Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om svensk sjömansservice i enlighet med ILO:s konvention nr 163, Dir. 2004:121
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-09-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredaren med uppdrag att föreslå hur Sverige
bör organisera välfärdsverksamheten för sjömän i enlighet
med ILO:s konvention får följande tilläggsuppdrag.
Utredaren skall enligt Dir. 2004:5 med utgångspunkt från
kraven i ILO-konventionen nr 163 föreslå hur Sverige bör
organisera välfärdsverksamheten utifrån målsättningen att till
lägsta möjliga kostnad uppfylla de krav konventionen ställer.
Mot bakgrund av utredarens ställningstagande i denna del
skall utredaren utreda om det är lämpligt att HKF
fortsättningsvis skall förvalta sina fastigheter. Utredaren
skall också mot samma bakgrund bedöma lämpligheten av HKF:s
fastighetsprojekt i Norrköping och Rosenhill.
Utredaren skall, mot bakgrund av det utökade uppdraget och
med ändring av det ursprungliga direktivet, redovisa sitt
slutbetänkande senast den 15 februari 2005.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 29 januari 2004
har statsrådet Messing tillkallat en särskild utredare med
uppgift att föreslå hur Sverige bör organisera
välfärdsverksamheten för sjömän i enlighet med ILO:s
konvention nr 163 om sjömäns välfärd till sjöss och i hamn.
Handelsflottans kultur- och fritidsråd (HKF) tillhandahåller
välfärdstjänster till sjömän såväl ombord som i hamn.
HKF och sjömanskyrkan i Norrköping har träffat en
överenskommelse den 23 oktober 2003 om långtgående
samarbete som bl.a. skulle innefatta om- och tillbyggnad
av HKF:s lokaler i Norrköping.
HKF för också diskussioner med BK Häcken, som anmält
intresse för att disponera en del av markområdet vid HKF:s
träningsanläggning vid Rosenhill i Göteborg och för att köpa
alternativt hyra HKF:s biblioteksbyggand i Rosenhill.
HKF har i skrivelse den 15 mars 2004 till
Näringsdepartementet anmält de båda projekten för att
diskutera den fortsatta handläggningen av dem mot bakgrund
av den tidigare beslutade översynen av rådets verksamhet.
Förordningen (1993:527) om förvaltning av statliga
fastigheter, m.m. gäller för myndigheter under regeringen
(1 §). Med fastighetsförvaltning avses enligt förordningen
(2 §) ansvar för förvärv, upplåtelse, drift och underhåll samt
avyttring av fast egendom. Med fast egendom avses även
tomträtt samt byggnad och anläggning som är lös egendom.
Enligt 3 § beslutar regeringen om vilka myndigheter som
skall förvalta fastigheter.
HKF och dess företrädare har sedan 1950-talet förvaltat de
fastigheter i vilka de bedrivit sin verksamhet. Regeringsbeslut
som ger myndigheten befogenhet att förvalta sina fastigheter
saknas dock.
Både frågan om HKF skall förvalta sina fastigheter och
lämpligheten av de två anmälda projekten har ett sådant
samband med den pågående översynen att de bör hänskjutas
till utredningen för närmare behandling innan ställning tas
till dem.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall enligt Dir. 2004:5 med utgångspunkt från
kraven i ILO-konventionen nr 163 föreslå hur Sverige bör
organisera välfärdsverksamheten utifrån målsättningen att till
lägsta möjliga kostnad uppfylla de krav konventionen ställer.
Mot bakgrund av utredarens ställningstagande i denna del
skall utredaren utreda om det är lämpligt att HKF
fortsättningsvis skall förvalta sina fastigheter. Utredaren
skall också mot samma bakgrund bedöma lämpligheten av
projekten i Norrköping och Rosenhill.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas i den slutliga avrapporteringen av
utredningen. Tidpunkten för denna slutredovisning ändras
från den 15 december 2004 till den 15 februari 2005.
(Näringsdepartementet)