Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommuners och landstings underlåtenhet att verkställa egna beslut om insatser enligt socialtjänstlagen (2001:453) och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, Dir. 2003:93
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-07-24
Beslut vid regeringssammanträde den 24 juli 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall analysera varför det förekommer att kommunala och
landstingskommunala beslut inte verkställs och varför det
förekommer beslut om avslag trots bedömt behov enligt
socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa
funktionshindrade (LSS). Med utgångspunkt i denna analys skall
utredaren föreslå åtgärder som kan bidra till en förbättrad
rättssäkerhet för enskilda. I den utsträckning de föreslagna
åtgärderna kräver ny eller förändrad lagstiftning skall utredaren
lämna förslag på sådan.
Bakgrund
Socialstyrelsens rapport
Regeringen har i regleringsbrev för både 2001 och 2002 givit
Socialstyrelsen i uppdrag att i samarbete med länsstyrelserna
kartlägga och analysera antalet ej verkställda domstols- och
myndighetsbeslut enligt 9 § LSS och 6 b och 6 f §§ i dåvarande
socialtjänstlagen (1980:620).
Enligt Socialstyrelsens rapport, som överlämnades till regeringen
den 31 mars 2003, fanns det den 1 januari 2002 cirka 2 500 beslut
som inte var verkställda enligt den tidigare 6 f §
socialtjänstlagen (1980:620), vilket innebar en minskning med
drygt 15 procent jämfört med året innan. För personer över 65 år
gällde de ej verkställda besluten till 90 procent särskilt boende.
För yngre personer med insatser enligt socialtjänstlagen
dominerades i stället de ej verkställda besluten av övriga
insatser, t.ex. ledsagare och kontaktperson. Antalet avslag trots
bedömt behov hade däremot ökat med närmare 25 procent jämfört med
två år tidigare. Närmare hälften av personerna med ej verkställda
beslut enligt socialtjänstlagen hade den 1 januari 2002 väntat
fyra månader eller mer på att beslut om särskilt boende skulle
verkställas och sju procent hade väntat mellan ett och två år.
Hälften av kommunerna hade den 1 januari 2002 verkställt samtliga
beslut. Antalet ej verkställda beslut är inte konstant. Län som
hade ett stort antal ej verkställda beslut 2001 kan i vissa fall
ha halverat antalet året efter medan län med få ej verkställda
beslut kan ha fördubblat antalet.
Antalet beslut som inte verkställts enligt 9 § LSS utgjorde den
1 januari 2002 cirka 2 800, en ökning med närmare 10 procent
jämfört med ett år tidigare, medan antalet beslut om avslag trots
bedömt behov enligt LSS var relativt litet, knappt 200 stycken.
En tredjedel av landets kommuner hade inga beslut enligt LSS som
inte hade verkställts. Mellan de två mätåren ökade antalet ej
verkställda beslut enligt LSS i femton län och minskade i fem län.
De flesta beslut enligt 9 § LSS som inte verkställts gällde
insatserna råd och stöd, ledsagarservice, kontaktperson,
korttidsvistelse och boende för vuxna samt daglig verksamhet. En
väntetid på upp till två år eller mer för att få de beslutade
insatserna var inte ovanlig. Av dem som väntade på bostad med
särskild service enligt LSS hade mer än två tredjedelar väntat
mer än ett halvår på att beslutet skulle verkställas. Av dem som
väntade på att insatsen kontaktperson enligt LSS skulle
verkställas hade 40 procent väntat i mer än två år.
Orsakerna till att verkställighet inte sker är många och av
mycket varierat slag. Det förekommer att den enskilde av olika
orsaker tackar nej till den insats som erbjuds. Kommunernas utbud
av äldreboenden stämmer inte alltid överens med de äldres
önskemål och behov. Många äldreboenden som byggdes på 1970- och
80-talen planerades inte för att kunna tillgodose de omfattande
behov av vård och omsorg som många äldre har i dag.
Den absolut vanligaste orsaken till att kommunerna inte kunde
tillhandahålla LSS-insatserna ledsagarservice och kontaktperson
var att personal/uppdragstagare saknades. När det gäller insatsen
korttidsvistelse var orsaken, enligt kommunerna, till lika delar
brist på bostäder och brist på korttidsfamiljer.
Socialstyrelsen har i sin rapport konstaterat att det finns
brister i kommunernas handläggning och dokumentation samt i deras
planering av insatser för att tillgodose aktuella och kommande
behov.
Socialstyrelsens analys visar att kommunerna tillämpar
lagstiftningen olika om de inte kan verkställa gynnande beslut
inom rimlig tid eller om enskilda tackar nej till erbjuden insats.
Det finns kommuner som avslår en ansökan om insats trots att
behov av insatsen konstateras. Den enskilde sätts i vissa fall
upp på en väntelista och får behovet tillgodosett när insatsen
finns att tillgå. Väntetiden kan bli lång vilket medför en
rättsosäkerhet för den enskilde. Om ansökan avslås har den
enskilde möjlighet att överklaga beslutet. Andra kommuner väntar
med att fatta beslut om en insats tills det är möjligt att
verkställa beslutet.
Riksdagens revisorers granskning
Riksdagens revisorer har på eget initiativ granskat hur
nationella mål genomförs i kommunernas äldreomsorg. I rapporten
Nationella mål i kommunernas äldreomsorg (2001/02:15), som
beslutades den 5 juni 2002, har revisorerna sett allvarligt på
att det finns problem med verkställighet och oriktigt fattade
biståndsbeslut i hälften av landets kommuner. Enligt revisorerna
bör regeringen i den aktuella situationen inte längre avvakta med
insatser mot huvudmännens bristande verkställighet och oriktiga
biståndsbeslut. Riksdagens revisorer har med hänvisning till
praxis från Regeringsrätten (se bl.a. RÅ 1988 ref. 40 och RÅ
1993 ref. 11) framhållit att resursbrist inte i något fall utgör
ett godtagbart skäl för avslag på en ansökan om insats.
Tillkännagivande från riksdagen
I skrivelsen (2002/03:30) Uppföljning av den Nationella
handlingsplanen för äldrepolitiken har regeringen angett att
frågan om vilka åtgärder som är lämpliga för att komma till rätta
med problemet med underlåtenhet hos kommuner och landsting att
verkställa sina egna gynnande beslut bereds inom
Regeringskansliet (s. 69). Frågan har även behandlats i
regeringens skrivelse (2002/03:25) Uppföljning av den nationella
handlingsplanen för handikappolitiken (s. 80).
Socialutskottet har vid sin behandling av regeringens skrivelse
2002/03:30 (bet. 2002/03:SoU9) ansett att det är oacceptabelt i
en rättsstat att gynnande domstolsavgöranden som beslutats i laga
ordning inte respekteras och att kommunala beslut inte verkställs.
I likhet med Riksdagens revisorer har utskottet ansett att
regeringen inte längre bör avvakta med insatser. Regeringen bör
därför, enligt utskottet, återkomma till riksdagen med förslag
till åtgärder, på kortare och på längre sikt. Åtgärderna kan
omfatta både kommunernas egen kontroll och olika åtgärder från
statens sida för att tydliggöra och kontrollera samhällets
åtagande för de äldre. Riksdagen biföll den 3 april 2003
utskottets förslag till riksdagsbeslut (rskr. 2002/03:134).
Sanktionsavgift vid domstolstrots
Den 1 juli 2002 trädde nya bestämmelser i socialtjänstlagen och
LSS i kraft. Enligt dessa bestämmelser kan en sanktionsavgift
ådömas kommuner och landsting som dröjer alltför länge med att
verkställa domar om insatser enligt de aktuella lagarna. I
propositionen Åtgärder mot kommunalt domstolstrots (prop.
2001/02:122) ansåg regeringen att Socialstyrelsens kartläggning
och analys borde avvaktas innan ställning togs till vilka
åtgärder som var lämpliga för att komma till rätta med problemet
med kommunernas och landstingens underlåtenhet att verkställa
sina egna gynnande beslut. Regeringen aviserade att den därefter
skulle återkomma i frågan.
Uppdrag till Boverket och Socialstyrelsen
Boverket har redovisat att det i mer än hälften av landets
kommuner behöver tillskapas ytterligare bostäder inom de
särskilda boendeformerna för äldre. I ungefär lika många kommuner
behövs fler lägenheter även inom de särskilda boendeformerna för
funktionshindrade personer. Trots detta bedömer en fjärdedel av
kommunerna att det förväntade nettotillskottet av bostäder under
de kommande två åren är otillräckligt för att tillgodose
befintliga och framtida behov. Mot denna bakgrund gav regeringen
den 3 april 2003 (dnr S2003/3341/ST) Boverket och Socialstyrelsen
i uppdrag att i samverkan se över och analysera bl.a. orsaker
till denna platsbrist. Aspekter som särskilt skall belysas är
plan- och byggprocessens utformning och regelverk, tillgången
till mark, produktionskostnader, drift- och underhållskostnader,
samverkan mellan kommuner samt driftsformer. Uppdraget skall
redovisas senast den 1 december 2003.
Utgångspunkter för uppdraget
De kartläggningar och analyser som Socialstyrelsen har gjort i
samarbete med länsstyrelserna visar att problemet med
underlåtenhet hos kommuner och landsting att verkställa egna
gynnande beslut enligt socialtjänstlagen och LSS är omfattande.
Om ett gynnande beslut har fattats saknas möjlighet för den
enskilde att gå vidare till domstol, eftersom ett sådant beslut
inte går att överklaga.
På samma sätt som med kommuners och landstings domstolstrots är
det inte förenligt med grundläggande principer i en rättsstat att
kommuner och landsting fattar beslut som gynnar den enskilde utan
att sedan verkställa besluten inom rimlig tid. Det är inte heller
tillfredsställande att ansökningar om insatser enligt
socialtjänstlagen och LSS avslås trots att man har bedömt att
insatsen behövs. Den enskilde har dock i denna situation
möjlighet att överklaga beslutet till domstol.
Det är svårt att bedöma vilka åtgärder som kan vara lämpliga för
att motverka en underlåtenhet hos kommunerna och landstingen att
verkställa sina beslut. Bilden är mer komplex än vid
domstolstrots. Antalet fall av underlåten verkställighet av egna
beslut är vid denna jämförelse också mycket större.
Det förekommer att enskilda personer tackar nej till den insats
som erbjuds med hänvisning till bristande kvalitet, att
tidpunkten för insatsen inte passar, att standarden i boendet är
för låg m.m. Även dessa fall hanteras olika i kommunerna.
Rättssäkerheten i handläggning, beslut och verkställighet behöver
därför klargöras.
Andra förklaringar till de ej verkställda besluten är förutom
bristen på särskilda boenden, brister i kommunernas planering och
i uppsökande verksamhet vilket gör det svårt att verkställa
beslut och tillgodose enskildas behov. Svårigheter eller brister
i rekryteringen av personal är ytterligare problem som leder till
att insatser som personlig assistans, ledsagare, avlösare,
kontaktperson och korttidsfamilj inte kan verkställas.
En stor efterfrågan på särskilda boenden kan bero på bristande
kvalitet i hemtjänst och hemsjukvård. En bättre utbyggd hemtjänst
och hemsjukvård och förstärkt samarbete med hälso- och sjukvården
i fråga om bl.a. rehabiliteringsinsatser kan, enligt
Socialstyrelsen, minska behovet av särskilda boenden och bostäder
med särskild service. Även bristen på anpassade bostäder och
lättillgänglig service kan leda till en ökad efterfrågan på
särskilt boende liksom lokalsamhällets infrastruktur, menar
Socialstyrelsen.
Justitieombudsmannen (JO) har i ett beslut den 6 september 2000
(dnr 2577-2000) understrukit vikten av att nämnden, när den
enskilde har rätt till en viss insats, klarlägger om insatsen kan
tillhandahållas inom rimlig tid. Om det kan förväntas bli svårt
att verkställa ett beslut om bistånd ligger det enligt JO, inte
minst från rättssäkerhetssynpunkt, nära till hands att anse att
ansökan bör avslås. Därigenom bereds den enskilde möjlighet att
överklaga beslutet till domstol. En viktig fråga i detta
sammanhang är hur lång tid för verkställighet som måste
accepteras. Vad gäller väntetid för tillhandahållande av
gruppbostad angav JO i beslutet att det ligger i sakens natur att
man kan diskutera vad som är "rimlig tid". Enligt JO kan det
Socialstyrelsen anfört i sina numera upphävda allmänna råd 1994:3
(S) om att tre månader borde gälla som gräns alltjämt tjäna som
riktlinje.
Uppdraget
Utredaren skall analysera varför det förekommer att kommunala och
landstingskommunala beslut inte verkställs och varför det
förekommer beslut om avslag trots bedömt behov enligt
socialtjänstlagen och LSS. Med utgångspunkt i denna analys skall
utredaren föreslå åtgärder som kan bidra till en förbättrad
rättssäkerhet för enskilda i förhållande till de rättigheter
aktuell lagstiftning ger. Vad som anförts visar att en ingående
analys måste göras innan utredaren kan ta ställning till vilka
åtgärder som är mest lämpliga. I den utsträckning de föreslagna
åtgärderna kräver ny eller förändrad lagstiftning skall utredaren
lämna förslag på sådan.
I uppdraget ligger att:
- lämna förslag till hur rättssäkerheten kan förbättras för
personer som väntar opå verkställighet av ett gynnande beslut
- göra en översiktlig kartläggning av variationer i kommunernas
och landstingens beslutsprocesser, från ansökan om insats till
eventuell verkställighet, och ge exempel på lämpliga
förfaranden som tillgodoser lagstiftningens krav på
rättssäkerhet och likabehandling,
- lämna förslag som syftar till att underlätta och förbättra
kommuners och landstings planering, för att enskilda skall få
tillgång till de insatser de är berättigade till, samt
- i förekommande fall, lämna förslag till ytterligare åtgärder
som utredaren anser angelägna för att förbättra rättssäkerheten
för enskilda.
Utredaren skall i sitt arbete ta ställning till hur lång väntetid
som kan anses vara acceptabel för olika typer av insatser. Vidare
skall utredaren ge förslag på lämpliga åtgärder som kan vidtas
för att enskilda skall få de insatser som de är berättigade till,
om acceptabla väntetider överskrids.
Utredaren skall i sitt arbete beakta regionala och lokala
förutsättningar och behov av betydelse i sammanhanget.
Utredaren skall samråda med Boverket och Socialstyrelsen med
anledning av dessa myndigheters gemensamma arbete med att
kartlägga bl.a. platsbristen inom de särskilda boendeformerna för
äldre och funktionshindrade personer i enlighet med tidigare
lämnat regeringsuppdrag.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med dem som berörs, t.ex.
Socialstyrelsen, Handikappombudsmannen (HO), Svenska
Kommunförbundet, Landstingsförbundet samt pensionärs- och
handikapporganisationer.
Redovisning av uppdraget
Utredarens uppdrag skall vara avslutat senast den 1 september
2004.
(Socialdepartementet)