Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kontrolluppgift för beräkning av kapitalvinst och kapitalförlust vid avyttring av aktier och andra värdepapper, Dir. 2004:105
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2004-07-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 juli 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att utforma bestämmelser
som gör det möjligt att med hjälp av kontrolluppgifter
beräkna kapitalvinster och kapitalförluster vid fysiska
personers och dödsbons avyttring av aktier och andra
värdepapper.
I första hand skall utredaren undersöka om det kan införas en
skyldighet att lämna kontrolluppgift om kapitalvinst och
kapitalförlust vid avyttring av aktier och andra värdepapper.
Om det visar sig att införandet av en sådan uppgiftsskyldighet
är förenat med alltför stora svårigheter, skall utredaren föreslå
andra lösningar beträffande kontrolluppgiftsskyldigheten som
medför förenklingar vid beräkningen av kapitalvinst och
kapitalförlust och som underlättar kontrollen av riktigheten i
lämnade uppgifter.
Utredaren får föreslå förändringar av reglerna för beräkning
av kapitalvinst och kapitalförlust om det är nödvändigt för att
möjliggöra att kontrolluppgift kan lämnas om kapitalvinst
och kapitalförlust.
I uppdraget ingår även att lämna förslag om hur
värdepappersinnehav som anskaffats innan eventuella nya
regler träder i kraft skall infogas i det nya systemet.
Utredaren skall slutligen undersöka möjligheten att införa en
skyldighet att göra skatteavdrag från kapitalvinster vid
avyttring av värdepapper.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 december 2005.
Bakgrund
Beräkning av kapitalvinst
Bestämmelser om kapitalvinst och kapitalförlust vid avyttring
av aktier och andra värdepapper finns i inkomstskattelagen
(1999:1229). I lagen används termerna delägarrätter och
fordringsrätter.
Med delägarrätt avses aktie, rätt på grund av teckning av
aktie, teckningsrätt, delrätt, andel i investeringsfond, andel i
ekonomisk förening samt annan tillgång med liknande
konstruktion eller verkningssätt. Bestämmelserna om
delägarrätter skall tillämpas också på vinstandelsbevis som
avser lån i svenska kronor, konvertibelt skuldebrev i svenska
kronor, termin och option vars underliggande tillgångar
består av aktier eller termin och option som avser aktieindex,
och annan tillgång med liknande konstruktion eller verkningssätt.
Med fordringsrätt avses svensk fordringsrätt och utländsk
fordringsrätt. Med svensk fordringsrätt avses fordran i
svenska kronor som inte är att anse som delägarrätt. Exempel
på fordringsrätter är obligationer, förlagsbevis,
premieobligationer, optionsskuldebrev och andra skuldebrev
än konvertibla skuldebrev. Som fordringsrätter räknas också
optioner och terminer avseende fordringar i svenska kronor
och ränteindex.
Kapitalvinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen
för det avyttrade värdepappret och omkostnadsbeloppet. Från
ersättningen får utgifter i samband med avyttringen dras av.
Med omkostnadsbelopp avses anskaffningsutgiften. Som
huvudregel beräknas omkostnadsbeloppet enligt den s.k.
genomsnittsmetoden. Metoden kan tillämpas på alla slags
värdepapper oavsett innehavstid. Om en försäljning
exempelvis avser aktier, innebär det att det genomsnittliga
omkostnadsbeloppet (anskaffningsutgiften) för samtliga
aktier av samma slag och sort som den skattskyldige innehar
eller tidigare har innehaft skall användas för beräkningen av
omkostnadsbeloppet. En genomsnittsberäkning måste göras
för varje enskilt försäljningstillfälle. För marknadsnoterade
delägarrätter, med undantag för optioner och terminer, finns
en alternativ regel för beräkning av omkostnadsbeloppet,
schablonmetoden. Metoden innebär att omkostnadsbeloppet
bestäms till 20 % av ersättningen vid avyttringen.
Kontrolluppgiftsskyldighet
Bestämmelser om skyldighet att lämna kontrolluppgifter
finns i lagen (2001:1227) om självdeklarationer och
kontrolluppgifter.
Kontrolluppgift lämnas om avyttring av delägarrätter och
fordringsrätter samt om utfärdande av optioner. Vid avyttring
av andra delägarrätter än andelar i investeringsfonder och av
fordringsrätter samt vid utfärdande av optioner, skall
kontrolluppgift lämnas av bl.a. värdepappersinstitut i de fall
institutet är skyldigt att upprätta avräkningsnota enligt lagen
(1991:981) om värdepappersrörelse samt i de fall institutet
medverkar vid utfärdandet av en option eller slutförandet av
en options- eller terminsaffär. Kontrolluppgiften skall bl.a.
innehålla uppgifter om den överenskomna ersättningen,
antalet avyttrade delägarrätter eller fordringsrätter samt deras
slag och sort. Någon motsvarande skyldighet att lämna
kontrolluppgift i samband med anskaffning av delägarrätter
eller fordringsrätter finns inte.
Vid 1995 års taxering infördes en obligatorisk
kontrolluppgiftsskyldighet om reavinst och reaförlust vid
avyttring av andelar i allemansfond. Skyldigheten utsträcktes
fr.o.m. 1997 års taxering till att gälla även andra
värdepappersfonder än allemansfonder. I dag gäller att
kontrolluppgift skall lämnas för fysiska personer och dödsbon
om kapitalvinst och kapitalförlust vid avyttring av andelar i
en investeringsfond. Vanligtvis sker avyttringen genom
inlösen och kontrolluppgiften lämnas då av fondbolaget eller,
om förvaltningen av fonden har övergått till ett
förvaringsinstitut, av detta. Om andelarna är
förvaltarregistrerade skall kontrolluppgiften i stället lämnas
av förvaltaren. Kontrolluppgiften skall bl.a. innehålla
uppgifter om uppkommen kapitalvinst eller kapitalförlust,
vilket slag av fond som avyttringen avser samt fondens
identifikationsuppgifter. När det gäller beräkningen av
kapitalvinst och kapitalförlust vid avyttring av andelar i
investeringsfonder gäller särskilda bestämmelser för
förvaltarregistrerade andelar. Vid tillämpningen av
genomsnittsmetoden skall bortses från andra andelar i samma
fond som är registrerade i annan förvaltares namn eller
andelsinnehavarens eget namn.
Kontrolluppgift lämnas för fysiska personer och dödsbon
även om innehav av delägarrätter och fordringsrätter samt om
utdelning, ränta och annan avkastning från sådana värdepapper.
Skatteavdrag
Det grundläggande målet med preliminär skatt är att den så
nära som möjligt skall motsvara den slutliga skatten.
Preliminär skatt tas antingen ut vid källan, genom
skatteavdrag, eller som en debiterad skatt, vilken betalas av
den skattskyldige själv med en tolftedel varje månad med
början i februari under inkomståret.
Genom att preliminär skatt tas ut vid källan, alltså i samband
med att inkomsten blir tillgänglig för lyftning, undviks att
den skattskyldige senare saknar den likviditet som behövs för
att betala skatten. För statens del leder ett effektivt uttag av
preliminär skatt vid källan till räntevinster och minskade
skatteförluster.
Avdrag för preliminär skatt har sedan 1947 gjorts från den
huvudsakliga inkomsten av tjänst. Avdragsskyldigheten
utvidgades i samband med F-skattereformen 1997 till att avse
även sidoinkomster av arbete. Skyldighet att göra
preliminärskatteavdrag från ränta och utdelning infördes i
samband med inkomstskattereformen att gälla från och med
den 1 april 1991 (prop. 1990/91:5, SFS 1990:1137).
Bestämmelserna om preliminär skatt finns intagna i
skattebetalningslagen (1997:483).
Tidigare direktiv
När antalet aktieägare i Sverige steg kraftigt under 1980-talet
ökade också kraven på att det borde införas en
kontrolluppgiftsskyldighet om reavinst och reaförlust vid
avyttring av aktier och andra värdepapper. Regeringen
konstaterade att det var av väsentlig vikt att någon form av
uppgiftsskyldighet infördes beträffande försäljningar av
aktier och andra värdepapper, främst med hänsyn till
kontrollbehovet men också till det informationsvärde en
sådan uppgift har för deklaranterna (prop. 1992/93:86 s. 45
och 46). År 1995 tillkallade regeringen en särskild utredare
med uppgift att göra en översyn av lagen (1990:325) om
självdeklaration och kontrolluppgifter (dir. 1995:12).
Utredaren fick i uppdrag att bl.a. utforma en obligatorisk
kontrolluppgiftsskyldighet om reavinster och reaförluster vid
försäljning av aktier och andra finansiella instrument. I första
hand skulle möjligheten att få till stånd en uppgiftsskyldighet
om försäljningar som byggde på genomsnittsmetoden
utredas. Om en sådan väg inte var framkomlig skulle
utredaren utforma en kontrolluppgiftsskyldighet som tog
sikte på schablonmetoden eller en kombination av metoderna.
Om det därvid skulle visa sig nödvändigt att ändra gällande
vinstberäkningsregler skulle utredaren lämna förslag om
lämpliga regeländringar. Utredningen, som antog namnet
Skattekontrollutredningen, redovisade sina förslag i mars
1997 i delbetänkandet Kontroll Reavinst Värdepapper (SOU
1997:27).
Skattekontrollutredningens förslag
Skattekontrollutredningen slog inledningsvis fast att
utgångspunkten för dess arbete var att ett
kontrolluppgiftssystem för aktievinster måste bygga på
gällande materiella regler för vinstbeskattningen, dvs.
genomsnittsmetoden. Utredningens ställningstagande
grundade sig på att det under arbetet med skattereformen
hade utretts ett antal alternativ till genomsnittsmetoden vilka
samtliga hade avvisats. Utredningen fann därför att det under
en överblickbar framtid inte var något alternativ att utgå från
någon annan typ av vinstberäkning än genomsnittsmetoden.
Utredningen föreslog ett system där skattemyndigheten
beräknar reavinst och reaförlust vid fysiska personers och
dödsbons avyttring av marknadsnoterade aktier. Därutöver
övervägdes fyra olika modeller som samtliga avvisades av
utredningen. Den första modellen byggde på att VPC skulle
lämna kontrolluppgift om reavinst och reaförlust vid
avyttring av marknadsnoterade aktier. Den andra att
uppgiften skulle lämnas av VPC när det gällde aktier som var
registrerade på eget vp-konto och av förvaltaren när det
gällde förvaltarregistrerade aktier. Enligt den tredje modellen
skulle det värdepappersinstitut som upprättar
avräkningsnotan lämna uppgiften. Dessa tre modeller
avstyrktes av utredningen eftersom det skulle krävas att VPC
och värdepappersinstituten inhämtade uppgifter från
varandra. En aktieägare kan ha aktier av samma slag och sort
registrerade både på eget vp-konto och i depå hos olika
förvaltare. För att göra en korrekt vinst- eller förlustberäkning
enligt genomsnittsmetoden skulle det krävas en teknisk
samordning mellan VPC och samtliga värdepappersinstitut
för att en uppgiftslämnare skulle få tillgång till alla uppgifter
som krävs för beräkningen. Utifrån bl.a. sekretessynpunkter
ansåg utredningen att en sådan lösning inte borde väljas. Den
fjärde modellen som övervägdes var att VPC och förvaltarna
skulle lämna kontrolluppgifter utifrån en begränsad
genomsnittsberäkning. En sådan beräkning skulle baseras på
endast de aktier som aktieägaren hade registrerade på vp-
kontot respektive i depå hos en förvaltare. Lösningen skulle
innebära att kontrolluppgiften inte var korrekt i de fall den
skattskyldige hade aktier av samma slag och sort registrerade
hos någon annan än uppgiftslämnaren. Utredningen kunde
därför inte heller förorda en sådan lösning.
Utredningen föreslog alltså ett system där skattemyndigheten
beräknar reavinst och reaförlust vid fysiska personers och
dödsbons avyttring av marknadsnoterade aktier. Den
beräknade vinsten eller förlusten skulle förtryckas på
deklarationsblanketten. Skattemyndigheten skulle göra
beräkningen utifrån kontrolluppgifter om innehav, förvärv,
ersättning vid förvärv eller avyttring m.m. som skulle lämnas
av VPC och värdepappersinstituten. Uppgiftslämnaren skulle
således inte behöva göra någon vinstberäkning.
Skattemyndigheternas beräkning skulle i första hand göras
utifrån kontrolluppgifter om förvärv och avyttring av
marknadsnoterade aktier. Sådana uppgifter skulle lämnas av
de värdepappersinstitut som med anledning av transaktionen
skall upprätta en avräkningsnota. Kontrolluppgiften skulle ta
upp den ersättning som överenskommits vid förvärvet
respektive avyttringen, antalet omsatta aktier, slag och sort
samt tidpunkten för transaktionen. Genom det föreslagna
systemet skulle det komma att byggas upp ett register hos
skatteförvaltningen om fysiska personers och dödsbons
innehav av aktier där bl.a. anskaffningsvärden registrerades.
När systemet satts i gång skulle skattemyndigheten löpande
få in uppgifter om anskaffningsvärden med stöd av vilka det
senare skulle bli möjligt att fastställa uppkommen vinst eller
förlust vid en avyttring.
När det gäller aktier som de skattskyldiga innehade när
systemet trädde i kraft skulle skattemyndigheten inte
automatiskt ha tillgång till några uppgifter om
anskaffningsvärdet. För att kunna göra en vinstberäkning vid
avyttring för sådana aktier föreslog utredningen att ett
schablonmässigt anskaffningsvärde, ett s.k. stickvärde, skulle
tillämpas. Anskaffningsvärdet för marknadsnoterade aktier
som förvärvats före ikraftträdandet av de nya bestämmelserna
skulle bestämmas till 20 % av aktiernas marknadsvärde
dagen före ikraftträdandet. Den skattskyldige skulle ha
möjlighet att i stället för stickvärdet redovisa det verkliga
anskaffningsvärdet.
För obligationer och liknande fordringar föreslog utredningen
samma lösning som för aktier. Beträffande marknadsnoterade
fordringar som den skattskyldige innehade vid tidpunkten för
systemets start föreslogs ett stickvärde för s.k. nollkupongare.
Som stickvärde skulle kursen för de först utgivna
fordringarna i lånet tas upp. Även här skulle den
skattskyldige ha möjlighet att redovisa det verkliga
anskaffningsvärdet.
Beträffande optioner och terminer föreslog utredningen att i
de fall en optionsaffär avslutas med kvittning,
kontantavräkning eller förfall skulle kontrolluppgift lämnas
om skattepliktig reavinst eller avdragsgill reaförlust.
Detsamma skulle gälla om en terminsaffär avslutades med
kontantavräkning. Uppgiften skulle lämnas av det
värdepappersinstitut hos vilket optionen eller terminen
kontoförts eller av det institut som annars medverkat vid
avslutningen av affären. Om options- eller terminsaffären
avslutats med lösen eller leverans av den underliggande
egendomen, skulle ingen kontrolluppgift lämnas om vinst
eller förlust. I stället skulle uppgift lämnas enligt de regler
som föreslagits beträffande förvärv och avyttring av aktier
och fordringar.
Utredningen behandlade slutligen frågan om huruvida det är
möjligt att införa en skyldighet att innehålla preliminär skatt
på kapitalvinster. Utredningen gjorde bedömningen att någon
skyldighet att innehålla preliminär skatt på kapitalvinster inte
borde införas. Bedömningen grundades på att den valda
lösningen för kontrolluppgiftslämnande avseende aktier och
fordringar, vilken innebar att ingen uppgiftslämnare själv
kunde beräkna kapitalvinsten, omöjliggjorde för utbetalaren
att beräkna skatteavdraget. Vidare ansågs det olämpligt att
införa en avdragsskyldighet enbart för kapitalvinster från
försäljning av värdepappersfonder, där kontrolluppgift
lämnas på beräknad kapitalvinst, eftersom en sådan ordning
skulle kunna verka konkurrenssnedvridande.
Remisskritiken
Många remissinstanser var negativa till den metod som
utredningen föreslagit. Framför allt hävdades att förslaget
hade brister i fråga om integritets- och kostnadsaspekter.
Det föreslagna systemet skulle innebära att
skatteförvaltningen byggde upp ett register över alla
medborgares innehav av aktier och andra värdepapper med
uppgifter om anskaffningsvärden, latenta vinster och gjorda
försäljningar. Flera remissinstanser hävdade att detta skulle
vara ett avsevärt ingrepp i den personliga integriteten. Vissa
påpekade att det inte finns någon självklar rätt för det
allmänna att ha uppgifter om vilka vinster en skattskyldig har
möjlighet att ta fram innan denne ens har sålt sina
värdepapper.
Beträffande kostnaderna anfördes att det inte bara skulle vara
kostsamt för det allmänna att bygga upp ett system som det
föreslagna, även värdepappersinstituten skulle drabbas av
ökade kostnader genom att behöva bygga nya system och
utöka sin administration kring kontrolluppgiftslämnandet.
Det framfördes också kritik mot vad som ansågs vara en
ordning som skulle innebära att skattemyndigheten tolkade
skattelagarna och föreslog den skattskyldige vilka vinster
eller förluster som skulle tas upp. Detta, hävdade kritikerna,
skulle innebära att det infördes en ordning där
skattemyndigheten gavs tolkningsföreträde framför den
skattskyldige.
De flesta remissinstanserna avstod från att beröra frågan om
skatteavdrag från kapitalvinster. Riksskatteverket anförde
dock att ett system med skatteavdrag skulle kunna medföra
ett omfattande arbete med jämkning av preliminär skatt.
Bara vissa delar av förslagen i Skattekontrollutredningens
betänkande har lett till lagstiftning. Det gäller införandet av
skyldighet att lämna kontrolluppgift om utfärdande av
optioner och slutförande av options- och terminsaffärer även i
de fall då avräkningsnota inte skall upprättas. Utredningens
förslag om att skattemyndigheten med hjälp av registrerade
kontrolluppgifter skall beräkna reavinst och reaförlust vid
försäljning av aktier och andra värdepapper har inte
genomförts.
Behovet av ändrade regler
I dag finns det drygt två miljoner personer i Sverige som äger
marknadsnoterade aktier. Varje år säljer mellan 600 000 och
800 000 personer aktier. Antalet aktieaffärer uppgick till ca
6,5 miljoner under rekordåret 2000 medan de år 2003
stannade vid 3,3 miljoner. Skatteverket får årligen ca en
miljon deklarationer som innehåller uppgifter om
kapitalvinster och kapitalförluster vid försäljning av aktier
och andra värdepapper.
Enligt Skatteverkets kartläggning av aktieförsäljningar vid
taxeringen 2002 (SKV Rapport 2004:1) gjorde mellan 33 och
40 procent av deklaranterna fel i sina deklarationer om
försäljning av värdepapper. Åtta procent utelämnade affärer
helt medan 26 procent redovisade affärer felaktigt. Enligt
Skatteverkets bedömning är åtminstone hälften av felen
oavsiktliga. Av felen beräknas 80 procent vara till fördel och
20 procent till nackdel för de skattskyldiga. Skattebortfallet
på grund av felen beräknades uppgå till ca 700 miljoner
kronor för inkomståret 2001.
Skatteverket gör bedömningen att det med hänsyn till det
stora antalet deklaranter som berörs och reglernas
komplexitet är svårt att begränsa antalet fel genom ytterligare
information. Vidare är omfattningen av felen så pass stor att
det skulle krävas en orimlig kontrollinsats för att uppnå en
acceptabel nivå på andelen fel. Skatteverkets slutsats är att
det krävs regeländringar för att permanent komma till rätta
med problemen. Detta skulle enligt verket kunna ske genom
en utökad kontrolluppgiftsskyldighet eller genom kraftigt
förenklade eller schabloniserade regler för beräkningen av
anskaffningsutgifter.
Det är uppenbart att den nuvarande skyldigheten för
deklaranterna att själva uppge anskaffningsutgifter och
beräkna kapitalvinster och kapitalförluster vid försäljning av
värdepapper är förenad med betydande problem. Det kan
antas att det framför allt är svårigheten att hålla reda på
anskaffningsutgifter i kombination med tillämpningen av
genomsnittsmetoden som orsakar störst problem.
Förändringar i innehavet genom t.ex. splitar och emissioner
liksom uppskov enligt andelsbyteslagen försvårar förfarandet
än mer. Det komplicerade systemet för vinstberäkning leder
till felaktigheter och brister i uppgiftslämnandet som i sin tur
för med sig ett betydande skattebortfall.
De problem som uppmärksammades i direktiven till
Skattekontrollutredningen kvarstår således men gör sig i dag
gällande i än högre grad. Aktieomsättningen på
Stockholmsbörsen har mer än tiodubblats på tio år. Alltfler
enskilda äger aktier samtidigt som möjligheterna att snabbt
och enkelt göra affärer har ökat, inte minst genom
Internethandeln. Därtill kommer att förutsättningarna för att
handla med värdepapper via utländska börser och
marknadsplatser har förenklats.
Mot den nu redovisade bakgrunden finns det skäl att återigen
utreda frågan om kontrolluppgifter om kapitalvinster och
kapitalförluster. Det finns ett ökande kontrollbehov från
Skatteverkets sida samtidigt som alltfler skattskyldiga har
behov av att få uppgifter om vinster och förluster. Det är
således betydelsefullt, inte enbart ur kontrollsynpunkt utan
även för att underlätta för deklaranterna, att genomföra
regeländringar.
Uppdraget
Utredaren skall utarbeta bestämmelser som gör det möjligt att
med hjälp av kontrolluppgifter beräkna kapitalvinster och
kapitalförluster vid fysiska personers och dödsbons avyttring
av aktier och andra värdepapper. I första hand skall utredaren
undersöka om det kan införas en skyldighet att lämna
kontrolluppgift om kapitalvinst och kapitalförlust. Om
införandet av ett sådant system är förenat med alltför stora
svårigheter, skall utredaren överväga och lämna förslag till en
utökad kontrolluppgiftsskyldighet som dels innebär att
uppgiftsskyldigheten för deklaranterna förenklas, dels medför
att Skatteverket kan erhålla korrekta uppgifter om
anskaffningsutgifter.
De nya reglerna skall i första hand ta sikte på aktier och andra
delägarrätter men skall även så långt det är möjligt omfatta
fordringsrätter och andra typer av värdepapper.
Om det är nödvändigt för att möjliggöra att kontrolluppgifter
kan lämnas om kapitalvinster och kapitalförluster eller för att
förenkla uppgiftslämnandet, får utredaren lämna förslag till
ändringar av bestämmelserna om beräkning m.m. av
kapitalvinst och kapitalförlust. Om utredaren lämnar sådana
förslag till ändringar, skall han eller hon samtidigt analysera
vilka effekter förslagen har för beskattningen av
kapitalvinster och kapitalförluster hos juridiska personer samt
ta ställning till om ändringarna även skall gälla för sådana
personer. Vid eventuella förändringar av de materiella
reglerna bör dessa göras på ett sådant sätt att kraven på en
likformig inkomstbeskattning av sparande i olika former av
finansiella tillgångar upprätthålls.
Om utredaren föreslår någon form av kontrolluppgiftsskyldighet
för kapitalvinster och kapitalförluster eller för
anskaffningsutgifter, skall han eller hon även lämna förslag till
hur innehav av värdepapper som har anskaffats innan det nya
systemet sätts i kraft skall hanteras.
Utredaren skall undersöka och redovisa hur
kapitalvinstberäkning och uppgiftslämnande i samband med
köp och försäljning av värdepapper är reglerade i ett antal
jämförbara länder. Vid utformningen av sina förslag skall han
eller hon vidare beakta utvecklingen inom EU:s
finansmarknad och andra stora finansmarknader. Detta gäller
särskilt det pågående arbetet inom EU med att få till stånd en
inre marknad för finansiella tjänster. Utredaren skall därvid
analysera vilka effekter utredningens förslag kan få för den
svenska finansmarknadens konkurrenskraft och för svenska
aktörers möjligheter att hävda sig på en konkurrensutsatt
internationell marknad för finansiella tjänster.
Utredaren skall särskilt beakta integritets- och
rättssäkerhetsaspekterna. Han eller hon skall noga utreda och
analysera förslagens effekter för de offentliga finanserna samt
vilka administrativa och tekniska krav och kostnader
förslagen kan föra med sig för såväl Skatteverket som de
aktörer som kan komma att omfattas av en utökad
kontrolluppgiftsskyldighet.
Om det visar sig vara möjligt att lämna kontrolluppgifter om
kapitalvinst även vid avyttring av andra värdepapper än
andelar i investeringsfonder, skall utredaren undersöka
möjligheten att göra skatteavdrag från eventuella
kapitalvinster. Utredaren skall i så fall även undersöka
möjligheten att göra skatteavdrag från kapitalvinster vid
avyttring av andelar i investeringsfonder. I den omfattning
utredaren kommer fram till att det är möjligt att göra
skatteavdrag, skall han eller hon lämna förslag till
författningsreglering. I samband därmed skall utredaren
analysera vilka administrativa krav och kostnader en
skyldighet att göra skatteavdrag skulle medföra för de
berörda företagen.
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagens
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 december
2005.
(Finansdepartementet)