Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Omprövning av medborgarskap, Dir. 2004:126
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-09-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 september 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall undersöka i vilken omfattning det
kan antas förekomma att beslut om svenskt medborgarskap
fattas på felaktiga grunder eller annars på felaktigt sätt.
Utredaren skall ta ställning till om det bör införas en
möjlighet att efter omprövning återkalla felaktiga beslut om
svenskt medborgarskap och, om så bedöms vara fallet, lämna
förslag till nödvändig författningsreglering.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
31 december 2005.
Bakgrund
Frågan om införande av en möjlighet att återkalla medborgarskap
övervägdes redan vid tillkomsten av den numera upphävda lagen
(1950:382) om medborgarskap. Frågan har härefter ett flertal
gånger varit uppe till diskussion i lagstiftningssammanhang.
Regeringen gjorde senast i propositionen Medborgarskap och
identitet (prop. 1997/98:178) bedömningen att ett
naturalisationsbeslut inte skall kunna återkallas. Riksdagen
anslöt sig till regeringens bedömning (bet. 1998/99:SfU3, rskr.
1998/99:27).
Genom olika händelser som har inträffat under senare tid har
frågan dock på nytt aktualiserats.
Under senare år har dessutom flera länder i Europa infört nya
regler som innebär möjlighet att återkalla medborgarskap
som beviljats på felaktiga grunder. Det gäller bl.a. Danmark,
Finland och Nederländerna. Vissa andra länder har sedan
tidigare sådana regler.
Nuvarande ordning
Att återkallelse av medborgarskap i princip inte är tillåten
enligt svensk rätt framgår av 2 kap. 7 § regeringsformen.
Enligt detta stadgande gäller som huvudregel att ingen
medborgare som är eller har varit bosatt i riket får berövas sitt
medborgarskap i annat fall än då han samtidigt, efter
uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän tjänst,
blir medborgare i annan stat. Vidare gäller att vissa undantag
får föreskrivas, bl.a. avseende barn under arton år.
Regler om förlust av svenskt medborgarskap finns i 14 §
lagen (2001:82) om svenskt medborgarskap. Bestämmelserna
är utformade i enlighet med vad regeringsformen tillåter i
fråga om personer som aldrig har varit bosatta i Sverige.
Vidare föreskrivs att förlust av svenskt medborgarskap inte
sker om detta skulle leda till att personen blir statslös.
1950 års europeiska konvention om skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna
(Europakonventionen) gäller som lag här i landet.
Konventionen innehåller inte något direkt förbud mot
återkallelse av medborgarskap. Vissa av konventionens
bestämmelser kan dock komma att aktualiseras i ett
förfarande som syftar till att åstadkomma en återkallelse.
När det gäller folkrätten i övrigt finns det inte något direkt
hinder mot att återkalla ett medborgarskap och att försätta
någon i statslöshet.
Möjligheten inskränks visserligen genom 1961 års FN-
konvention om begränsning av statslöshet. Enligt
konventionens artikel 8 accepteras dock att medborgarskap
berövas en person när medborgarskapet erhållits genom
osanna uppgifter eller bedrägligt förfarande, även om detta
skulle leda till att personen blir statslös. Den som berövas
medborgarskapet skall enligt samma artikel vara tillförsäkrad
en rätt att höras av domstol eller annat opartiskt organ.
Även 1997 års europeiska konvention om medborgarskap
innehåller bestämmelser om återkallelse. Av konventionens
artikel 7 framgår bl.a. att återkallelse av medborgarskap som
leder till statslöshet endast är tillåten om sökanden erhållit
medborgarskapet genom bedrägligt förfarande, osanna
uppgifter eller förtigande av relevanta sakförhållanden.
Allmänt om omprövning och nullitet
Oriktiga beslut kan omprövas
Om en myndighet har meddelat ett beslut som visar sig vara
uppenbart oriktigt skall myndigheten enligt 27 §
förvaltningslagen (1986:223) efter omprövning ändra beslutet
under vissa förutsättningar. En förutsättning för ändring är att
den kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel
för någon enskild part.
Omprövning kan även ske enligt regler som har sin grund i
rättspraxis. Några huvuddrag i dessa regler är
· att avslagsbeslut normalt inte binder myndigheten för
framtiden
· att betungande beslut kan ändras i både skärpande och
mildrande riktning och
· att gynnande beslut endast kan återkallas under vissa
förutsättningar, t.ex. om det finns återkallelseförbehåll eller
säkerhetsskäl eller om sökanden förfarit vilseledande.
Väsentliga fel kan medföra att ett beslut blir en nullitet
Vissa fel i myndighetsbeslut kan vara så väsentliga att de
medför att beslutet enligt allmänna förvaltningsrättsliga
principer betraktas som ogiltigt, en nullitet. Beslutet
frånkänns därmed all rättsverkan.
Vilka fel som medför nullitet finns inte fastslaget, utan får
avgöras från fall till fall. Det måste dock röra sig om
väsentliga, avgörande och uppenbara fel. Ett exempel kan
vara att ett beslut har meddelats av en myndighet som inte är
behörig. Vid bedömningen av om ett beslut är ogiltigt måste
hänsyn tas till beslutets innebörd. Det bör således ställas
större krav på felaktigheten för att ett gynnande beslut skall
kunna ses som ogiltigt än för att ett betungande beslut skall
ses som ogiltigt.
Tidigare överväganden om återkallelse
Som nämnts ovan övervägdes frågan om införande av en
möjlighet att återkalla medborgarskap redan vid tillkomsten
av 1950 års medborgarskapslag. I lagrådsremissen fanns ett
förslag om frånkännande av medborgarskap. Föredragande
statsrådet hyste dock vissa betänkligheter mot förslaget, bl.a.
på grund av att förfarandet i regel skulle leda till att den som
frånkändes medborgarskap blev statslös. Trots detta anslöt
han sig till förslaget att återkallelse under vissa begränsade
förutsättningar skulle kunna ske, t.ex. av någon som dömts
för landsförräderi. Att den som ansökt om naturalisation
lämnat oriktiga uppgifter skulle enligt departementschefen
dock inte kunna föranleda återkallelse av
naturalisationsbeslutet (prop. 1950:217 s. 51 ff.).
Lagrådet invände att ett införande av ett återkallelseinstitut
förutsatte en grundlagsändring. Enligt 33 § i dåvarande
regeringsformen skulle nämligen naturaliserade svenska
medborgare i princip njuta samma rättigheter och förmåner
som infödda svenska medborgare. Om den föreslagna
ordningen infördes kunde det enligt lagrådet med fog göras
gällande att deras rättigheter och förmåner inte var desamma
som andra medborgares. Mot bakgrund av lagrådets
synpunkter lades något förslag om återkallelse inte fram.
Föredragande statsrådet anförde dock att det inte borde vara
uteslutet att senare ta upp frågan till förnyat övervägande
(prop. 1950:217 s. 96).
Frågan om återkallelse togs upp på nytt i proposition
1994/95:179 Ändringar i utlänningslagen (1989:529).
Regeringen anförde bl.a. (a. prop. s. 56 f.) att det i och för
sig fanns starka skäl som talade för en möjlighet att återkalla
ett naturalisationsbeslut som grundats på falska uppgifter, men
att skälen mot en sådan ordning likväl vägde över.
Regeringen pekade bl.a. på att en sådan återkallelsemöjlighet
skulle föra med sig två sorters medborgarskap, uppkomsten
av statslöshet, verkställighetsproblem och familjerättsliga
komplikationer.
Senast frågan om återkallelse av medborgarskap behandlades
i lagstiftningssammanhang var i proposition 1997/98:178
Medborgarskap och identitet. Regeringens bedömning var då
att ett beslut om naturalisation som meddelats på grundval av
felaktiga identitetsuppgifter inte bör kunna återkallas. De skäl
som fördes fram mot en möjlighet till återkallelse (a. prop. s.
19) var bl.a. att en sådan skulle innebära två slag av svenskt
medborgarskap, ett oåterkalleligt för den som blivit svensk
medborgare genom födseln och ett som kan återkallas för den
som förvärvat medborgarskapet genom naturalisation. Vidare
framfördes argumentet att en person som berövats det
svenska medborgarskapet i de flesta fall skulle bli statslös,
vilket hängde samman med den dåvarande huvudprincipen i
svensk medborgarskapslagstiftning att den som naturaliseras
samtidigt måste avsäga sig sitt tidigare medborgarskap.
Vidare påpekades att det är sannolikt att den som förlorat sitt
medborgarskap och därigenom blivit statslös inte kan
avlägsnas från landet. En återkallelse ansågs också kunna
medföra familjerättsliga komplikationer.
Behovet av en utredning
Det finns flera konkreta exempel på beslut om medborgarskap som
har fattats på felaktiga grunder eller annars på felaktigt sätt.
Detta illustreras bl.a. av en dom av Norrköpings tingsrätt i
december 2003, då en handläggare vid Migrationsverket dömdes för
tjänstefel och mutbrott efter att i flera fall ha medverkat till
att felaktiga beslut om svenskt medborgarskap fattats och tagit
emot ersättning för tjänster som han utfört i sin befattning. Som
framgått ovan går besluten enligt nuvarande regler inte att rubba.
Den gällande ordningen riskerar att minska tilltron till den
prövning som sker i ärenden om svenskt medborgarskap.
Detta kan leda till negativa konsekvenser inte bara för
myndigheterna och för systemet som sådant, utan även för
dem som ärendena gäller. Vetskapen om att det finns personer
som felaktigt har tillskansat sig svenskt medborgarskap och att
sådana fel inte korrigeras kan medföra en risk att värdet av
medborgarskapet undergrävs och ett misstänkliggörande av den
absoluta majoritet som blir svenska medborgare på helt riktiga
grunder. En sådan utveckling vore olycklig.
Mot den angivna bakgrunden bör det göras en förnyad och
förutsättningslös prövning av skälen för och emot att det
införs regler om omprövning i vissa fall av beslut om svenskt
medborgarskap. En väsentlig faktor i det sammanhanget är,
utöver vad som anförts ovan, den nya möjligheten till dubbelt
medborgarskap. Till skillnad från när frågan tidigare har
diskuterats finns det nämligen inte längre kvar något krav att
den som förvärvar svenskt medborgarskap genom naturalisation
inte får ha kvar sitt utländska medborgarskap. Risken för att
den som blir av med sitt svenska medborgarskap skulle bli
statslös har därmed minskat.
I sammanhanget bör det också göras en ny analys av frågan
om ett beslut om svenskt medborgarskap under vissa
förutsättningar kan anses vara behäftade med så grundläggande
brister att beslutet inte skall tillämpas. Detta gäller t.ex.
om den som beslutet avser har ljugit om sin identitet.
Uppdraget
En särskild utredare skall undersöka i vilken omfattning det
kan antas förekomma att beslut om svenskt medborgarskap
fattas på felaktiga grunder eller annars på felaktigt sätt.
Utredaren skall ta ställning till om det bör införas en
möjlighet att efter omprövning återkalla felaktiga beslut om
svenskt medborgarskap och, om så bedöms vara fallet, lämna
förslag till nödvändig författningsreglering. Sådana
bestämmelser skall utformas med hänsyn till Sveriges
internationella åtaganden. Utredaren skall även beakta att
ärenden om svenskt medborgarskap berörs av den pågående
reformeringen av instans- och processordningen i
utlänningsärenden och medborgarskapsärenden.
Oavsett utredarens ställningstagande i fråga om återkallelse,
skall en analys göras av i vilken mån man kan komma till
rätta med felaktiga beslut genom att inte tillämpa dem
(nullitet).
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
31 december 2005.
(Justitiedepartementet)