Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Obehörig användning av kontokort samt konsumentskydd vid s.k. modemkapning, Dir. 2004:10
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2004-02-19
Beslut vid regeringssammanträde den 19 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av bestämmelserna i 34 §
konsumentkreditlagen (1992:830) om en kontohavares betalningsansvar för
obehöriganvändning av kontokort.
Översynen skall särskilt ta sikte på de regler som gäller kontohavarens
betalningsansvar när han eller hon har förlorat kortet. Inriktningen skall
vara
att komma till rätta med de problem som har visats föreligga med de nuvarande
bestämmelserna och deras tillämpning, bl.a. när det gäller att bestämma
gränserna i praktiken för när ansvar skall inträda. Till synes små
skillnader i
hanteringen av själva kortet leder där till olika utgångar som kan ha stora
ekonomiska konsekvenser för kontohavaren. En utgångspunkt är att det vid
bedömningen av ansvaret skall vara möjligt att ta hänsyn till hanteringen av
såväl kortet som den personliga koden.
Utredaren skall överväga om det även i övrigt finns ett behov av att ändra
eller
förtydliga gällande bestämmelser. En särskild fråga är om det behövs
ansvarsregler även för andra fall än de då kontohavaren har förlorat kortet,
exempelvis då en obehörig användning har möjliggjorts genom att kortnumret
lämnats ut vid ett distansavtal.
Vid sidan av det uppdrag som avser betalningsansvar för obehörig användning
av
kontokort skall utredaren överväga om det behövs någon förstärkning av
konsumentskyddet vid uppkoppling mot Internet, då omkoppling till ett dyrare
nummer skett utan abonnentens godkännande (s.k. modemkapning).
Nuvarande ordning
Betalningsansvar för obehörig användning av kontokort
Avtalsrättsligt gäller att en kontohavare allmänt sett inte ansvarar för
belopp
som har påförts kontot genom att ett kort som är anslutet till detta har
använts
av en obehörig person. Ansvar kan dock uppkomma om parterna har avtalat om
det.
Standardavtalen på kontokortsområdet innehöll förr regelmässigt avtalsvillkor
varigenom konsumenten påtog sig ett sådant betalningsansvar. I 1977 års
konsumentkreditlag infördes därför regler som hindrade att sådana villkor
kunde
göras gällande utom i vissa särskilt angivna fall. Dessa regler har i sak
oförändrade överförts till den nu gällande konsumentkreditlagen från år 1992.
Enligt 34 § i den lagen får ett avtalsvillkor som innebär att en kontohavare
skall vara betalningsskyldig för ett belopp som har påförts kontot genom att
ett
kontokort har använts av någon obehörig person göras gällande endast om
kontohavaren eller någon annan som enligt avtalet är behörig att använda
kontokortet har 1. lämnat ifrån sig kortet till någon annan, 2. genom grov
oaktsamhet förlorat kortet eller 3. på något annat sätt förlorat
besittningen av
kortet och inte snarast efter upptäckten anmält förlusten hos kreditgivaren.
För belopp som har påförts ett konto efter det att kreditgivaren har
mottagit en
anmälan om att kontohavaren eller någon annan som är behörig att använda
kortet
inte längre har det i sin besittning ansvarar kontohavaren endast om han
eller
hon har förfarit svikligt.
Ett avtalsvillkor som innebär att en kontohavare skall vara
betalningsansvarig i
andra fall än de som anges i lagen får alltså inte göras gällande.
Bestämmelserna i konsumentkreditlagen avser endast sådana fall där
kontohavaren
eller någon annan behörig användare inte längre är i besittning av
kontokortet.
Det lär därför sällan finnas förutsättningar att enligt 34 § göra gällande
avtalsvillkor om betalningsskyldighet för obehörig användning av kort som har
möjliggjorts t.ex. genom att kortet använts i samband med ett distansavtal
(jfr
prop. 1999/2000:89 s. 65 f.). För sådana fall lämnar ju kontohavaren inte ut
själva kortet utan endast uppgifter om kortnumret.
Bestämmelserna i 34 § är direkt tillämpliga endast på kontokort som är
knutna
till krediter men anses analogt tillämpliga även på andra kontokort, dvs.
rena
betalkort (jfr prop. 1991/92:83 s. 93 och 144).
Betalningsansvar vid uppkoppling mot Internet
När en annan tjänsteleverantör än den teleoperatör som kunden har ett
abonnemangsavtal med kräver betalning på grund av en uppkoppling mot
Internet,
måste tjänsteleverantören visa att ett avtal om betalningsskyldighet har
träffats med den som krävs på betalning. Om det däremot är den teleoperatör
som
kunden har ett abonnemang hos som kräver betalning, är situationen något
annorlunda. I de allmänna villkor som gäller för ett abonnemangsavtal
föreskrivs
ofta att abonnenten är betalningsansvarig för de anslutningar till och den
användning av telenätet som beställs från dennes anslutning. Allmänna
reklamationsnämnden har mot bakgrund av sådana villkor i olika avgöranden
ansett
abonnenten betalningsansvarig för omkopplingar som gjorts (reservanter har
dock
ansett att villkoret om betalningsskyldighet bör kunna jämkas med stöd av 36
§
avtalslagen). Det finns också ett antal avgöranden från allmän domstol med
motsvarande utgång.
Regler för vilken information en konsument skall få innan en omkoppling sker
till betalsamtal har utarbetats av stiftelsen Etiska Rådet för
Betalteletjänster. Rådet prövar också om dessa regler följts i enskilda
ärenden.
För de fall rådet vid en sådan prövning ansett att reglerna överträtts har
Allmänna reklamationsnämnden gjort bedömningen att det är oskäligt att
avtalsvillkoren om betalningsskyldighet i abonnemangsavtalet blir gällande.
I lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ges vissa möjligheter till
skydd
mot omkopplingar. Post- och telestyrelsen får utse en lämplig teleoperatör
att
tillhandahålla tillgång till allmänt tillgängliga telefonitjänster till en
fast
nätanslutningspunkt åt var och en, om det behövs för att den tjänsten skall
finnas tillgänglig till överkomligt pris. Lagen ålägger en sådan operatör
att på
begäran av en abonnent avgiftsfritt spärra vissa typer av utgående samtal
eller
nummer. Enligt lagen kan operatören även åläggas skyldighet att
tillhandahålla
en spärr mot allt för höga telefonräkningar (kreditspärr). Något beslut om
att
utse en operatör har inte meddelats.
Vid sidan av frågan om betalningsansvaret vid modemkapning är det enligt den
marknadsrättsliga lagstiftningen förbjudet för en näringsidkare att skicka
fakturor, inbetalningsavier eller liknande meddelanden avseende produkter som
inte har beställts. Flera mål om marknadsföringen av betaltjänster på
Internet
är för närvarande föremål för prövning i Marknadsdomstolen. Att förfara på
det
sätt som beskrivits kan också vara straffbart.
Vid sidan av de regler som nämnts ovan finns det en möjlighet att gratis
ladda
ner en spärrfunktion via bl.a. Konsumentverkets hemsida på Internet. Detta
program ger för vissa fall ett skydd mot oönskade omkopplingar. Även
brandväggar
och antivirusprogram kan ge ett sådant skydd.
Behovet av en översyn
Betalningsansvar för obehörig användning av kontokort
Bestämmelserna i 34 § konsumentkreditlagen har inte ändrats i sak sedan de
för
över 25 år sedan infördes i 1977 års lag. Mot bakgrund härav och den tekniska
utveckling som skett under denna tid kan det allmänt sett finnas anledning
att
undersöka om bestämmelserna behöver ändras i något avseende.
Två statliga utredningar, Betaltjänstutredningen och Konsumentpolitiska
kommittén, har också tidigare slagit fast ett behov av en översyn av 34 §. I
Betaltjänstutredningens slutbetänkande Betaltjänster (SOU 1995:69) föreslogs
att
det skulle införas en differentierad skala för kontohavarens ansvar.
Utredningens förslag var dock inte begränsat till enbart obehörig användning
av
kontokort utan tog generellt sikte på olika former av betaltjänster. Ett
liknande förslag har lämnats av Konsumentpolitiska kommittén i dess
slutbetänkande Starka konsumenter i en gränslös värld (SOU 2000:29).
Betänkandena har remissbehandlats men inte lett till lagstiftning. Med
anledning
av betänkandena har regeringen i propositionen Handlingsplan för
konsumentpolitiken 2001-2005 aviserat att en översyn av bestämmelserna kommer
att ske (prop. 2000/01:135 s. 38).
I förarbetena till bestämmelserna anges att det finns ett klart behov av
regler
till skydd för kontohavare i de fall då ett kontokort används av obehöriga.
Det
nämns vidare att reglerna bör utformas med den utgångspunkten att risken för
ekonomisk förlust i första hand skall bäras av kreditgivaren eftersom denne
har
möjlighet att på olika sätt begränsa sitt risktagande, främst genom krav på
legitimation när kort används. Möjligheten att göra kontohavaren,
konsumenten,
betalningsskyldig skall bara stå till buds i vissa kvalificerade fall (prop.
1976/77:123 s. 139).
När det gäller bedömningen av om kontohavaren varit grovt oaktsam bör man
enligt
förarbetena beakta att kontokort i regel är avsedda att lättillgängligt
medföras
i olika sammanhang, ofta för att användas i stället för pengar vid inköp. Det
skall därför krävas mer försvårande omständigheter för att grov oaktsamhet
skall
föreligga. Som exempel nämns att kontohavaren eller någon annan behörig
användare lämnat kvar kortet i en ficka, en väska, ett fordon eller liknande
förvaringsplats som inte stått under uppsikt. Om kortet förlorats när det
förvarats i vederbörandes bostad, har angetts att grov oaktsamhet i regel
inte
bör anses föreligga (a. prop. s. 191).
Frågan är om de beskrivna intentionerna bakom 34 § har kunnat följas i den
praktiska tillämpningen och om regleringen har lett till förutsebara och
konsekventa avgöranden.
Allmänna reklamationsnämnden har i ett stort antal fall, bl.a. flera
pleniavgöranden, haft anledning att ta ställning till en kontohavares
betalningsansvar vid förlust av kontokort. Avgörandena har ofta gällt om och
i
så fall med vilken grad av oaktsamhet som kontohavaren har förlorat kortet.
Som
nämnden och Bankföreningen har påpekat i skrivelser till
Justitiedepartementet
har lagstiftningen gett upphov till gränsdragningsproblem där till synes små
skillnader i hanteringen av själva kortet har lett till olika utgångar som
haft
stora ekonomiska konsekvenser för kontohavaren, dvs. fullt ansvar eller inget
ansvar alls. Det är mindre lämpligt att skillnaden mellan ganska likartade
fall
kan bli så stor som för närvarande.
Det finns mot bakgrund av det som nu har sagts ett behov av en översyn.
Vid en jämförelse med uttrycket grov vårdslöshet/grov oaktsamhet i andra
sammanhang torde det stå klart att den grova oaktsamhet som avses i
konsumentkreditlagen i den praktiska tillämpningen kommit att innefatta också
situationer som i annan lagstiftning närmast skulle hänföras till enkel
oaktsamhet. Det kan vara svårt att få full förståelse för skillnader i vad
som
krävs för olika grader av oaktsamhet om kraven på olika områden är alltför
stora.
Dessutom torde de nuvarande bestämmelserna inte ge någon möjlighet att vid
bedömningen av kontohavarens betalningsansvar ta hänsyn till hur han eller
hon
har förvarat och hanterat koden. Detta gäller även om en kod förvarats
tillsammans med eller rentav antecknats på kortet.
Också dessa förhållanden utgör skäl att se över den gällande ordningen.
Som har nämnts ovan torde det sällan finnas förutsättningar att enligt 34 §
göra
gällande avtalsvillkor om betalningsskyldighet för obehörig användning av
kontokort i andra fall än de då kontohavaren har förlorat kortet, såsom då en
obehörig användning har möjliggjorts genom att kortnumret lämnats ut vid ett
distansavtal. Det bör övervägas om det finns ett behov av att reglera
kontohavarens ansvar också för sådana fall.
Betalningsansvar vid uppkoppling mot Internet
I förarbetena till lagen om elektronisk kommunikation framhålls att det är
angeläget att skydda konsumenterna mot oväntat höga telefonräkningar,
exempelvis
till följd av situationer där Internetanvändare med uppringd anslutning via
några enkla knapptryckningar ändrar datorns fjärranslutning med följden att
användarens modem ringer upp ett väsentligt dyrare nummer (prop. 2002/03:110
s.
223).
Av redogörelsen ovan har framgått att såväl Allmänna reklamationsnämnden som
allmän domstol har ansett abonnenten betalningsansvarig för kostnader som
omkopplingar utan dennes godkännande har medfört när kravet framställs av
teleoperatören med de allmänna villkoren i abonnemangsavtalet som grund. En
Internetanvändare som genom s.k. modemkapning har kopplats om till ett annat
nummer utan att ha godkänt detta har alltså trots det ansetts
betalningsansvarig
gentemot teleoperatören för de kostnader som omkopplingen medfört. I de fall
då
kravet på betalning framförts av annan än den som användaren har ett
abonnemangsavtal med har denne ofta haft svårt att visa att avtal har
ingåtts.
Det finns dock en risk att användare betalar även om de rättsligt sett inte
är
skyldiga att göra det.
I lagen om elektronisk kommunikation ges vissa möjligheter till skydd mot
omkopplingar till andra nummer. Samtliga skyddsåtgärder som lagen innefattar
i
nu aktuellt avseende förutsätter dock en aktivitet från abonnentens sida.
Trots
att lagen har trätt i kraft relativt nyligen finns det anledning att redan nu
förutsättningslöst se över om det skydd som lagen är avsedd att erbjuda är
tillräckligt eller om det kan krävas kompletteringar i något avseende.
Uppdraget
En särskild utredare skall utses och ges följande uppdrag.
Betalningsansvar för obehörig användning av kontokort
Utredaren skall göra en översyn av bestämmelserna i 34 §
konsumentkreditlagen om
en kontohavares betalningsansvar för obehörig användning av kontokort.
Utredaren skall i första hand se över de regler som gäller kontohavarens
betalningsansvar när han eller hon har förlorat kortet. Inriktningen på
arbetet
skall vara att komma till rätta med de problem med den nuvarande regleringen
som
har beskrivits i avsnittet ovan. Ett sätt att göra detta kan vara att införa
ansvarsregler för olika grader av oaktsamhet, eventuellt i förening med
bestämmelser om självrisk. Utredaren bör eftersträva regler som gör det
möjligt
att vid bedömningen av kontohavarens ansvar ta hänsyn till hanteringen av
såväl
kort som personlig kod. Vid utformningen av reglerna skall utredaren utgå
från
att risken för ekonomisk förlust liksom i dag i första hand skall bäras av
kreditgivaren i förhållandet mellan denne och kontohavaren. Reglerna skall
också
ta hänsyn till att kontokort är avsedda att lättillgängligt kunna medföras i
olika sammanhang för att användas i stället för kontanter. Samtidigt måste
regleringen beakta kreditgivarens berättigade intressen.
Som anmärkts ovan innefattar den grova oaktsamhet som avses i 34 §, som den
kommit att tillämpas, också situationer som i annan lagstiftning närmast
skulle
hänföras till enkel oaktsamhet. En utgångspunkt för utredaren bör vara att de
rekvisit som föreslås för kontohavarens ansvar skall kunna tillämpas på ett
sätt
som så långt det är möjligt och lämpligt ansluter till motsvarande
lagstiftning
på näraliggande områden.
I uppdraget ingår att överväga om det finns något behov av att i övrigt ändra
eller förtydliga gällande bestämmelser. En särskild fråga är om det finns ett
behov av regler för en kontohavares ansvar avseende även andra situationer
än de
som i dag omfattas av konsumentkreditlagen, såsom då en obehörig användning
möjliggjorts genom att betalning skett med kontokort vid ett distansköp, där
kontohavaren som regel endast lämnar ut uppgifter om sitt kortnummer men
behåller kortet. Om utredaren skulle anse att regler för kontohavarens ansvar
behövs också för dessa fall, skall sådana föreslås.
För de situationer som nämnts ovan skall utredaren beakta de åtaganden som
följer av Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7/EG av den 20 maj 1997
om
konsumentskydd vid distansavtal och Europaparlamentets och rådets direktiv
2002/65/EG av den 23 september 2002 om distansförsäljning av finansiella
tjänster till konsumenter. Direktiven innebär att en konsument skall kunna
begära annullering av en betalning om konsumentens betalkort har använts på
ett
bedrägligt sätt inom ramen för ett distansavtal samt att de belopp som
utbetalats skall gottskrivas eller återbetalas.
De regler som föreslås skall vara begränsade till transaktioner med kontokort
och tillhörande personliga koder. Det ingår således inte i uppdraget att
föreslå
någon mer generell reglering av olika betaltjänster.
Betalningsansvar vid uppkoppling mot Internet
Utredaren skall överväga om det behövs någon förstärkning av konsumentskyddet
vid modemuppkoppling mot Internet då omkoppling skett utan abonnentens
godkännande (s.k. modemkapning). Övervägandena skall grunda sig på en
avtalsrättslig analys av de olika situationer som kan bli aktuella. Anser
utredaren att skyddet bör stärkas, skall utredaren överväga hur detta
lämpligen
kan ske. I uppdraget ingår att vid behov föreslå såväl lagändringar som andra
åtgärder för att stärka konsumentskyddet på området. Utredaren är oförhindrad
att ta upp även näraliggande frågor om det bedöms motiverat.
Arbetsmetoder och redovisning av uppdraget
Utredaren skall göra de internationella jämförelser som anses befogade.
Regleringen i de övriga nordiska länderna bör ges en särskild belysning och
beaktas i arbetet.
Samråd skall ske med Utredningen om förmyndare, gode män och förvaltare (Ju
2002:04) vad gäller de situationer då en innehavare av ett kontokort
företräds
av en förordnad ställföreträdare eller god man. I fråga om modemkapning skall
utredaren på lämpligt sätt samråda med berörda teleoperatörer.
Utredaren skall hålla sig informerad om det arbete som för närvarande pågår
i EU
med att ersätta rådets direktiv 87/102/EEG om konsumentkrediter med ett nytt
direktiv (se KOM [2002] 443 slutlig) samt det fortsatta arbetet med
anledning av
kommissionens meddelande till rådet och Europaparlamentet om en ny rättslig
ram
för betalningar på den inre marknaden (KOM [2003] 718 slutlig).
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som bedöms behövliga.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 2005.
(Justitiedepartementet)