Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Matematikdelegation, Dir. 2003:8
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-01-23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 januari 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En delegation skall utarbeta en handlingsplan med förslag till
åtgärder för att förändra attityder till och öka intresset för
matematikämnet samt utveckla matematikundervisningen. Den skall
också syfta till att öka intresset för fortsatta studier inom
områden som matematik, naturvetenskap och teknik. Handlingsplanen
skall omfatta hela området från förskola till högskoleutbildning.
Bakgrund
Behov av matematik
Vikten av goda kunskaper i matematik är obestridlig. Det handlar
om allt från vardagskunnande till förutsättningar för ett
livslångt lärande, samt att förvärva den kompetens och
problemlösningsförmåga som krävs för lärande i andra ämnen och
för ett aktivt deltagande i samhälls- och yrkesliv. Generellt
användbara färdigheter som logiskt tänkande, abstraktionsförmåga,
argumentationsanalys, kommunikations- och problemlösningsförmåga
utvecklas, tillämpas och tränas inom matematiken. Därför är det
naturligt att matematik tillhör basämnena i grundskolan, att
godkänt betyg utgör ett behörighetskrav till gymnasieskolan och
att det är ett kärnämne i gymnasieskolan.
Matematikkunskaper hjälper oss att förstå komplexa sammanhang och
är en förutsättning för såväl vår gemensamma välfärd som den
enskildes möjligheter att t.ex. kunna granska och värdera
argument i den politiska debatten om användningen och
fördelningen av våra gemensamma resurser.
Människor med goda kunskaper i bl.a. naturvetenskap och teknik är
av avgörande betydelse för att Sverige skall fortsätta att
utvecklas som ett industriellt föregångsland med effektiv
resursanvändning och hållbar ekonomisk, social och ekologisk
utveckling. Även inom många andra områden behövs goda
matematikkunskaper för att uppnå ett framgångsrikt resultat.
Matematik och dess tillämpningar bidrar till utvecklingen inom en
mängd områden som t.ex. elektronik, kommunikation, ekonomi,
biologi och medicin, men också inom konst, musik och film.
Dagens situation
Eleverna i den svenska skolan uppvisar relativt goda resultat i
internationella undersökningar. I den senaste s.k.
PISA-undersökningen ligger svenska elevers matematikresultat
något över OECD-genomsnittet, medan intresset för matematik
ligger något under. Det räcker inte, resultaten behöver bli
bättre. Regeringens ambition är att svenska elevers resultat
skall vara ledande vid internationella jämförelser.
Alltför många elever i grundskolan uppnår inte målen för betyget
Godkänd i ämnet matematik. I gymnasieskolan når inte en stor
grupp elever, främst på program med yrkesämnen, godkändnivå på de
nationella proven. Variationen i resultat mellan klasser, skolor
och kommuner är dock stor.
Rapporter från landets tekniska högskolor visar att spridningen
på de studerandes förkunskaper ökat under senare år och att
resultaten i de inledande matematikkurserna försämrats.
Det är enligt regeringens uppfattning av vitalt intresse att
matematikundervisningen utvecklas så att elevernas intresse för
och kunskaper i matematik ökar. Inte minst gäller det flickor,
som trots goda resultat i grundskolan, i högre utsträckning
väljer annan inriktning än matematiken och det naturvetenskapliga
utbildningsområdet i sina fortsatta studier.
Behovet av pedagogisk förnyelse
Det är viktigt att tidigt under skoltiden stärka elevernas
tilltro till sin egen förmåga och att de utvecklar positiva
attityder till lärande och utbildning. Inte minst gäller detta
för många elever med utländsk bakgrund. Här har matematiken en
särställning. Elever som tidigt under skolgången upplever
svårigheter med matematiken väljer av naturliga skäl inte
matematikintensiva utbildningar i gymnasieskolan eller senare.
Tidigare svårigheter i bl.a. ämnet matematik utgör för många
människor ett påtagligt hinder för att återuppta studier som
vuxna.
Matematiken är en vetenskap som utvecklas och förändras.
Matematiken vinner hela tiden nya användningsområden i samhället
medan skolämnet matematik alltför ofta och felaktigt betraktas
som givet och färdigutvecklat. Forskning, utvecklingsarbete och
utvärdering av lärande och undervisning i matematik har under
1990-talet varit omfattande, men resultaten har bara i begränsad
omfattning nått klassrummen. Det finns behov av att utmana
traditioner, utveckla undervisningens innehåll och visa på
angreppssätt för att förändra attityder, stimulera utveckling och
öka intresset för matematiken.
Både matematikdidaktisk forskning och goda exempel från lärares
beprövade erfarenheter från förskola, skola, vuxenutbildning och
högskola bör tas till vara, t.ex. möjligheter att på ett
spännande sätt lära sig matematik och samtidigt befästa viktiga
begrepp och färdigheter.
För få sökande till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar
Satsningar har gjorts under lång tid i syfte att öka unga
människors intresse för naturvetenskap och teknik. Antalet
högskolestuderande inom området har också ökat kraftigt under
1990-talets senare hälft. Fortfarande kvarstår dock problemet att
alltför få elever väljer matematikintensiva utbildningsvägar både
i gymnasieskolan och inom den högre utbildningen samt att vissa
grupper är underrepresenterade.
Universitet och högskolor har svårigheter att få tillräckligt
många sökande till vissa naturvetenskapliga och tekniska
utbildningar. Tillskottet på arbetsmarknaden av människor med
denna utbildningsbakgrund är för litet. Inte minst bristen på
sökande till lärarutbildningar med inriktning mot matematik,
naturvetenskap och teknik är oroande.
En ökad antagning till naturvetenskapliga och tekniska studier är
också ett av delmålen i överenskommelsen mellan EU:s
utbildningsministrar (2002/C 58/01) för att utveckla EU till
världens mest konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade
ekonomi.
Lärarbristen
Tillgången på utbildade lärare i matematik behöver öka såväl nu
som i framtiden. Undersökningar visar att lärarkompetensen är den
enskilda faktor som har störst betydelse för elevernas resultat.
För att skapa den goda inlärningsmiljö som är nödvändig för att
stimulera elevernas lärande, måste läraren både ha genuina
kunskaper och stort intresse för ämnet. Skolan är därför i behov
av att fler matematikintresserade väljer att utbilda sig till
matematiklärare. Rapporten Hög tid för matematik från Nationellt
Centrum för Matematikutbildning (NCM) pekar bl.a. på behovet av
didaktisk kompetensutveckling för lärare i samtliga skolformer.
Läromedelssituationen
Undervisningen i matematik styrs, kanske mer än i något annat
ämne, av lärobokens innehåll och uppläggning. För att skapa
samklang mellan forskning för lärande och undervisning i
matematik, kursplaner och läromedel, kan det därför finnas behov
av en översyn av tillgängliga läromedel och en analys av behovet
av mer utvecklande läromedel. Särskilt intressant är användningen
av IT för att stimulera lärandet, t.ex. genom dataprogram där
innehåll och sammanhang kan stimulera och väcka intresse.
Samarbete mellan skolformer
Debatten om skolsystemens resultat fokuseras oftast på
övergångarna mellan de olika skolformerna. Otillfredsställande
kunskaper i matematik tillskrivs ofta brister i utbildningen på
lägre nivåer. Det finns behov av att skapa en helhetssyn inom
varje skolform och över skolformsgränserna, där varje del tar
sitt ansvar för att undervisningen anpassas efter individens
förutsättningar och behov. Det innebär bl.a. en diskussion och
ett samarbete om vilka delar av ämnet som skall vara
obligatoriska i olika skolformer och som är nödvändiga för olika
fortsatta studier. Det finns således behov av att utveckla
samarbetsformer för erfarenhetsutbyte och diskussioner mellan
lärargrupper på olika nivåer i utbildningssystemet. Regeringen
pekar i propositionen Den öppna högskolan (prop. 2001/02:15) på
vikten av ett sådant samarbete för en breddad rekrytering till
högskolan.
Uppdraget
En delegation skall utarbeta en handlingsplan med förslag till
åtgärder för att förändra attityder till och öka intresset för
matematikämnet samt utveckla matematikundervisningen.
Handlingsplanen skall omfatta förskola, skola, vuxenutbildning,
högskola och folkbildning.
Delegationen skall analysera den nuvarande situationen för
matematikundervisningen i Sverige och bl.a. bedöma behovet av att
förändra nuvarande kursplaner och andra styrdokument.
Handlingsplanen skall även syfta till att öka intresset för
fortsatta studier inom områden som matematik, naturvetenskap och
teknik. Alla elever skall få möjlighet att tillägna sig de
matematikkunskaper som behövs för ett aktivt privat-, samhälls-
och arbetsliv samt känna trygghet och förtrogenhet med dessa
kunskaper.
Handlingsplanen skall vara så utformad att det tydligt framgår
vem som bör ansvara för genomförande och uppföljning:
skolhuvudmännen, Statens skolverk, Myndigheten för skolutveckling,
universitet och högskolor samt Högskoleverket.
Arbetsformer
Delegationen skall i första hand utgå från det utrednings- och
rapportmaterial som redan finns och bara om det finns särskilda
behov genomföra egna undersökningar för att komplettera
befintligt material. Delegationen skall vidare studera
framgångsrika insatser av liknande natur i andra länder.
Delegationen skall bedriva sitt arbete med stor öppenhet och
stimulera till diskussion om matematikämnets roll och utveckling
i skolan. Inte minst viktigt är att ta till vara synpunkter och
idéer från eleverna själva. Delegationen har möjlighet att på
eget initiativ stimulera utvecklingsarbeten genom att t.ex.
ordna seminarier, ge spridning åt intressanta utvecklingsarbeten
och forskningsresultat men också lämna förslag om stöd till
särskilt intressanta utvecklingsprojekt.
Delegationen skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer, däribland universitet och högskolor, Svenska
kommunförbundet, lärarnas och skolledarnas fackliga
organisationer, elevernas intresseorganisationer samt Nationellt
Centrum för Matematikutbildning (NCM).
Delegationen skall redovisa kostnadsberäkningar och finansiering
inom utgiftsområdet av de förslag till åtgärder som eventuellt
kommer att föreslås.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 28 maj 2004.
(Utbildningsdepartementet)