Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Polisens behov av stöd i samband med terroristattentat m.m., Dir. 2004:119
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-09-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
Det är polisens uppgift att förebygga och bekämpa brott och
därmed också terroristattentat. De senaste årens omfattande
terroristattacker har aktualiserat frågan om och i så fall när
polisens kompetens och resurser kan behöva kompletteras
med insatser från andra myndigheter. Ett utredningsarbete
rörande dessa frågor inleddes genom uppdraget till den s.k.
11 september-utredningen. Utredningen föreslog ett antal
åtgärder, bl.a. ett förslag till en ny lag om vissa befogenheter
för Försvarsmakten under fredstid. Förslagen har
remissbehandlats. Lagförslaget skulle närmast ses som en
skiss.
En särskild utredare tillkallas nu för att fortsätta och
fördjupa utredningens arbete samt ta fram ett slutligt förslag.
Utredaren har i uppdrag att överväga vilket stöd polisen kan
behöva från andra myndigheter, särskilt Försvarsmakten, när
det gäller att förhindra och ingripa mot terroristaktioner och
andra sådana omfattande brottsliga angrepp på samhället. Om
ett sådant behov anses föreligga skall förslag till en tydlig
lagreglering lämnas särskilt när det gäller frågan om att ta
militära resurser i anspråk för denna form av brottsbekämpning
och det kan bli fråga om att använda våld eller tvång mot
enskilda.
I uppdraget ligger att överväga frågor om uppgifter,
befogenheter, ledning och kompetens för berörd personal vid
andra myndigheter och då särskilt Försvarsmakten. Utredaren
skall lämna förslag till nödvändiga författningsändringar och
andra åtgärder. Uppdraget omfattar emellertid inte ändringar
av grundlag. Utredaren skall redovisa vilka konsekvenser,
inklusive ekonomiska, som förslagen kan medföra.
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 augusti 2005.
Bakgrund
Regeringen tillkallade i december 2001 en särskild utredare
med uppgift att kartlägga och analysera myndigheternas och
de övriga offentliga organens samlade beredskap och förmåga
att förhindra, bekämpa och i övrigt hantera omfattande
terroristattentat och andra liknande extraordinära händelser
i Sverige (11 september-utredningen, Ju 2001:13, dir. 2001:120).
I uppdraget låg också bl.a. att undersöka om nuvarande
lagstiftning och annan rättslig reglering ger myndigheter och
andra offentliga organ möjligheter att snabbt och effektivt
vidta åtgärder för att förhindra, bekämpa och i övrigt hantera
omfattande terroristattentat och andra liknande extraordinära
händelser.
Uppdraget redovisades i mars 2003 i betänkandet Vår
beredskap efter den 11 september (SOU 2003:32). I
betänkandet konstaterar utredningen bl.a. att bilden av vad
vissa internationella terroristgrupper är beredda till har
förändrats radikalt efter terroristattackerna i USA den 11
september 2001. Den nya hotbilden berör även Sverige, även
om inga kända terroristaktörer för närvarande bedöms ha
avsikt och förmåga att utföra terroristattentat mot svenska
intressen. Hoten hänger snarare samman med att Sverige är
föremål för en internationell och fluktuerande hotmiljö och
att hot om attentat kan riktas mot utländska staters eller
utländska organs intressen från såväl som på svenskt
territorium.
Utredningen har gått igenom regelverk och beredskap för
svenskt vidkommande mot bakgrund av den hotbild som
numera finns.
I betänkandet lägger utredningen fram förslag till ett antal
nya författningar och till författningsändringar och andra
åtgärder. Av särskilt intresse i detta sammanhang är ett
förslag till en ny lag om vissa befogenheter för
Försvarsmakten i fredstid. Lagförslaget skall enligt
utredningen närmast ses som en skiss.
Den föreslagna lagen inleds med en hänvisning till 10 kap.
9 § regeringsformen och ett konstaterande att därav följer att
regeringen får sätta in rikets försvarsmakt eller del av denna
i strid för att möta väpnat angrepp mot riket. I väpnat angrepp
mot riket bör enligt vad utredningen anför numera kunna
ligga också vissa angrepp som inte härrör från en främmande
stat, såsom storskaliga terroristattacker.
I den föreslagna lagen föreskrivs att om regeringens beslut
inte kan avvaktas vid ett väpnat angrepp mot riket eller
överhängande hot därom, får Försvarsmakten bruka det våld
som är nödvändigt för att avvärja faran oberoende av om
angreppet eller hotet kan antas härröra från en främmande
stat. Polisen och Kustbevakningen föreslås även kunna
begära att Försvarsmakten, vid våldshandlingar eller hot som
inte utgör väpnat angrepp mot riket och som härrör från
fartyg eller luftfartyg, skall kunna få ingripa med det våld
som är nödvändigt för att avvärja omedelbar fara för rikets
säkerhet, för människoliv eller för omfattande förstörelse av
egendom.
Behovet av en utredning
Terrorismens utveckling har, som utredningen funnit, i vissa
avseenden ställt nya krav på myndigheternas agerande när det
gäller att möta våld eller hot mot svenska intressen eller mot
utländska intressen i Sverige. Även om hotbilden mot svenska
intressen här i riket för närvarande är relativt låg, är det
nödvändigt att det också i vårt land finns ett regelverk och
en beredskap som gör det möjligt att ingripa på ett effektivt
sätt mot hot och våldshandlingar av det slag som ingår i den
nya hotbilden. Regelverket måste givetvis även för sådana
fall vara utformat så att inte grundläggande
rättssäkerhetsintressen åsidosätts.
Frågan om hantering av terrorism har de senaste åren även
aktualiserats inom ramen för EU. I det nya konstitutionella
fördraget för EU ingår en solidaritetsklausul som anger att
alla unionens instrument skall kunna användas för att bistå
t.ex. humanitärt med räddningstjänst och andra civila medel,
men också med militära resurser om så skulle behövas, om en
medlemsstat skulle bli utsatt för en terroristattack eller annan
katastrof. Klausulen kommer inte att ställa några krav på hur
EU:s medlemsstater på nationell nivå skall lagstifta om
användandet av militära resurser för polisiär verksamhet.
Denna fråga förblir en nationell angelägenhet. Klausulen kan
däremot i framtiden komma att aktualisera frågan om i vilka
situationer Sverige vill kunna bistå med nationella resurser
inom EU i händelse av en terroristattack eller annan katastrof.
I Sverige är det en uppgift för polisen att ingripa mot brott
och därmed också mot hot och våld av terrorister. De senaste
årens omfattande terroristattacker på andra håll i världen har
aktualiserat frågan om och i så fall när polisens kompetens
och resurser kan behöva kompletteras med insatser från andra
myndigheter. Redan i dag är det i viss utsträckning möjligt att
använda resurser som Försvarsmakten förfogar över för
sådana ändamål. Reglerna härom har begränsningar, bl.a. vad
gäller Försvarsmaktens personals befogenheter att använda
våld eller tvång mot enskilda.
Utredningens förslag till lag om vissa befogenheter för
Försvarsmakten under fredstid har, som utredningen framhåller,
närmast karaktär av en skiss till hur en reglering på området
skulle kunna utformas. Detta framhålls också av ett flertal
remissinstanser, vilka anser att frågorna kräver ytterligare
utredning. Det är därför uppenbart att det behövs ett fortsatt
utredningsarbete för att ta fram ett slutligt förslag till
reglering av under vilka förutsättningar och i vilka former
polisen kan få stöd från andra myndigheter, och då särskilt
Försvarsmakten, för att kunna förhindra och ingripa mot
terroristattentat och andra sådana omfattande brottsliga
angrepp på samhället. Ett sådant fortsatt utredningsarbete bör
ta sikte bl.a. på att precisera i vilka situationer och i vilka
former andra myndigheters resurser, och då särskilt
Försvarsmaktens, kan komma till användning. Det bör särskilt
behandla frågor om befogenheter, ledning och kompetens när det
gäller den berörda personalen. Också den rättsliga regleringen
bör övervägas närmare. Det bör ske genom en särskild utredare.
Uppdraget
Utredaren skall överväga vilket stöd polisen kan behöva från
andra myndigheter, särskilt Försvarsmakten, när det gäller att
förhindra och ingripa mot terroristattentat och andra sådana
omfattande brottsliga angrepp på samhället. Med andra
omfattande brottsliga angrepp på samhället avses emellertid
inte sådan brottslighet som polisen återkommande har att
hantera i sin ordinarie verksamhet. Inte heller avses
situationer av sådant slag som exempelvis uppstod i
anslutning till Europeiska rådets möte i Göteborg år 2001.
En kartläggning skall göras av de regler och den ordning som
tillämpas i detta avseende i andra med Sverige jämförbara
länder, särskilt de nordiska länderna och länder inom EU.
Av särskild betydelse är att analysera Försvarsmaktens roll i
sammanhanget. Utredaren skall undersöka och precisera i
vilka situationer sådana stödjande insatser från
Försvarsmakten kan behövas och vari de skall bestå.
En utgångspunkt för uppdraget är att personal från andra
myndigheter, inklusive Försvarsmakten, bör stå under
polisens ledning när det gäller insatser inom polisens område.
Utredaren skall överväga formerna för en sådan ledning och
gränsdragningen gentemot andra myndigheter och då särskilt
den militära ledningen. Det kan också uppstå situationer som
kräver omedelbara åtgärder av sådant slag som endast
Försvarsmakten kan vidta. Utredaren skall därför lämna
förslag på hur beslutsfattandet vid insatser med
Försvarsmaktens resurser i sådana fall bör organiseras.
Vidare skall utredaren överväga vilka närmare befogenheter
andra myndigheters, särskilt Försvarsmaktens, personal bör
ha i vid en insats i Sverige, exempelvis när det gäller att
ingripa med våld eller tvång mot enskilda. Därvid skall
utredaren analysera vilka konsekvenserna blir av att använda
militär personal i brottsbekämpning. Det måste också
säkerställas att den berörda personalen har den kompetens
och de rättsliga möjligheter som behövs för att utöva
befogenheterna på ett rättsenligt och i övrigt betryggande sätt.
Utredaren skall överväga den rättsliga regleringen när det
gäller att utnyttja andra myndigheters resurser och
befogenheterna för deras personal. I sammanhanget skall
beaktas att 10 kap. regeringsformen innehåller regler som rör
förhållandet till andra stater och mellanfolkliga
organisationer. I 10 kap. 9 § regleras kompetensfördelningen
mellan riksdag och regering bl.a. vid beslut om att insätta
rikets försvarsmakt i strid för att möta väpnat angrepp mot
riket från andra stater. Hur försvarsmakten i övrigt kan tas i
anspråk - t.ex. för att ingripa mot brottslighet i form av
terroristaktioner - regleras inte i regeringsformen.
Utredaren skall lämna förslag till nödvändiga
författningsändringar samt andra åtgärder som ökar
möjligheterna att utnyttja samhällets samlade resurser på ett
rättssäkert sätt. Det är särskilt angeläget att utredaren lämnar
förslag på en tydlig lagreglering för det fall förslagen innebär
att polisen skall kunna få stöd av Försvarsmakten vid den form av
brottsbekämpning som nu är i fråga och som kan medföra användning
av våld eller tvång mot enskilda. Utredaren skall beakta andra
utredningar som har genomförts i sammanhanget, exempelvis
SOU 2001:98 Stöd från Försvarsmakten. Uppdraget omfattar inte
ändringar av grundlag.
Utredaren skall redovisa vilka konsekvenser som förslagen
kan medföra bl.a. för de myndigheter som föreslås lämna stöd
till polisen. Vidare skall utredaren redovisa om förslagen
leder till merkostnader och vid sådant förhållande lämna
förslag på dess finansiering. När det gäller Försvarsmakten
skall utredningen särskilt överväga vilka konsekvenser
förslagen får för Försvarsmaktens möjligheter att utöva sina
huvuduppgifter.
Uppdragets genomförande
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, bl.a.
Rikspolisstyrelsen, Säkerhetspolisen, Försvarsmakten,
Kustbevakningen och Krisberedskapsmyndigheten.
Till stöd för utredarens arbete med förslagen skall en
referensgrupp med representanter för riksdagspartierna
inrättas.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 augusti 2005.
(Justitiedepartementet)