Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kompetens- och utbildningskrav för förare vid gods- och persontransporter på väg, Dir. 2004:123
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-09-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga hur
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/59/EG av den
15 juli 2003 om grundläggande kompetens och fortbildning
för förare av vissa vägfordon för gods- eller persontransport
och om ändring av rådets förordning (EEG) nr 3820/85 och
rådets direktiv 91/439/EEG samt om upphävande av rådets
direktiv 76/914/EEG (EUT L 226, 10.9.2003, s. 4, Celex
32003L0059) skall genomföras i svensk rätt.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsreglering
som övervägandena ger upphov till.
Nuvarande reglering
Inledning
Utöver kraven enligt bestämmelserna i körkortslagstiftningen
finns vid vissa vägtransporter ytterligare krav på ålder och
kompetens beträffande förare och annan fordonsbesättning.
Kraven finns dels i EG-rättsakter, dels i nationella
författningar enligt följande.
- Rådets förordning (EEG) nr 3820/85 av den 20 december
1985 om harmonisering av viss social lagstiftning om
vägtransporter (EGT L 370, 31.12.1985, s. 1, Celex
31985L3820),
- rådets direktiv 76/914/EEG av den 16 december 1976 om
minimikrav på utbildning av vissa förare av vägfordon (EGT
L 357, 29.12.1976, s. 36, Celex 31976L0914),
- förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i
fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid
vägtransporter,
- Vägverkets föreskrifter (VVFS 1994:6) om utbildning för
speciell yrkeskompetens för förare av fordon vid vissa gods-
eller persontransporter,
- Vägverkets föreskrifter (VVFS 1995:18) om kompetenskrav
för förare som anlitas för persontransporter,
- Vägverkets föreskrifter (VVFS 1995:19) om kompetenskrav
för förare som anlitas för godstransporter,
- Vägverkets föreskrifter (VVFS 2002:49) om prov i
yrkeskompetens hos förare som anlitas för person- eller
godstransporter.
Krav på ålder och kompetens finns också i den europeiska
överenskommelsen den 1 juli 1970 om arbetsförhållanden för
fordonsbesättningar vid internationella vägtransporter
(AETR). Överenskommelsen har införlivats i svensk rätt
genom förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid
vissa internationella vägtransporter.
Rådets förordning (EEG) nr 3820/85
Rådets förordning (EEG) nr 3820/85 reglerar förares kör- och
vilotider vid vägtransporter med tunga lastbilar och bussar
men innehåller också, i artikel 5, ålders- och kompetenskrav.
Dessa innebär i huvudsak följande.
Vid godtransporter med fordon eller fordonskombinationer
som har en totalvikt av mer än 7,5 ton, skall förare som inte
har fyllt 21 år ha ett bevis på sin yrkeskompetens. Beviset
skall styrka fullgjord utbildning till förare av fordon för
godstransporter på väg i enlighet med gemenskapsreglerna
om en lägsta utbildningsnivå.
Vid persontransporter är grundkravet att föraren skall ha fyllt
21 år. Dessutom gäller (med undantag av körningar inom en
radie av 50 kilometer från den ort där fordonet normalt är
stationerat) att föraren skall ha ett bevis på sin
yrkeskompetens eller ha viss erfarenhet i enlighet med den
närmare regleringen i artikel 5.2.
Vidare gäller att lägsta ålder för förarbiträden och
konduktörer skall vara 18 år.
Rådets direktiv 76/914/EEG om minimikrav på utbildning av
vissa förare av vägfordon
I artikel 1 i rådets direktiv 76/914/EEG sägs att den som har
gällande nationellt körkort och som har genomgått
yrkesutbildning som omfattar åtminstone de ämnen som är
uppräknade i bilagan till direktivet, skall anses ha uppfyllt
minimikravet på utbildning enligt artikel 5.1 b andra
strecksatsen i rådets förordning (EEG) nr 3820/85 respektive
artikel 5.2 c i nämnd förordning.
Direktivet är genomfört genom förordningen (1995:521) om
behöriga myndigheter, m.m. i fråga om kör- och vilotider
samt färdskrivare vid vägtransporter och genom föreskrifter
som har meddelats av Vägverket.
Förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i
fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid
vägtransporter
I 3 § förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter,
m.m. i fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid
vägtransporter sägs att kraven på yrkeskompetens i artikel 5.1
b andra strecksatsen och 5.2 andra stycket c i rådets
förordning (EEG) nr 3820/85 skall för Sveriges del anses
uppfyllda av den som blivit godkänd vid ett skriftligt prov för
förare av fordon avsedda för gods- eller persontransporter på
väg anordnat av Vägverket eller av gymnasieskola, fristående
gymnasieskola eller komvux. För skolornas del gäller att
eleven skall ha undervisats på en nationellt fastställd kurs
vars innehåll varit föremål för samråd enligt 8 kap. 4 §
körkortsförordningen (1998:980). Vägverket skall utfärda ett
bevis om yrkeskompetens till förare som uppfyller kraven.
Förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa
internationella vägtransporter
Genom förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid
vissa internationella vägtransporter har den s.k. AETR-
överenskommelsen - artiklarna 1 och 5-12 samt bilagan till
överenskommelsen - införlivats i svensk rätt. Överenskommelsen
är i fråga om kompetenskraven identisk med vad som gäller
enligt rådets förordning (EEG) nr 3820/85 och 7 § i den
rubricerade förordningen är likalydande med 3 § i förordningen
(1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i fråga om kör- och
vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter.
Närmare om det nya direktivet om kompetens- och
utbildningskrav
Tillämpningsområde och krav
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/59/EG omfattar
- med vissa undantag - sådana förare av tunga lastbilar och
bussar som utför transporter på allmän väg inom gemenskapen
och som antingen är medborgare i en medlemsstat eller är
medborgare i ett tredje land och är anställd i ett företag
som är etablerat i en medlemsstat eller anlitas av ett sådant
företag (artikel 1 och 2).
För att någon skall få framföra aktuella fordon krävs dels
grundläggande kompetens, dels fortbildning (artikel 3.1).
För godtransporter är ålderskravet 18 respektive 21 år
beroende av körkortskategori och typ av grundläggande
kompetens. För persontransporter är motsvarande ålderskrav
21 respektive 23 år (artikel 5).
Den som vid tidpunkten för direktivets genomförande redan
har aktuella körkortsbehörigheter är undantagen från kravet
på grundläggande kompetens (artikel 4).
Grundläggande kompetens
För den grundläggande kompetensen skall medlemsstaterna
välja mellan två alternativ - antingen deltagande i såväl
utbildning som ett prov eller endast ett prov. I det senare
fallet skall provet vara både teoretiskt och praktiskt.
Medlemsstaterna får även införa ett system för att i snabbare
tempo förvärva den grundläggande kompetensen. En sådan
kompetens begränsar dock i viss mån rätten att framföra
fordon (artikel 3).
Fortbildning
Fortbildning omfattar krav på deltagande i utbildning.
Huvudregeln är att den första fortbildningen skall genomföras
inom fem år efter den dag då yrkeskompetensbeviset
utfärdades och därefter vart femte år. Medlemsstaterna får
dock i fråga om den första fortbildningen bestämma tiden till
mellan tre och sju år (artikel 3 och 8).
Utbildningscentrum
Medlemsstaterna skall i fråga om utbildning för den
grundläggande kompetensen och fortbildningen kräva att
aspiranten deltar i utbildning vid ett utbildningscentrum som
har godkänts av en behörig myndighet (artikel 6 och 7 samt
bilaga I).
Prov och yrkeskompetensbevis
Prov för den grundläggande kompetensen skall anordnas av
en behörig myndighet eller av ett organ som har utsetts av
myndigheten. Myndigheten eller organet skall övervaka provet
och vid godkänt resultat utfärda ett yrkeskompetensbevis. I
fråga om fortbildning skall yrkeskompetensbeviset utfärdas av
den behöriga myndigheten eller det godkända utbildningscentrumet
(artikel 6, 7 och 8).
Gemenskapskod
En särskild gemenskapskod skall föras in antingen på körkortet
eller på yrkeskompetensbeviset. För förare som är medborgare i
tredje land finns särskilda bestämmelser (artikel 10).
Införlivande och genomförande
Medlemsstaterna skall sätta i kraft direktivets bestämmelser
före den 10 september 2006.
Bestämmelserna skall tillämpas från den 10 september 2008
när det gäller grundläggande kompetens för att framföra buss
och från den 10 september 2009 när det gäller grundläggande
kompetens för att framföra tung lastbil (artikel 14).
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga hur
direktiv 2003/59/EG skall genomföras i svensk rätt.
Direktivet förutsätter att det i den nationella lagstiftningen
görs ett val mellan alternativa lösningar, dels i fråga om
förvärvande av den grundläggande kompetensen, dels i fråga
om vilken handling som skall uppta gemenskapskoden.
Medlemsstaterna har också möjlighet att införa särskilda
regler, exempelvis i fråga om en snabbförvärvad
grundläggande kompetens.
Utredaren skall överväga vilken lösning i respektive fråga
som är lämpligast. I fråga om möjligheten att införa ett
system med att i snabbare tempo förvärva den grundläggande
kompetensen, skall utredaren beakta att förarbehörigheten i
sådant fall begränsas, i vissa fall till körkortsbehörigheter
som inte är införda i den svenska lagstiftningen (C1 och D1
som f.n. inte är obligatoriska enligt EG:s körkortsdirektiv,
rådets direktiv 91/439/EEG av den 29 juli 1991 om körkort
[EGT L 237, 24.8.1991, s. 1, Celex 31991L0439]). Det finns
dock ett förslag, KOM(2003) 621 slutligt, om ett nytt
körkortsdirektiv där behörigheterna C1 och D1 föreslås bli
obligatoriska.
Utredaren skall vidare överväga vilken eller vilka
myndigheter som är lämpliga att handa de uppgifter som
följer av direktivet och om det finns skäl att låta en sålunda
behörig myndighet utse organ för att anordna prov. I fråga
om utbildningscentrum skall utredaren särskilt överväga vilka
bestämmelser som behövs för att den behöriga myndigheten
skall kunna kontrollera utbildningscentrumet i enlighet med
direktivets krav.
Utredaren skall dessutom analysera i vilken författningsform
bestämmelserna skall meddelas och i övrigt överväga om det
nuvarande nationella regelverket bör kompletteras eller om
direktivet motiverar fristående författningar. Därvid skall
särskilt beaktas behovet av att regelverket blir tydligt och
överskådligt.
I sitt arbete skall utredaren analysera vilka konsekvenser
förslagen kan få för såväl berörda förare och transportföretag
som för stat och kommun.
Utredaren skall lämna de förslag till författningsreglering
som övervägandena ger upphov till.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren skall i sitt arbete samråda med företrädare för
berörda branscher och myndigheter samt, när det gäller
redovisning av förslagets konsekvenser för små företag,
samråda med Näringslivets regelnämnd (NNR).
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 september
2005.
(Näringsdepartementet)