Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Insiderhandel och otillbörlig marknadspåverkan, Dir. 2003:91
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-07-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 juli 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare får i uppdrag att se över frågor som rör
insiderlagstiftningen.
Utredarens huvuduppgift är att analysera vilka ändringar som
krävs i den nuvarande regleringen för att genomföra
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/6/EG av den 28
januari 2003 om insiderhandel och otillbörlig marknadspåverkan
(marknadsmissbruk) (EUT L 96, 12.4.2003, s. 16, Celex 32003L0006),
och lämna förslag till hur sådana bestämmelser bör utformas.
Direktivet innebär en ökad harmonisering och medför i flera
avseenden mer ingripande bestämmelser på området. Bland annat
innehåller direktivet bestämmelser som skall underlätta upptäckt
och utredning av överträdelser av förbuden i direktivet och om
hur dessa överträdelser skall sanktioneras.
Utredaren skall vidare föreslå de lagändringar i övrigt han eller
hon finner nödvändiga för en effektiv bekämpning av
marknadsmissbruk. I syfte att nå en effektiv brottsbekämpning
skall utredaren i detta sammanhang analysera och föreslå i vilken
organisatorisk form misstankar om brotten mot insiderstrafflagen
(2000:1086) i framtiden bör utredas.
Utredaren skall dessutom
- analysera hur insiderstrafflagens förbud mot obehörigt röjande
av insiderinformation förhåller sig till styrelseledamöters
tystnads- och lojalitetsplikt,
- ta ställning till de förslag till ändringar i
insiderstrafflagen som Ekobrottsmyndigheten framfört i en
skrivelse till Finansdepartementet i september 2001,
- göra en översyn av lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet
för vissa innehavav finansiella instrument
(anmälningsskyldighetslagen).
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar som
han eller hon anser behövas i nu nämnda avseenden.
Bakgrund
Utvecklingen på värdepappersmarknaderna och den ökade handeln har
bidragit till att intresset för insiderfrågor har ökat. Stegvis
har lagstiftningen utvecklats för att motverka marknadsmissbruk.
Bland annat har en internationell samordning skett genom rådets
direktiv 89/592/EEG av den 13 november 1989 om samordning av
föreskrifter om insiderhandel (insiderdirektivet; EGT 334,
18.11.1989, s. 30, Celex 31989L0592).
Alltjämt riktas emellertid ibland kritik mot lagstiftningens
utformning och hur tillsynen över lagstiftningens efterlevnad
fungerar. Frågor som har varit föremål för diskussion i olika
sammanhang är t.ex. bevissvårigheter samt brister i tillsynen och
i sanktionssystemet.
Insiderlagstiftningen återfinns främst i insiderstrafflagen och
anmälningsskyldighetslagen. Dessa lagar trädde i kraft den 1
januari 2001 och ersatte insiderlagen (1990:1342) och
bestämmelserna om otillbörlig kurspåverkan i lagen (1991:980) om
handel med finansiella instrument.
Den första lagstiftningen i Sverige som syftade till att motverka
insiderhandel, dvs. handel med värdepapper där icke
offentliggjord information utnyttjas för att göra fördelaktiga
affärer, kom till under 1970-talet genom lagen (1971:827) om
registrering av aktieinnehav. Den innebar en skyldighet för vissa
personer att anmäla innehav av vissa aktier m.m. till
Värdepapperscentralen VPC AB (numera VPC AB). Ett direkt förbud
mot insiderhandel infördes först år 1985.
Förbudet mot insiderhandel motiveras i allmänhet med att det är
viktigt med ett stort förtroende för värdepappersmarknadens
funktionssätt för att kunna behålla en gynnsam utveckling av
marknaden (se t.ex. prop. 1990/91:42 s. 38).
Syftet med skyldigheten att anmäla innehav av aktier m.m. i
marknadsnoterade bolag är dels dess betydelse för kontrollen av
handelsförbudets efterlevnad, dels dess avhållande effekt. Över
anmälningarna förs ett register som är offentligt. Att registret
är offentligt innebär att marknadsaktörer och andra kan följa
förändringar i de innehav som personer med insynsställning i
aktiemarknadsbolagen har.
Närmare om anmälningsskyldigheten
Den första lagstiftningen i Sverige som syftade till att motverka
insiderhandel tillkom, som nämnts, genom lagen om registrering av
aktieinnehav. Lagen innebar i huvudsak en skyldighet för personer
med insynsställning, såsom styrelseledamöter och verkställande
direktör, i bolag noterade vid Stockholms fondbörs eller på den
s.k. fondhandlarlistan att anmäla sitt och vissa närstående
fysiska och juridiska personers innehav av aktier i bolaget och
vissa därmed jämställda värdepapper. Anmälan skulle ske till den
som förde aktieboken, dvs. i de allra flesta fall till
Värdepapperscentralen.
Genom lagen (1985:571) om värdepappersmarknaden utvidgades
kretsen av personer som ansågs ha insynsställning till att även
omfatta större aktieägare, liksom vissa befattningshavare i ett
moderföretag. Samtidigt infördes en bestämmelse om att dåvarande
Bankinspektionen skulle föra ett register
(insynsställningsregistret) över de anmälningar som gjordes till
Värdepapperscentralen. Anmälningsfristen kortades till 14 dagar.
Bestämmelser om anmälningsskyldighet fanns även i
fondkommissionslagen (1979:748) som ålade vissa befattningshavare
hos fondkommissionärer att till arbetsgivaren anmäla sina innehav
och förändringar i detta innehav.
Insiderlagen trädde i kraft den 1 februari 1991 och innebar en
viss begränsning i anmälningsskyldigheten, eftersom gränserna för
hur stora förändringar i innehaven som utlöser anmälningsplikt
höjdes. Enligt lagen skulle Värdepapperscentralen föra registret
(som bytte namn till insiderregistret) med hjälp av automatisk
databehandling. Samtidigt infördes en dispensmöjlighet för de
fall där uppgifterna fanns att tillgå på annat sätt. Senare
uppdrogs åt Finansinspektionen att föra registret. År 1997
gjordes nya ändringar i bestämmelserna om anmälningsskyldigheten.
Förbudet för personer med insynsställning i aktiemarknadsbolag
och närstående till dessa att låta förvaltarregistrera sina
innehav av aktier m.m. upphävdes. Vidare infördes ett förbud mot
s.k. korttidshandel för personer med insynsställning,
anmälningsskyldigheten avkriminaliserades och påföljden vid
överträdelser av denna skyldighet ersattes med en särskild avgift.
I mars 2000 - i samband med att det blev tillåtet för aktiebolag
att återköpa egna aktier - utvidgades anmälningsskyldigheten till
att gälla även aktiemarknadsbolag som innehar egna aktier.
I januari 2001 delades insiderreglerna upp i två lagar, varav
anmälningsskyldighetslagen kom att innehålla bl.a. bestämmelserna
om anmälningsskyldighet och förbudet mot korttidshandel.
Tidsfristen för anmälan om aktieinnehav eller förändringar i
innehavet kortades ytterligare, nu till fem dagar. Vidare
återinfördes en anmälningsskyldighet för vissa anställda i
värdepappersinstitut. Motsvarande skyldighet infördes också för
anställda vid börser och auktoriserade marknadsplatser.
Anmälningar för dessa anställda görs till arbetsgivaren.
Insiderregistret ändrade beteckning till insynsregistret.
Närmare om handelsförbudet m.m.
Ett direkt förbud mot insiderhandel infördes i oktober 1985 genom
lagen om värdepappersmarknaden. Förbudet var begränsat till att
gälla aktier i aktiemarknadsbolag och vissa andra värdepapper med
anknytning till sådana aktier. Endast personer med
insynsställning i ett aktiemarknadsbolag samt i dess moder- och
dotterbolag kunde begå insiderbrott. Med insiderinformation
avsågs endast information med särskild anknytning till
aktiemarknadsbolaget.
Genom insiderlagen utvidgades år 1991 det straffbelagda förbudet
mot insiderhandel i flera avseenden. Förbudet utvidgades till att
omfatta alla som fick del av icke offentliggjord information som
var ägnad att väsentligen påverka kursen på fondpapper och vissa
andra finansiella instrument på värdepappersmarknaden. Lagen
innebar även en anpassning till EG:s insiderdirektiv. Ändringar i
insiderlagen gjordes vid ett par tillfällen, bl.a. år 1997 då
handel med i princip alla slags finansiella instrument kom att
omfattas av lagen. Samtidigt infördes i lagen om handel med
finansiella instrument ett förbud mot otillbörlig kurspåverkan,
dvs. olika kursmanipulativa åtgärder i avsikt att påverka priset
på finansiella instrument.
Insiderlagen ersattes i januari 2001 av insiderstrafflagen som är
en specialstraffrättslig lag på värdepappersområdet. Lagen
innehåller bl.a. bestämmelser om straffansvar vid insiderhandel
och otillbörlig kurspåverkan. Genom insiderstrafflagen infördes
en definition av insiderinformation. Lagen innebar vidare att
straffen för insiderbrott och otillbörlig kurspåverkan skärptes.
Ett nytt brott introducerades i lagstiftningen, nämligen
obehörigt röjande av insiderinformation. Den som har anställning,
uppdrag eller annan befattning som normalt innebär att han eller
hon får kännedom om omständigheter som har betydelse för kursen
på finansiella instrument, och som på grund härav fått
insiderinformation och obehörigen röjer denna gör sig skyldig
till detta brott. Den nya straffbestämmelsen infördes för att nå
en bättre överensstämmelse med bestämmelserna i insiderdirektivet.
Tillsynen över insiderlagstiftningen
Finansinspektionen är den myndighet som har att övervaka att
bestämmelserna i insiderstrafflagen och
anmälningsskyldighetslagen följs. Övervakningen av att reglerna i
insiderstrafflagen följs sker i praktiken genom ett samarbete
mellan framför allt inspektionen, marknadsplatserna,
värdepappersinstituten och Ekobrottsmyndigheten. Enligt lagen
(1992:543) om börs- och clearingverksamhet skall börser och
auktoriserade marknadsplatser övervaka handeln och kursbildningen
på respektive marknadsplats. Detsamma gäller för de
värdepappersinstitut som organiserar handel i finansiella
instrument enligt lagen (1991:981) om värdepappersrörelse.
Finansinspektionens utredningar initieras i allmänhet genom att
ett ärende om misstänkt insiderbrottslighet överlämnas från en
marknadsplats. Den utredning som bedrivs av inspektionen i ett
ärende upphör senast i och med att det finns anledning anta att
brott mot insiderstrafflagen begåtts. Ärendet skall då överlämnas
till Ekobrottsmyndigheten.
Marknadsmissbruksdirektivet
Den 3 december 2002 antogs direktivet om insiderhandel och
otillbörlig marknadspåverkan (marknadsmissbruk). Syftet med
direktivet är att säkerställa finansmarknadernas integritet i EU
och höja investerarnas förtroende för dessa marknader. Direktivet
ersätter insiderdirektivet som inte längre ansetts innebära en
tillräcklig reglering i dessa avseenden. Finansmarknaderna har
utvecklats och förändrats mycket sedan insiderdirektivet antogs.
Medlemsstaternas lagstiftning på området uppvisar också betydande
olikheter.
Marknadsmissbruksdirektivet innebär i huvudsak en utvidgning av
bestämmelserna i insiderdirektivet samt en reglering på europeisk
nivå av otillbörlig marknadspåverkan. Med otillbörlig
marknadspåverkan avses att en aktör bl.a. genom transaktioner,
handelsorder eller informationsspridning ger falska eller
vilseledande signaler till värdepappersmarknaden om tillgång,
efterfrågan eller pris på finansiella instrument. Otillbörlig
marknadspåverkan är således ett vidare begrepp än otillbörlig
kurspåverkan enligt insiderstrafflagen och påminner närmast om
brottsbalkens bestämmelser om svindleri. En annan nyhet är att
direktivets räckvidd inte är begränsad till transaktioner som
genomförs på en marknadsplats eller av en yrkesmässigt verksam
mellanhand, utan även omfattar direkta transaktioner mellan två
parter. Förbuden i direktivet gäller såväl fysiska som juridiska
personer.
Utöver definitioner och förbud innehåller direktivet även
bestämmelser som syftar till att förebygga marknadsmissbruk samt
att underlätta upptäckt och utredning av sådant missbruk. Bland
dessa bestämmelser kan nämnas en skyldighet för emittenter av
finansiella instrument att så snabbt som möjligt offentliggöra
insiderinformation, liksom en skyldighet för personer som
yrkesmässigt utför transaktioner med finansiella instrument att
anmäla misstankar om insiderhandel och otillbörlig
marknadspåverkan till den behöriga myndigheten. Direktivet
innehåller vidare bestämmelser om skyldighet för personer i
ledande ställning att anmäla vissa innehav av finansiella
instrument och om offentliggörande av anmäld information.
Varje medlemsstat skall utse en central behörig administrativ
myndighet som är ansvarig för att se till att bestämmelser som
antas enligt direktivet efterlevs. Delegation av uppgifter till
t.ex. marknadsplatserna och andra myndigheter är dock tillåten så
länge den behöriga myndigheten behåller det yttersta ansvaret. I
direktivet finns en minimikatalog över befogenheter som den
behöriga myndigheten skall utrustas med. I dessa ingår bl.a. att
få tillgång till dokument och begära upplysningar av vem som
helst. Direktivet anger vidare att medlemsstaterna, utan att det
påverkar deras rätt att föreskriva straffrättsliga påföljder,
skall säkerställa att administrativa åtgärder kan vidtas eller
administrativa påföljder beslutas mot de personer som är
ansvariga för överträdelser av bestämmelser som antagits enligt
direktivet.
Vidare införs ett kommittéförfarande i enlighet med den
resolution om en effektivare reglering av värdepappersmarknaden i
Europeiska unionen som Europeiska rådet antog vid toppmötet i
Stockholm i mars 2001 och Europaparlamentets resolution om
genomförande av lagstiftningen om finansiella tjänster i februari
2002. Den nya lagstiftningsmodellen, "Lamfalussymodellen", bygger
på de rekommendationer som visemannakommittén om regleringen av
de europeiska värdepappersmarknaderna gav i sin slutrapport i
februari 2001.
Lagstiftningsmodellen innebär kortfattat att proceduren indelas i
fyra olika nivåer. På nivå 1 antas direktiv eller förordningar i
form av övergripande principer. Dessa rambestämmelser skall
därefter kompletteras på nivå 2 med genomförandeåtgärder som
kommissionen antar i enlighet med direktivets bestämmelser.
Genomförandeåtgärderna kan också syfta till att beakta
utvecklingen på de finansiella marknaderna eller åstadkomma en
enhetlig tillämpning av den grundläggande rättsakten. På nivå 3
skall ett utökat samarbete mellan medlemsstaternas
tillsynsmyndigheter komma till stånd. Slutligen skall
kommissionen på nivå 4 ta ett ökat ansvar för efterlevnaden av
bestämmelserna.
Marknadsmissbruksdirektivet publicerades i Europeiska unionens
officiella tidning den 12 april 2003 och skall vara genomfört
senast den 12 oktober 2004.
Ansvaret för tillsyn och utredning
Utredningen om Finansinspektionens roll och resurser har nyligen
lagt fram ett betänkande, Framtida finansiell tillsyn (SOU
2003:22). Frågan om Finansinspektionens framtida roll för
tillsynen på insiderlagstiftningens område ingår som en del i
denna utredning. Utredningen anser bl.a. att det finns
effektivitetsvinster med att den utrednings- och
förundersökningsverksamhet i insiderärenden som nu bedrivs av
Finansinspektionen respektive Ekobrottsmyndigheten, sammanförs
under en myndighet. Utredningen bedömer att den lämpligen bör
vara Ekobrottsmyndigheten. Betänkandet har remissbehandlats.
Övriga frågor
Ekobrottsmyndigheten har i en skrivelse till Finansdepartementet
hösten 2001 (Fi2001/3514) föreslagit ändringar i
insiderstrafflagen. Ändringsförslagen avser främst frågor av
lagteknisk natur såsom förhållandet mellan straffskalorna för
insiderförseelse och vårdslöst insiderförfarande.
Från olika håll har riktats kritik mot bestämmelserna i
anmälningsskyldighetslagen. Den har avsett bl.a. oklarheter när
det gäller anmälningspliktiga förändringar av innehav, innehållet
i förbudet mot korttidshandel och möjligheten att besluta om
sanktioner mot aktiemarknadsbolag som inte underrättar personer
med insynsställning om detta förhållande.
Uppdraget
Som framgått finns det behov av att analysera och överväga ett
antal frågor som gäller insiderlagstiftningen, framför allt med
anledning av genomförandet av direktivet om marknadsmissbruk. En
särskild utredare bör tillkallas för att göra detta. Utredaren
skall lämna förslag till de författningsändringar som han eller
hon finner motiverade.
Genomförande av marknadsmissbruksdirektivet
Ett genomförande av direktivet om marknadsmissbruk innebär att
ändringar måste göras i insiderlagstiftningen. Bland annat
behöver det övervägas hur sanktionssystemet skall vara utformat
i framtiden. I utredarens huvuduppgift - att överväga hur
direktivet lämpligen skall genomföras i svensk rätt - skall ingå
att så långt möjligt ta ställning också till hur de
genomförandeåtgärder som kommissionen föreslår eller antar bör
hanteras.
Effektivare övervakning och brottsbekämpning
Utredaren skall även överväga vissa närliggande frågor och lämna
förslag i övrigt som utredaren finner nödvändiga för bekämpningen
av marknadsmissbruk. Intresset av en effektiv brottsbekämpning
skall vägas mot intresset av skydd för den personliga
integriteten. Utredaren skall vidare se över om den nuvarande
fördelningen av ansvaret för övervakningen av
insiderlagstiftningens efterlevnad är lämplig och effektiv.
Utredaren skall i detta sammanhang analysera och föreslå i vilken
organisatorisk form misstankar om brott mot insiderstrafflagen i
framtiden bör utredas i syfte att uppnå en effektivare
brottsbekämpning. De förslag som utredningen om
Finansinspektionens roll och resurser presenterat skall i detta
sammanhang övervägas, liksom resultatet av den fortsatta
beredningen i Regeringskansliet av dessa förslag. För att
analysen skall bli fullständig, skall utredaren även jämföra den
svenska modellen för utredning av insiderbrott och de som
tillämpas i andra länder inom EU. Om möjligt bör även beaktas
eventuella förändringar i detta avseende som sker i andra länder
med anledning av genomförandet av marknadsmissbruksdirektivet.
Övriga frågor
Utredaren skall vidare ta ställning till de förslag till
ändringar i insiderstrafflagen som Ekobrottsmyndigheten framfört
i sin skrivelse till Finansdepartementet.
Utredaren skall även, mot bakgrund av den kritik som framförts
mot bestämmelser i anmälningsskyldighetslagen, göra en översyn av
den lagen. Därvid bör särskilt formerna för
anmälningsskyldighetens fullgörande och eventuella möjligheter
till förenkling av dessa övervägas.
Slutligen skall utredaren analysera hur förbudet mot röjande av
insiderinformation förhåller sig till tystnadsplikten och
lojalitetsplikten för styrelseledamöter enligt lagen (1987:1245)
om styrelserepresentation för de privatanställda liksom för andra
styrelseledamöter samt överväga om det finns skäl att införa
särskilda regler om detta. Frågan är inte närmare behandlad i
förarbetena till insiderstrafflagen. Med hänsyn till att det är
fråga om en straffrättslig reglering är det särskilt viktigt att
det inte råder ovisshet om när ett röjande av information sker
obehörigen.
Utredningsarbetet
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter och
organisationer som har relevans för detta utredningsuppdrag. De
myndigheter som främst berörs är Finansinspektionen och
Ekobrottsmyndigheten. Samråd bör även ske med
Förtroendekommissionen.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 mars 2004.
(Finansdepartementet)