Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om transport av farligt gods, Dir. 2003:99
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 2003-08-21
Beslut vid regeringssammanträde den 21 augusti 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn
av lagen (1982:821) om transport av farligt gods och den därtill
hörande förordningen. Utredaren skall utarbeta förslag till den
författningsreglering som bedöms nödvändig. Huvudsyftet är att
förenkla och modernisera regelsystemet.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1
september 2004.
Internationella bestämmelser m.m. om transport av farligt gods
FN-rekommendationerna
Bestämmelserna om transport av farligt gods är i hög grad
internationella. Reglerna är i huvudsak inriktade på hur det
farliga godset skall klassificeras, dokumenteras, inneslutas,
lastas och märkas.
FN:s ekonomiska och sociala råd tillsatte år 1953 en expertgrupp
benämnd The Committee of Experts on the Transport of Dangerous
Goods. Denna expertgrupp ger ut rekommendationer för transport av
farligt gods. FN-rekommendationerna uppdateras kontinuerligt.
FN-rekommendationerna har blivit vägledande för det
internationella arbetet med transport av farligt gods. Således
följer de transportslagsanknutna regelverken (RID, ADR,
IMDG-koden och ICAO-TI, se vidare nedan) i huvudsak den
klassindelning av farligt gods som föreskrivs och andra
föreskrifter om förpackning m.m. som anges i rekommendationerna.
Regelverken innehåller dock även regler som är avhängiga de
specifika krav som ställs inom ett visst transportslag.
Bestämmelser för järnvägstransporter av farligt gods
Bestämmelser för internationella järnvägstransporter av farligt
gods finns i bilaga 1 till det internationella fördraget om
godsbefordran på järnväg (CIM). Bilagan benämns Règlement
Concernant le Transport International Ferroviaire des
Marchandises Dangereuses och förkortas RID. CIM är i sin tur en
bilaga till fördraget den 9 maj 1980 om internationell
järnvägstrafik (COTIF). RID utarbetas och revideras fortlöpande
av en mellanstatlig organisation för internationell
järnvägstrafik, OTIF (Organisation intergouvernementale pour les
transports internationaux ferroviaires). OTIF har 41 medlemmar,
däribland Sverige.
Genom rådets direktiv 96/49/EG av den 23 juli 1996 om
tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om transport av
farligt gods på järnväg (EGT L 235, 17.9.1996, s. 25, Celex
31996L0049), RID-direktivet, har den omfattande RID gjorts
tillämplig på järnvägstransporter inom och mellan medlemsstaterna
i EU. I RID-direktivets bilaga görs sådana hänvisningar till RID
att den blir en del av direktivet.
I syfte att anpassa regelverken till den tekniska utvecklingen
görs vartannat år ändringar i FN-rekommendationerna och därefter
i RID. De senaste ändringarna av RID började gälla den 1 januari
2003 med vissa övergångsperioder.
RID-direktivet har senast ändrats genom kommissionens direktiv
2003/29/EG av den 7 april 2003 om anpassning för fjärde gången
till den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 96/49/EG om
tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om transport av
farligt gods på järnväg (EGT L90, 8.4.2003, s. 47, Celex
32003L0029). Direktivet innebär att bilagan till direktivet
justeras i mindre omfattning. Direktivet skall vara implementerat
före den 1 juli 2003.
Bestämmelser för vägtransporter av farligt gods
Den europeiska konventionen om internationella transporter av
farligt gods på väg innehåller en gemensam europeisk standard för
sådana transporter. Konventionen benämns Accord Européen Relatif
au Transport International des Marchandises Dangereuses par Route
och förkortas ADR. För närvarande är, utöver Sverige, 37 länder
anslutna till konventionen.
Konventionstexten är kortfattad och tyngdpunkten är i stället
lagd på två omfångsrika och i huvudsak tekniska bilagor;
bilagorna A och B. Inom FN:s ekonomiska kommission för Europa
revideras fortlöpande de tekniska bilagorna till ADR.
Genom rådets direktiv 94/55/EG av den 21 november 1994 om
tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om transport av
farligt gods på väg (EGT L 319, 12.12.1994, s. 7, Celex
31994L0055), ADR-direktivet, har bilagorna A och B till ADR
gjorts tillämpliga på transport av farligt gods på väg inom och
mellan EU:s medlemsstater. I ADR-direktivets bilagor görs sådana
hänvisningar till bilagorna till ADR att dessa blir en del av
direktivet.
Som framgått, görs vartannat år ändringar i FN-rekommendationerna
i syfte att anpassa regelverken till den tekniska utvecklingen.
Ändringar görs därefter i ADR:s bilagor. De senaste ändringarna
av bilagorna började gälla från den 1 januari 2003 med viss
övergångsperiod.
ADR-direktivet har senast ändrats genom kommissionens direktiv
2003/28/EG av den 7 april 2003 om anpassning för fjärde gången
till den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 94/55/EG om
tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om transport av
farligt gods på väg (EGT L 90, 8.4.2003, s. 45, Celex 32003L0028).
Direktivet innebär att bilagorna till direktivet justeras i
mindre omfattning. Direktivet skall vara implementerat före den
1 juli 2003.
Rådet har vidare antagit direktiv 95/50/EG av den 6 oktober 1995
om enhetliga förfaranden för kontroller av vägtransporter av
farligt gods (EGT L 249, 17.10.1995, s. 35, Celex 31995L0050),
kontrolldirektivet. Direktivet gäller kontroller som
medlemsstaterna utövar med avseende på vägtransporter av farligt
gods med fordon som färdas på deras territorium eller som färdas
in i det från ett tredje land.
Bestämmelser för sjötransporter av farligt gods
Den internationella sjöfartsorganisationen IMO (International
Maritime Organisation) är FN:s fackorgan och har 162 medlemmar,
däribland Sverige. IMO har sammanställt en enhetlig
internationell kod för transport av förpackat farligt gods till
sjöss, IMDG-koden. Koden har i dagsläget endast status av
rekommendationer, men tillämpas av de flesta sjöfartsnationerna.
Bestämmelserna omfattar inte transporter med fartyg som är
särskilt byggda eller helt ombyggda för transport av godset i
oförpackad form, t.ex. tankfartyg. För sådana s.k.
bulktransporter har IMO utarbetat särskilda koder. IMO har också
utarbetat rekommendationer för hantering av farligt gods i hamnar.
IMDG-koden innehåller bestämmelser om bland annat klassindelning,
dokumentation, märkning, förpackning, stuvning och separering av
farligt gods som transporteras till sjöss. Även i IMDG-koden görs
ändringar vartannat år för att anpassa regelverket efter den
tekniska utvecklingen och ändringar som införts i
FN-rekommendationerna. En större omstrukturering av IMDG-koden
har nyligen ägt rum och en reviderad version tillämpas från den
1 januari 2001. Det huvudsakliga syftet med omstruktureringen var
att harmonisera IMDG-koden med övriga transportslags regelverk.
Från och med den 1 januari 2004 kommer IMDG-koden att bli en del
av konventionen "the International Convention for the Safety of
Life at Sea" (SOLAS). Det innebär att koden från detta datum inte
längre är en rekommendation utan blir tvingande för alla länder
som är anslutna till SOLAS, däribland Sverige.
Kuststaterna vid Östersjön, förutom Ryssland, har slutit ett
avtal - Östersjöavtalet - som i princip innebär att transport av
farligt gods kan ske enligt bestämmelserna i ADR och RID inom de
områden som avtalet definierar och på sådana fartyg som godkänts
för ändamålet.
Inom FN:s ekonomiska kommission för Europa pågår ett arbete med
att ta fram särskilda regler för transporter på inre vattenvägar.
Bestämmelser för lufttransporter av farligt gods
De grundläggande principerna för internationell transport av
farligt gods med flyg finns i bilaga 18 till 1944 års konvention
om internationell luftfart (Chicagokonventionen), vilken Sverige
tillträtt. Den närmare regleringen återfinns i Technical
Instructions, ICAO-TI, som utges av den internationella civila
luftfartsorganisationen ICAO (International Civil Aviation
Organisation). ICAO är FN:s fackorgan och har 188 medlemmar,
däribland Sverige. ICAO-TI är automatiskt bindande för de stater
som tillträtt Chicagokonventionen. Den klassindelning och de
förpackningsregler som finns i ICAO-TI följer
FN-rekommendationerna. Liksom IMDG-koden har ICAO-TI varit
föremål för en omstrukturering. En reviderad version av ICAO-TI
tillämpas från den 1 juli 2001.
Direktiv som avser flera transportslag
Bestämmelser om säkerhetsrådgivare finns i dels rådets direktiv
96/35/EG av den 3 juni 1996 om utnämning av och kompetens hos
säkerhetsrådgivare för transport av farligt gods på väg, järnväg
eller inre vattenvägar (EGT L 145, 19.6.1996 s. 10, Celex
31996L0035), säkerhetsrådgivardirektivet, dels Europaparlamentets
och rådets direktiv 2000/18/EG av den 17 april 2000 om minimikrav
vid examinering av säkerhetsrådgivare för transport av farligt
gods på väg, järnväg eller inre vattenvägar (EGT L 118, 19.5.2000,
s. 41, Celex 32000L0018), examineringsdirektivet. Syftet med
säkerhetsrådgivardirektivet är att höja säkerheten vid transport
av farligt gods genom att säkerställa en godtagbar nivå av
yrkesmässig kompetens i alla företag som lastar, lossar eller
transporterar farligt gods.
Bestämmelser om säkerhetsrådgivare återfinns numera även i den
senaste RID och ADR och således även i RID- och ADR-direktiven.
Rådets direktiv 99/36/EG av den 29 april 1999 om transportabla
tryckbärande anordningar (EGT L 138, 1.6.1999, s. 20, Celex
31999L0036), TPED-direktivet, innehåller bestämmelser som syftar
till att förbättra säkerheten för transportabla tryckbärande
anordningar som är certifierade för nationella väg- och
järnvägstransporter av farligt gods.
Nationella bestämmelser om transport av farligt gods
De grundläggande reglerna för transport av farligt gods har
samlats i en för de olika transportslagen gemensam ramlag och
därtill hörande förordning - lagen (1982:821) om transport av
farligt gods (prop. 1981/82:94, bet. TU1981/82:35, rskr.
1981/82:412) och förordningen (1982:923) om transport av farligt
gods. Bulktransporter till sjöss har lämnats utanför.
Lagen innehåller bl.a. vissa grundläggande definitioner, allmänna
säkerhetsbestämmelser, bestämmelser om tillsyn och ansvar samt
bemyndiganden.
Förordningen innehåller bl.a. vissa materiella bestämmelser,
överklagandebestämmelser samt bemyndiganden för de tre
transportmyndigheterna; Statens räddningsverk, Sjöfartsverket och
Luftfartsverket.
De flesta materiella regler återfinns i myndighetsföreskrifter.
Dessa föreskrifter kan på grund av sin omfattning och
detaljrikedom vara relativt svårtillgängliga.
I förordningen föreskrivs att RID och ADR skall gälla för
internationella järnvägs- och vägtransporter av farligt gods som
utförs i Sverige. För nationella järnvägs- och vägtransporter
gäller Statens räddningsverks föreskrifter (RID-S respektive
ADR-S, som vardera är på ca 1 000 sidor). Genom föreskrifterna
har RID- och ADR-direktiven implementerats även för de nationella
transporterna.
Sjöfartsverket har föreskrivit att bestämmelserna i IMDG-koden
skall gälla för alla fartyg på svenskt farvatten och för svenska
fartyg även när de utnyttjas för sjöfart utanför svenskt vatten.
Verket har också meddelat föreskrifter om bl.a. bulktransporter
till sjöss och hantering av farligt gods i hamnar. För
transporter på inre vatten gäller samma regler som för övrig
sjöfart.
Luftfartsverket har på liknande sätt satt ICAO-TI i kraft för
civila luftfartyg vid start från, landning på eller överflygning
av svenskt territorium.
Behovet av en utredning
Lagen och förordningen om transport av farligt gods utarbetades
i början av 1980-talet och trädde ikraft den 1 januari 1983.
Författningarna är detaljerade och har inte efter sin tillkomst i
tillräcklig utsträckning anpassats till utvecklingen på området.
Det finns således ett stort allmänt behov att modernisera och
förenkla dem.
Det har på grund av den höga detaljeringsnivån visat sig vara
komplicerat att författningstekniskt genomföra EG:s rättsakter.
Vidare stämmer dagens svenska bestämmelser i vissa delar mindre
väl överens med innehållet i vissa EG-rättsakter. Som exempel kan
nämnas regleringen i förordningen avseende behörig myndighet
enligt RID-direktivet respektive bilagorna till ADR-direktivet.
En översyn av lagen och förordningen är således angelägen.
Grundläggande krav på sådana författningar är dels att de stämmer
överens med EG:s nuvarande regelverk, dels att de möjliggör ett
enkelt genomförande av framtida EG-direktiv utan att de blir
svårtolkade och oöverskådliga.
En moderniserad författningsreglering bör leda till att reglerna
blir enklare och mer enhetliga och därmed att författningsområdet
blir mer överskådligt, inte minst för de företag som omfattas av
reglerna.
Uppdraget
En särskild utredare skall, mot bakgrund av vad som har
redovisats, göra en översyn av lagen och förordningen om
transport av farligt gods. Utredaren skall utarbeta förslag till
den författningsreglering som bedöms nödvändig. Huvudsyftet med
översynen är att förenkla och modernisera författningarna.
Utredaren skall särskilt analysera och föreslå hur de delar av
regelsystemet som idag mindre väl harmonierar med EG:s rättsakter
skall utformas så att de på ett bättre sätt skall stämma överens
med dessa. Utredaren skall därvid bl.a. granska den nationella
regleringen av behörig myndighet enligt RID- och ADR-direktiven.
Utredarens författningsförslag skall göra det möjligt att på ett
smidigt sätt genomföra framtida ändringar av EG-direktiv i svensk
rätt.
Utredaren skall vidare särskilt utreda om reglerna för de olika
transportslagen i erforderlig utsträckning är harmoniserade med
varandra. Vilka problem kan t.ex. uppstå i samband med att
farligt gods omlastas mellan olika transportslag i hamnar och
terminaler m.m. och hur kan dessa problem lösas? Utredaren skall
också utreda om det finns skäl att alltjämt låta Försvarsmakten
och Försvarets materielverk ha ett generellt undantag från
bestämmelserna om transport av farligt gods.
Utredaren skall särskilt se över regleringen av
säkerhetsrådgivare. Är det motiverat att sjö- och lufttransporter,
som omfattas av andra säkerhetssystem och säkerhetsföreskrifter,
skall omfattas av kravet på säkerhetsrådgivare? Utredaren skall
även se över reglerna om tillsyn. Vilka möjligheter har
tillsynsmyndigheterna att kontrollera om ett transportmedel, en
enhetslastanordning, en behållare eller ett emballage, som inte
har märkning för farligt gods, innehåller farligt gods eller
inte? Är tillsynsmyndigheternas befogenheter tillräckliga?
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar som
övervägandena med anledning av ovanstående föranleder. Utredaren
skall även i övrigt överväga och lämna förslag till förändrade
regler i de fall det bedöms lämpligt för att modernisera
regelverket och anpassa det till de krav som numera bör ställas
på det aktuella området. I detta sammanhang kan även ändringar i
syfte att förenkla för små företag och minska företagens
administrativa bördor övervägas.
Det står utredaren fritt att också annars lämna förslag till
förändrade regler i de fall detta bedöms lämpligt.
Det ingår inte i utredarens uppdrag att göra någon
organisationsöversyn inom författningsområdet. Om utredaren
emellertid finner brister eller överlappningar av organisatorisk
natur bör dessa noteras.
Utredaren skall samråda med Tillsynsutredningen (JU 2000:06) och
Järnvägsutredningen (N 2001:09). Utredaren skall också samråda
med Naturvårdsverket när det gäller avgränsningen mot
bestämmelserna om transport av farligt avfall i förordningen
(1995:701) om gränsöverskridande transporter av avfall och
avfallsförordningen (2001:1063). Utredaren skall samråda med
andra berörda myndigheter och organisationer, företrädare för
näringslivet samt, vad gäller redovisning av förslagens
konsekvenser för små företag, Näringslivets nämnd för
regelgranskning (NNR).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den
1 september 2004.
(Försvarsdepartementet)