Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa frågor om etikprövning av forskning, Dir. 2004:111
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2004-09-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 september 2004
Sammanfattning av uppdraget
En utredare tillkallas med uppdrag att överväga huruvida
tillämpningsområdet för lagen (2003:460) om etikprövning
av forskning som avser människor bör utvidgas. Utredaren
skall vidare föreslå lämplig ordning för förordnande av
ledamöter och ersättare till etikprövningsnämnderna samt
göra en uppföljning av etikprövningsnämndernas rutiner för
handläggning av ärenden om forskning som inbegriper
äggdonation. Dessutom skall utredaren göra en översyn av
etikprövningsnämndernas och Läkemedelsverkets
handläggning av ansökningar som avser kliniska
läkemedelsprövningar.
Bakgrund
Organisation för etikprövning
En ny organisation för etikprövning av forskning som avser
människor inrättades den 1 januari 2004. Organisationen
består av sex regionala nämnder och en central nämnd.
Etikprövning av forskning sker vid de regionala nämnderna,
där varje nämnd utgör en egen myndighet som är självständig
i sitt beslutsfattande. Varje nämnd har sitt kansli förlagt till
ett lärosäte som, mot betalning, tillhandahåller kansliresurser
åt nämnden. De regionala nämnderna består av avdelningar
som självständigt fattar beslut om etikprövning på nämndens
vägnar. De sex regionala nämnderna har sin placering i Lund,
Linköping, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Umeå. Varje
regional nämnd består av minst två avdelningar: en eller flera
avdelningar för etikprövning av medicinsk forskning och en
avdelning för etikprövning av övrig forskning. Varje
avdelning består av en ordförande, som skall vara eller ha
varit ordinarie domare, tio ledamöter med vetenskaplig
kompetens och fem ledamöter som företräder allmänna
intressen. Samtliga ledamöter har personliga ersättare.
De regionala etikprövningsnämndernas beslut kan överklagas
till Centrala etikprövningsnämnden, som även har till uppgift
att avgöra ärenden som överlämnats från de regionala
nämnderna. Vidare har nämnden tillsyn över efterlevnaden av
etikprövningslagen och över föreskrifter som har meddelats
med stöd av denna lag. Centrala etikprövningsnämnden är en
nämndmyndighet som består av ordföranden och sex övriga
ledamöter, varav fyra med vetenskaplig kompetens och två
som företräder allmänna intressen. Samtliga ledamöter har
personliga ersättare. Centrala etikprövningsnämnden har sitt
kansli vid Vetenskapsrådet som, mot betalning,
tillhandahåller kansliresurser åt nämnden.
Forskning som omfattas av etikprövningslagen
I 3-4 §§ lagen (2003:460) om etikprövning av forskning som
avser människor definieras vilken forskning som omfattas av
lagen. Vid sidan av prövning av den forskning som enligt
lagen måste godkännas av en etikprövningsnämnd innan
forskningsarbetet får påbörjas, har nämnderna möjlighet att
lämna s.k. rådgivande yttranden över ansökningar om annan
forskning som avser människor. Denna möjlighet regleras i
2-3 §§ förordningen (2003:616) med instruktion för
regionala etikprövningsnämnder. Anledningen till att
regeringen har infört en sådan möjlighet att göra etikprövning
är att det i många fall krävs ett skriftligt yttrande som
motsvarar en forskningsetisk prövning av en forskningsplan
för att forskningsprojektet skall kunna beviljas finansiering
och för att resultaten av forskningsarbetet skall kunna
publiceras i en vetenskaplig tidskrift (prop. 2002/03:50 s.38
och Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk
humanforskning, Medicinska Forskningsrådet, s. 50, Rapport
2, 1996). Genom att nämnderna kan lämna sådana rådgivande
yttranden behövs inte flera organisationer för etikprövning.
Vetenskapsrådet fick under våren 2003 i uppdrag att i samråd
med Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap
kartlägga forskningsområden som inte omfattas av 3-4 §§
etikprövningslagen, och där rådet bedömde att en etisk
problemställning skulle kunna uppkomma. I uppdraget ingick
även att bedöma om något eller några av de identifierade
forskningsområdena borde omfattas av krav på etikprövning
samt att föreslå hur dessa områden skulle kunna avgränsas.
Särskild vikt skulle läggas vid att utforma definitioner och
kategorisera områdena så att formuleringarna skulle uppfylla
vederbörliga krav på rättssäkerhet och kunna förstås och
användas av en bred grupp människor i samhället.
Vetenskapsrådet rapporterade uppdraget den 3 november
2003 (dnr U2003/4070/F). I korthet föreslog rådet att lagen
skulle ändras så att etikprövningen skulle omfatta all
forskning som arbetar med känsliga personuppgifter, all
forskning som företas utan informerat samtycke och all
forskning som innefattar en risk för att forskningspersoner
eller andra direkt eller indirekt berörda kan komma att
negativt påverkas fysiskt eller psykiskt.
Utseende av ledamöter
Regeringen utser samtliga ledamöter och ersättare i de
regionala etikprövningsnämnderna och i Centrala
etikprövningsnämnden ( 25 och 32 §§ etikprövningslagen).
När ledamöter och ersättare skulle utses i samband med
inrättandet av de nya nämnderna lämnade regeringens
särskilda utredare (U 2003:5, dir. 2003:43) förslag på
personer. Utredaren lämnade efter kontakter med universitet
och högskolor förslag på vetenskapliga ledamöter, samt efter
kontakt med Landstingsförbundet förslag på ledamöter som
företräder allmänna intressen.
Nu, när nämnderna har inrättats, gäller att de universitet som
tillhandahåller kansliresurser till en regional nämnd skall
lämna förslag till regeringen på nya ledamöter och ersättare
med vetenskaplig kompetens till den aktuella nämnden.
Universiteten skall samråda med övriga lärosäten inom
nämndens upptagningsområde. Förfarandet regleras i 10 §
förordningen (2003:616) med instruktion för regionala
etikprövningsnämnder. För ordföranden och dennes ersättare
samt för ledamöter och ersättare som företräder allmänna
intressen finns i dag inga motsvarande bestämmelser om att
förslag skall lämnas till regeringen.
Stamcellsforskning
I propositionen Stamcellsforskning konstaterade regeringen
att utvecklingen går mycket snabbt inom stamcellsforskningen
(prop. 2003/04:148). Regeringen gjorde i denna proposition
bedömningen att det inte är nödvändigt med krav på tillstånd
från Socialstyrelsen enligt 9 § lagen (1995:831) om
transplantation m.m. i de fall forskningen godkänts vid
prövning enligt etikprövningslagen (2003:460). Enligt nämnda
proposition kommer information om äggdonation för
forskningsändamål att samlas centralt av Socialstyrelsen. Det
går till så att den etikprövningsnämnd som godkänt en prövning
av forskning som inbegriper äggdonation skickar information om
detta till Socialstyrelsen.
Handläggning av ansökningar som avser kliniska
läkemedelsprövningar
Inrättandet av den nya organisationen för etikprövning av
forskning som avser människor är en del av Sveriges
genomförande av ett EG-direktiv om kliniska prövningar av
läkemedel (Europaparlamentets och rådets direktiv
2001/20/EG av den 4 april 2001 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagar och andra författningar rörande
tillämpning av god klinisk sed vid kliniska prövningar av
humanläkemedel). De krav på handläggningstid som ställs
upp i direktivet har genomförts i svensk författning.
Handläggningstiden för etikprövning regleras i förordningen
(2003:615) om etikprövning av forskning som avser
människor. Nämnderna skall besluta om ärenden som avser
klinisk läkemedelsprövning inom de givna tidsramarna,
medan nämnderna bör tillämpa samma handläggningstider
även för övriga ärenden.
Handläggningstiderna varierar beroende på vad ansökan avser.
De flesta ansökningar hör dock till kategorin för vilka
beslut skall fattas inom 60 dagar. Den kortaste
handläggningstiden tillämpas för ändringsansökningar (35
dagar) medan prövningar av läkemedel för t.ex. genterapi
har längre tillåten handläggningstid (90 dagar).
För att genomföra kliniska läkemedelsprövningar krävs i dag
godkännande från såväl en etikprövningsnämnd som
Läkemedelsverket. Prövningarna, som görs av respektive
myndighet, görs från olika utgångspunkter och fyller olika
syften. Etikprövningsnämnderna prövar ansökningar enligt
etikprövningslagen som anger under vilka förutsättningar
forskning får godkännas. Det grundläggande syftet med
denna lag är att skydda den enskilda människan och
respekten för människovärdet vid forskning.
Läkemedelsverket beviljar tillstånd om klinisk
läkemedelsprövning utifrån läkemedelslagen (1992:859) som
anger vilka förutsättningar som gäller för att sådana
läkemedelsprövningar skall få genomföras. Syftet med
verkets prövning är att utreda i vad mån det läkemedel som
studeras är ändamålsenligt. Redan i dag har myndigheterna
möjlighet att samarbeta om utformningen av texten i
ansökningsblanketter och dylikt.
Behovet av en översyn
Forskning som omfattas av etikprövningslagen
Regeringen har tidigare aviserat (prop. 2002/03:50 s.102 och
s.109-110) att frågan om etikprövning av viss forskning som i
vissa fall kan vara känslig från integritetssynpunkt bör
utredas närmare, innan man tar ställning till en eventuell
utvidgning av etikprövningslagens tillämpningsområde.
Vetenskapsrådet har, på regeringens uppdrag, lämnat förslag i
denna fråga. Regeringen anser dock att ytterligare utredning
krävs för att undersöka om lagens tillämpningsområde bör
ändras.
Utseende av ledamöter
Ett förfarande där regeringen utser samtliga ledamöter
innebär en markering av etikprövningens stora betydelse och
nämndernas oberoende (prop. 2002/03:50 s. 152). Eftersom
lärosätena ansvarar för att lämna förslag på ledamöter med
vetenskaplig kompetens, är dessa förankrade i den miljö där
de skall verka. I nuvarande författningar saknas dock
motsvarande ordning för att lämna förslag på personer som
kan ingå i nämnderna som företrädare för allmänna intressen.
Antalet personer som är engagerade som ledamöter och
ersättare är stort. Det finns en risk för att väntetiden för
nämnderna blir lång från det att en person anmäler önskemål
om entledigande till dess att en ny person är utsedd av
regeringen. Etikprövningsnämnderna har nu byggt upp en
operativ verksamhet, och det är därför rimligt att undersöka
om beslut om förordnande av ledamöter och ersättare även i
framtiden bäst fattas av regeringen eller om en annan ordning
skulle vara mer funktionell.
Stamcellsforskning
Regeringen anser att forskning som inbegriper äggdonation är
av etiskt känslig karaktär och har därför i propositionen om
stamcellsforskning föreslagit att information om
forskningsprojekt som inbegriper donation av ägg samlas
centralt och följs upp (prop. 2003/04:148). Eftersom sådan
forskning alltid skall etikprövas, anser regeringen att det inte
är nödvändigt att ställa krav på tillstånd från Socialstyrelsen.
Det är dock av vikt att rutinerna för informationsöverföring
från etikprövningsnämnderna till Socialstyrelsen fungerar
väl. Regeringen anser att det är angeläget att kartlägga
rutinerna och identifiera och åtgärda eventuella problem som
kan uppstå, om lagen (1995:831) om transplantation m.m.
ändras enligt det förslag som regeringen har lämnat till
riksdagen i nämnda proposition.
Handläggning av ansökningar som avser kliniska
läkemedelsprövningar
Ett gemensamt ansökningsförfarande, dvs. en ansökan som
gäller för såväl en etikprövningsnämnd som
Läkemedelsverket, skulle innebära minskad byråkrati för den
sökande. Detta skulle framför allt ha betydelse för små och
medelstora företag som har begränsade administrativa
resurser.
Ur läkemedelsindustrins synvinkel är det önskvärt med så
kort handläggningstid som möjligt. Kort handläggningstid är
en konkurrensfördel när ett läkemedelsbolag skall besluta om
i vilket land en klinisk läkemedelsprövning skall genomföras.
Det finns därför anledning att utröna om den nuvarande
ordningen kan förbättras.
Uppdraget
Översyn av etikprövningslagens tillämpningsområde
Utredaren skall utreda om etikprövningslagens
tillämpningsområde bör utvidgas. Forskning som inkräktar på
människors integritet eller på annat sätt aktualiserar
skyddsaspekter, skall särskilt uppmärksammas.
Om utredaren finner att etikprövningslagens
tillämpningsområde bör utvidgas, skall utredaren lämna
förslag till författningsändringar. Utredaren skall lägga
särskild vikt vid att avgränsa forskningsområden och att
utforma definitioner på ett sådant sätt att såväl
forskningsområdena som definitionerna uppfyller
vederbörliga krav på rättssäkerhet. Definitionerna skall kunna
förstås och användas inte bara av forskare utan även av andra
som är engagerade i forskningsprocessen, såsom de personer
som medverkar i forskningsprojekten, forskningsfinansiärer,
huvudmän i vars regi forskningen utförs och allmänheten.
Översyn avseende förordnande av ledamöter och ersättare
Utredaren skall lämna förslag på lämplig ordning för
utnämning av ledamöter och ersättare till
etikprövningsnämnderna. En utgångspunkt bör dock vara att
ordförande och ersättare för ordförande i såväl de regionala
nämnderna som Centrala etikprövningsnämnden fortfarande
utses av regeringen.
Utredaren skall överväga om samma ordning kan användas
för att utse ledamöter med vetenskaplig kompetens och
ledamöter som företräder allmänna intressen.
Av utredarens förslag skall det framgå vem som föreslås
förordna ledamöterna och hur man skall skaffa fram
nödvändigt beredningsunderlag för förordnandena. Av
särskild betydelse är att avgöra vem som skall ha i uppgift
att föreslå ledamöter och ersättare.
Utredaren skall särskilt beakta risken för att en jävsituation
uppstår då ledamöter utses. För varje förslag på
hanteringsordning för att utse ledamöter skall utredaren
redovisa för- och nackdelar samt nödvändiga
författningsändringar.
Uppföljning av forskning som inbegriper äggdonation
Utredaren skall kartlägga etikprövningsnämndernas rutiner
för att genomföra den i propositionen Stamcellsforskning
(prop. 2003/04:148) föreslagna informationsöverföringen till
Socialstyrelsen av prövning av forskning som inbegriper
äggdonation. Utredaren skall vidare särskilt uppmärksamma
eventuella problem som kan uppstå då den föreslagna
ändringen i transplantationslagen träder i kraft.
I de fall utredaren identifierar sådana problem skall utredaren
även lämna förslag till åtgärder och i förekommande fall
föreslå författningsändringar.
Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens beslut med
anledning av regeringens förslag i propositionen.
Översyn av handläggning av ansökningar som avser kliniska
läkemedelsprövningar
Utredaren skall utreda möjligheten till förkortad
handläggningstid vid etikprövningsnämnderna för
ansökningar som avser kliniska läkemedelsprövningar. I de
fall utredaren presenterar förslag till förändrade
handläggningstider, skall konsekvenserna för att pröva
ansökningar som inte rör kliniska läkemedelsprövningar
särskilt beaktas.
Utredaren skall vidare utreda förutsättningarna för att skapa
en ordning för kliniska läkemedelsprövningar där den
sökande kan lämna in en samlad ansökan som gäller för både
en etikprövningsnämnd och Läkemedelsverket. Förslaget till
ny ordning bör om möjligt innefatta ett förfarande där endast
en ansökan lämnas in, men där två oberoende prövningar
görs vid en etikprövningsnämnd respektive vid
Läkemedelsverket. Utredaren skall undersöka möjligheten att
den sökande får ett samlat besked med beslut från båda
myndigheterna. Vidare bör utredaren överväga hur
kommunikationen med sökande och mellan de inblandade
myndigheterna bör gå till under tiden från det att ansökan
lämnas in tills besked om utfallet av prövningarna lämnas.
Dessutom skall utredaren redovisa ekonomiska och
organisatoriska konsekvenser av förslagen samt, i
förekommande fall, föreslå nödvändiga författningsändringar.
Översyn av författningar
Utredaren skall, med utgångspunkt i den nuvarande
organisationen, se över om det sedan nämnderna inrättades
uppkommit några särskilda olägenheter från
handläggningssynpunkt vid tillämpningen av
etikprövningslagen respektive av de förordningar som
reglerar etikprövningen.
Utredaren skall i förekommande fall lämna förslag till övriga
författningar och författningsändringar som bedöms vara
nödvändiga för att genomföra de förslag som lämnas.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med de regionala
etikprövningsnämnderna och Centrala
etikprövningsnämnden. I de delar av uppdraget som rör
kliniska läkemedelsprövningar, skall utredaren samråda med
Läkemedelsverket. I de delar av uppdraget som rör
stamcellsforskning, skall utredaren samråda med
Socialstyrelsen. Utredaren skall såvitt avser konsekvenser
för företag samråda med Näringslivets regelnämnd.
Utredaren skall skyndsamt inkomma till regeringen med en
bedömning av om det finns förutsättningar för att skapa en
ordning för kliniska läkemedelsprövningar där den sökande
lämnar en samlad ansökan som gäller både en
etikprövningsnämnd och Läkemedelsverket.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 2005.
(Utbildningsdepartementet)