Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av Finansinspektionens tillsyn på försäkringsområdet, Dir. 2004:118
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-09-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 september 2004.
Sammanfattning av uppdraget
För att säkerställa en effektiv framtida tillsyn på
försäkringsområdet skall en särskild utredare
· utvärdera utgångspunkter och metoder för dagens tillsyn på
området utifrån gällande näringsrättslig reglering, särskilt
tillsyn av vinstutdelningsförbudet och närliggande reglering
· kartlägga utvecklingstendenser av betydelse, både i Sverige
och i andra medlemsländer inom EU
· analysera vilka krav som bör ställas på tillsynen på området
samt lämna förslag på utgångspunkter och allmänna principer
för det framtida tillsynsarbetet, särskilt med beaktande av
vinstutdelningsförbudet och närliggande reglering
· analysera vilka befogenheter och resurser som är nödvändiga för
att dessa krav skall kunna tillgodoses samt lämna förslag i
denna del
· vid behov lämna förslag på sådana förändringar av den
näringsrättsliga regleringen av försäkringsrörelse som krävs
för att den framtida tillsynen skall vara effektiv.
Bakgrund
Tillsynen på försäkringsområdet
Finansinspektionens tillsyn på försäkringsområdet har sin grund i
den näringsrättsliga reglering som gäller för försäkringsbolag
och försäkringsföreningar (understödsföreningar). De svenska
försäkringsbolagens verksamhet regleras i försäkringsrörelselagen
(1982:713, FRL), medan den verksamhet som bedrivs i
understödsföreningar omfattas av lagen (1972:262) om
understödsföreningar. För utländska försäkringsgivare som verkar
här i landet finns bestämmelser i lagen (1998:293) om utländska
försäkringsgivares verksamhet i Sverige. Finansinspektionen har
därutöver tillsynsuppgifter enligt vissa andra lagar med
anknytning till försäkringsområdet och fungerar även som
normgivare på redovisningsområdet med stöd av bemyndiganden i
lagen (1995:1560) om årsredovisning i försäkringsföretag.
Förutom de regler som återfinns i den näringsrättsliga
lagstiftningen har Finansinspektionen även till uppgift att -
tillsammans med Konsumentverket och Konsumentombudsmannen - utöva
tillsyn med avseende på konsumentskyddet på området, liksom över
att de civilrättsliga bestämmelser som reglerar
avtalsförhållandet mellan försäkringsgivare och försäkringstagare
följs. Vidare finns i skattelagstiftningen särskilda regler om
hur villkoren för pensionsförsäkringar skall se ut för att
behandlas på ett visst sätt skattemässigt. Dessa regler har
även civilrättslig betydelse i fråga om sådana försäkringsavtal.
Mellan Finansinspektionen och Konsumentverket finns en
överenskommelse som närmare anger gränsdragningen
mellan dem. Avtalet innebär också att de skall samråda när
det gäller frågeställningar som gränsar till den andra
myndighetens ansvar och i övrigt bistå varandra i aktuella
konsumentfrågor. Någon motsvarande överenskommelse
finns inte mellan Finansinspektionen och Skatteverket.
Både Finansinspektionen och Konsumentverket besvarar frågor
från konsumenter, men prövar inte enskilda tvister. Detta sker
i stället i de allmänna domstolarna eller i Allmänna
reklamationsnämnden.
Frågan om hur uppdelningen av myndighetsansvaret för
konsumentskyddet på det finansiella tjänsteområdet bör
utformas har på senare år tagits upp i flera sammanhang.
Konsumentpolitiska kommittén framförde i sitt
betänkande (SOU 2000:29) att Finansinspektionens och
Konsumentverkets respektive ansvar borde renodlas i
högre grad och att en koncentration av frågorna till
Konsumentverket var lämplig. Kommittén ansåg dock att
frågan behövde utredas vidare. Utredningen om
Finansinspektionens roll och resurser konstaterade i sitt
betänkande (SOU 2003:22) att uppdelningen av ansvaret
mellan myndigheterna innebar både resursmässig
splittring och otydlighet visavi konsumenter och
allmänhet. Utredningen presenterade dock inte något
förslag om utformningen av det framtida ansvaret utan
ansåg att frågan borde diskuteras vidare. Nyligen har
Förtroendekommissionen i sitt betänkande (SOU 2004:47)
föreslagit att Finansinspektionen skall ha ett huvudansvar
för konsumentskyddet inom finanssektorn.
Inom Regeringskansliet bedrivs för närvarande ett arbete
med att utforma ett förslag till en ny konsumentpolitisk
strategi. Frågan om konsumentskyddet avseende
finansiella tjänster tas också upp i detta arbete.
Utvecklingen på försäkringsområdet
De näringsrättsliga reglerna för försäkringsbolag
genomgick en omfattande modernisering genom den
senaste försäkringsrörelsereformen (prop. 1998/99:87) -
ett regelverk som trädde i kraft den 1 januari 2000. En
grundtanke med reformen var att ge större frihet åt
försäkringstagarna och försäkringsbolagen att själva
komma överens om villkoren i försäkringsavtalen och
därigenom underlätta produktutveckling och stimulera
konkurrens. Förhållandet mellan försäkringstagare och
försäkringsbolag skulle därför i större utsträckning
regleras i försäkringsavtal. En annan viktig del av
reformen var att försäkringsaktiebolag som meddelar
livförsäkring tilläts att dela ut vinst till sina aktieägare,
även om ett generellt vinstutdelningsförbud fortfarande
skall vara huvudregel.
Före reformen var produktutformningen inom livförsäkring
reglerad via de s.k. försäkringstekniska grunderna. Fram till
1995, då förhandsgodkännandet av grunderna slopades, gällde
dessutom en fullständig pris- och produktreglering. Även de
finansiella marknaderna var tidigare i stor utsträckning
reglerade, vilket medförde att staten kunde styra utvecklingen
genom t.ex. ränteförändringar, begränsningar i utlåning och
valutarestriktioner. Den produktreglering som de
skattemässiga reglerna för pensionsförsäkringar innebär är
dock oförändrad sedan tiden före
försäkringsrörelsereformen.
Tidigare var värderingsreglerna i redovisningen utformade
så att de i stor utsträckning speglade historiska kostnader,
vilket i det närmaste omöjliggjorde för en utomstående att
få insyn i försäkringsbolagens ekonomi. Det allt större
inslaget av marknadsmässig värdering som på senare tid
vuxit fram på redovisningsområdet har emellertid förbättrat
möjligheterna till sådan insyn, men också lett till att
försäkringsbolagens resultat blivit känsliga för ekonomiska
förändringar.
Behovet av en utredning
Förutsättningarna för tillsynen på försäkringsområdet har
förändrats i en rad avseenden under det senaste decenniet.
Kombinationen av en väl utvecklad finansiell marknad, en
avreglerad försäkringsmarknad och en ökad
internationalisering innebär att det nu ställs andra och
större krav än tidigare på de allmänna principer och
arbetsmetoder som används i tillsynsarbetet. Dessa
ändrade förutsättningar har lett till att den finansiella
tillsynen - både i Sverige och internationellt - börjat bli
alltmer förebyggande, analytisk och processinriktad.
Utredningen om Finansinspektionens roll och resurser (Fi
2002:8) inriktade sig endast på utvecklingen inom bank-
och värdepappersområdena. Mot bakgrund av de
förändringar som nu sker är det lämpligt att det utförs en
motsvarande analys på försäkringsområdet.
Under senare tid har förtroendet för livförsäkringsbolagen
försvagats, bl.a. genom att misstankar har uppstått om att
vissa transaktioner mellan icke-vinstutdelande
livförsäkringsaktiebolag och andra bolag i finansiella
koncerner i själva verket har utgjort förtäckta
vinstutdelningar - något som strider mot det generella
vinstutdelningsförbudet. Eftersom efterlevnaden av detta
förbud omfattas av Finansinspektionens löpande tillsyn
innebär misstankarna att de utgångspunkter och
arbetsmetoder som används i tillsynsarbetet sätts i fokus.
Mot denna bakgrund bör en särskild utredare utvärdera
nuvarande tillsynsverksamhet och lämna de förslag på
förändringar som är nödvändiga för att säkerställa en
effektiv framtida tillsyn på försäkringsområdet. I det
sammanhanget bör frågor om Finansinspektionens
befogenheter och framtida resurser särskilt belysas.
Närmare om utredningsuppdraget
Ändrade förutsättningar för tillsyn av försäkringsverksamhet
Förutsättningarna för försäkringstillsynen har förändrats
genom framväxten av moderna finansiella marknader med
produkter som ger försäkringsbolagen ökade möjligheter
att hantera sina risker, men även genom ändrad
näringsrättslig reglering. Genom den senaste
försäkringsrörelsereformen renodlades nämligen tillsynen
på försäkringsområdet till att främst kontrollera att
reglerna om näringsverksamheten följs. Tillsynen
begränsades därmed väsentligen till kontroll av stabilitet
och genomlysning (se prop. 1998/99:87 s. 338-344).
Utvecklingen på det finansiella området går generellt mot
en mer förebyggande, analytisk och processinriktad
tillsyn. På försäkringsområdet har vikten av en
förebyggande tillsyn förtydligats i samband med att de s.k.
solvensskade- och solvenslivdirektiven (2002/12/EG och
2002/13/EG) nyligen genomfördes i svensk rätt.
Finansinspektionens möjlighet att ingripa i ett tidigt skede
när försäkringstagarnas rättigheter bedöms vara hotade
förtydligades då (prop. 2002/03:94).
Både i och utanför Europa har reglering och tillsyn av
försäkringsbolag utvecklats under senare år.
Tillsynsmyndigheterna i ett antal medlemsstater inom EU
har funnit det nödvändigt att utveckla mer sofistikerade
regler för att hantera utvecklingen på
försäkringsmarknaden - en förändring som är särskilt
märkbar i Storbritannien, Nederländerna och Danmark.
Även utvecklingen inom redovisningsområdet har påverkat
förutsättningarna för tillsynen av försäkringsverksamhet.
Genom ett större inslag av marknadsvärdering har
försäkringsbolagens resultat blivit alltmer känsliga för
förändringar i ekonomin. Denna förändring har dock även
inneburit en utökad möjlighet att övervaka försäkringsbolagens
ekonomiska situation.
Förutsättningarna för försäkringstillsyn har således stegvis
radikalt förändrats. Utredaren skall därför - utifrån
gällande näringsrättslig reglering - utvärdera de
utgångspunkter och metoder som används i dagens tillsyn.
Framtida tillsyn på försäkringsområdet
Den näringsrättsliga regleringen av försäkringsföretag är
för närvarande föremål för en fortsatt översyn av
Försäkringsföretagsutredningen. Utredningen har till
uppgift att skapa moderna och tydliga regler för
försäkringsföretag - med särskild inriktning på de
associationsrättsliga reglerna (dir. 2003:125). Utredarens
uppdrag skall redovisas senast den 31 augusti 2005.
Med syftet att se över det näringsrättsliga regelverket i ett
kortare perspektiv beslutade regeringen också under 2003
att ge Finansinspektionen i uppdrag att granska
livförsäkringsbolagens verksamhet samt att lämna förslag
till åtgärder som Finansinspektionen självt kan vidta för att
skärpa och effektivisera sin tillsyn. Inspektionen lämnade i
juni samma år en rapport om intressekonflikter i
livförsäkringsbolag (Fi 2003:2). Eftersom
Försäkringsföretagsutredningen kommer att lämna sitt slutliga
förslag först i augusti 2005 beslutade regeringen i mars i år
att lämna förslag till riksdagen om lagändringar i linje med de
förslag som Finansinspektionen framfört (se prop. 2003/04:109).
De nya reglerna, som trädde i kraft den 1 juli 2004,
innebär bl.a. att Finansinspektionen ges utökade
sanktionsmöjligheter. Som alternativ till förverkande av
koncession får inspektionen möjlighet att meddela varning
och även besluta att en varning eller anmärkning skall
förenas med straffavgift.
Försäkringstillsynen står även inför stora utmaningar på
andra områden. Från att främst ha avsett den formella
regelefterlevnaden kommer tillsynen nu alltmer att riktas
mot riskerna i försäkringsverksamheten och hur företagen
hanterar dessa risker.
I ett delbetänkande skall Försäkringsföretagsutredningen
lämna förslag till hur det nyligen antagna EG-direktivet
om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut
(2003/41/EG - tjänstepensionsdirektivet) skall genomföras
i svensk rätt. Uppdraget skall i denna del redovisas senast
den 30 september 2004. Tjänstepensionsdirektivet bygger
främst på kvalitativa regler vad gäller avsättningar,
skuldtäckning och placeringar. Detta direktiv, som skall
vara genomfört i svensk rätt senast den 23 september
2005, innebär att det redan inom en relativt snar framtid
kommer att ställas ökade krav på en mer kvalitativt
inriktad tillsyn. Tillsynsfrågor som avser sådana
pensionsstiftelser som inte behöver omfattas av
tjänstepensionsdirektivet har utredningen om en översyn
av den skattemässiga behandlingen av tjänstepensioner
och privat pensionssparande, m.m. (dir. 2004:99) i
uppdrag att närmare analysera och överväga.
Inom EU pågår också det s.k. solvens II-projektet som
syftar till att reformera nuvarande tillsynsregler för alla
försäkringsföretag i förebyggande, kvalitativ riktning. I
Sverige har liknande förslag lagts av Placeringsutredningen
(se utredningens slutbetänkande, SOU 2003:84).
Sammantaget kommer den fortsatta beredningen av förslagen
från Placeringsutredningen och genomförandet av
tjänstepensionsdirektivet innebära att ökade krav ställs
på Finansinspektionen att utveckla en mer riskfokuserad
och processinriktad tillsyn. I ett längre perspektiv kommer
arbetet inom EU sannolikt också att innebära en avsevärt
förändrad och mer harmoniserad reglering av
försäkringsverksamhet.
Även frågan om hur myndighetsansvaret för konsumentskyddet på
det finansiella tjänsteområdet bör delas mellan Konsumentverket
och Finansinspektionen kan komma att påverka Finansinspektionens
framtida arbete.
Det är därför lämpligt att utredaren kartlägger
utvecklingstendenser av betydelse - både i Sverige och i andra
medlemsländer inom EU - för att därefter analysera vilka krav som
bör ställas på den framtida tillsynen på försäkringsområdet,
vilka utgångspunkter och allmänna principer som krävs i
tillsynsarbetet samt vilka befogenheter och resurser som är
nödvändiga för att tillgodose dessa krav. Utredaren skall också
lämna förslag i denna del.
Vid behov skall utredaren även lämna förslag på sådana
förändringar av den näringsrättsliga regleringen av
försäkringsrörelse som krävs för att den framtida tillsynen
på försäkringsområdet skall vara effektiv.
Särskilt om tillsyn av vinstutdelningsförbudet
Vinst som uppstår i livförsäkringsbolag får endast
användas för vinstutdelning om det följer av
bolagsordningen (12 kap. 2 § FRL). Tillsynen måste
emellertid omfatta mer än detta formella
vinstutdelningsförbud, eftersom det finns en risk att
aktieägare i icke-vinstutdelande försäkringsaktiebolag och
garanter i ömsesidiga livbolag, på annat sätt än genom
bolagsstämmobeslut om vinstutdelning, tillgodogör sig
värden som annars skulle tillkomma försäkringstagarna.
En sådan s.k. förtäckt vinstutdelning kan ske på många
olika sätt, t.ex. genom att ett livförsäkringsbolag ingår
avtal som gynnar ägarna till närstående företag. Förtäckt
vinstutdelning behöver dock inte enbart vara ett resultat av
avtal med närstående bolag. Risken för förekomsten av
sådan vinstutdelning ökar emellertid när ett icke-
vinstutdelande försäkringsaktiebolag ingår i en
vinstdrivande koncern, samtidigt som tillsynen också
försvåras. Av denna anledning föreslår
Förtroendekommissionen i sitt betänkande (SOU 2004:47)
att icke-vinstutdelande försäkringsaktiebolag skall
förbjudas att ingå i vinstdrivande koncerner.
Finansinspektionen har utvecklat en metodik för tillsyn av
vinstutdelningsförbudet genom ett arbete som syftar till att
etablera en god standard för koncerninterna transaktioner.
I rapporten Internaffärer i nio livbolag (Fi 2004:2)
redovisar inspektionen en systematisk kartläggning av
sådana transaktioner i nio livförsäkringsbolag som inte får
dela ut vinst.
När det gäller vilka utgångspunkter tillsynen skall verka
utifrån, anges i rapporten att det finns en stor och
avgörande skillnad mellan icke-vinstutdelande
livförsäkringsaktiebolag och ömsesidiga livförsäkringsbolag,
eftersom försäkringstagarna i försäkringsaktiebolagen saknar
äganderätt i bolaget. Som en konsekvens av detta dras
slutsatsen att aktieägarna i vissa situationer kan, trots
vinstutdelningsförbudet, gynna sig själva ekonomiskt på
försäkringskollektivets bekostnad. Vidare anges att
lagstiftningen kan tolkas så att aktieägarna i ett
icke-vinstutdelande livförsäkringsaktiebolag inte har någon
strikt legal skyldighet att alltid agera med försäkringstagarnas
bästa för ögonen.
Vid bedömningen av de optimala utgångspunkterna för
tillsynen i detta avseende är det emellertid av vikt att även
beakta den reglering som kompletterar
vinstutdelningsförbudet. Den s.k. skälighetsprincipen
avskaffades i 1999 års försäkringsrörelsereform för
nytecknade försäkringar, men är fortfarande tillämplig på
avtal som tecknats före utgången av det året (12 kap. 14 §
FRL). För försäkringsavtal tecknade efter reformens
ikraftträdande gäller i stället kontributionsprincipen (12
kap. 6 § FRL) i den mån annat inte har avtalats eller
föreskrivits i bolagsordningen.
Dessutom måste de associationsrättsliga
generalklausulerna beaktas i detta sammanhang (8 kap. 15
och 9 kap. 19 §§ FRL). Dessa har från den 1 juli i år
utvidgats till att också avse försäkringstagare i
försäkringsaktiebolag om försäkringstagarna tillfört medel
för egen räkning under eget kapital. Även tidigare
gällande bestämmelser kan genom analogi tolkas så att
försäkringstagare i icke-vinstutdelande
livförsäkringsaktiebolag ingår i den skyddsvärda kretsen (se
Lagrådets yttrande, intaget som bilaga 4 i prop. 2003/04:109).
Det bör även i sammanhanget särskilt noteras att
Försäkringsföretagsutredningen har i uppdrag att se över
de associationsrättsliga reglerna för försäkringsbolag,
däribland regleringen av hur vinster som uppstår i
livförsäkringsbolag skall få användas.
För att säkerställa en effektiv tillsyn av
vinstutdelningsförbudet och närliggande reglering som
skall skydda försäkringstagarnas intressen är det - mot
denna bakgrund och som ett komplement till
Försäkringsföretagsutredningens arbete - av vikt att de
utgångspunkter och metoder som används i dagens tillsyn
utvärderas samt att det sker fördjupade överväganden
beträffande vilka utgångspunkter tillsynen skall verka
utifrån och vilka allmänna principer för tillsynsarbetet
som skall användas.
Vid behov bör utredaren lämna förslag även i detta
avseende på sådana förändringar av den näringsrättsliga
regleringen som krävs för en effektiv framtida tillsyn.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda
myndigheter och pågående utredningar som har relevans
för detta utredningsuppdrag. Samråd bör därför bl.a. ske
med Finansinspektionen och Försäkringsföretagsutredningen.
Om förslagen påverkar kostnaderna för företag under
tillsyn, eller innebär samhällsekonomiska konsekvenser i
övrigt, skall dessa redovisas. När det gäller
kostnadsökningar och intäktsminskningar för staten, skall
en finansiering föreslås.
I Förtroendekommissionens betänkande (SOU 2004:47)
berörs vissa frågor som ligger nära utredarens uppdrag,
bl.a. frågan om gränsdragningen av myndighetsansvaret
för konsumentskyddet på det finansiella tjänsteområdet
mellan Finansinspektionen och Konsumentverket. Det kan
därför, när det betänkandet har remissbehandlats, visa sig
lämpligt att ge utredaren i uppdrag att även överväga vad
kommissionen har föreslagit. Det kan då också finnas
behov av att närmare överväga gränserna för ansvaret
mellan Finansinspektionen och Skatteverket.
Utredarens uppdrag skall redovisas senast den 31 juli
2005.
(Finansdepartementet)