Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ansökan och utredning om uppehållstillstånd på grund av anknytning, Dir. 2004:112
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2004-08-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 augusti 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall ta ställning till hur den nuvarande
ordningen vid ansökan och utredning om uppehållstillstånd
på grund av anknytning kan bli mer effektiv. Utredaren skall
ge förslag till åtgärder som kan innebära kortare
handläggningstider och kostnadsbesparingar utan att
åsidosätta kravet på rättssäkerhet för den enskilde. Utredaren
skall härvidlag särskilt beakta skyddsaspekten när det kan
misstänkas att någon av parterna i förhållandet kommer att
utsättas för våld eller andra allvarliga kränkningar. Utredaren
skall lämna förslag till de författningsändringar som bedöms
vara nödvändiga.
Bakgrund
Nuvarande bestämmelser
Av 2 kap. 4 § första stycket 1 utlänningslagen (1989:529),
UtlL, framgår att en utlänning som är gift med eller sambo
till någon som är bosatt i Sverige eller har permanent
uppehållstillstånd här, får beviljas uppehållstillstånd. En
förutsättning är att makarna eller samborna stadigvarande
sammanbott utomlands. I dessa fall beviljas normalt ett
permanent uppehållstillstånd eftersom det är fråga om
familjeåterförening.
Sedan den 1 juli 2000 gäller att utlänningar som vill komma
till Sverige för att ingå äktenskap eller inleda ett
samboförhållande utan att parterna tidigare sammanlevt, s.k.
snabba anknytningar, kan beviljas uppehållstillstånd med stöd
av 2 kap. 4 § andra stycket UtlL. Regleringen motsvarar vad
som tidigare gällt i praxis. En förutsättning för att tillstånd
skall beviljas på grund av anknytning genom make/maka
eller sambo i ett förhållande som inte är etablerat sedan
tidigare är att förhållandet bedöms som seriöst och att
särskilda skäl inte talar emot att tillstånd ges. I dessa fall
tillämpas en ordning med s.k. uppskjuten invandringsprövning.
Detta innebär att en person som beviljas uppehållstillstånd på
grund av familjeanknytning genom ett sådant nytt förhållande
skall, liksom personens barn under 18 år, ges ett tidsbegränsat
uppehållstillstånd (2 kap. 4 d §). Det tidsbegränsade
uppehållstillståndet kan efter två år, eller tidigare om det
finns särskilda skäl, bli permanent (2 kap. 4 e §).
Det finns en möjlighet att bevilja en utlänning med s.k.
uppskjuten invandringsprövning uppehållstillstånd, trots att
det tillståndsgrundande förhållandet upphört, på grund av att
utlänningen eller hans eller hennes barn utsatts för våld eller
annan kränkande behandling. När ett förhållande upphört får
fortsatt uppehållstillstånd ges också om andra starka skäl talar
för detta. Uppehållstillstånd får även ges om en utlänning har
särskild anknytning till Sverige (2 kap. 4 e § tredje stycket).
Kravet på uppehållstillstånd före inresa
Av 2 kap. 5 § UtlL följer att en utlänning som vill ha
uppehållstillstånd i Sverige i normalfallet skall ha utverkat ett
sådant tillstånd före inresan i landet. Från huvudregeln finns
dock några undantag. Uppehållstillstånd får beviljas efter
inresan om utlänningen har stark anknytning till en person som är
bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen
återvänder till ett annat land för att ge in ansökan där.
Den som ingår äktenskap med en här i landet bosatt
EES-medborgare eller en medborgare i Schweiz har alltid rätt att
få en ansökan om uppehållstillstånd prövad efter inresan (3 kap.
7 a § Utlänningsförordningen (1989:547, UtlF).
Muntlig handläggning som led i utredningen
När det är fråga om familjeåterförening, dvs. om makarna
eller samborna tidigare bott stadigvarande tillsammans i ett
annat land, kallas normalt enbart den sökande till intervju. I
övrigt är ansökningsförfarandet skriftligt.
En utlänning som gifter sig eller inleder ett samboförhållande
med någon som bor i Sverige har en principiell rätt att bosätta
sig här. Utgångspunkten vid prövning av ansökan är att med
en noggrann utredning som grund bedöma om det är fråga
om ett seriöst förhållande eller inte. Normalfallet kräver att
såväl sökanden som referenspersonen hörs muntligt (prop.
1999/2000:43 s. 38 ff.). Uppehållstillstånd får beviljas om
förhållandet framstår som seriöst och särskilda skäl inte talar
mot att tillstånd ges (2 kap. 4 § andra stycket UtlL).
Det är angeläget att söka undvika att utländska medborgare
söker sig till Sverige på grund av anknytning till en här bosatt
person, när risken bedöms som påtaglig att den utländska
medborgaren kommer att utsättas för våld eller annan
kränkande behandling (prop. 1999/2000:43 s. 34). För att en
riskbedömning skall kunna göras, krävs det att kontrollen av
framför allt referenspersonen sker noggrant (prop.
1999/2000:43 s. 41).
Det finns en möjlighet för utlänningsmyndigheterna att
kontrollera riktigheten i uppgifter om att det i en viss
situation finns en påtaglig risk för våld eller allvarliga
kränkningar i förhållandet. Om risken grundar sig på
uppgifter om att referenspersonen är kriminellt belastad kan
detta kontrolleras genom att det hämtas in uppgifter om
referenspersonen ur polisens register (prop. 1999/2000:43 s.
44 ff.).
Problemställning och utredningsbehov
Det är angeläget att utredningen om uppehållstillstånd på
grund av anknytning kan ske rationellt och utan onödig
tidsutdräkt. Den nuvarande ordningen medför mycket långa
handläggningstider vid flera utlandsmyndigheter och vid
Migrationsverkets regionkontor i Sverige. De långa
väntetiderna för att bli kallad till intervju innebär en svår
påfrestning för både den sökande och referenspersonen.
Utredningen är dessutom mycket resurskrävande för berörda
myndigheter. Det finns därför anledning att göra en översyn
av ordningen och myndigheternas rutiner för handläggningen
av dessa ärenden.
Samtidigt är det angeläget att så långt som möjligt förhindra
att uppehållstillstånd beviljas, när det kan misstänkas att
någon av parterna i förhållandet kommer att utsättas för våld
eller andra allvarliga kränkningar. Det är vidare angeläget att
liksom i dag motverka att uppehållstillstånd beviljas när det i
realiteten är fråga om skenäktenskap och skenförhållanden.
Regelsystemet får inte heller leda till att möjligheterna att få
uppehållstillstånd försvåras i de fall där relationen är seriös.
Det finns därför även anledning att överväga om regelverket
behöver ändras.
Migrationsverket skall bistå Säkerhetspolisen i arbetet med
att förebygga brott mot rikets säkerhet och med frågor som
rör terrorism. Migrationsverket skall, vid prövningen av
frågor om uppehållstillstånd, vara uppmärksamt på
förhållanden i enskilda ärenden som talar för att en sökande
kan komma att utgöra ett hot mot säkerheten. I sådana fall
skall Säkerhetspolisen beredas möjlighet att yttra sig.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall analysera och redovisa vad som i utredningen
påverkar bedömningen av seriositeten i ärenden gällande s.k.
snabba anknytningar. Utredaren skall vidare redogöra för
handläggningstiden vid olika utlandsmyndigheter när det
gäller intervju av den sökande samt vid Migrationsverkets
regionkontor när det gäller intervju av referenspersonen.
Utredaren skall även ta ställning till hur utredningen kan
effektiviseras. Ställningstagandet skall innefatta en
bedömning av om den muntliga utredningen helt eller delvis
kan avskaffas - med såväl sökanden som med
referenspersonen - utan att rättssäkerheten åsidosätts.
Utredaren skall även överväga i vilken mån den muntliga
utredningen kan ersättas av kontroller i olika register (jfr
prop. 1999/2000:43 s. 44 ff). Utredaren skall särskilt beakta
att skyddet och säkerheten, för främst kvinnor och deras barn,
inte riskeras genom att det muntliga inslaget i utredningen
minskas. Utredaren skall bedöma vilka kostnadsbesparingar
som kan göras genom förändringar av utredningen.
Utredaren skall redogöra för regelverket i andra europeiska
länder och jämföra med det svenska regelverket.
Utredaren skall beakta den översyn av reglerna för s.k.
uppskjuten invandringsprövning som Migrationsverket avser
att presentera i september 2004.
Utredaren skall också överväga vilka konsekvenser
eventuella förändringar skulle få för möjligheterna att
uppmärksamma eventuella säkerhetsärenden och därmed
bistå Säkerhetspolisen i sitt förebyggande arbete.
Utredaren skall samråda med Utredningen om
familjeåterförening och om varaktigt bosatta
tredjelandsmedborgares ställning (UD 2004:01). Samrådet
skall gälla de förändringar som den utredaren föreslår i
reglerna om familjeåterförening och dess verkningar på den
muntliga utredningen.
Utredaren skall slutligen lämna förslag till de
författningsändringar som bedöms nödvändiga.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 28 februari
2005.
(Utrikesdepartementet)