ett halvt år senare. I
ett annat mål ingav verket stämningsansökan i juni 2000.
Huvudförhandlingen i Stockholms tingsrätt tog 34
rättegångsdagar i anspråk. Huvudförhandling i
Marknadsdomstolen äger rum under hösten 2004, drygt fyra
år senare. I ett tredje fall ingav verket stämningsansökan i
mars 2003. I Stockholms tingsrätt är huvudförhandling
planerad att hållas under våren 2006 med bortåt 40
rättegångsdagar under fyra månader, mer än tre år senare.
Överklagas tingsrättens dom, tillkommer tiden i
Marknadsdomstolen.
Regeringen finner att erfarenheterna i den praktiska
rättstillämpningen under senare år visar att effektiviteten i
detta instanssystem nu behöver ses över. Också i övrigt bör
det prövas om förfarandet kan effektiviseras.
Särskilt om instansordningen
Konkurrensverkets uppgift i mål om konkurrensskadeavgift
är att samla in material, göra undersökningar, höra berörda
fysiska eller juridiska personer, identifiera och analysera
frågeställningar samt i förekommande fall besluta att på
redovisade skäl föra talan vid Stockholms tingrätt. När talan
väcks har verket i princip ett fullständigt underlag för ett
materiellt beslut.
I förarbetena (prop. 1992/93:56 s. 36) till konkurrenslagen
uttalas att en väsentlig nyhet i regeringens förslag till ny
konkurrenslag är de kraftiga ekonomiska sanktioner i form av
konkurrensskadeavgift som kan tillgripas när förbuden har
överträtts. Ytterligare anförs där att av rättssäkerhetsskäl en
ordning som innebär att prövning sker i minst två
domstolsinstanser i sådana mål inte torde kunna undvaras.
Vidare uttalas att verket bör ha möjlighet att ålägga ett
företag vid vite att upphöra med en överträdelse av förbuden.
I propositionen pekar man på att det framför allt är intresset
av snabbhet och effektivitet i förfarandet som talar för att
Konkurrensverket får denna möjlighet. Lämplighetsskäl
ansågs tala för att frågorna efter ett överklagande följde
samma instansordning som mål om konkurrensskadeavgift.
Denna instansordning visade sig dock vara förenad med
nackdelar. Särskilt gällde det mål om åläggande, icke-
ingripandebesked och undantag. I propositionen Ändringar i
konkurrenslagen (1993:20) m.m. (prop. 1997/98:130 s. 50 f.)
anförs bl.a. att intresset av att ha en enhetlig ordning för
prövning av konkurrensrättsliga ingripanden visserligen
vägde tungt, men inte borde hindra förändringar som hade
sakliga skäl för sig. I propositionen anförs vidare att skälen
för den dåvarande ordningen måste vägas mot intresset från
både allmän och enskild synpunkt av att låta företagen få
snabba besked, och av att konkurrensbegränsande
snedvridningar i marknadsmekanismerna rättas till så snabbt
som möjligt. Från rättssäkerhetssynpunkt bedömdes de
nackdelar i form av tidsutdräkt m.m. som dessa förhållanden
innebär vara klart större än de fördelar för rättssäkerheten
som kan ligga i att flera instanser deltar i prövningen. Därför
gjorde regeringen den bedömningen att beslut av
Konkurrensverket om undantag, icke-ingripandebesked och
åläggande skulle överklagas till Marknadsdomstolen som
första och sista domstolsinstans. Riksdagen beslutade i
enlighet med regeringens förslag.
De då gällande reglerna om icke-ingripandebesked och
undantag är numera upphävda.
I fråga om konkurrensskadeavgiften tillkommer en aspekt
som inte gör sig gällande i fråga om ålägganden att upphöra
med överträdelse av något av de två förbuden i
konkurrenslagen. Enligt artikel 2 i sjunde tilläggsprotokollet
till Europakonventionen om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna är huvudregeln
att den som dömts av domstol för brottslig gärning skall ha
rätt att överklaga domen. Det skall alltså finnas en rätt till
prövning i två domstolsinstanser. Begreppet "brottslig
gärning" kan omfatta även handlingar som inte utgör brott
enligt nationell rätt. Regeringsrätten har gjort bedömningen
att systemet med skattetillägg innefattar en anklagelse för
brott (se bl.a. RÅ 2000 ref. 66).
En ny koncentrationsförordning
EG-rättens regler om företagskoncentrationer
Genom rådets förordning 4064/89 av den 21 december 1989
om kontroll av företagskoncentrationer infördes ett särskilt
system för kontroll av företagskoncentrationer inom
Europeiska gemenskapen. I förordningen anges inledningsvis
att avskaffandet av gränserna inom gemenskapen innebär
betydande strukturförändringar - särskilt i form av
företagskoncentrationer - inom gemenskapens näringsliv.
Behovet att upprätthålla och utveckla en effektiv konkurrens
och säkerställa att omstruktureringen på längre sikt inte
skadar konkurrensen inom gemenskapen gör det nödvändigt
att fastställa om en företagskoncentration är förenlig med den
gemensamma marknaden.
Fördelningen av ärenden mellan gemenskapen och
medlemsstaterna inom området för koncentrationskontroll
bygger på samma principer som ligger till grund för
begreppet subsidiaritet. Enligt denna princip bör åtgärder
vidtas på den jurisdiktionsnivå som är mest lämpad med
hänsyn till de mål som skall uppnås och de medel som står
gemenskapen och medlemsstaterna till buds.
Tillämpningsområdet avgränsas utifrån de berörda företagens
geografiska verksamhetsområden och omsättning.
Koncentrationer som inte överstiger de tröskelvärden som
anges i förordningen är underkastade nationell kontroll, under
förutsättning att en sådan finns inom den berörda
medlemsstaten.
EG:s nya koncentrationsförordning
Genom EG:s nya koncentrationsförordning har förordning
4064/89 upphävts. Den nya förordningen innehåller
väsentliga förändringar och tillämpas från och med den 1 maj
2004.
Reglerna om hänskjutande av ärenden mellan kommissionen
och medlemsstaternas konkurrensmyndigheter har ändrats i
syfte att säkerställa att ett ärende handläggs vid den
myndighet som är bäst lämpad för det, mot bakgrund av
subsidiaritetsprincipen och för att i största möjliga
utsträckning undvika flerfaldiga anmälningar av en och
samma koncentration. Vidare har det substanstest som skall
tillämpas på koncentrationer med gemenskapsdimension
ändrats. Slutligen innehåller EG:s nya
koncentrationsförordning diverse processuella förändringar.
De svenska koncentrationsreglerna
Genom 1993 års konkurrenslag skedde en anpassning till
EG-rätten av reglerna för förvärvskontrollen. Stockholms
tingsrätt får på talan av Konkurrensverket förbjuda en
företagskoncentration, om den skapar eller förstärker en
dominerande ställning, som väsentligen hämmar eller är
ägnad att hämma förekomsten eller utvecklingen av en
effektiv konkurrens inom landet i dess helhet eller en
avsevärd del av det och ett förbud kan meddelas utan att
väsentliga säkerhets-eller försörjningsintressen tillgodoses.
Företag med en viss omsättning är skyldiga att anmäla en
koncentration till Konkurrensverket.
Substanstest
Dominanstest
Kommissionens prövning av en anmäld koncentration syftar
till att fastställa om koncentrationen är förenlig med den
gemensamma marknaden. Enligt den äldre
koncentrationsförordningen skulle en koncentration, som
skapar eller förstärker en sådan dominerande ställning på
marknaden att den effektiva konkurrensen inom den
gemensamma marknaden eller en del av den påtagligt skulle
hämmas, förklaras oförenlig med den gemensamma
marknaden.
Detta s.k. dominanstest har emellertid ifrågasatts särskilt med
anledning av de svårigheter som uppstår vid kollektiv
dominans. Detta visar sig tydligast på marknader som
kännetecknas av oligopol. Under vissa omständigheter kan
koncentrationer innebära att det konkurrenstryck som de
samgående parterna tidigare utövat på varandra upphör och
att konkurrenstrycket på de konkurrenter som blir kvar
minskar, även om det inte är sannolikt att det förekommer
samordning mellan medlemmarna i oligopolet. Enligt den
äldre koncentrationsförordningen har dock
gemenskapsdomstolarna hittills inte uttryckligen ansett att
koncentrationer som ger upphov till sådana icke-samordnade
effekter skall förklaras oförenliga med den gemensamma
marknaden. I EG:s nya koncentrationsförordning föreskrivs
därför att varje koncentration som medför att en effektiv
konkurrens inom den gemensamma marknaden eller en
väsentlig del av den påtagligt hämmas, i synnerhet till följd
av att en dominerande ställning skapas eller förstärks, skall
förklaras oförenlig med den gemensamma marknaden.
Effektivitetsvinster
En annan fråga som övervägdes i samband med översynen av
EG:s koncentrationsförordning var vilken roll och omfattning
överväganden om effektivitetsvinster bör ha i
koncentrationskontrollen.
Kommissionen ansåg det vara rättsligt möjligt att behandla
frågan om effektivitetsvinster uttryckligen redan enligt den
äldre lydelsen av koncentrationsförordningen. Kommissionen
förklarar i ingressen till EG:s nya koncentrationsförordning
att den i sin helhetsbedömning av en koncentration kommer
att beakta alla välgrundade och sannolika effektivitetsvinster
som de berörda företagen framför eftersom sådana vinster
kan öka konkurrensen på marknaden.
Kommissionen har publicerat riktlinjer för bedömning av
horisontella koncentrationer enligt rådets förordning om
kontroll av företagskoncentrationer. I dessa riktlinjer
behandlas frågan om effektivitetsvinster närmare.
Prövning av accessoriska begränsningar
I konkurrenslagen anges att ett beslut av Konkurrensverket
att lämna en företagskoncentration utan åtgärd även skall
omfatta sådana begränsningar som har direkt samband med
och är nödvändiga för genomförandet av den anmälda
koncentrationen. Bestämmelsen har sin motsvarighet i den
äldre koncentrationsförordningen.
I linje med arbetet med den nya tillämpningsförordningen
antog kommissionen 2001 ett tillkännagivande som fastslog
en ny policy för behandlingen av accessoriska begränsningar.
I EG:s nya koncentrationsförordning har ändringar skett som
syftar till att kommissionens beslut om att förklara att
koncentrationer är förenliga med den gemensamma
marknaden enligt förordningen automatiskt skall omfatta
sådana begränsningar som har direkt samband med och är
nödvändiga för genomförandet av koncentrationen, utan att
kommissionen i det enskilda fallet behöver bedöma sådana
begränsningar.
Kommissionen har nyligen antagit ett nytt tillkännagivande
för behandlingen av accessoriska begränsningar.
Tillämpningsföreskrifter
I EG:s nya koncentrationsförordning ges kommissionens
tjänstemän rätt att begära alla upplysningar som har samband
med föremålet för och syftet med inspektioner. De får även
rätt att besluta om försegling under inspektioner. Nivån på
böter och viten för överträdelser av procedurregler höjs.
Konkurrenslagens regler om uppgiftsskyldighet bygger på
motsvarande bestämmelser inom EG-rätten. I konkurrenslagen
finns däremot ingen möjlighet för Konkurrensverket att
genomföra undersökningar i samband med anmälan om en
företagskoncentration. I lagen (1994:1845) om tillämpningen
av Europeiska gemenskapernas konkurrens- och statsstödsregler
regleras frågor om vad svenska myndigheter har att iaktta när
kommissionen genomför en undersökning här.
Anmälan om företagskoncentration
Av EG:s nya koncentrationsförordning framgår att en
företagskoncentration som faller under förordningens
tillämpningsområde i princip inte får genomföras förrän den
har blivit godkänd av kommissionen. Vidare kan
kommissionen med stöd av förordningen även ålägga berörda
personer eller företag sanktioner för det fall de inte fullgör
vad som åligger dem i fråga om anmälan. En anmälan om
företagskoncentration får enligt förordningen göras trots att
parterna ännu inte ingått ett bindande avtal om att genomföra
koncentrationen, i de fall de kan visa att de har för avsikt att
ingå ett sådant avtal och att planen för den föreslagna
koncentrationen är tillräckligt konkret till exempel genom ett
principavtal, ett samförståndsavtal eller en avsiktsförklaring -
s.k. letter of intent. Tidpunkten för anmälan är inte närmare
reglerad i konkurrenslagen. Konkurrensverket har i princip
aldrig accepterat en anmälan utan att det funnits ett
civilrättsligt bindande överlåtelseavtal. Tidpunkten när en
företagskoncentration tidigast kan anmälas till
Konkurrensverket är också beroende av att Konkurrensverket
inte självt har rätt att fatta beslut i koncentrationsärenden
utan i stället skall väcka talan om ingripande mot
koncentrationen vid Stockholms tingsrätt genom ansökan om
stämning.
Avgiftsfinansiering av anmälan om företagskoncentrationer
vid Konkurrensverket
Konkurrensverket har väckt frågan om verket bör få möjlighet
att ta ut en avgift för anmälan om företagskoncentrationer. Som
skäl för detta har verket bland annat anfört att
koncentrationsärenden är komplicerade och, beroende på
svårighetsgrad och handläggningstidens längd, kräver stora
resurser. Vidare har verket anfört att de ändrade reglerna om
hänskjutanden av fall mellan kommissionen och medlemsstaterna
förväntas ställa ökade krav på Konkurrensverkets handläggning av
ärenden om företagskoncentrationer. Bland annat mot denna
bakgrund anser sig Konkurrensverket behöva en finansieringsform
som gör det möjligt för verket att anpassa sig till förändrade
arbetsuppgifter och till ändrade omvärldsförutsättningar.
Uppdraget
Förfarandet
Regeringen tillkallar en utredare med uppdrag att allmänt
effektivisera förfarandet enligt konkurrenslagen (1993:20)
där så kan och bör ske. En förutsättningslös analys av hur det
nuvarande systemet fungerar skall göras, och eventuella
onödiga trögheter identifieras, som underlag för förslag till
förändringar. Ett syfte med arbetet är att intensifiera kampen
mot olagliga karteller.
Ordningen i fråga om konkurrensskadeavgiften med
undersökning, analys och bedömning hos Konkurrensverket
samt prövning därefter i två domstolsinstanser skall
förutsättningslöst övervägas på nytt. Det som talar för den
nuvarande ordningen skall vägas mot andra intressen som
kan identifieras.
I sin analys skall utredaren även uppmärksamma betydelsen
av den s.k. moderniseringsreform som skett inom EG:s
konkurrensrätt med verkan från den 1 maj 2004. De
nationella konkurrensorganen har getts EG-rättslig behörighet
att tillämpa EG:s konkurrensregler för företag fullt ut.
Konkurrensmyndigheterna bildar nu tillsammans med
kommissionen ett europeiskt nätverk för allokering och
hantering av enskilda ärenden. Bland annat skall en snabbare
och mer effektiv handläggning uppnås. Utredarens analys
måste därför omfatta även frågan om det nuvarande svenska
systemet gör att Sverige kommer på efterkälken gentemot
andra medlemsstater och inte kan medverka nog effektivt.
En översiktlig internationell jämförelse skall göras. I detta
sammanhang skall utredaren i rimlig omfattning
uppmärksamma hur andra medlemsstater har utformat sina
system och pröva om det finns lämpliga modeller.
Utredaren skall mot denna bakgrund bl.a. överväga om
statsmakterna bör övergå till en ordning där
Konkurrensverket beslutar om konkurrensskadeavgift och där
verkets beslut överprövas direkt av Marknadsdomstolen.
Utredaren måste beakta vad som föreskrivs i artikel 2 i sjunde
tilläggsprotokollet till Europakonventionen i fråga om rätten
till tvåinstansprövning.
För det fall att utredaren finner att den nuvarande ordningen
bör bibehållas skall utredaren överväga om prövningstillstånd
bör införas i ledet tingsrätt-Marknadsdomstolen.
En eventuell övergång till en ändrad instansordning innebär
att omfattande tekniska justeringar måste göras i
konkurrenslagen. Utredaren skall lämna förslag till de
författningsändringar som behövs i ett sådant fall.
Utredningen om en effektivare tillämpning av konkurrensreglerna
(N 2003:01) har i uppdrag att ta fram en konkret modell för
kriminalisering av förbuden i konkurrenslagen. Utredaren skall
vid behov samråda med den utredningen.
Det står utredaren fritt att behandla även andra frågor som har
samband med uppdraget samt att lämna förslag som gäller
dessa frågor.
Företagskoncentration
De svenska bedömningsgrunderna för när en koncentration
skall förbjudas överensstämmer med den äldre
koncentrationsförordningen i fråga om såväl dominanstest
som konkurrenstest. I förarbetena till den svenska
lagstiftningen har det framhållits att det är av stort värde att
de svenska reglerna utformas i nära överensstämmelse med
vad som gäller inom gemenskapsrätten. Vidare anges att
gemenskapsrättens rättspraxis när det gäller
företagskoncentrationer bör få stor betydelse för tolkningen
av det svenska regelverket. Utredaren skall mot bakgrund av
de ändringar som skett avseende dominanstestet genom EG:s
nya koncentrationsförordning analysera om de svenska
reglerna bör ändras på motsvarande sätt. I ljuset av de
riktlinjer för bedömning av horisontella koncentrationer som
publicerats av kommissionen skall utredaren dessutom
överväga frågan om betydelsen av effektivitetsvinster vid
bedömningen av anmälda företagskoncentrationer enligt
svenska regler. I detta sammanhang skall förändringar i den
svenska lagstiftningen övervägas.
Frågan om nationella förändringar avseende accessoriska
begränsningar aktualiseras efter att förändringar skett i EG-
rättslig praxis och kommit till uttryck i EG:s nya
koncentrationsförordning. Utredaren skall överväga om
motsvarande förändringar bör ske i Sverige och om
förändringar i så fall krävs i den nationella lagstiftningen.
Även frågan om huruvida reglerna för svenska myndigheters
bistånd till kommissionen, när denna genomför en
undersökning här, är ändamålsenliga skall granskas av
utredaren.
Utredaren skall vidare särskilt överväga om ändringar bör ske
i svensk rätt med anledning av reglerna om anmälan i EG:s
nya koncentrationsförordning och även överväga om
sanktionsmöjligheter bör införas. Den tidigaste tidpunkten för
anmälan skall övervägas mot bakgrund av att företagen i
många situationer är intresserade av att få en planerad
företagskoncentration prövad så snart som möjligt.
EG:s nya koncentrationsförordning kan innebära att det
svenska regelverket behöver ändras även i andra avseenden
för att uppnå önskad rättslikhet mellan det gemenskapsrättsliga
regelverket och det svenska eller av andra skäl. Det står
därför utredaren fritt att ta upp sådana ytterligare frågor som
denne anser behöver övervägas samt föreslå de ändringar av
regelsystemet som bedöms motiverade.
Utredaren skall även bedöma frågan om Konkurrensverket
bör få möjlighet att ta ut en avgift för anmälan om
företagskoncentration. Utredaren skall pröva de principiella
och praktiska aspekterna på avgiftsfrågan. Om utredaren
finner att Konkurrensverket bör få möjlighet att ta ut en
avgift för anmälan skall även avgiftens storlek övervägas.
Konkurrenslagens struktur
Under årens lopp har ett stort antal förändringar gjorts i
konkurrenslagen genom upphävande eller infogande av nya
paragrafer samt slopande eller tillförande av rubriker. På
olika ställen i lagen har det införts a-paragrafer.
Förändringarna har lett till att regelverket blivit
svåröverskådligt. En regelförenkling behövs så att en ny,
enhetlig paragrafserie skapas. Det kan vidare inte uteslutas att
gjorda lagändringar har lett till att strukturen blivit mindre
lämplig när det gäller i vilken ordning skilda frågor
behandlas. Det kan därför finnas anledning att överväga en
annan disposition av lagen. Utredaren skall överväga dessa
frågor, pröva vad som behöver göras samt lämna förslag till
nödvändiga ändringar.
Konsekvensbeskrivning
Utredaren skall beskriva konsekvenserna av de förslag som
lämnas. Därvid skall uppmärksammas hur förslagen påverkar
de resurser som tas i anspråk hos Konkurrensverket och
berörda domstolar.
I fråga om redovisning av förslagens konsekvenser för
företag skall utredaren samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag i fråga om
instansordningen och företagskoncentrationer senast den
1 juli 2005 och när det gäller övriga förslag till
effektivisering, regelförenkling och konkurrenslagens
struktur senast den 1 februari 2006.
(Näringsdepartementet)