Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om avgifter på planerade och nya sträckor av väg E6 i Västra Götalands län, Dir. 2004:103
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2004-07-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 juli 2004
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att undersöka
förutsättningarna för att införa avgifter för trafikanter på
planerade och nya sträckor av väg E6 i Västra Götalands län.
Utredaren skall överväga och lämna förslag till hur införandet
av avgifter på väg E6 i Västra Götalands län kan organiseras.
Bakgrund
Långsiktig planering av transportinfrastruktur
Regeringen beslutade den 3 oktober 2001 propositionen
Infrastruktur för ett långsiktigt hållbart transportsystem (prop.
2001/02:20). Riksdagen biföll den 14 december 2001 regeringens
förslag (bet. 2001/02:TU2, rskr. 2001/02:126). Den 14 mars 2002
beslutade regeringen att uppdra till Banverket, Vägverket och
länen att upprätta långsiktiga planer för
transportinfrastrukturen. Regeringen beslutade den 30 april 2003
om tilläggsuppdrag till Vägverket och Banverket.
Förslag till långsiktiga planer för transportinfrastrukturen
redovisades för regeringen den 4 augusti 2003. Efter
utvärdering och granskning av förslagen har regeringen den
19 februari 2004 beslutat dels att fastställa slutliga
planeringsramar för länstransportplanerna, dels att fastställa
Banverkets förslag till nationell banhållningsplan och
Vägverkets förslag till nationell väghållningsplan.
Regeringen har i propositionen Utökade planeringsramar för
väg- och järnvägsinvesteringar 2004-2015 (prop.
2003/04:95) föreslagit riksdagen att utvidga den ekonomiska
planeringsramen för investeringar i nationella vägar under
perioden 2004-2015 från 39 miljarder kronor till 42,1
miljarder kronor. Riksdagen har beslutat i enlighet med
propositionen (bet. 2003/04:TU10, rskr. 2003/04:266).
Regeringen har på tilläggsbudget i samband med 2004 års
ekonomiska vårproposition (prop. 2003/04:100) föreslagit att
ett antal prioriterade projekt får finansieras med lån för att
möjliggöra tidiga byggstarter. Dessa vägprojekt är belägna i
Västra Götalands län på vägarna E6, E20, Rv40, Rv44, Rv45
och Rv49.
Avgiftsfinansiering av vägar
En möjlighet att avlasta statsbudgeten beträffande
finansiering av investeringar är att ta ut avgifter av
trafikanterna. I 29 § väglagen (inkl. övergångsbestämmelser)
ges regeringen möjlighet att besluta att avgifter får tas ut för
användande av väg som färdigställts efter den 1 juli 1988.
Frågan om avgiftsfinansiering är kopplad till det allmänna
systemet för avgifts- och skatteuttag av transportsystemet. I
prop. 2001/02:20 refereras de långsiktiga principer som
fastslogs i 1998 års transportpolitiska beslut. Dessa innebär
att de skatter och avgifter som tas ut av trafiken, och är
transportpolitiskt motiverade, skall idealt motsvara trafikens
samhällsekonomiska marginalkostnader och bidra till att de
transportpolitiska målen nås. Regeringen arbetar på olika sätt
för att förändra avgifts- och skatteuttaget i denna riktning. Ett
exempel på detta är Vägtrafikbeskattningsutredningen (dir.
2001:12) som den 27 maj 2004 lämnade sitt slutbetänkande
(SOU 2004:63), vilket bl.a. tog upp frågan om införande av
en kilometerskatt för tung trafik. Ett annat exempel är det
uppdrag som Statens institut för kommunikationsanalys
(SIKA) och trafikverken har att utveckla underlaget för
marginalkostnadsbaserade infrastrukturavgifter.
Inom EU pågår ett antal motsvarande processer som syftar till
att genomföra de grundtankar om en effektiv och rättvis
prissättning av trafiken som bl.a. förordas i vitboken om en
gemensam transportpolitik (KOM(2001)370). För närvarande
diskuteras ett förslag om att revidera Europaparlamentets och
rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter
på tunga godsfordon för användningen av vissa
infrastrukturer (Eurovinjettdirektivet) i syfte att reglera
möjligheterna att ta ut kilometerskatt och vägavgift för tunga
fordon inom unionen. Det har också antagits ett direktiv om
driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullssystem
(Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/52/EG av den
29 april 2004 om driftskompatibilitet mellan elektroniska
vägtullssystem i gemenskapen), vilket kan underlätta en
körsträckebaserad beskattning även på lätta fordon.
Uppdraget
Utredaren skall undersöka förutsättningarna för att införa
avgifter för trafikanter på planerade och nya sträckor av väg
E6 i Västra Götalands län.
Utredaren skall överväga och lämna förslag till hur införande
av avgifter för användande av planerade och nya sträckor på
väg E6 i Västra Götalands län kan organiseras. Möjligheten
för regionala myndigheter, kommuner och organisationer att
ha inflytande över avgiftssystemet skall prövas.
Utredaren skall föreslå taxa för fordon som skall bruka de
nya vägsträckorna. Förslaget skall ha som utgångspunkt att
avgifterna motsvarar kostnaderna för amorteringar och räntor
för investeringen och att lånen skall vara återbetalda senast
25 år efter den tid när de nya vägsträckorna togs i bruk.
Utredaren skall klarlägga och värdera de trafikstyrande
effekterna av ett avgiftssystem med avseende på miljö,
trafiksäkerhet och samhällsekonomi, bl.a. hur trafiken på
övriga vägnätet i den aktuella regionen påverkas om en avgift
införs på de nya eller planerade sträckorna i Västra Götalands
län. Utredaren skall också undersöka möjligheten till
miljöstyrande avgifter och effekter av sådana. Vidare skall
utredaren analysera hur en avgiftsbeläggning av en enskild
vägsträcka förhåller sig till marginalkostnadsprincipen och en
kilometerskatt för i första hand tunga fordon med hänvisning
till Vägtrafikskatteutredningens förslag.
I samband med övervägandena om ett system för avgifter på
väg E6 i Västra Götalands län bör hinder och möjligheter
analyseras enligt gällande EG-rätt eller sådana rättsakter som
är under behandling i ministerrådet.
Utredaren skall, vad gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för företag, samråda med Näringslivets
regelnämnd.
Utredaren skall senast den 1 mars 2005 redovisa resultatet av
uppdraget till regeringen.
(Näringsdepartementet)