Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Styr- och finansieringsformerna i försvaret, Dir. 2004:12
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2004-02-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera styr- och
finansieringsformerna i försvaret.
Utredaren skall särskilt analysera och utvärdera
- styrningen av avgiftsfinansierad uppdragsverksamhet inom
försvaret
- tillämpningen av interndebitering inklusive systemet med
kapitalkostnader i fastighetsförvaltningen inom försvaret
- tillämpningen av systemet med beställningsbemyndiganden inom
försvaret
Bakgrund
Riksdagens beslut
1. Riksdagen har som sin mening givit regeringen tillkänna att
en utredning bör tillsättas med uppgift att analysera styr- och
finansieringsformerna i försvaret(bet. 2002/03:FiU14, rskr.
2002/03:137) med anledning av Riksdagens revisorers förslag
angående styrningen av försvarets fastigheter och anläggningar
(förs. 2002/03:RR7), punkten 1. Försvarsutskottet har yttrat
sig i ärendet (yttr.2002/03:FöU3y).
I betänkandet uttalade finansutskottet bl.a. att utskottet
ansluter sig till försvarsutskottets uppfattning att styr-
och finansieringsformerna i försvaret bör analyseras och
utvärderas. Granskningen bör omfatta såväl Försvarsmakten
som samtliga myndigheter som lämnar stöd till Försvarsmakten.
Den bör särskilt fokusera på hur riksdagens och regeringens
insyn, styrning och uppföljning ska kunna förbättras samt
granska incitamenten i styrningen och finansieringen så
att regelverket befordrar sparsamhet och effektivitet, inte
minst för den lokala nivån inom Försvarsmakten. Utskottet anför
också att frågeställningarna i vissa fall är relaterade till
1990-talets fastighetsreform och har paralleller inom
t.ex. universitetsområdet.
Försvarsutskottet ansluter sig i sitt yttrande till revisorernas
och flertalet remissinstansers uppfattning att riksdagen bör
uppdra åt regeringen att analysera styr- och finansieringsformerna
i försvaret, enligt revisorernas förslag 1. Enligt utskottets
mening bör denna granskning ta ett helhetsgrepp, dvs. den bör
omfatta såväl Försvarsmakten som samtliga myndigheter som lämnar
stöd till Försvarsmakten. Den bör särskilt fokusera på hur
riksdagens och regeringens insyn, styrning och uppföljning skall
kunna förbättras. Utskottet bedömer att nuvarande ordning inte är
tillfredsställande, vilket begränsar riksdagens möjligheter att
utöva sin finansmakt enligt regeringsformen.
Försvarsutskottet anför också att det har uttalat sig specifikt
om systemet med kapitalkostnader för försvarets fastigheter
(bet. 1999/2000:FöU2 s. 187-188). Enligt utskottets mening har
tillämpningen av kapitalkostnader gett flera positiva effekter,
bl.a. att kostnaderna för lokaler och mark gjorts synliga.
Emellertid har, enligt utskottet, tillämpningen samtidigt lett
till målkonflikter och incitament till felaktiga
investeringsbeslut.
Försvarsutskottet anför även att det i ett granskningsförslag
till Riksdagens revisorer, i april 2001, pekat på att besluten
om verksamhetens omfattning och närmare inriktning för de
uppdragsfinansierade myndigheterna har flyttats från regeringen
och riksdagen till Försvarsmakten. Utskottet ställde därför
frågan om riksdagens och regeringens möjligheter till insyn,
styrning samt uppföljning och utvärdering av verksamheten inom
Försvarsmakten - sammantaget - har försvagats.
2. Riksdagen har, i anslutning till sitt ställningstagande
ifråga om bemyndigande för anslaget 6:2 Materiel, anläggningar
samt forskning och utveckling medanledning av regeringens
proposition om tilläggsbudget 2 för budgetåret 2003, givit
tillkänna att den tidigare begärda utredningen om styr-
och finansieringsformerna i försvaret skall tillsättas skyndsamt
(bet. 2003/04:FiU11, rskr. 2003/04:47)). Finansutskottet anser
att det kan finnas anledning för utredningen att närmare
analysera hur Försvarsmakten kunnat hamna i en situation där
man riskerat att överskrida det av riksdagen givna
bemyndigandet.
Styrningen av avgiftsfinansierad uppdragsverksamhet m.m.
Från budgetåret 1993/94 genomfördes den reform som innebar att
största delen av den verksamhet som bedrivs av de s.k.
totalförsvarsgemensamma myndigheterna till stöd för
Försvarsmakten övergick från att vara anslagsfinansierad och
direktstyrd av statsmakterna till att vara uppdragsstyrd och
därmed avgiftsfinansierad. Reformen genomfördes på förslag av
utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen för
försvaret (LEMO). De myndigheter som helt eller till stora delar
styrs på detta sätt är Försvarets materielverk (FMV),
Totalförsvarets pliktverk (TPV), Försvarshögskolan (FHS)
Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), samt - utanför
politikområdet totalförsvar, men med funktionellt sett samma
relation till försvarsmakten - Fortifikationsverket (FORTV).
Även Försvarets radioanstalt (FRA) lämnar stöd till Försvarsmakten,
men detta stöd är huvudsakligen anslagsfinansierat. Propositionen
1997/98:83 Förändrad styrning av Försvarsmakten och riksdagens
ställningstagande i samband med denna (bet. 1997/98:FöU10,
rskr. 1997/98:269) utgör också en grund för styrningen av
Försvarsmakten och av stödverksamheter som bedrivs av andra
myndigheter.
Genom reformen infördes en i viktiga avseenden annorlunda form
av styrning av den berörda verksamheten. En
beställarutförarrelation skapas mellan den uppdragsgivande
myndigheten och den myndighet som utför avgiftsfinansierad
stödverksamhet. Syftet är att den genomförda verksamheten skall
avspegla beställarens behov på ett mera direkt sätt än vad som
är fallet vid anslagsfinansierad verksamhet. Vid styrning genom
avgiftsfinansierade uppdrag finns tre olika styrrelationer: mellan
regeringen och den beställande myndigheten, mellan regeringen och
den utförande myndigheten, samt mellan den beställande och den
utförande myndigheten. Vilken stödverksamhet som skall utföras
bestäms primärt av regeringen genom anslag och verksamhetsmål som
ställs till den beställande myndigheten. Verksamhetens effekter
skall i konsekvens därmed återrapporteras av den beställande
myndigheten (i enlighet med de återrapporteringskrav som ställs på
den). I förhållande till den utförande myndigheten utövar
regeringen s.k. ägarstyrning (eller organisationsstyrning)
vilket , såvitt gäller uppdragsstyrd verksamhet, främst innebär
ansvar för att följa upp produktivitet (inre effektivitet) och
organisationens långsiktiga utveckling. Avgifterna skall beräknas
så att full kostnadstäckning uppnås, vilket innebär att
verksamheten över tiden skall ge nollresultat. Den
beställande myndigheten styr verksamheten genom de uppdrag den
lämnar till den utförande myndigheten. Detta ställer krav på s.k.
beställarkompetens, vilket innebär förmåga att specificera sina
krav och att utvärdera effekterna av den utförda verksamheten.
(Kravspecifikationer kan behöva utvecklas i dialog med den
utförande myndigheten för att utnyttja dennas sakkunskap inom
området). Mellan Försvarsmakten och de utförande myndigheterna
finns samordnings- eller ramavtal. Beställaren kan också ha en
roll när det gäller att utvärdera utförarens prestationer och
prissättning. Detta kan kräva stöd i form av anvisningar
från regeringen.
Regeringen har tillsatt flera utredningar som rör de utförande
myndigheternas avgiftsfinansierade verksamhet.
Regeringen beslutade i mars 2001 om en översyn av Försvarets
materielverk. Översynen skulle bl.a. mot bakgrund av regeringens
ansvar för att följa upp Materielverkets produktivitet och
effektivitet, avse verkets resursutnyttjande och organisation.
Utredningen lämnade sitt betänkande i april 2002 (SOU 2002:39).
Regeringen beslutade i juni 2002 om en översyn av Totalförsvarets
forskningsinstitut, i första hand för att utvärdera myndighetens
resursutnyttjande och organisation. Uppdraget skall redovisas
senast den 31 mars 2004.
Regeringen beslutade i november 2002 om en översyn av
Totalförsvarets pliktverk i syfte att utvärdera myndighetens
verksamhet och resursutnyttjande och lämna förslag om eventuella
förändringar avseende organisation och resursutnyttjande.
Uppdraget slutredovisades i januari 2004 (SOU 2004:5).
Regeringen beslutade i juni 2003 om en översyn av
Försvarshögskolan. Utredaren skall bl.a. utvärdera regeringens
och uppdragsgivarnas styrning av Försvarshögskolan,
Försvarshögskolans organisation, effektivitet, flexibilitet
och resursutnyttjande samt uppdragsgivarnas egen utvärdering
och användning av den kompetens och forskning som
Försvarshögskolan tillför dem. Uppdraget skall redovisas senast
den 5 april 2004.
Regeringen beslutade vidare i september 2001 om en översyn av
Försvarets radioanstalt. Utredaren skulle bl.a. värdera den
övergripande inriktningen av verksamheten vid Försvarets
radioanstalt och föreslå vilka uppgifter myndigheten
bör ha i framtiden, värdera den nuvarande organisationen i
stort vid Försvarets radioanstalt och lämna förslag till
eventuella förändringar och utreda lämpligheten av en ökad
grad av avgiftsfinansiering vid myndigheten liksom formerna
för avgiftsfinansieringen. Uppdraget redovisades i mars 2003
(SOU 2003:30).
Regeringen beslutade dessutom i september 2002 att tillsätta en
parlamentarisk utredning med uppgift att utreda frågor om
hyressättning av ändamålsfastigheter inom kulturområdet och
universitets- och högskoleområdet. Kommittén skall dels
genomföra en fortsatt översyn av hyressättningen av
ändamålsfastigheter, dels se över tillämpningen samt
konsekvenserna av hyressättningsprinciperna för
ändamålsanpassade lokaler inom nämnda områden.
Interndebitering
Inom Försvarsmakten finns ett kund/leverantörsförhållande
mellan de olika förbanden som innebär att ett
interndebiteringssystem tillämpas för olika tjänster. Ett
interndebiteringssystem tillämpas också vad avser försörjning
med ammunition, reservdelar och drivmedel i
förbandsverksamheten. Vidare finansieras Försvarsmaktens
logistik (Försvarsmaktens underhålls- och stödorganisation)
genom interndebitering. I interndebiteringssystemet ingår
också fastighetskostnader.
Uppdraget
Utredaren skall analysera och utvärdera styr- och
finansieringsformer i det militära försvaret. Granskningen
skall omfatta såväl Försvarsmakten som samtliga myndigheter
som lämnar stöd till Försvarsmakten. Den bör särskilt fokusera
på hur riksdagens och regeringens tillsyn, styrning och
uppföljning ska kunna förbättras samt granska incitamenten i
styrningen och finansieringen så att regelverket befordrar
sparsamhet och effektivitet, inte minst för den lokala
nivån inom Försvarsmakten.
Utredaren skall härvid särskilt analysera och utvärdera
styrningen av avgiftsfinansierad uppdragsverksamhet inom
försvaret. Bl.a. skall uppmärksammas beställarkompetens i
olika hänseenden inom Försvarsmakten, och frågan om
Försvarsmaktens möjligheter att utvärdera prestationer och
prissättning. Utredaren skall också pröva hur
uppdragsverksamhetens mål bör vara formulerade och vilka
kompletterande resultatindikatorer som kan användas för att
riksdagen skall kunna följa upp verksamheten.
Utredaren skall även särskilt analysera och utvärdera
interndebiteringssystemet inom försvarsmakten inklusive
tillämpningar av systemet med kapitalkostnader i
fastighetsförvaltningen med avseende på den incitamentsstruktur
detta system skapar. Utredaren bör härvid beakta erfarenheter
från andra offentliga organisationer, näringsliv m.fl. Utredaren
bör också analysera och redovisa i vilken utsträckning systemet
med kapitalkostnader överensstämmer med de förslag
till principer som lämnas av utredningen om hyressättning av
ändamålsfastigheter inom kulturområdet och universitets- och
högskoleområdet.
Utredaren skall dessutom analysera och utvärdera tillämpningen
av systemet med beställningsbemyndiganden inom försvaret samt
formerna för redovisning av bemyndiganden till riksdag och
regering. Jämförelse bör göras med tillämpningen av bemyndigande
system vid andra myndigheter inom den statliga sektorn.
Utredaren skall också ge förslag till sådana förbättringar som
utvärderingen ger anledning till.
Uppdragets genomförande
Utredningsarbetet skall bedrivas i samverkan med de berörda
myndigheterna och med de pågående utredningarna av
Totalförsvarets forskningsinstitut och Försvarshögskolan.
Utredaren skall beakta resultaten av de genomförda översynerna
av Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt och
Totalförsvarets pliktverk. Utredaren bör också beakta eventuella
utskottsbetänkanden från försvars- eller finansutskottet i
hithörande frågor. Statskontoret och Ekonomistyrningsverket skall
biträda utredningen enligt överenskommelser med utredaren.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om sitt arbete och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Till sitt förfogande skall utredaren ha en referensgrupp med
representanter för riksdagspartierna. Utredaren skall fortlöpande
informera representanterna om resultatet av utredningsarbetet.
Därutöver skall utredaren bereda dem tillfälle att kontinuerligt
till honom eller henne komma med synpunkter på det som
framkommer under utredningen.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
1 november 2005.
( Försvarsdepartementet )