Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av krigsmateriellagstiftningen, Dir. 2003:80
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 2003-07-10
Beslut vid regeringssammanträde den 10 juli 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att utreda
förutsättningarna för den framtida svenska exportkontrollen och
ramarna kring den. Utredaren skall ha sin utgångspunkt i de
förutsättningar som gäller för utrikes-, försvars- och
säkerhetspolitiken samt Sveriges internationella åtaganden på
exportkontrollområdet.
Utredaren skall kartlägga förändringarna som skett i det
internationella samarbetet och utvecklingen inom vapen- och
krigsmaterielindustrin. Utifrån kartläggningen skall utredaren
granska de medel som idag tjänar svensk exportkontroll. I den
mån granskningen resulterar i förslag skall förslagen följa de
svenska målsättningarna för svensk exportkontroll.
Utredaren skall se över gällande författningar och riktlinjer
samt lämna förslagpå de ändringar som behövs. Utredaren skall
särskilt överväga och redovisa bl.a. behovet av att
- ytterligare reglera olika former för tillhandahållande av
krigsmateriel,
- reglera import av krigsmateriel,
- reglera aktiviteter under begreppen tjänster, tekniskt bistånd
och service på krigsmaterielområdet, samt
- förändra de straffrättsliga bestämmelserna i
krigsmateriellagstiftningen.
Utredaren skall vidare utvärdera hur delegationen av besluten till
Inspektionen för strategiska produkter fungerat och hur samrådet
med inspektionens exportkontrollråd utvecklat sig samt lämna
förslag till hur det framtida systemet för exportkontroll bör
utformas och hur organisationen bör se ut.
Bakgrund
Inledning
Den nu gällande lagen om krigsmateriel trädde i kraft den 1
januari 1993. Förarbetena till lagen skrevs för mer än tio år
sedan (prop.1991/92:174) och grundades i väsentliga delar på
utredningar som genomförts under andra hälften av 1980-talet.
Sedan dess har utvecklingen av den svenska utrikes-, försvars-
och säkerhetspolitiken beskrivits i ett antal propositioner som
förelagts riksdagen.
De säkerhetspolitiska förutsättningarna för den svenska
försvarsindustrin har förändrats på ett grundläggande sätt genom
de politiska förändringarna i Europa, det svenska medlemskapet i
Europeiska unionen (EU) och utvecklandet av en gemensam europeisk
utrikes- och säkerhetspolitik med en gemensam civil och militär
krishanteringsförmåga och ett gryende europeiskt
försvarsmaterielsamarbete.
Det förändrade säkerhetspolitiska läget resulterade generellt i
en betydande sänkning av försvarsutgifterna i Europa.
Rustningsnivåerna sjönk och den nationella försvarsindustrin
reducerades.
På materielförsörjningsområdet har Sverige inlett ett omfattande
samarbete med flera krigsmaterielproducerande länder i Europa. I
sammanhanget kan nämnas det s.k. sexnationerssamarbetet, där bl.a.
frågor om leveranssäkerhet och exportprocedurer behandlas. Vidare
kan nämnas den med Amerikas förenta stater undertecknade
principdeklarationen om samarbete rörande försvarsmateriel och
försvarsindustri. Den tidigare doktrinen om en relativt stor och
mångsidig inhemsk och internationellt oberoende svensk
försvarsindustri, som utvecklar och tillverkar nationella produkter
särskilt för bruk under svenska förhållanden, gäller inte längre.
Den svenska krigsmaterielexportpolitiken skall ses i ljuset
av de utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiska
grundförutsättningarna för en svensk politik på området. När dessa
förutsättningar ändras, påverkas även den svenska exportpolitiken.
Även om beslutsformerna skiljer sig åt, har den senaste tidens
utveckling tydliggjort behovet av internationellt samarbete inte
bara vad gäller krigsmateriel, utan även produkter som kan användas
för att tillverka massförstörelsevapen. Exportkontrollen utgör ett
och samma verktyg i ansträngningarna att förhindra en okontrollerad
spridning av vapen och strategiskt känslig teknologi. Inte minst mot
den bakgrunden skall Sverige även fortsättningsvis aktivt verka för
en effektiv och verkningsfull exportkontroll.
Det är därför på sin plats att även den svenska krigsmateriellagen
ses över i ljuset av dessa förändrade förutsättningar. En
utgångspunkt för utredningsarbetet är att exportkontrollen också
fortsättningsvis skall ske efter nationella överväganden genom
nationella beslut, men där det även skall finnas plats för ett
hänsynstagande till det tilltagande samarbetet över gränserna i
Europa. En annan utgångspunkt är att den svenska traditionellt
restriktiva synen på export av krigsmateriel skall upprätthållas.
Den svenska regleringen om export av vapen och annat krigsmateriel
Tillverkning och utförsel av krigsmateriel regleras genom lagen
(1992:1300) om krigsmateriel, nedan krigsmateriellagen, och
förordningen (1992:1303) om krigsmateriel, nedan
krigsmaterielförordningen. Båda författningarna trädde i
kraft den 1 januari 1993 och ersatte lagen (1983:1034) om kontroll
av tillverkningen av krigsmateriel m.m. och lagen (1988:558) om
förbud mot utförsel av krigsmateriel m.m., med tillhörande
förordningar.
Krigsmateriellagen föreskriver att krigsmateriel inte får
tillverkas utan tillstånd. Även försvarsindustriell utlandssamverkan
förutsätter tillstånd. Med utlandssamverkan förstås export,
upplåtelse eller överlåtelse av tillverkningsrättigheter, liksom
samarbete med utländsk part avseende gemensam utveckling och
produktion av materiel, eller att för utländsk räkning utveckla
krigsmateriel eller metod för framställning av sådan materiel.
Tillståndsplikten omfattar även tillhandahållandefrågor och
förmedling av materiel, liksom även vissa former av militärt
inriktad utbildning.
Beslut på exportkontrollområdet fattades t.o.m. den 31 januari
1996 enbart av regeringen. Genom ändringar i aktuella författningar,
vilka trädde i kraft den 1 februari 1996, inrättades en ny
myndighet, Inspektionen för strategiska produkter, för prövning av
ärenden om kontroll över krigsmateriel och strategiska produkter.
Sedan dess fattas besluten i första hand av inspektionen,
utom i det fall där ett ärende bedöms vara av principiell
betydelse eller annars av särskild vikt. Ärendet skall i sådant
fall överlämnas till regeringen för avgörande. Samråd skall ske
med exportkontrollrådet innan beslut fattas i viktigare ärenden.
I vissa fall prövar polismyndigheterna, enligt 11-13 §§
förordningen (1992:1303) om krigsmateriel, frågor om tillstånd
för export av vapen som utgör krigsmateriel.
Den verksamhet som Inspektionen för strategiska produkter bedriver
finansieras genom avgifter som tas ut av de tillverkande företagen.
Enligt 1 § andra stycket krigsmateriellagen får tillstånd till
export lämnas endast om det finns säkerhets- eller
försvarspolitiska skäl för det och det inte strider mot Sveriges
utrikespolitik. De närmare principerna för prövningen har lagts
fast i regeringens praxis och kommit till uttryck i regeringens
riktlinjer för krigsmaterielexport och annan utlandssamverkan
(jfr. prop.1991/92:174 s. 41 f., prop.1995/96:31 s. 23 f. och
bet. 1992/93:Uu1).
Den internationella säkerhetspolitiska utvecklingen i Europa
sedan 1990 ur svenskt perspektiv - en sammanfattning
De säkerhetspolitiska förutsättningarna för försvarsindustrin
har förändrats i grunden under det senaste decenniet, med
resultatet att industrin kraftigt reducerats och samtidigt
effektiviserats. En ny säkerhetspolitisk karta har ritats i
Europa och i vårt närområde. Det föreligger inte längre något
hot om en väst-östlig konfrontation. Länderna i Central- och
Östeuropa integreras i EU och NATO. Ryssland har utvecklat
goda relationer med båda dessa organisationer.
I takt med den säkerhetspolitiska utvecklingen har tyngdpunkten
för de europeiska försvarsmakterna, inklusive den svenska, alltmer
förskjutits från ett försvar av det egna territoriet i riktning
mot internationell samverkan och krishantering. Sverige har
sedan 1994 utvecklat en öppen samverkan med såväl NATO som andra
militärt alliansfria stater.
Genom medlemskapet 1995 i EU deltar Sverige i en solidarisk
gemenskap vars yttersta syfte är att förhindra krig på den
europeiska kontinenten. Tillsammans med övriga medlemsstater i
EU utvecklar Sverige en gemensam utrikes- och säkerhetspolitik,
och som en del av denna sedan år 2000 även en civil och militär
krishanteringsförmåga. Till stöd för denna förmåga pågår sedan
våren 2002 ett försvarsmaterielsamarbete inom ramen för ECAP -
European Capabilities Action Plan. I juni 2003 beslutade det
Europeiska Rådet att man under år 2004 skall upprätta en
mellanstatlig materielbyrå med uppgift att stärka kapaciteten
på krishanteringsområdet, underlätta materielsamarbetet, skapa en
konkurrenskraftig marknad beträffande försvarsmateriel och främja
forskning och utveckling.
Internationellt materielsamarbete - industrins internationalisering
Det internationella materielsamarbetet och industrins
internationalisering har påverkats även av andra faktorer än de
säkerhets- och utrikespolitiska förändringar som kortfattat
redovisats ovan.
Den successiva förvandlingen av försvarsindustrin i Västeuropa har
lett till att denna utvecklats till att bli en högteknologisk sektor
med, för svenskt vidkommande, prioritering av vissa teknikområden,
s.k. strategiska kompetenser. De tidigare rätt klara
gränsdragningarna mellan civil och militär industri suddas
successivt ut.
Utvecklingen har gått i riktning mot ett allt större samspel
mellan de civila och militära industrisektorerna på det
högteknologiska området. Den allt högre graden av högteknologiskt
utnyttjande har lett till att utvecklingskostnaderna skjutit i
höjden. Detta har skett samtidigt som de europeiska staterna under
1990-talet gradvis skurit ned sina försvarsutgifter, med åtföljande
anslagsminskningar för materielanskaffning, forskning och
utveckling.
De avsevärda reduceringarna av försvarsutgifterna, med lägre
rustningsnivåer som en direkt följd, resulterade också i
överkapacitet, kraftigt minskad investeringsvilja, friställningar
av arbetskraft och genomgående mycket stora rationaliseringar i
den västeuropeiska försvarsindustrin. De västeuropeiska
industriföretagen utsattes också under 1990-talet för ett kraftigt
tryck från statsmakterna att i ökad omfattning fortsätta
omstrukturerings- och rationaliseringsansträngningarna, med ökad
internationell samverkan som följd, för att åstadkomma en mer
rationell, kostnadsbesparande och effektiv materielförsörjning.
Det förändrade säkerhetspolitiska läget och det inledda
säkerhetssamarbetet inom EU och med NATO ledde till att regeringen
i ett antal propositioner till riksdagen, under senare delen av
1990-talet och framåt, redovisade en förändring i den tidigare
svenska doktrinen om en inhemsk och oberoende försvarsindustri
som utvecklar och tillverkar utpräglat svenska lösningar. Detta
kom alltmer att anses som varken möjligt eller önskvärt att uppnå,
givet Sveriges intressen och det svenska försvarets behov i det
nya säkerhetspolitiska läget.
Det ansågs vidare som naturligt att samverka på
materielförsörjningsområdet med de länder med vilka vi i övrigt
utvecklade ett nära säkerhetssamarbete. Koncentrationen inriktades
på områden där Sverige kunde delta i materielförsörjningens olika
faser, från forskning, tidiga studier och värdering till
anskaffning och drift, med ett internationellt samarbete både
mellan företag och mellan myndigheter. Detta bedömdes öka
möjligheterna för Sverige att påverka de internationella
materielprojekten och bidra till att tillgodose svenska militära
operativa och taktiska krav. Samtidigt tillgodosågs den
försvarspolitiska målsättningen om tillgång till högteknologisk
kompetens. Utvecklingsprojekt och gemensam anskaffning av materiel
i samverkan med andra länder, bedömdes komma att få en ökad
betydelse för att Sverige också fortsättningsvis skall kunna
anskaffa avancerad materiel till rimliga kostnader.
Enligt den nya doktrinen förutsatte en tryggad materielförsörjning
stor flexibilitet för att kunna utgöra en integrerad del i den
svenska försvarsmaktens anpassningsförmåga inför förändrade hot och
risker. En internationell tilltro till den svenska
anpassningsförmågan, vilket förutsatte en hög leveranssäkerhet,
var av vitalt säkerhets- och försvarspolitiskt intresse för
Sverige som militärt alliansfri stat.
För att kunna etablera ömsesidiga beroenden på
materielförsörjningsområdet förutsattes att Sverige har något att
bidra med. Man måste alltså se till att bevara inhemska
strategiska kompetenser och en viss försvarsindustriell kapacitet.
I ett flertal propositioner under senare delen av 1990-talet
konstaterade regeringen att målsättningen måste vara att Sverige
även fortsättningsvis skall vara en kompetent och attraktiv
partner i internationella materielprojekt på hög teknisk nivå. Ett
sätt att bevara och utveckla den nationella högteknologiska
kompetensen var att på ett aktivt och strukturerat sätt stödja
försvarsindustrins exportansträngningar, förutsatt att dessa stod
i överensstämmelse med riktlinjerna för svensk krigsmaterielexport.
Närmare om exportkontroll på det internationella planet
På exportkontrollområdet har det internationella samarbetet
successivt ökat i omfattning. Det är i dag ett erkänt faktum att
den nationella kontrollen vinner i effektivitet och styrka genom
internationellt samarbete och kontroll. Här kan erinras om de
internationella nedrustnings- och icke-spridningsregimerna för
kärnvapen och biologiska och kemiska stridsmedel och likaså
konventionen om förbud mot antipersonella landminor. Inom FN:s ram
har vidare under de senaste åren ansträngningarna intensifierats
att förebygga och bekämpa destabiliserande ansamlingar och
okontrollerad spridning av lätta vapen.
Inom ramen för den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken
inom EU har man bl.a. enats om en gemensam uppförandekod för
vapenexport som antogs år 1998 och som nu successivt
vidareutvecklas. Till uppförandekoden finns också knutet en år
2000 gemensamt överenskommen krigsmateriellista. Samtidigt pågår
i Europa sedan flera år, såväl inom ramen för EU som utanför,
studier inom områdena industri-, export- och upphandlingspolitik,
allt i syfte att underlätta omstruktureringen av den europeiska
försvarsindustrin och skapa förutsättningar för att på sikt
åstadkomma en gemensam europeisk försvarsmaterielpolitik.
Under våren 2001 godkände riksdagen ett ramavtal mellan de sex
ledande försvarsmaterielindustristaterna i Västeuropa: Frankrike,
Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland
(prop. 2000/01:49, bet. 2000/01:UU08, rskr. 2000/01:171).
Ramavtalet, som innebär en överenskommelse om åtgärder för att
underlätta omstruktureringen och driften av den europeiska
försvarsindustrin (det s.k. sexnationssamarbetet), behandlar
sakområdena leveranssäkerhet, förfaranden vid överföring och
export, säkerhetsskydd för sekretessbelagd information,
försvarsrelaterad forskning och teknologi, behandling av teknisk
information, harmonisering av militära krav samt skydd av
kommersiellt känslig information.
Genomförandebestämmelser i form av underavtal till ramavtalet
har successivt arbetats fram för undertecknande under 2003.
På sikt är det troligt att ramavtalet kommer att omfatta
ytterligare europeiska stater. Ett alternativ till detta är att
arbetet inom sexstatsgruppen helt eller delvis integreras i
arbetet inom EU.
En nordisk tillämpning av sexnationssamarbetet återfinns i
ramavtalet mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige om stöd
för industrisamarbete inom försvarsmaterielområdet godkändes av
riksdagen i december 2001 (prop. 2001/02:10, bet. 2001/02 UFöU01,
rskr. 2001/02:104).
Även i andra internationella fora pågår arbete där den svenska
regeringen aktivt arbetar för att åstadkomma en gemensam syn
rörande restriktivitet och kontroll på exportkontrollområdet.
Den svenska utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiken av i dag
innebär större möjligheter att påverka förhållanden i vår omvärld.
Vi deltar således i ett brett internationellt säkerhetssamarbete
som omfattar samarbete i EU och Förenta nationerna (FN), NATO
(partnerskapsarbetet) och Organisationen för Säkerhet och
Samarbete i Europa (OSSE).
Det flexibla och rörliga insatsförsvar som växer fram i Sverige
som ett resultat av ett mångårigt reformarbete, med en beredskap
för aktioner såväl inom som utom landets gränser, påverkar
indirekt även den svenska exportkontrollen och licensgivningen.
Så sker bl.a. genom utfärdandet av en ny typ av breda licenser
som skall motsvara de internationella åtaganden Sverige iklätt
sig beträffande svensk beväpnad trupp i tjänst utanför Sverige.
Slutligen är det ett välbekant faktum att den internationella
terrorismen, med en typ av asymmetrisk krigföring, utgör en ny
typ av hot mot alla etablerade samhällsstrukturer. Denna terrorism
har förstärkt den svenska regeringens beredvillighet att delta i
det gemensamma internationella arbetet, till skydd och värn för
våra demokratiska och öppna samhällen. En utökad och
intensifierad exportkontroll har en given plats i de
internationella ansträngningarna att komma till rätta med detta
gissel, liksom med det hot som den internationella organiserade
brottsligheten utgör.
Behovet av en översyn
Inledning
Beskrivningen ovan ger en sammansatt bild, med fortsatt nationell
exportkontroll, av en förändrad och internationaliserad
försvarsindustristruktur och en allt starkare internationell
opinion till fördel för samarbete, såväl inom som utom EU:s ramar.
Det är motiverat att genom en samlad översyn få en klar bild av de
förändringar som har skett och sker för att, med bibehållande av
svenska utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiska målsättningar,
se över de medel vi förfogar över enligt gällande
exportkontrollagstiftning. Vilka instrument är i dag föråldrade
eller har tjänat ut sin roll, vilka har tillkommit, eller behöver
närmare utvecklas? Syftet är att definiera hur verktygen skall
utformas för att svara mot den verklighet som exportkontrollen
har att verka i, såväl på ett nationellt som internationellt plan.
Allmän inriktning av översynen
Det nuvarande regelverket för krigsmaterielexport har i allt
väsentligt varit oförändrat sedan den 1 januari 1993. Sedan
tillkomsten har gjorda ändringar huvudsakligen bestått av de
justeringar som föranleddes av tillskapandet av en självständig
myndighet på området, Inspektionen för strategiska produkter,
vilket innebar delegering av beslutanderätten i ärenden som tidigare
avgjordes av regeringen.
Den förändrade svenska försvars- och säkerhetspolitiken, den
framväxande gemensamma europeiska försvarsmaterielpolitiken samt
den tilltagande internationaliseringen och omstruktureringen av
försvarsindustrin, motiverar en samlad översyn av förutsättningarna,
formerna samt organisationen för exportkontroll och därmed
sammanhängande frågor.
Nedan redovisas ett antal frågeställningar kring statens intresse
att också framöver, i moderna former, kunna kontrollera industrins
och övriga aktörers verksamhet på området. Frågeställningarna
skall ses mot bakgrund av prioriteringarna att bevara och utveckla
viss utvecklings- och produktionsförmåga, inklusive vissa
nyckelkompetenser, främja svensk högteknologi på området och verka
för en fortsatt ansvarsfull, öppen och restriktiv
krigsmaterielexportpolitik, såväl i Sverige som internationellt.
Ytterligare om internationaliseringen på försvarsindustriområdet
Som ovan redovisats, har det senaste decenniets säkerhetspolitiska
utveckling inneburit kraftigt förändrade förutsättningar för såväl
Sveriges som andra länders försvarsindustrier.
Skeendet präglas av en förändrad syn på de nationella försvarens
roll,funktion och sammansättning. Dessa förhållanden påverkas i
sin tur av krympande försvarsbudgetar, stigande
utvecklingskostnader, överkapacitet och en därmed sammanhängande
ökad fokusering på export. Mot den bakgrunden har en ökad insikt
vuxit fram om nödvändigheten av ett gränsöverskridande samarbete
vad avser materielförsörjning och harmoniserade krav på militär
upphandling och utrustning, för att bl.a. åstadkomma en ökad
interoperabilitet.
Terroristattackerna i USA den 11 september 2001 har ytterligare
förstärkt den internationella gemensamma insikten om
nödvändigheten att samarbeta över nationsgränserna. Detta gäller
i lika hög grad kontrollen av exporten av krigsmateriel som för
exporten av produkter med dubbla användningsområden.
Riksdagen fastslog i 1996 års försvarsbeslut vikten av ökat
internationellt samarbete på försvarsmaterielområdet och
framväxten av ömsesidiga industriella beroenden som ett sätt
att säkra den svenska försvarsmaktens tillgång till nödvändig
materiel (prop. 1995/96:12, bet. 1995/96:FöU01, rskr. 1995/96:45
och 46 samt prop. 1996/97:4, bet. 1996/97:UFöU01, rskr.
1996/97:36).
I proposition 2001/2002:10, Fortsatt förnyelse i totalförsvaret,
redovisade regeringen ett antal faktorer som skäl för
statsmakternas fortsatta exportstödjande verksamhet, liksom för
det allt tilltagande internationella materielsamarbetet. En
grundläggande utgångspunkt för statsmakternas syn har varit, och
förblir, ett väl fungerande exportkontrollsystem.
Regeringens syn på behovet av internationellt samarbete återfinns
även i de årliga redogörelserna för den svenska
exportkontrollpolitiken till riksdagen, senast uttryckt i
skrivelse 2002/03:114, som beskriver verksamheten för år
2002.
Det svenska krigsmaterielregelverket bygger i dag i allt
väsentligt på synsättet att nationella försvarsindustrier utgör
basen för produktion av krigsmateriel. Denna utgångspunkt har
i stigande takt visat sig föråldrad, låt vara att utvecklingen
har kunnat kontrolleras inom ramen för det existerande
regelverket.
Det är angeläget att särskilt undersöka om det nuvarande
regelverket är tillfyllest även på sikt för att möta den
allt tilltagande internationaliseringen på
försvarsindustriområdet. För det fall ett svenskt
försvarsindustriföretag övergår i utländsk ägo, föreligger ofta
ett behov att se över det svenska försvarets intressen. Dessa
har under åren bl.a. tillgodosetts genom att särskilt utformade
villkor har uppställts i tillverkningstillståndet för företaget.
Internationaliseringen har medfört ett nytänkande, där mellan
staterna ingångna leveranssäkerhetsavtal helt eller delvis kan
komma att ersätta, komplettera eller förändra resonemangen som
tidigare förts rörande behovet av och innehållet i av statsmakten
uppställda villkor i samband med företagsöverlåtelser.
I det internationella perspektivet behöver ett antal frågor
besvaras, givet de övergripande utrikes-, försvars- och
säkerhetspolitiska målsättningarna och statens fortsatta
intresse att utöva kontroll på området och kunna formulera en
framåtblickande exportpolitik.
- Är det nuvarande nationella regelverket tillfyllest och ger
det tillräckligt stöd för den omstrukturering på
försvarsindustrisidan som bedöms fortsatt erforderlig, såväl på
ett nationellt som internationellt plan?
- Motsvarar gällande regelverk aktuella krav beträffande
forskning, utveckling och tillverkning på detta område i Sverige
i förhållande till andra länder?
- Vilka är konsekvenserna av pågående internationella och
nationella industrikonsolideringar för bibehållandet av en
svensk försvarsindustriell kompetens och hur påverkas den svenska
exportkontrollen av skeendena?
- Är det dags att ersätta den hittillsvarande exportpolitiken
som ställer lika krav på alla mottagarländer, med en mer
strukturerad sådan som, utan att ge avkall på svensk,
traditionell, restriktivitet, innebär en modernare beskrivning
av Sveriges behov av ömsesidig samverkan?
- Hur kan Sverige bäst verka, nationellt såväl som internationellt,
för att förhindra och motverka att den legitima vapenhandeln
förvandlas till ett instrument i händerna på den internationella
terrorismen, alternativt gynnar profittänkande hos illegala
aktörer eller ljusskygga regimer?
- Hur skall de nationella myndigheterna, självständigt och i
samarbete med andra nationer, på bästa sätt kunna utöva en
faktisk kontroll, ur ett exportperspektiv, över de framväxande
multinationella försvarsindustrikonglomeraten?
- Internationella samarbetsprojekt förutsätter godkännanden
av nationella kontrollerande myndigheter. Innebär dessa
godkännanden en verklig och effektiv kontroll över
samarbetsprojekten? Om inte, hur kan en sådan kontroll
åstadkommas, alternativt effektiviseras?
- Kan dagens svenska kontrollinstrument generellt sett
effektiviseras ytterligare och samtidigt vinna internationellt
gehör?
- Svarar den svenska exportkontrollorganisationen upp mot det
exportstöd som staten lämnar och är de nuvarande organisatoriska
formerna de lämpligaste även i framtiden?
De svenska riktlinjerna
- En modernare syn
Sedan en lång tid tillbaka tillämpar Sverige en enhetlig politik
gentemot alla länder som visar intresse att förvärva svensk
krigsmateriel. Med det menas att samma riktlinjer och kriterier
används oavsett det presumtiva mottagarlandets betydelse för
Sveriges samlade intressen.
Enligt regeringens mening återspeglar ett sådant synsätt inte
dagens försvars- och säkerhetspolitiska situation. Inför de
känsliga överväganden kring export som sker i dag, ligger
tonvikten alltmer vid att slå vakt om Sveriges egen långsiktiga
säkerhet. De långtgående internationella försvarsindustriella
samarbeten, som alltmer kommit att utgöra en del av verkligheten,
har initierats för att trygga den svenska framtida
materielförsörjningen. Som också konstaterats av riksdagen måste,
i balansen mellan olika riktlinjer för den svenska
krigsmaterielexporten, nationens eget intresse ha förtur (bet.
2002/03:Uu9, s. 11, rskr. 2002/03:179). Omsatt i praktisk politik
skulle detta kunna innebära ett tydliggörande av den vikt vi i
dag fäster vid ett långsiktigt och ömsesidigt samarbete med ett
antal länder.
Frågan berördes redan i förarbetena till nuvarande
krigsmateriellagstiftning (prop.1991/92:174 s. 47 och 67), men
innebörden har därefter vidareutvecklats i ett antal senare
försvarspolitiska propositioner.
Det finns anledning att dessa förhållanden tydliggörs i denna
översyn av gällande krigsmateriellagstiftning.
- Den europeiska uppförandekoden
Genom Europeiska unionens uppförandekod för vapenexport, som
antogs den 8 juni 1998, inrättades en mekanism för
informationsutbyte och samråd mellan medlemsstaterna som
bygger på de gemensamma kriterierna som antogs av Europeiska
rådet i Luxemburg 1991 och i Lissabon 1992. Koden utgör en
politisk avsiktsförklaring och används och beaktas inom ramen
för den helhetsbedömning som görs enligt de svenska riktlinjerna.
De internationella kriterierna anges uttryckligen utgöra en
minimistandard i den nationella tillståndsgivningen och
välkomnades från svensk sida som ett försök att i restriktiv
riktning påverka de nationella tillståndsprövningarna.
Det finns goda skäl att nu undersöka möjligheterna att integrera
den internationella kodens kriterier med de nationella, svenska,
riktlinjerna. En särskild omständighet att uppmärksamma i
sammanhanget är det förhållandet att de internationella
kriterierna anlägger ett materielspecifikt betraktelsesätt.
Detta synsätt övergavs i nu gällande svensk krigsmateriellag
(se prop. 1991/92:174).
- Identitet och visibilitet
De svenska riktlinjerna (prop. 1991/92:174 och prop. 1995/96:31)
innehåller anvisningar om vilket lands riktlinjer och exportregler
som bör användas, beroende på om produkten ifråga har
övervägande svensk eller utländsk identitet. Utredningen bör
undersöka om dessa riktlinjer är fortsatt meningsfulla och, om
så är fallet, huruvida de behöver kompletteras med anvisningar
för produkter med blandad identitet, d.v.s. produkter för vilka
man inte kan ange en övervägande nationell identitet. Utredningen
bör vidare utreda frågan om betydelsen av en produkts, eller en
del av en produkts, visibilitet för gällande eller förändrade
riktlinjer i denna del.
- Ytterligare riktlinjer och översyn av gällande riktlinjer
Utredningen bör undersöka konsekvenserna av att föreslå
införandet av ytterligare riktlinjer. Exempel på sådana är
huruvida man bör tillåta vapenexport till länder som inte årligen r
apporterar till FN:s vapenregister och ett eventuellt
demokratikriterium. I sammanhanget bör en översyn även i övrigt
företas av gällande riktlinjer.
Uppföljning av följdleveransutredningen
En särskild utredare har utrett frågor om följdleveransbegreppet
i samband med export av krigsmateriel. Utredaren drog vissa
slutsatser och lämnade i betänkandet Följdleveranser i samband
med export av krigsmateriel (SOU 1999:38) vissa förslag rörande
förändring av lydelsen i gällande riktlinjer för krigsmaterielexport.
Dessa slutsatser och förslag har, förutom remissbehandling, inte
föranlett några åtgärder från regeringens sida. Det är naturligt
att i denna översyn av krigsmateriellagstiftningen ta ställning
till de frågor som behandlades av följdleveransutredningen.
Reglering av import
Som en förlängning av de internationella perspektiven bör vidare
utredas huruvida import av krigsmateriel skall regleras, vid sidan
av vapenlagens bestämmelser.
Sverige är ett av få länder i Västeuropa som inte reglerar import
till landet av krigsmateriel. Den huvudsakliga anledningen till
detta är att Försvarets materielverk traditionellt har varit ensam
aktör på detta område. Vapenlagen reglerar såväl införsel till
landet som innehav, och till följd av att viss krigsmateriel även
omfattas av vapenlagen, kontrolleras på så sätt viss
införsel. Huvuddelen av vad som allmänt omfattas av begreppet
krigsmateriel kan dock införas i landet utan tillstånd. Detta
förhållande har uppmärksammats i tidigare utredningar, senast 1992
i samband med införande av nu gällande lagstiftning på
krigsmaterielområdet. Eftersom omfattningen av privat införsel
av krigsmateriel bedömdes som ringa, avstod regeringen tills vidare
från att föreslå att särskilda lagregler på området skulle införas.
En bedömning borde göras rörande omfattningen av privat införsel,
liksom huruvida oreglerad införsel av krigsmateriel i belagd
omfattning utgör ett problem för samhället. Härvidlag bör särskilt
beaktas Sveriges olika internationella åtaganden av
rapporteringskaraktär, liksom även eventuella förändringar i
krigsmateriellagstiftningen som en följd av åtaganden enligt
FN:s vapenprotokoll.
För det fall att utredaren skulle föreslå en reglering av
krigsmaterielimporten, bör särskilt erinras om att den import som
sker är en konsekvens av svenska försvars- och säkerhetspolitiska
överväganden. De begränsningar och särskilda restriktioner som
gäller för export av svensk krigsmateriel är inte direkt
tillämpbara när Sverige importerar krigsmateriel för sitt eget
behov. Därför är det inte aktuellt att applicera de riktlinjer
Sverige använder för export av krigsmateriel på importen till
Sverige.
Reglering av tjänster, tekniskt bistånd och service
EU:s råd beslutade i en gemensam åtgärd år 2000 rörande kontroll
av tekniskt bistånd som står i samband med viss slags militär
slutanvändning bl.a. att medlemsstaterna skall kontrollera,
genom generellt förbud eller krav på tillstånd, det på visst
sätt definierade tekniska biståndet som står i samband
med hantering av massförstörelsevapen (Rådets gemensamma åtgärd
(2000/401/GUSP) av den 22 juni 2000 om kontroll av tekniskt
bistånd som står i samband med viss slags militär slutanvändning).
I Sverige har också en lagreglering av detta skett beträffande
produkter med dubbel användning.
I samma gemensamma åtgärd angav EU:s råd vidare att
medlemsstaterna skall överväga motsvarande kontroll också i de
fall där det tekniska biståndet står i samband med militär
slutanvändning av andra slag än i samband med hantering av
massförstörelsevapen i länder som är föremål för internationellt
vapenembargo av något slag.
På svensk sida har det senare hittills inte föranlett nationell
reglering. Sverige torde vara ett av få länder i Västeuropa där
sådan reglering i dag inte är genomförd.
De internationella embargon som beslutas och därefter följs i
den nationella svenska tillståndsgivningen innehåller inte sällan
regleringar avseende tjänster och service i anslutning till
militära leveranser, militära kunder och militär slutanvändning.
Utan en svensk reglering i lagen om krigsmateriel rörande tjänster,
bistånd och service i sammanhanget, haltar den svenska nationella
tillämpningen på ett betänkligt sätt.
Det finns därför goda skäl att utreda och föreslå en reglering av
huvudfallen av begreppen tjänst, tekniskt bistånd och service på
krigsmaterielområdet. Det bör således övervägas att reglera om
tillståndsplikt för tjänster, assistans och tekniskt bistånd för
krigsmaterielklassificerade produkter
Ytterligare reglering av tillhandahållande
Sverige var ett av de första länderna i Europa som införde krav på
auktorisation av verksamhet som avser tillhandahållande av
krigsmateriel m.m. och därtill krav på tillstånd i det enskilda
fallet beträffande materiel som befann sig i främmande land. I dag
har många länder kommit ikapp och inom EU diskuteras anvisningar
som i vissa delar går längre än gällande svenska bestämmelser.
Det är på sin plats att nu se över de omfattande undantag från
tillståndsplikten som i sammanhanget finns i den svenska
lagstiftningen, i förekommande fall undersöka om dessa är
förenliga med vad Sverige åtagit sig internationellt och
även att fylla igen de luckor som identifierats av utredaren. I
dag finns således inte krav på tillstånd för en enstaka
transaktion avseende tillhandahållande, försåvitt inte materielen
befinner sig utanför landet. Beträffande tillhandahållande av
krigsmateriel, bör således övervägas att införa tillståndsplikt
i det enskilda fallet, oavsett var materielen befinner sig.
Översyn av straffskalor
Utredningen bör också företa en översyn av straffskalorna i
krigsmateriellagstiftningen. Vapenhandeln har en i många fall
påtaglig internationell karaktär och terrorister använder vapen
som inte sällan varit föremål för illegal hantering. Det har
ovan konstaterats hur allvarligt regeringen ser på den
internationella terrorismen, liksom regeringens vilja att
i internationellt samverkan bekämpa densamma. Bl.a. mot denna
bakgrund finns anledning att kartlägga de straffrättsliga
reaktioner som kan bli aktuella vid överträdelser av
krigsmateriellagstiftningen samt att överväga behovet av att
ändra i straffbestämmelserna i krigsmateriellagstiftningen. I
detta sammanhang bör särskilt beaktas intresset av att de
straffrättsliga reaktionerna som kan bli aktuella i Sverige
inte avviker från vår omvärld på ett sätt som skulle kunna
utnyttjas av personer som planerar att begå brott av förevarande
slag. I sammanhanget erinras om att de nationella straffrättsliga
reaktionerna på illegalt handhavande av vapen skall vara
sammanhängande och konsekventa.
En utvärdering av Inspektionen för strategiska produkters
verksamhet
Inspektionen för strategiska produkter har varit verksam som
en självständig myndighet sedan den 1 februari 1996. Inspektionen
fick ansvar för beslutsfattande på ett område som traditionellt
ansetts vara politiskt och därmed i första hand regeringens
ansvar. Dessa omständigheter ger anledning till en utvärdering av
den verksamhet som myndigheten bedriver.
Vidare finns det behov av att, mot bakgrund av denna utvärdering,
utreda om de organisatoriska formerna för exportkontrollen bör
förändras. Omständigheter av betydelse är förhållandet mellan
regeringen och myndigheten, liksom det parlamentariska inflytandet
över myndigheten.
Ett särskilt förhållande att beakta är den, till följd av den
tilltagande internationaliseringen, delvis förändrade karaktären
på myndighetens uppgifter: från ren tillståndsprövning till att
även deltaga i internationella förhandlingar rörande
exportmarknader, inom ramen för den tilltagande gruppen av
ärenden som avser internationella projekt rörande utveckling
och produktion.
Exportkontrollrådet
1985 års rådgivande nämnd för krigsmaterielexportfrågor bytte namn
år 1996 i samband med att inspektionen fick status av självständig
myndighet. Rådet fick samtidigt ett vidare verksamhetsområde som
nu inbegriper produkter med dubbel användning, och en bredare
politisk sammansättning, med representation av samtliga riksdagens
partier, i linje med vad som tidigare hade bestämts rörande
sammansättningen av Utrikesnämnden.
Exportkontrollrådet som institution är i internationella
sammanhang unik och har under senare år varit föremål för
uppmärksamhet från utlandet. Det särpräglade i sammanhanget är
den parlamentariska insyn och rådgivande funktion rådet har och
utövar på ett mycket tidigt stadium i ett affärsupplägg, oftast
innan myndigheten fattar beslut eller lämnar ett förhandsbesked i
det enskilda fallet.
En utvärdering av hur rådet fungerat i sin utökade sammansättning
och på sitt vidare arbetsfält är, efter dessa år, på sin plats.
Öppenhet
Regeringen har som målsättning att verka för största möjliga
öppenhet. Mot denna bakgrund finns anledning att utreda hur denna
målsättning kan ytterligare främjas.
Uppdraget
Uppdraget innehåller bl.a. ett antal frågeställningar kring
statens intresse att också fortsättningsvis ha kontroll över
industrins verksamhet på detta område. Frågeställningarna skall
ses mot bakgrund av prioriteringarna att bevara viss utvecklings-
och produktionsförmåga inklusive vissa nyckelkompetenser, främja
svensk högteknologi på området och verka för en fortsatt
ansvarsfull, öppen och restriktiv vapenexportpolitik, såväl i
Sverige som internationellt.
Allmän översyn över krigsmateriellagstiftningen
Utredaren skall, med bibehållande av svenska utrikes-, försvars-
och säkerhetspolitiska målsättningar, se över
exportkontrollagstiftningens medel. Vilka instrument är i dag
föråldrade och behöver utmönstras, vilka har tillkommit eller
behöver utvecklas?
Utredaren skall behandla och söka besvara de frågor som nämnts
ovan under avsnittet 'Ytterligare om internationaliseringen på
försvarsindustriområdet'. Därutöver skall utredningen särskilt
uppmärksamma följande.
Internationaliseringen på försvarsindustriområdet
Den försvars- och säkerhetspolitiska utvecklingen under det
senaste decenniet har haft stor betydelse såväl för den
nationella försvarsindustrin som för industrins huvudsakliga
avnämare, försvaret; även de statliga tillståndsgivande och
kontrollerande myndigheterna har direkt och indirekt berörts av
den allt tilltagande internationaliseringen.
Regeringen och riksdagen har i skilda sammanhang bejakat
internationaliseringen och konsolideringen av försvarsindustrin.
Internationaliseringen har inneburit att delvis nya doktriner
under 1990-talet fått läggas fast vad avser svenska
materielförsörjningsbehov och svensk leveranssäkerhet.
Utredaren skall bedöma vilka konsekvenser den förändrade svenska
försvars- och säkerhetspolitiken, den framväxande gemensamma
europeiska försvarsmaterielpolitiken och den tilltagande
internationaliseringen och omstruktureringen av den tidigare
så nationellt präglade försvarsindustrin får för tillämpningen
av de gällande nationella och internationella riktlinjerna på
krigsmaterielexportområdet.
Utredaren skall kartlägga och redovisa vilka konsekvenser
denna utveckling medfört för bibehållandet av en svensk
försvarsindustriell kompetens med prioritering av svensk
högteknologi, sett mot bakgrunden av ett fortsatt säkrande av
en ansvarsfull, öppen och restriktiv vapenexportpolitik, såväl i
Sverige som internationellt.
För de tillståndsgivande och kontrollerande myndigheterna på
exportkontrollområdet har internationaliseringen medfört såväl
ökade krav på samarbete och samordning mellan de olika staterna,
som nya frågeställningar om önskad nationell kontroll över
multinationella krigsmateterieltillverkande företag.
Utredaren skall belysa och analysera de förändrade behov och
möjligheter som internationaliseringen redan inneburit för
myndigheterna och göra en bedömning av den framtida utvecklingen
på området. Särskilt bör utredaren undersöka och förslå former
för myndigheternas kontroll över en alltmer internationaliserad
försvarsindustri.
Utifrån resultatet av denna kartläggning och analys skall utredaren
överväga behovet av att komplettera eller förändra det svenska
regelverket för krigsmaterielexport på nödvändigt sätt.
Utredaren skall lämna förslag till sådana eventuella
kompletteringar eller förändringar som bedöms behövliga.
En modernare syn
De internationella politiska förändringarna i Europa och omvärlden,
liksom det svenska EU-medlemskapet, har lett till att en politik
har formulerats som tar större hänsyn till de ömsesidiga
beroendeförhållanden som växer fram, i takt med Sveriges
internationella åtaganden och i enlighet med våra nationella
intressen. Det internationella samarbetet har vidare medfört
större möjligheter att påverka och att åstadkomma ett ansvarsfullt
agerande från flera stater, genom bl.a. ökad samsyn, större
tydlighet och öppenhet, konvergerande praxis och avtalsbindningar.
Utredaren skall undersöka hur regeringens målsättning att
verka för största möjliga öppenhet och tydlighet ytterligare skulle
kunna främjas.
Utredaren skall vidare undersöka möjligheterna att tydliggöra den
vikt Sverige i dag fäster vid ett långsiktigt och ömsesidigt
samarbete med ett antal länder. Tonvikten vid export ligger alltmer
vid att slå vakt om Sveriges långsiktiga säkerhet.
En sådan tydliggörande kan formuleras och följas utan avkall på den svenska
traditionellt restriktiva exportpolitiken, såväl på ett nationellt som
internationellt plan.
Den europeiska uppförandekoden och de svenska riktlinjerna
Utredaren skall pröva förutsättningarna att för svensk nationell
tillämpning integrera de nationella och internationella
riktlinjerna, vilka i dag uttrycks i skilda dokument.
De internationella riktlinjernas materielspecifika
betraktelsesätt nödvändiggör ett särskilt studium.
Identitet och visibilitet
Utredaren skall undersöka om gällande riktlinjer för produkter
med övervägande svensk, respektive utländsk, identitet är fortsatt
meningsfulla, och, om så, huruvida kompletterande anvisningar bör
lämnas för produkter där övervägande nationell identitet saknas.
Vidare skall utredaren studera frågan om en produkts
eller en del av en produkts visibilitet för gällande eller
förändrade riktlinjer.
Ytterligare riktlinjer och översyn av gällande riktlinjer - frågor
om öppenhet
Utredaren skall undersöka konsekvenserna av att komplettera
riktlinjerna med nya. Exempel på sådana är huruvida man bör
tillåta vapenexport till länder som underlåter att rapportera
till FN:s vapenregister, liksom ett eventuellt demokratikriterium.
I sammanhanget bör en översyn även i övrigt företas av gällande
riktlinjer.
Utredaren skall undersöka hur regeringens målsättning att verka
för största möjliga öppenhet och tydlighet ytterligare skulle
kunna främjas.
Uppföljning av följdleveransutredningen
Utredaren skall följa upp utredningen om följdleveransbegreppet i
samband med export av krigsmateriel (SOU 1999:38) och göra den
kompletterande utredning och bedömning, med åtföljande förslag,
som anses lämpliga.
Reglering av import
Utredaren skall pröva behovet och värdet av att reglera privat
import av krigsmateriel, utöver vad vapenlagen reglerar, liksom
en reglering av den statliga importen.
Reglering av tjänster, tekniskt bistånd och service
Utredaren skall utreda vilka förutsättningar och möjligheter det
finns att reglera och tillståndspröva tjänster, tekniskt bistånd
och service på krigsmaterielområdet.
Ytterligare reglering av tillhandahållande
Utredaren skall se över de omfattande undantag från den generella
tillståndplikten avseende tillhandahållande av krigsmateriel m.m.,
och pröva möjligheten att införa krav på tillstånd i det enskilda
fallet oavsett var materielen befinner sig
Översyn av straffskalor
Utredaren skall, mot bakgrund av vad som tidigare sagts om behovet
av en översyn av de straffrättsliga bestämmelserna i
krigsmateriellagstiftningen, överväga om någon förändring av dessa
bör ske och i så fall lägga fram förslag om detta.
Inspektionen för strategiska produkter och exportkontrollrådet
Utredaren skall utvärdera den verksamhet som myndigheten och den
till myndigheten knutna parlamentariskt sammansatta
exportkontrollrådet har bedrivit sedan 1996. I uppdraget ingår
också att utvärdera förhållandet mellan myndigheten och regeringen
samt det politiska och parlamentariska inflytandet på området.
Utredaren skall vidare utreda och vid behov presentera förslag
rörande de framtida organisatoriska formerna för exportkontrollen.
Uppdraget i dess helhet
Utgångspunkten för översynen skall vara att, med bibehållande av
svenska utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiska målsättningar,
inklusive de internationella åtaganden Sverige har, se över de
medel vi förfogar över enligt gällande exportkontrollagstiftning.
Utredningen skall utgå från vad som uttryckts om försvarsindustrins
framtida roll i 1996 års försvarsbeslut och som berörts i
prop.1999/2000:30, Det nya försvaret.
Ytterligare skall beaktas den försvarsindustriella utvecklingen,
det internationella materielsamarbetet, det framtida behovet och
kompetensen för materielförsörjningen samt den exportstödjande
verksamheten, såsom dessa ämnen presenterats och redovisats i
prop.1998/1999:74 Förändrad omvärld - omdanat försvar, i
prop. 2001/2002:10 Fortsatt förnyelse av totalförsvaret samt i
Försvarsberedningens försvarspolitiska rapport Vårt militära
försvar - vilja och vägval (Ds 2003:34).
Omstruktureringen av internationell och svensk försvarsindustri
behandlades vidare i det ovan nämnda ramavtalet mellan Frankrike,
Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland, det s.k.
sexnationssamarbetet, som riksdagen godkände under våren 2001.
Det står utredningen fritt att ta upp sådana andra frågor som
aktualiseras under utredningsarbetet, som har bäring på de
frågeställningar som anges i dessa direktiv.
Utredningen skall lämna de förslag till lagändringar som översynen
ger anledning till, inklusive de förändringar som kan krävas för
att uppfylla kraven i FN:s vapenprotokoll.
Utredningen skall under arbetet inhämta erfarenheter och synpunkter
från Inspektionen för strategiska produkter och från det till
myndigheten knutna exportkontrollrådet, från berörda myndigheter,
inklusive Försvarsmakten och Försvarets materielverk, från
försvarsindustrin samt från andra intressenter.
Kostnadsberäkningar och andra konsekvensbeskrivningar skall göras
enligt bestämmelserna i kommittéförordningen (1998:1474). De
eventuella förslag och författningsändringar som kommittén
föreslår skall inte bidra till ökade kostnader på aktuella
utgiftsområden.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall slutredovisas senast den 15 oktober 2004.
(Utrikesdepartementet)