Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förändrad organisation för samordningen av arbetet inom det handikappolitiska området, Dir. 2003:94
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-07-24
Beslut vid regeringssammanträde den 24 juli 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att föreslå en
samlad statlig organisation som på ett effektivt och slagkraftigt
sätt kan bistå regeringen och övriga aktörer i arbetet med att
genomföra den nationella handlingsplanen för handikappolitiken
(prop. 1999/2000:79, bet. 1999/2000: SoU14, rskr. 1999/2000:240).
Utredaren skall,
- analysera och föreslå hur regeringens och övriga aktörers
behov av en samlad statlig organisation inom det handikappolitiska
området kan tillgodoses inom ramen för en förändrad
organisationsstruktur,
- analysera vilka av de uppgifter som i dag åligger
Tillgänglighetscentret hos Handikappombudsmannen (HO), Statens
institut för särskilt utbildningsstöd (Sisus) och
Hjälpmedelsinstitutet (HI) som lämpligen bör organiseras i en ny
struktur,
- om det behövs föreslå nya myndighetsuppgifter utifrån de
nuvarande ekonomiska ramarna,
- föreslå olika alternativ för hur de verksamheter som i dag
åligger Sisus och HI, och som inte ligger inom ramen för utredarens
förslag om en samlad statlig organisation, skall organiseras,
- lämna förslag till den författningsreglering som bedöms
nödvändig samt
- analysera och kommentera de ekonomiska konsekvenserna av
de olika tänkbara alternativen.
Bakgrund
Den 31 maj år 2000 antog riksdagen propositionen, Från patient
till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken
(prop.1999/2000:79, bet.1999/2000: SoU14, rskr1999/ 2000:240).
Handlingsplanen innebär ett principiellt viktigt steg för den
svenska handikappolitiken. Betydelsen av ett delat ansvar för alla
aktörer inom alla samhällsektorer markerades i handlingsplanen.
De nationella målen för handikappolitiken enligt handlingsplanen
är:
- En samhällsgemenskap med mångfald som grund.
- Att samhället utformas så att människor med funktionshinder
i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet.
- Jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor
och män med funktionshinder.
Det gemensamma ansvaret
Utgångspunkten är alla människors lika värde och att personer med
funktionshinder skall ha samma rättigheter och skyldigheter som
andra invånare.
Det är viktigt att samhället värderar och tar till vara människors
olikheter. Funktionsnedsättningar är en av flera naturliga
variationer hos en befolkning. Att utgå från ett handikapperspektiv
är att utgå från att personer har olika förutsättningar och att
planera och utveckla samhället utifrån den principen. Att inte
göra det är att utestänga stora grupper i befolkningen från att
delta i samhällsgemenskapen.
Hur de olika politikområdena utformas avgör möjligheterna att
överbrygga klyftor i livsvillkor mellan olika grupper.
Handikapperspektivet ryms således inom hela det politiska fältet.
Handikapperspektivet skall beaktas inom alla politikområden och i
all planering på central, regional och lokal nivå.
Utbildningspolitiken skall utformas så att elever med
funktionshinder kan delta i den reguljära undervisningen.
Arbetsmarknadspolitiken har som mål att även personer med
funktionshinder ges tillträde till arbetslivet. Hälso- och
sjukvården skall tillse att personer med funktionshinder ges
möjlighet att leva ett liv som så lite som möjligt begränsas av
sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Handikapperspektivet integreras alltför sällan i
samhällsplaneringen. I stället för att göra en miljö eller annan
verksamhet tillgänglig väljs alltför ofta särlösningar som blir
både dyrare och ineffektivare än om handikapperspektivet funnits
med från början. Särskilda åtgärder bör vara ett komplement till
förändringar i miljön för att göra verksamheter tillgängliga för
personer med funktionshinder. Handikapperspektivet är i stor
utsträckning synonymt med konceptet "Design för alla" där
huvudbudskapet är att produkter och tjänster bör utformas på ett
sådant sätt att de är tillgängliga och användbara för alla.
Ett annat högaktuellt arbete som har starka kopplingar till
handikapperspektivet är visionen om 24-timmarsmyndigheten. Målet
är att myndigheterna med IT-teknik skall vara nåbara och kunna
upprätthålla service till invånarna hela dygnet. Utgångspunkten
för arbetet är att skapa en öppen och tillgänglig statsförvaltning
för alla.
Ansvars- och finansieringsprincipen
Ansvars- och finansieringsprincipen formulerades i mitten av
1970-talet som ett resultat av 1965 års handikapputredning.
Principen är grundläggande inom svensk handikappolitik. Principen
innebär att varje sektor i samhället skall ha ett ansvar för att
utforma och bedriva sin verksamhet så att den blir tillgänglig
för alla invånare, inklusive personer med funktionshinder.
Kostnaderna för de nödvändiga anpassningsåtgärderna skall
finansieras på samma sätt som verksamheter i övrigt.
I den nationella handlingsplanen för handikappolitiken framhålls
vikten av att ansvars- och finansieringsprincipen ligger till
grund för myndigheternas arbete med att förbättra tillgänglighet
och att integrera handikapperspektivet i sina verksamheter.
De statliga myndigheternas ansvar
Statliga myndigheter har ett särskilt ansvar att beakta
handikapperspektivet samt att vara föredömen i arbetet för ett
mer tillgängligt samhälle. Detta ansvar framgår av förordningen
(2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet
av handikappolitiken. Därutöver har vissa myndigheter ett
särskilt ansvar för att de nationella målen för handikappolitiken
skall uppnås. Det gäller myndigheter som på central nivå har
ansvar för en särskild samhällssektor, t.ex. skolan eller
sjukvården. Dessa så kallade sektorsmyndigheter är,
Arbetsmiljöverket, Arbetsmarknadsverket, Banverket, Boverket,
Konsumentverket, Luftfartsverket, Post- och telestyrelsen,
Riksantikvarieämbetet, Sjöfartsverket, Skolverket, Socialstyrelsen,
Statens kulturråd, Vägverket och Riksförsäkringsverket.
Sektorsmyndigheternas ansvar regleras i respektive myndighets
instruktion. Sektorsmyndigheterna samordnar, stödjer och är
pådrivande i förhållande till övriga aktörer inom de sektorer de
verkar. Arbetet skall utföras i samverkan med andra berörda
myndigheter och i samråd med handikapporganisationerna.
Sektorsmyndigheterna har haft i uppdrag att utifrån sin specifika
kunskap om de sektorer de verkar inom definiera sin roll i
relation till de handikappolitiska målen och föreslå
uppföljningsbara etappmål. Förslagen till etappmål redovisades
under andra halvan av år 2002 och avser perioden fram till år
2010.
I regleringsbreven för år 2003 har regeringen beslutat om
handikappolitiska mål och/eller uppdrag till i stort sett samtliga
sektorsansvariga myndigheter. Myndigheterna skall årligen redovisa
vidtagna åtgärder till regeringen.
Handikappombudsmannen (HO), Statens institut för särskilt
utbildningsstöd (Sisus) och Hjälpmedelsinstitutet (HI) har en
särskild roll i det handikappolitiska arbetet. De har uppgifter
som är viktiga för att sektorsmyndigheter, landsting, kommuner
samt övriga myndigheter och aktörer skall nå framgång i arbetet
med att integrera handikapperspektivet inom respektive
ansvarsområde.
Handikappombudsmannen och tillgänglighetscentret
Enligt lagen (1994:749) om Handikappombudsmannen har HO till
uppgift att bevaka frågor som angår funktionshindrade personers
rättigheter och intressen. HO skall arbeta med uppföljning och
utvärdering och kan ge enskilda stöd och hjälp att få sina
rättigheter och intressen tillgodosedda.
En viktig del i HO:s arbete är att i Sverige bevaka efterlevnaden
av FN:s standardregler om delaktighet och jämlikhet för personer
med funktionshinder. HO har även i uppgift att bevaka lagen
(1999:132) om förbud mot diskriminering i arbetslivet av personer
med funktionshinder och lagen (2001:1286) om likabehandling av
studenter i högskolan samt lagen (2003:307) om förbud mot
diskriminering. HO kan även föra talan i domstol för enskilda som
anser sig diskriminerade.
Diskrimineringskommittén (N:2002:06) har i uppdrag att bl.a.
överväga en gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar
alla eller flertalet diskrimineringsgrunder och en samordning eller
sammanslagning av de olika ombudsmännen. Utredningen skall presentera
sina förslag senast 1 juli 2005.
I den nationella handlingsplanen konstateras att det saknas djupare
kunskap om vilken betydelse tillgängligheten har för personer med
funktionshinder. Det finns även behov av att utveckla de metoder
som finns för att uppnå god tillgänglighet, kunskapsutveckling,
exempel på bra lösningar, information m.m. För att statliga
myndigheter och andra aktörer skall kunna uppfylla de
handikappolitiska målen behövs stöd och råd i dessa frågor. Därför
fick HO år 2001 i uppgift att upprätta ett nationellt
tillgänglighetscenter. För detta ändamål stärktes HO:s
förvaltningsanslag med 7 miljoner kronor per år fr.o.m. år 2001.
HO har inom ramen för denna uppgift bl.a. arbetat fram riktlinjer
för myndigheternas arbete med att förbättra tillgängligheten. HO
har även en central roll i att samordna sektorsmyndigheternas arbete.
HO:s verksamhet är uppdelad på två verksamhetsgrenar:
- Granskning, juridiskt stöd och rådgivning
- Tillgänglighetscentrum
År 2002 arbetade 17 personer vid HO varav 6 arbetar med
tillgänglighetscentrets verksamhet. HO:s anslag uppgår till 16,4
miljoner kronor för budgetåret 2003.
Statens institut för särskilt utbildningsstöd och bemötandeuppdraget
Sisus bildades år 1970 för att, genom statsbidrag till sociala
stödinsatser i utbildningssituationer, möjliggöra studier för
personer med rörelsehinder.
Sisus uppgift är att förbättra studiemöjligheterna för unga och
vuxna med funktionshinder. Sisus ansvarar för statsbidragsgivning
till verksamhet med utbildningsstöd vid folkhögskolor, universitet
och högskolor samt riksgymnasium för svårt rörelsehindrade ungdomar.
Dessutom ansvarar Sisus för uppföljning och kvalitetssäkring av
denna verksamhet.
Sedan den 1 juli 2000 har Sisus i uppdrag att verka för ökad
kompetens i fråga om bemötande av personer med funktionshinder.
Uppdraget kom till som ett resultat av den nationella
handlingsplanen. Inom ramen för bemötandeuppdraget har Sisus
varit ansvarig för att ta fram ett kompetensutvecklingsprogram och
ett utbildningsmaterial om bemötandefrågor. Under åren 2001-2003
fördelar Sisus även stimulansbidrag till olika modellprojekt om
bemötandefrågor.
Sedan den 1 juli 2001 kan bidrag lämnas enligt förordningen
(SFS 2001:362) om bidrag vid korttidsstudier. Bidraget hanteras
bl.a. av Sisus.
Sisus arbetar sedan mitten av 90-talet med att samla och redovisa
information om tillgängligheten för personer med funktionshinder
vid landets universitet och högskolor.
Sisus svarar även för det administrativa stödet till Nämnden för
Rh-anpassad utbildning. Rh-nämnden är en antagningsnämnd för
riksgymnasierna för svårt rörelsehindrade ungdomar.
Sisus verksamhet är uppdelad på följande verksamhetsgrenar:
- Information om tillgänglighet vid universitet och högskolor
- Handläggning av bemötandefrågor
- Bidrag till utbildningsanordnare m.fl.
- Bidrag vid korttidsstudier
År 2002 arbetade 18 personer vid Sisus. För att finansiera
verksamheten under 2003 disponerar Sisus resurser ur fem olika
anslag. Förvaltningsanslaget (16:9) uppgår till 15,4 miljoner
kronor exklusive stimulansmedel för bemötande på 9 miljoner kronor.
Statsbidraget till särskilt utbildningsstöd (16:3) uppgår till
158,9 miljoner kronor, bidrag till vissa åtgärder för studerande
med funktionshinder vid folkhögskola (25:2 ap.1) uppgår till
40,9 miljoner kronor, bidrag till studerande med funktionshinder
vid studier under kortare tid (25:8 ap. 2) uppgår till 8 miljoner
kronor och slutligen ersättning för administrationskostnader
(25:77 ap.2) uppgår till 0,3 miljoner kronor. Det totala anslaget
som myndigheten disponerar under budgetåret 2003 uppgår till
225,5 miljoner kronor.
Hjälpmedelsinstitutet - ett tredelat ansvar
Ansvaret att tillhandahålla hjälpmedel för den dagliga livsföringen
och hjälpmedel för vård och behandling var t.o.m. år 1991 i princip
samlat hos landstingen. Genom Ädelreformen, som trädde i kraft den
1 januari 1992 och som bl.a. innebar att även kommunerna fick en
skyldighet att bedriva viss hälso- och sjukvård. Med reformen
vidgades också ansvaret att tillhandahålla hjälpmedel till att
också omfatta kommunerna. Bl.a. med anledning av det delade
ansvaret mellan lanstingen och kommunerna för hjälpmedel och den
dåvarande oklara ägandeformen för institutet tillkallade regeringen
den 14 december 1995 en särskild utredare med uppgift att se över
HI:s verksamhet. Resultatet av utredningens förslag och den
efterföljande propositionen, Ombildning av Handikappinstitutet
(prop. 1997/98:57), var att HI organiserades om till en
ideell förening med ett tredelat huvudmannaskap, med staten,
Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundet som huvudmän.
Liksom tidigare finansierades verksamheten till största delen genom
bidrag från statsbudgeten. Huvudmännen ingick ett avtal som
reglerade det gemensamma huvudmannaskapet. En viktig del i avtalet
handlade om att arbeta för att nå en gemensam finansieringsmodell.
Överläggningar pågick mellan medlemmarna under hösten 2001 och
våren 2002 utan att man lyckades enas om en ny gemensam
finansiering. Statsbidraget till HI:s verksamhet har i princip
varit nominellt oförändrat de senaste tio åren och en långsiktigt
hållbar finansieringsmodell saknas.
HI fungerar som nationellt kunskapscentrum vad gäller hjälpmedel
och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättning.
Målet för verksamheten är att medverka i arbetet för full delaktighet
och jämlikhet för människor med funktionsnedsättning genom att
utveckla en bra hjälpmedelsverksamhet och förbättra tillgängligheten
i samhället. Institutet stimulerar forskning och utveckling, provar
och upphandlar hjälpmedel, medverkar till kunskaps- och
metodutveckling, informerar och anordnar utbildningar inom
verksamhetsområdena. Institutet skall särskilt följa och utveckla
användningen av ny teknik.
I januari 2002 tillfördes central upphandling av hjälpmedel som en
ny uppgift för HI (prop. 2000/01:128, bet. 2001/02:SoU2).
År 2002 var HI:s verksamhet uppdelad på följande verksamhetsgrenar:
- Provning, upphandling och standardisering av hjälpmedel
- Forskning och utveckling
- Utredningsverksamhet
- Insatser inom tillgänglighetsområdet
- Utbildning och kompetensutveckling
- Internationellt arbete
- Information
Delar av HI:s verksamhet gränsar mot vissa uppgifter till HO:s
tillgänglighetscenter.
År 2002 uppgick antalet heltidstjänster till ca 90 och kostnaderna
för verksamheten beräknades uppgå till 87 miljoner kronor.
Intäkterna består av medel från statsbudgeten på 51,2 miljoner
kronor (anslaget 13:3 posterna 6.1 och 6.2), externa projektbidrag
samt avgiftsfinansiering.
Behovet av en ny myndighetsstruktur
De senaste åren har arbetet med tvärsektoriella frågor givits en
ökad vikt. Flera av dessa frågor är av medborgarrättslig karaktär
där det viktiga egentligen är att vi alla behandlas som individer
med samma värde, med samma rättigheter och skyldigheter. Det
praktiska arbetet med dessa frågor är dock av tradition ofta
avgränsat till den samhällssektor som respektive myndighet och
organisation verkar inom. Detta förhållande talar för att det inom
handikappolitiken finns behov av en samlad organisation som på ett
effektivt och slagkraftigt sätt kan bistå regeringen och de övriga
aktörernas arbete med genomförandet av den nationella
handlingsplanen för handikappolitiken (prop. 1999/2000:79). Det
finns också behov av en samlad samordningsfunktion för att
stödja regeringens styrning av den framtida handikappolitiken.
Flertalet statliga myndigheter, alla kommuner och landsting samt
vissa andra aktörer t.ex. handikapporganisationerna är viktiga för
att de handikappolitiska mål som antagits av riksdagen skall kunna
uppfyllas. Ett antal statliga myndigheter har av regeringen i sina
instruktioner givits ett särskilt sektorsansvar för att uppnå de
handikappolitiska målen inom det egna ansvarsområdet. Dessa
myndigheter behöver ett förstärkt stöd för detta arbete.
Därutöver krävs ett effektivt stöd till statliga och kommunala
myndigheter och andra aktörer på det handikappolitiska området.
Det är viktigt att det på central nivå finns en samlad stödfunktion
med ett tydligt ansvar att stödja och samordna arbetet. Delar av
en sådan rådgivande och pådrivande roll finns i dag hos
Handikappombudsmannen (HO) och Statens institut för särskilt
utbildningsstöd (Sisus). Hjälpmedelsinstitutet (HI) tilldelades
inte några ytterligare uppgifter i och med den nationella
handlingsplanen för handikappolitiken men institutets verksamhet
och mål angränsar till eller sammanfaller till vissa delar med
de nya uppgifter som HO och Sisus fick i samband med den
nationella handlingsplanen.
Placeringen av det nationella tillgänglighetscentret inom HO:s
organisation ger upphov till vissa principiella frågor.
Ombudsmannafunktionen har en ställning som är mer fristående i
förhållande till regeringen än vad övriga myndigheter har.
Ombudsmannafunktionen kan t.ex. innebära att konsekvenserna av
regeringens politik granskas. Tillgänglighetscentret utgör
samtidigt ett verktyg för regeringen att praktiskt genomföra
handikappolitiken. HO riskerar därför att hamna i situationer
där myndighetens ställningstaganden som ombudsman kan
ifrågasättas. Som tidigare nämnts är ombudsmannafunktionerna för
närvarande under utredning.
Sisus uppdrag att verka för ökad kompetens i fråga om bemötande
av personer med funktionshinder syftar till att genom utbildning
och information förbättra bemötandet av personer med
funktionshinder i samhället. I en vidare definition
av tillgänglighet kan även bemötandefrågan anses ingå. Detta
uppdrag har många beröringspunkter med de uppgifter som
tillgänglighetscentret inom HO har.
HI skall enligt sin stadga bidra till ökad tillgänglighet i
samhället. Bakgrunden till HI:s engagemang och ansvar för området
är bl.a. att det finns en nära koppling mellan hjälpmedels- och
tillgänglighetsfrågor.
Det finns skäl att överväga en samordning av bemötandearbetet och
tillgänglighetsarbetet inom ramen för en myndighet. Det är viktigt
att den nya statliga organisationen tar till vara de erfarenheter
och den kompetens som kommit fram under det hittillsvarande arbetet
inom tillgänglighets- och bemötandeområdet.
Uppdraget
Utredaren skall,
- analysera och föreslå hur regeringens och övriga aktörers
behov av en samlad statlig organisation inom det handikappolitiska
området kan tillgodoses inom ramen för en förändrad
organisationsstruktur,
- analysera vilka av de uppgifter som i dag åligger
Tillgänglighetscentret hos Handikappombudsmannen (HO), Statens
institut för särskilt utbildningsstöd (Sisus) och
Hjälpmedelsinstitutet (HI) som lämpligen bör organiseras i en ny
struktur,
- om det behövs föreslå nya myndighetsuppgifter utifrån de
nuvarande ekonomiska ramarna,
- föreslå olika alternativ för hur de verksamheter som i
dag åligger Sisus och HI, och som inte ligger inom ramen för
utredarens förslag om en samlad statlig organisation, skall
organiseras,
- lämna förslag till den författningsreglering som bedöms
nödvändig samt
- analysera och kommentera de ekonomiska konsekvenserna av
de olika tänkbara alternativen.
Utgångspunkten för arbetet skall vara de nationella målen för
handikappolitiken, dess inriktning och de prioriterade
arbetsområdena så som de kommer till uttryck i den nationella
handlingsplanen för handikappolitiken (prop. 1999/2000:79).
Dessa är att förbättra bemötandet, skapa ett tillgängligt samhälle
och att se till att handikapperspektivet genomsyrar alla
samhällssektorer.
Förslaget till ny struktur för samordningen inom det
handikappolitiska området skall rymmas inom HO:s och Sisus
förvaltningsanslag för 2003 och de statsbidrag som HI disponerar
för 2003. Därutöver skall utredaren lämna fullständiga förslag
till de författningsändringar som följer av övriga förslag.
Förslagens konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i
14 och 15 §§ kommittéförordningen (1998:1474) varvid särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i
de delar förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter
för det allmänna. För det fall lokaliseringsöverväganden blir
aktuella skall riksdagens lokaliseringsprinciper beaktas.
Utredaren skall samråda med HO, Sisus, HI,
handikapporganisationerna, Ekonomistyrningsverket och övriga
myndigheter som utredaren bedömer kommer att beröras av de
förslag som läggs. Utredaren skall även samråda med Svenska
Kommunförbundet och Landstingsförbundet i frågor som berör den
nationella samordningen av provning och upphandling av hjälpmedel
som i dag ligger hos HI. Utredaren skall ta del av erfarenheter
från förändringsarbeten som genomförts inom andra tvärsektoriella
områden i syfte att skapa en ändamålsenlig organisation för
genomförandet av tvärsektoriella frågor. Sådana arbeten har
genomförts exempelvis inom integrations- och miljöpolitiken.
Rikstrafiken har i uppgift att samordna Banverkets,
Luftfartsverkets, Sjöfartsverkets och Vägverkets arbete med att
göra kollektivtrafiken tillgänglig till år 2010. Utredaren skall
beakta hur denna uppgift förhåller sig till de egna förslagen om
en samlad statlig samordning av det handikappolitiska arbetet.
Den särskilde utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den
30 april 2004.
(Socialdepartementet)