Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En översyn av den kommunala revisionens förutsättningar och funktionssätt, Dir. 2003:97
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-10-16
Beslut vid regeringssammanträde den 16 oktober 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av den kommunala
revisionens förutsättningar och funktionssätt. Utredaren skall
analysera om nuvarande regler för ansvarsprövning i fullmäktige
har fungerat tillfredsställande och överväga andra möjliga
åtgärder som de förtroendevalda revisorerna kan vidta som kan
stärka och utveckla denna process.
Utredaren skall vidare följa det arbete med certifiering av
kommunala sakkunniga revisorer som pågår. Utredaren skall också
analysera och ge exempel på åtgärder som kan vidtas för att
bredda rekryteringen av förtroendevalda revisorer. Utgångspunkten
för analysen skall vara att det fortfarande skall vara de
politiska partierna som nominerar de förtroendevalda revisorerna.
Frågan om revisorerna skall granska delårsbokslut skall också
övervägas.
Möjligheten till samarbete kring revisionen mellan olika kommuner
och landsting skall också analyseras.
Bakgrund
Förtroendevalda är revisorer i kommuner och landsting
Enligt kommunallagen (1991:900) skall fullmäktige välja minst tre
revisorer för att granska den kommunala verksamheten. Revisorerna
är förtroendevalda i kommunallagens mening. Varje revisor utför
sitt uppdrag självständigt. Revisorerna skall granska all
kommunal verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhet och
varje år avge en revisionsberättelse till fullmäktige. Om
revisorerna har någon anmärkning skall de ange det i
revisionsberättelsen. Berättelsen skall också innehålla ett
särskilt uttalande huruvida om ansvarsfrihet tillstyrks eller
inte. Fullmäktige skall därefter ta ställning
till om ansvarsfrihet skall beviljas eller inte.
Reformen av den kommunala revisionen
Efter förslag i propositionen En stärkt kommunal revision (prop.
1998/99:66), genomfördes lagändringar i kommunallagen som bl.a.
innebar att revisionsuppgiften preciserades så att det tydligt
framgick att hela den kommunala verksamheten skall revideras
årligen. Vidare fick varje revisor en rätt att i fullmäktige,
nämnder och fullmäktigeberedningar löpande under året väcka
ärenden som rörde granskningen. De förtroendevalda revisorerna
blev skyldiga att anmäla misstanke om brott av
förmögenhetsrättslig karaktär till berörd nämnd. Nämndernas
ansvar för internkontrollen tydliggjordes.
Vidare infördes krav på att de förtroendevalda revisorerna skall
biträdas av sakkunniga. Deras rapport skall bifogas de
förtroendevaldas rapport när frågan om ansvarsfrihet behandlas i
fullmäktige. En samordnad revision mellan kommuner och kommunala
företag skapades genom krav på att någon av de förtroendevalda
revisorerna skall väljas till revisor eller lekmannarevisor i de
kommunala företagen.
Behovet av en utredning
Från kontokort till budgetöverskridande
Ett skäl till reformen av den kommunala revisionen var behovet av
att motverka oegentligheter med kommunala medel som bl.a.
aktualiserats på grund av s.k. kontokortsaffärer i vissa kommuner.
Revisorerna ansågs inte ha haft tillräcklig kompetens och
befogenheter för att upptäcka tveksamt ekonomiskt agerande i den
kommunala verksamheten. Flera av förslagen i propositionen,
exempelvis krav på revisorerna att anmäla brott, syftade till att
stärka revisionens roll att förhindra ekonomisk brottslighet och
att förbättra revisorernas möjlighet till kontroll av
oegentligheter. Förtydligandet av ansvaret för den interna
kontrollen var därtill en viktig förändring.
Den kommunala revisionen kommer även framgent att ha en viktig
roll för att motverka ekonomisk brottslighet i den kommunala
verksamheten. Utvecklingen under de senaste åren visar dock att
revisorerna avstyrkt ansvarsfrihet främst i de fall det handlat
om nämnder som inte haft tillfredställande kontroll över sin
verksamhet. Revisionens fokus kan sägas ha skiftat från olämpligt
agerande till hur nämnderna utövar internkontroll över sin
verksamhet.
Kommuner och landsting är sedan år 2000 skyldiga att upprätta en
budget där intäkterna överstiger kostnaderna. Om kostnaderna för
ett visst räkenskapsår överstiger intäkterna skall underskottet
regleras inom två år, utom om det finns synnerliga skäl. Kravet
på att upprätta en budget i balans har aktualiserat frågan om
ledamöterna i kommunstyrelsen bör nekas ansvarsfrihet när dessa
presenterar ett förslag på budget som inte är balans.
I flera fall där revisorerna har avstyrkt ansvarsfrihet har
fullmäktige valt att inte följa revisorernas förslag utan
beviljat ansvarsfrihet. Detta aktualiserar flera komplicerade
frågeställningar. Om fullmäktige sällan följer revisorernas
förslag kan revisionen i medborgarnas ögon framstå som
verkningslös. Uppdraget som revisor riskerar också att uppfattas
som meningslöst. Samtidigt är det enligt gällande lagstiftning
fullmäktige som i sista hand avgör vilket slags agerande som
skall motivera att ansvarsfrihet vägras.
Ytterligare en frågeställning i detta sammanhang är också på
vilken grund revisorerna kan föreslå vägrad ansvarsfrihet. I
praxis har Regeringsrätten slagit fast (RÅ 1999 ref 5) att vissa
former av klandervärda beteenden av en förtroendevald inte kan
utgöra skäl för vägrad ansvarfrihet. Det råder dock fortfarande
viss osäkerhet kring vilka omständigheter i övrigt som
fullmäktige kan lägga till grund för en vägrad ansvarsfrihet.
Certifiering av sakkunniga biträden till revisorerna
Revisorerna skall enligt 9 kap. 8 § kommunallagen biträdas av
sakkunniga biträden i sin granskning i den omfattning som behövs.
Regeringen gjorde i prop. 1998/99:66, bedömningen att något
uttryckligt krav på certifiering av de sakkunniga inte skulle
införas. Regeringen utgick ifrån att branschorganisationer skulle
ta ansvar för att ett sådant system kom till stånd. Regeringen
ansåg dock att uttryckliga krav på certifiering fick övervägas om
inte frivilliga åtgärder visade sig vara tillräckliga.
I dag håller ett system för certifiering av de sakkunniga som
biträder de kommunala revisorer på att byggas upp. Certifieringen
är administrerad av en ideell förening där företrädare för
kommuner, landsting och privata branschaktörer ingår. Något behov
av att vid sidan av detta privaträttsliga system bygga upp ett
offentligt system torde i dagsläget inte finnas. När kommuner och
landsting köper revisionstjänster skall lagen (1992:1528) om
offentlig upphandling (LOU) tillämpas. Vid utformning av krav på
certifiering måste LOU och den bakomliggande gemenskapsrätten
beaktas.
Rekryteringen till revisionsuppdraget
Den typiske förtroendevalde revisorn är i dag en 58-årig man.
Kvinnor, yngre och personer med utländsk bakgrund är
underrepresenterade bland de förtroendevalda revisorerna. En
förklaring till den höga medelåldern bland revisorerna är att
många haft andra kommunala uppdrag innan de åtagit sig uppdraget
som revisor. Erfarenhet av den kommunala verksamheten kan vara en
viktig kunskap i rollen som förtroendevald revisor. Detta får
dock inte hindra rekryteringen av nya grupper till uppdraget.
Frågan om rekryteringen är främst en uppgift för de politiska
partierna. Samtidigt är det viktigt att personer med olika
bakgrund och synsätt finns representerade bland de kommunala
revisorerna.
Revisionsgranskning av delårsrapporter
Enligt lagen (1997:614) om kommunal redovisning 9 kap. 1 § skall
kommuner och landsting upprätta delårsbokslut minst en gång per
år. Ekonomiförvaltningsutredningen (SOU 2001:76) har bl.a.
föreslagit att revisorerna skall bedöma om resultatet i
delårsrapporten är förenligt med de mål fullmäktige beslutat om i
årsbudgeten och planen för ekonomin. Utredningen föreslog också
att delårsbokslutet skulle godkännas av fullmäktige. Utredningens
förslag har inte lett till lagstiftning.
Resurser för revisionen
De förtroendevalda revisorerna skall i sin verksamhet biträdas av
sakkunniga som de själva väljer i den omfattning som behövs.
Vissa kommuner och landsting har egna revisionskontor med
anställd personal. De flesta upphandlar dock revisionstjänster
från olika revisionsföretag. Budgeten för revisorerna varierar
kraftigt mellan kommunerna och landstingen. För en god och
effektiv revision är det viktigt att revisionen har tillräckligt
med resurser för att kunna utföra sitt uppdrag. Samtidigt har
dock kommunerna och landstingen begränsade resurser till sitt
förfogande.
En möjlighet till bättre resursutnyttjande är att i större
utsträckning samarbeta mellan olika kommuner och landsting.
Samarbetsmöjligheten måste dock alltid vägas mot vikten av att
det lokalt finns utrymme för de förtroendevalda revisorerna att
göra egna prioriteringar.
Uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att utvärdera den kommunala
revisionens förutsättningar och funktionssätt och särskilt
analysera om nuvarande regler för ansvarsprövning i fullmäktige
har fungerat tillfredsställande. Utredaren skall även överväga
alternativ till nuvarande möjligheter till ansvarsprövning samt
lämna förslag till de författningsändringar som kan behövas.
Utgångspunkten för förslagen skall vara att det fortfarande är
fullmäktige som slutligt avgör frågan mot bakgrund av
revisorernas rekommendation.
Utredaren skall vidare följa det arbete med certifiering av
sakkunniga biträden till revisorerna som pågår. Utredaren skall
närmare analysera om detta system för frivillig certifiering
medför några rättsliga problem framför allt beträffande
möjligheterna att ställa krav på certifiering och liknande i
samband med upphandling av revisionstjänster. Vid behov bör
utredaren ge förslag på hur ett sådant krav skall kunna utformas.
I uppdraget ligger vidare att analysera och ge exempel på
åtgärder som kan vidtas för att bredda rekryteringen av
förtroendevalda revisorer. Utgångspunkten för analysen skall vara
att det fortfarande skall vara de politiska partierna som
nominerar de förtroendevalda revisorerna.
Revisionsuppdragets karaktär och förutsättningar skall belysas. I
detta sammanhang ligger att särskilt belysa revisorernas roll av
att både vara enskild myndighet i granskningen och fungera som
nämnd vad gäller förvaltningsärenden. Systemet med ersättare bör
ses över i detta sammanhang.
Utredaren skall överväga om revisorerna skall bedöma resultatet i
delårsrapporten som skall upprättas enligt lagen (1997:614) om
kommunal redovisning och om det finns anledning att införa ett
formellt krav på att fullmäktige skall behandla delårsrapporten.
Möjligheten till samarbete kring revisionen mellan kommuner och
landsting skall också analyseras, och vid behov skall utredaren
lämna förslag till de lagändringar som behövs. Utgångspunkten för
analysen skall dock vara att revisionen även fortsättningsvis
skall vara ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument.
Utredaren skall samråda med Svenska Kommunförbundet och
Landstingsförbundet och andra berörda inom området.
I uppdraget ligger även att ta del av internationella, främst
nordiska, erfarenheter av utformningen av den kommunala
revisionen. Generellt står det också utredaren fritt att
analysera och belysa även andra frågeställningar som berör den
kommunala revisionen, samt lämna förslag till övriga
författningsändringar som kan behövas.
Redovisningen av uppdraget
Uppdraget skall vara redovisat senast den 29 oktober 2004.
(Finansdepartementet)