Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fördjupad prövning av Statens kvalitets- och kompetensråd, Dir. 2003:88
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-07-03
Beslut vid regeringssammanträde den 3 juli 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en fördjupad prövning av
verksamheten vid Statens kvalitets- och kompetensråd. Utredaren
skall utvärdera myndighetens verksamhet, bedöma behov av och
förutsättningar för myndighetens framtida verksamhet samt med
utgångspunkt i resultatet av utvärderingen, lämna förslag
till inriktning, omfattning, finansiering och ledning av den
framtida verksamheten.
Bakgrund
Den förvaltningspolitiska propositionen
I propositionen Statlig förvaltning i medborgarnas tjänst (prop.
1997/98:136) gjorde regeringen bedömningen att ökad uppmärksamhet
bör ägnas åt kompetens- och utbildningsfrågor i syfte att stimulera
myndigheternas kompetensförsörjning och främja kvalitetsarbetet
inom statsförvaltningen. Regeringen angav att den var i behov av
att ha ett särskilt organ till sitt förfogande som aktivt kan
påverka och utveckla förvaltningen i önskad riktning inom dessa
strategiskt viktiga områden. Regeringen meddelade därför sin avsikt
att inrätta en ny myndighet för kvalitetsutveckling och
kompetensförsörjning inom förvaltningen. Regeringen var av den
uppfattningen att den nya myndigheten borde ha en liten fast
organisation och utnyttja extern kompetens för genomförandet av
projekt och program.
Statens kvalitets- och kompetensråds uppgifter
Den 1 januari 1999 inrättades Statens kvalitets- och kompetensråd
(KKR). Av förordningen (1998:1647) med instruktion för Statens
kvalitets- och kompetensråd framgår att KKR är en central
förvaltningsmyndighet med uppgift att i medborgarnas intresse
stödja och stimulera arbetet med kvalitetsutveckling och
kompetensförsörjning inom den statliga förvaltningen. Myndigheten
skall:
- utveckla och sprida former för arbete med kvalitet inom
statsförvaltningen,
- initiera samverkan mellan myndigheter i frågor om kvalitet
och kompetens i syfte att utveckla metoder och tekniker,
- ta fram underlag för att stödja den statliga förvaltningen i
arbetet med att skaffa, utveckla och behålla rätt kompetens,
- förmedla grundläggande förvaltningsutbildningar,
- utveckla, stödja och förmedla utvecklingsprogram för chefer
och andra personer med strategiska uppgifter,
- uppmärksamma och förmedla statsförvaltningens krav på
högskolornas reguljära utbildning,
- stimulera forskning och utbildning om statlig verksamhet och
dess bidrag till samhällsutvecklingen, samt
- verka för en god förvaltningskultur och etik hos de statliga
myndigheterna.
Organisation och ledning
KKR har en fast organisation bestående av 10 anställda inklusive
generaldirektören. Myndigheten leds av en styrelse med fullt
ansvar. Generaldirektören leder den löpande verksamheten efter
styrelsens direktiv och riktlinjer. Styrelsen består av en extern
ordförande och högst åtta andra ledamöter, generaldirektören
inräknad. En ledamot tillsätts efter förslag av Offentliganställdas
förhandlingsråd (OFR), en efter förslag av Sveriges akademikers
centralorganisation (SACO-S) samt en efter förslag av Facket för
Service och Kommunikation (SEKO).
Finansiering
Verksamheten finansieras med ett förvaltningsanslag, ramanslag 1:9,
som uppgår till cirka 12 mnkr.
KKR disponerar även ingående anslagssparande på äldreanslaget D3
Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området,
som vid utgången av budgetåret 2002 uppgick till 31,4 mnkr. Medlen
härstammar från Statens förnyelsefonder, som var en partsammansatt
nämnd, och som avvecklades i samband med att KKR bildades. Statens
förnyelsefonder hade finansierats med bidrag som avsatts efter
förhandlingar mellan Arbetsgivarverket och de centrala
arbetstagarorganisationerna på det statliga förhandlingsområdet.
Enligt överenskommelse mellan dessa parter fördes outnyttjade medel
över till Statens kvalitets- och kompetensråd vid dess inrättande.
Äldreanslaget får användas efter styrelsebeslut för ändamål inom
ramen för rådets verksamhetsfält.
Myndigheten disponerar även intäkter av avgifter för utbildning
och försäljning av publikationer, som under år 2002 uppgick till
4,8 mnkr.
Omvärldsförändringar
Regeringen beslutade den 20 september 2001 att starta ett projekt
för effektivisering och rationalisering av Regeringskansliet.
Projektet har analyserat och övervägt olika förslag för att
utnyttja Regeringskansliets resurser på ett effektivare sätt.
Resultatet av projektet redovisas i rapporten Ett effektivare
regeringskansli - förslag till åtgärder (SB2001/8259). I
rapporten föreslås det att verksamheten vid Forum Europa, som har
som uppgift att stödja Regeringskansliet i att utveckla
internationell kompetens främst avseende EU-frågor, förs över
till Statens kvalitets- och kompetensråd.
Behovet av en fördjupad prövning
KKR har sedan inrättandet finansierat en väsentlig del av sin
verksamhet med medel från det s.k. äldreanslaget D3. KKR gör i
budgetunderlaget för verksamhetsåren 2004-2006 bedömningen att
medlen från äldreanslaget kommer att vara helt förbrukade efter
2005. KKR bedömer att det behövs ett nytt reservationsanslag som
under 2005 uppgår till 3 mnkr och därefter till 12 mnkr per år,
utöver medel på förvaltningsanslaget till oförändrat belopp i
fast penningvärde. Regeringens bedömning är att formerna för
myndighetens framtida finansiering behöver analyseras.
KKR har existerat i drygt fyra år. Uppdraget har varit att stödja
och stimulera arbetet med kvalitetsutveckling och
kompetensförsörjning, två frågor som vid inrättandet bedömdes
som strategiskt viktiga områden för förvaltningens utveckling.
Regeringens bedömning är att dessa frågor är viktiga för
förvaltningens utveckling, men att det bör prövas om det även
fortsättningsvis finns behov av en särskild myndighet som driver
på utvecklingen i förvaltningen inom dessa områden. KKR:s
verksamhet gränsar dessutom till andra myndigheter inom det
förvaltningspolitiska området, vilket föranleder en analys av
KKR:s uppgifter i förhållande till dessa myndigheter.
Uppdraget
Utredaren skall:
· utvärdera verksamheten vid KKR sedan myndighetens
inrättande år 1999 med avseende på effekterna av myndighetens
verksamhet på statsförvaltningens arbete med kvalitetsutveckling
och kompetensförsörjning,
· bedöma behov av och förutsättningar för myndighetens
framtida verksamhet,
· analysera ansvar, uppgifter och resurser i förhållande
till andra myndigheter inom det förvaltningspolitiska området, i
första hand Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och
Regeringskansliet, och i detta sammanhang beakta hanteringen av
det förslag som rör Forum Europa och som lämnats i rapporten Ett
effektivare regeringskansli - förslag till åtgärder (SB2001/8259),
· med utgångspunkt i resultatet av utvärderingen, lämna
förslag till inriktning, omfattning, finansiering och ledning av
den framtida verksamheten,
· lämna förslag till eventuella förordningsändringar.
Utredningsarbetet
Utredaren skall senast den 2 januari 2004 redovisa sitt uppdrag
till regeringen.
Utredaren skall hålla berörda arbetstagarorganisationer informerade
om arbetet och bereda dem tillfälle att framföra synpunkter.
(Finansdepartementet)