Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa frågor rörande företagshälsovården, Dir. 2003:87
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 2003-06-26
Beslut vid regeringssammanträde den 26 juni 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att överväga
vissa frågor rörande företagshälsovård. Utredaren skall
överväga följande frågor
- om det behövs förändringar av de legala förutsättningarna
för arbetsgivarens skyldighet att utnyttja företagshälsovård,
- om det bör införas krav på eller villkor angående kvalitetssäkring
av den företagshälsovård som krävs med stöd av lag,
- huvudmannaskapet för företagshälsovårdsutbildningen samt
hur utbildningen skall organiseras och dimensioneras,
- hur personalförsörjningen inom företagshälsovård skall kunna
säkerställas utannegativa effekter för sjukvården eller annan
för samhället viktig verksamhet samt hur den särskilda kompetens
som finns inom företagshälsovård bättre skall kunna utnyttjas i
sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen.
Utredaren skall redovisa uppdraget dels genom ett delbetänkande om
företagshälsovårdsutbildningen senast den 1 januari 2004, dels
genom ett slutbetänkande senast den 1 juli 2004.
Bakgrund
Begreppet företagshälsovård
Företagshälsovården regleras främst av arbetsmiljölagen
(1977:1160;AML) samt föreskrifter och allmänna råd m.m. som
Arbetsmiljöverket utfärdar. Den grundläggande bestämmelsen i
3 kap. 2 b § AML säger att "arbetsgivaren skall svara för att
den företagshälsovård som arbetsförhållandena kräver finns att
tillgå". Företagshälsovård definieras i samma lagrum som "en
oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och
rehabilitering". Vidare stadgas att "företagshälsovården skall
särskilt arbeta för att förebygga och undanröja hälsorisker på
arbetsplatser samt ha kompetens att identifiera och beskriva
sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och
hälsa".
Företagshälsovård i Sverige
Under flera decennier utvecklades företagshälsovården i Sverige
inom ett system för att förbättra arbetsmiljön som byggde först
och främst på en samverkan mellan arbetsmarknadens parter,
manifesterat bl.a. i centrala arbetsmiljöavtal. Staten lämnade
ett stöd till användandet av företagshälsovård som i början av
1990-talet uppgick till ca 1 miljard kronor årligen.
Efter att arbetsmiljöavtalen sagts upp och det statliga stödet
upphört i början av 1990-talet har företagshälsovårdens ställning
genomgripande förändrats. Företagshälsovården har blivit en
marknadsaktör utan statsbidrag. Branschen har strukturrationaliserats
till färre men större enheter (f.n. ca 200 företag med ca 600
enheter). Antalet personer verksamma i företagshälsovård har
minskat med ungefär en tredjedel (f.n. ca 6 000 personer).
Medelåldern för de anställda är i dag hög, vilket kommer att
medföra stora personalavgångar under de närmaste åren. Innehållet
i verksamheten har förändrats från att vara en samlad resurs på
arbetsmiljö- och rehabiliteringsområdet till att i högre grad
erbjuda "styckvisa" tjänster. Ca 70 procent av alla anställda
har i dag tillgång till företagshälsovård i någon form. Innehållet
kan dock variera kraftigt från enstaka tjänster till mer
omfattande program.
Kvalitetssäkring
Företagshälsovård kan vara frivilligt kvalitetssäkrad enligt
ISO 9000 eller enligt Föreningen Svensk Företagshälsovårds
"Kravspecifikation för svensk företagshälsovård". Kvalitetssäkring
kan bestå av egenkontroll eller av certifiering genom ett oberoende
tredjepartsorgan. Ca 40 procent av företagshälsovårdsföretagen är
i dag kvalitetssäkrade. Endast ett fåtal har dock utnyttjat
möjligheten med tredjepartscertifiering.
Företagshälsovårdsutbildning
Arbetslivsinstitutet (ALI) bedriver utbildning av företagsläkare,
företagssköterskor, företagssjukgymnaster, arbetsmiljöingenjörer,
beteendevetare, ergonomer och administrativ personal inom
företagshälsovård samt ergonomiutbildning som riktar sig till
flera personalkategorier. Delar av utbildningen sker i samarbete
med andra utbildningsanordnare, bl.a. Karolinska Institutet och
vissa universitet (Linköping och Lund). Dessutom bedrivs
företagssköterskeutbildning vid Yrkesmedicinska kliniken i Lund.
I propositionen Företagshälsovård (prop. 1998/99:120) angavs att
regeringen avser att återkomma i fråga om utbildning av
företagshälsovårdens personal, eftersom denna fråga bör
analyseras ytterligare (jfr prop. s. 34 och 35).
11-punktsprogrammet
Mot bakgrund av den stora ökningen av sjukfrånvaron presenterade
regeringen i budgetpropositionen för 2002 ett 11-punktsprogram med
åtgärder mot ohälsan. I enlighet med punkt 4 i programmet har 10
miljoner kronor avsatts för att stärka metodutvecklingen inom
företagshälsovård. Metodutvecklingen utförs under perioden
2002-2004 av Arbetsmiljöverket i samverkan med Arbetslivsinstitutet.
I arbetet ingår bl.a. analys av hittillsvarande kvalitetsarbete
och utveckling av goda exempel såsom förbättring av
kvalitetssäkringsdokument.
Statskontorets uppdrag
Regeringen uppdrog våren 2001 åt Statskontoret att utreda hur ett
mer effektivt utnyttjande av företagshälsovård skall kunna medverka
till att förebygga ohälsa på arbetsplatserna. Den 21 december 2001
avlämnade Statskontoret rapporten "Utnyttja företagshälsovården
bättre" (2001:29). Rapporten har remissbehandlats.
I rapporten föreslås sammanfattningsvis:
1. att tydligare krav införs i lagstiftningen i fråga om att
företagshälsovården skall vara oberoende, kunna erbjuda en samlad
kompetens och ha god kvalitet,
2. åtgärder för att stimulera utnyttjande av företagshälsovård
i småföretag och särskilda medel för att utveckla arbetsmiljö-
och rehabiliteringsarbetet inom den offentliga sektorn,
3. att styrmedel skall tillämpas för att främja samverkan
mellan företagshälsovård, landsting och försäkringskassor
(Värmlandsmodellen),
4. utökad och förnyad utbildning,
5. obligatorisk kvalitetssäkring samt
6. skärpt tillsyn från Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen
samt ökade kontakter dels mellan dessa myndigheter, dels mellan
myndigheterna och försäkringskassorna i frågor som gäller
utnyttjande av företagshälsovård.
Handlingsplanen för hälsa
Förslag som berör företagshälsovård finns också i betänkandet
"Handlingsplan för hälsa" (SOU 2002:5). Bl.a. föreslås obligatorium
för arbetsgivare att ansluta sig till företagshälsovård och
skyldighet att då någon varit sjukskriven 60 dagar lämna ett
rehabiliteringsunderlag till försäkringskassan vartill fogas ett
yttrande från företagshälsovården.
Budgetpropositionen 2003
I budgetpropositionen för 2003 aviseras att regeringen avser att
utreda hur personalförsörjningen inom företagshälsovård skall kunna
ske utan negativa effekter för sjukvården eller annan för
samhället viktig verksamhet. En bakgrund till detta är
erfarenheterna från den s.k. Värmlandsmodellen, där avtal om
samverkan mellan företagshälsovård, landsting/primärvård och
försäkringskassor medverkar till bättre utnyttjande av samhällets
gemensamma vårdresurser och till en större effektivitet i
företagshälsovården. Vidare aviserades att frågor om utbildning
(huvudmannaskap och organisation) och kvalitetssäkring (eventuell
obligatorisk certifiering av företagshälsovården) skulle utredas. I
budgetpropositionen uttalades även att utvecklingen av ohälsan
medfört ett ökat behov av kunskapsspridning och stöd i det
förebyggande och rehabiliterande hälsoarbetet på arbetsplatserna
samt att ett sådant stöd borde ha bred tillgänglighet och åtnjuta
stort förtroende på både arbetsgivar- och arbetstagarsidan. Det
angavs också att detta motsvarar de uppgifter som
företagshälsovården har enligt arbetsmiljölagen. Enligt riksdagens
beslut med anledning av propositionen anslogs 15 miljoner kronor
för att förstärka utbildningen av personal inom företagshälsovård.
Trepartssamtalen
En av punkterna i det ovan omnämnda 11-punktsprogrammet var
trepartssamtal mellan regeringen och arbetsmarknadens parter.
Samtalen har förts under 2002 och 2003. De har avsett såväl
förebyggande arbete som rehabilitering. Syftet var att skapa
samsyn och samordna insatserna i regeringens strategi. En
slutrapport fråntrepartssamtalen avlämnades i februari 2003. I
rapporten föreslås bl.a. att skyddsombud, eller om det inte finns
skyddsombud, varje enskild arbetstagare, skall kunna begära att
arbetsgivaren ansluter sig till företagshälsovård. Om arbetsgivaren
vägrar skall frågan kunna föras till en särskild nämnd för
avgörande. Nämnden skall bestå av representanter för
arbetsmarknadens parter samt för Arbetsmiljöverket.
Behovet av förändring
Utvecklingen av ohälsan har medfört ett ökat behov för
arbetsgivaren av kompetens och resurser i det förebyggande och
rehabiliterande hälsoarbetet på arbetsplatserna. Även
arbetsmiljöproblemens komplexitet har lett till att arbetsgivare
fått ett ökat behov av kompetent hjälp när det gäller att göra
helhetsbedömningar som inbegriper både medicinska, psyko-sociala,
tekniska och organisatoriska frågor. För att företagshälsovården
skall kunna stödja ett lokalt skyddsarbete i samverkan mellan
arbetsgivare och arbetstagare behövs god tillgång till
företagshälsovård i hela landet och att företagshälsovården
åtnjuter förtroende på både arbetsgivar- och arbetstagarsidan.
Det behöver utredas om en ändring av de regler som gäller
skyldigheten att utnyttja företagshälsovård kan bidra till minskad
ohälsa, bl.a. genom att fler företag får goda förutsättningar att
satsa mer på arbetsmiljöplanering, införa ett mer långsiktigt
hälsoarbete och engagera sig mer i frågor om rehabilitering
utan negativa samhällsekonomiska konsekvenser.
Den enskilde arbetsgivaren behöver vidare kunna göra jämförelser
i utbudet av företagshälsovård. Från statens sida finns behov av
en garanti för att önskad standard är uppfylld i de fall då krav
ställs på användande av företagshälsovård. Ett led i statens
insatser för att tillgodose dessa behov kan vara att garantera
en likvärdig basutbildning som svarar mot de prestationer som
förväntas inom företagshälsovård. Ett annat led kan vara
kvalitetssäkring. Det finns därför skäl att utreda om utvidgad
frivillig eller obligatorisk kvalitetssäkring kan vara ett
verksamt medel för att uppnå höjd och säkerställd kvalitet eller
om nuvarande ordning räcker. Värdet av krav på kvalitetssäkring
måste vägas bl.a. mot risken för minskat utbud av företagshälsovård
och begränsad flexibilitet i utbudet. En annan viktig aspekt som
måste utredas närmare är hur regler om kvalitetssäkring kan bidra
till att utbudet av företagshälsovård blir flexibelt och breddas
till små företag där servicebehovet kan vara annorlunda än i
stora organisationer.
Eftersom tillgång på kompetent personal tar flera år att bygga upp
är det mycket allvarligt när det uppkommer en "svacka" i
utbildningen. Dessutom kommer sannolikt efterfrågan på
företagshälsovård att öka. Bl.a. kan åtgärder från statens sida
på arbetsmiljö- eller rehabiliteringsområdet leda till sådan ökad
efterfrågan. Som exempel kan nämnas den beslutade lagstiftningen
om skyldighet för arbetsgivare att lämna obligatorisk redovisning
av sjukfrånvaron samt de beslutade skärpningarna i arbetsgivarens
skyldighet att upprätta rehabiliteringsunderlag. Beslutade och
planerade förändringar av sjukförsäkringsreglerna, innebärande
ett ökat ansvar för arbetsgivarna, bidrar också till ökade
incitament att arbeta med förebyggande och rehabiliterande
åtgärder. Att tillgodose en god tillgång till grundläggande
utbildning för de olika kompetenserna är därför mycket
betydelsefullt för att säkerställa arbetsplatsernas framtida
tillgång till företagshälsovård.
Förändringarna i arbetslivet och särskilt ökningen av ohälsa med
koppling till arbetsbelastning och till organisatoriska och
sociala faktorer har vidare lett till ett ökat behov av
metodutveckling. Basutbildningen och fortbildningen bör
organiseras på ett sådant sätt att det skapas en potential för
framtida metodutveckling. Detta gäller bl.a. i fråga om kontakten
mellan utbildningen och forskningen på området. Det är även
viktigt att öka status och kvalitet och därmed efterfrågan på
utbildningen. Utbildningsanordnarna måste vidare ha
möjlighet att genomföra en ökning av utbildningsvolymerna när
det behövs.
Under 1990-talet försvagades företagshälsovårdens resurser och
vidare visade sig en betydande ojämnhet i kvalitet och innehåll
i utbudet. Avtal enligt den modell som prövats i den s.k.
Värmlandsmodellen kan leda till att de samlade vårdresurserna
utnyttjas bättre och till att företagshälsovårdens särskilda
sakkunskap om sambandet mellan arbetsplatsen och hälsan bättre
utnyttjas i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen.
Uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att överväga vissa
frågor om företagshälsovård. Utredaren skall föreslå de
författningsändringar eller andra åtgärder som övervägandena
ger anledning till. Utredaren skall överväga följande frågor.
1. Skyldigheten att anlita företagshälsovård
Utredaren skall överväga om de legala förutsättningarna för
arbetsgivarens skyldighet att utnyttja företagshälsovård
behöver förändras. Häri ligger bl.a. frågan om i vilka
situationer det skall finnas en skyldighet för arbetsgivare
att utnyttja företagshälsovård, vidare frågan om vilken omfattning
av utnyttjande en sådan skyldighet skall avse, liksom om det
skall vara möjligt att utnyttja olika tjänster från olika
företagshälsovårdsproducenter samt hur service anpassad till
de mindre företagenas behov skall kunna tillgodoses.
Utredaren skall beakta vad som sagts om behovet av en samlad och
kompetent resurs som har möjlighet att göra helhetsbedömningar
som inkluderar både medicinska, psyko-sociala, tekniska och
organisatoriska aspekter samt åtnjuter förtroende hos såväl
arbetsgivare som arbetstagare. Samtidigt skall behovet av
flexibla lösningar för att tillgodose de mindre företagens behov
beaktas. Utredaren skall beakta de förslag som förts fram inom
ramen för de s.k. trepartssamtalen.
2. Kvalitetssäkring
Utredaren skall överväga om det bör införas krav på eller villkor
angående kvalitetssäkring i fråga om den företagshälsovård som
krävs med stöd av lag eller om nuvarande ordning med frivillig
certifiering är tillräcklig. Utredaren skall ta ställning till
om en eventuell lagreglering skall avse tredjepartscertifiering
eller om egenkontroll helt eller delvis kan utgöra ett alternativ.
I uppdraget ligger också att utreda vilka krav som skall gälla
för en eventuell kvalitetssäkring när det gäller utbud av tjänster
samt kompetens och oberoende hos den som erbjuder företagshälsovård.
Uppdraget i denna del innefattar att överväga om ett villkor för
kvalitetssäkring bör vara att såväl medicinsk, teknisk, ergonomisk,
beteendevetenskaplig och arbetsorganisatorisk kompetens liksom
rehabiliteringskompetens finns inom samma företag eller om
samverkansavtal med andra företag eller möjlighet att sluta sådana
skall vara tillräckligt. Förslagen får inte motverka de behov av
flexibla och anpassade lösningar som mindre företag kan ha.
Utredaren skall utforma eventuella författningsförslag med
utgångspunkten att bevis om kvalitetssäkring skall meddelas
endast under förutsättning att erbjuden företagshälsovård omfattar
även vikarier och andra anställda med tidsbegränsad anställning
eller deltidsanställning hos den arbetsgivare som anlitar en
företagshälsovårdsproducent samt att företagshälsovården skall
vara tillgänglig för och anpassad till även små företag och
motsvara deras efterfrågan.
En ytterligare fråga som skall utredas är var ansvaret skall ligga
för fortlöpande utveckling av den standard som ligger till grund
för en eventuell kvalitetssäkring.
3. Företagshälsovårdsutbildningen
Utredaren skall lämna förslag om huvudmannaskapet för
företagshälsovårdsutbildningen samt hur utbildningen skall
organiseras och dimensioneras. Förslagen skall säkra en långsiktigt
god basutbildning och fortbildning av tillräcklig omfattning och
säkra kontakt med forskningen inom området samt bidra till att en
potential för metodutveckling finns. En viktig fråga är hur
utbildningens kvalitet och relevans för kvalitetssäkringen av
företagshälsovård skall kunna garanteras. Häri ligger frågan om
utbildningen för de olika personalkategorierna bör vara mer
multidisciplinär än i dag. Utredaren skall också undersöka
möjligheterna till samverkan mellan utbildningsanordnare,
företagshälsovårdsbranschen och arbetslivet, bl.a. med sikte på
spridning av forskningsrön och annan kunskap till arbetsplatserna.
Det är viktigt att även beakta behovet av fortbildning av
företagshälsovårdens personal. I fråga om fortbildningen skall
eventuella förslag utgå från att finansieringsansvaret även
fortsättningsvis skall ligga på respektive företag som erbjuder
företagshälsovård.
4. Personalförsörjningen m.m.
Utredaren skall slutligen överväga hur personalförsörjningen inom
företagshälsovård skall kunna säkerställas utan negativa effekter
för sjukvården eller annan för samhället viktig verksamhet samt
hur företagshälsovårdens särskilda kompetens bättre skall kunna
utnyttjas i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen. En
viktig uppgift skall vara att utreda om förutsättningar finns
för tillämpning av avtal över hela landet mellan företagshälsovård,
landsting och försäkringskassa såsom skett inom ramen för den
s.k. Värmlandsmodellen. Häri ligger också frågan vilka åtgärder som
är möjliga och lämpliga för att sådana avtal skall komma till stånd.
Övrigt
Utredaren skall i samtliga frågor analysera och redovisa eventuella
förslags företags- och samhällsekonomiska kostnader samt
konsekvenser för det allmänna och för enskilda. Särskilt
konsekvenser för småföretag skall redovisas. Utredaren skall
också analysera och redovisa hur eventuella förslag påverkar
utbudet av företagshälsovård samt jämställdheten mellan män och
kvinnor. När det gäller analysen av skillnader mellan kvinnors och
mäns situation så handlar det t.ex. om vilka tjänster som
efterfrågas av arbetsgivare, vilket utbud av företagshälsovård som
finns samt vilka som erbjuds företagshälsovård och till vilken
kvalitet och omfattning. Olikheter såvitt avser män och kvinnor skall
även analyseras utifrån kvinnors högre sjuktal och dettas ev.
samband med brister i tillgången till bra företagshälsovård.
Utredaren skall följa kommittéförordningen (1998:1474) och
redovisa kostnadsberäkningar och finansiering inom utgiftsområdet
av de förslag till åtgärder som eventuellt kan komma att föreslås.
En fyllig bakgrund till de frågor som ingår i uppdraget finns i
Statskontorets ovannämnda rapport "Utnyttja företagshälsovården
bättre" (2001:29). Utredaren skall beakta vad Statskontoret
anfört i sin rapport.
Samråd
Utredaren skall under arbetet samråda med arbetsmarknadens parter.
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för små företag, samråda med Näringslivets nämnd för
regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget dels genom ett delbetänkande
avseende frågan om företagshälsovårdsutbildningen senast den
1 januari 2004, dels genom ett slutbetänkande senast den
1 juli 2004.
(Näringsdepartementet)