Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förenade anställningar inom högskolan samt hälso- och sjukvården, Dir. 2003:78
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-05-15
Beslut vid regeringssammanträde den 15 maj 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över författningsregleringen av
anställningsförhållandena för läkare som är anställda både som
lärare i högskolan och som läkare i ett landsting. Utredaren
skall överväga lämpligheten av att arbetsgivaransvaret i dess
helhet förs över till högskolorna samt föreslå de
författningsändringar som i sådant fall behövs. Konsekvenserna av
förslagen för högskolan, sjukvårdshuvudmännen och de enskilda
läkarna skall belysas.
Bakgrund
Staten är huvudman för den grundläggande utbildningen för läkare
och för den forskning som bedrivs inom det medicinska området vid
högskolan. Landstingen är huvudmän för den offentliga sjukvården.
Den kliniska delen av läkarutbildningen och den kliniska
forskningen kan endast bedrivas där sjukvård bedrivs. Därför har
staten och de berörda landstingen slutit avtal om samverkan som
innebär att statlig utbildning och forskning får tillgång till
respektive landstings/kommuns sjukvårdsorganisation samt att
dessa vid planering av sjukvården skall beakta utbildningens och
forskningens behov.
Det har ansetts nödvändigt med kombinerade anställningar för
berörda personer inom den medicinska kliniska forskningen och den
kliniska delen av läkarutbildningen.
Enligt 3 kap. 8 § högskolelagen (1992:1434) får regeringen
meddela föreskrifter om att en anställning som lärare vid en
högskola skall vara förenad med en anställning som
specialistutbildad läkare eller tandläkare eller med en annan
anställning än som läkare vid en sådan sjukvårdsenhet som är
upplåten för medicinsk utbildning och forskning. Vidare regleras
genom lagen (1982:764) om vissa anställningar som läkare vid
upplåtna enheter m.m. vissa förhållanden för de läkare som
samtidigt är lärare i högskolan.
Tidigare reglering av kliniska lärares anställningsförhållanden
Under första hälften av 1900-talet byggdes läkarutbildningen ut,
och utöver de då två statliga sjukhusen, Karolinska sjukhuset och
Akademiska sjukhuset i Uppsala, togs ytterligare sjukhus i
anspråk för att ge studenterna en god klinisk utbildning.
Sjukvårdshuvudmännens skyldigheter i fråga om sjukvård reglerades
genom olika lagar, bl.a. genom den numera upphävda sjukvårdslagen
(1962:242). I denna lag reglerades även vilka läkartjänster som
skulle förekomma i sjukvårdsorganisationen och om tillsättning av
dessa tjänster. Lagen gav också konungen rätt att särskilt
förordna om de läkartjänster som användes för läkarutbildningen.
Detta skedde genom kungörelsen (1970:704) om kommunala
undervisningssjukhus, allmänt kallad KUSK. Denna kungörelse
reglerade förhållande för de läkare som var anställda vid
sjukhusen. Enligt 4 och 5 §§ KUSK fick en tjänst som överläkare
eller biträdande överläkare vara förenad med en tjänst som lärare
vid universitet. KUSK reglerade även tillsättningsordningen för
dessa tjänster.
De ovan nämnda avtalen om samverkan reglerade också förhållandena
mellan staten som ansvarig för läkarutbildning och medicinsk
forskning å ena sidan och kommunerna/landstingen som huvudmän för
sjukvården å andra sidan. Innan de två statliga
universitetssjukhusen kommunaliserades (1981 resp. 1982)
reglerade avtalen också ersättningar från de kommunala
huvudmännen till staten för tillhandahållande av sjukvård vid de
statliga universitetssjukhusen.
Genom tillkomsten av en ny hälso- och sjukvårdslag (1982:763)
avreglerades tjänstestrukturen vid sjukhusen och därmed fanns ett
behov att genomföra förändringar även av KUSK. Samtidigt som
hälso- och sjukvårdslagen infördes, antogs också lagen (1982:764)
om vissa anställningar som läkare vid upplåtna enheter m.m. Vissa
av de bestämmelser som reglerades genom KUSK, och som inte gällde
organisation av sjukvården, fördes in i den nya lagen.
Lagen om vissa anställningar vid upplåtna enheter m.m. har
successivt ändrats bl.a. genom att förändringar skett inom
högskolans område.
Behovet av en översyn
Regeringen bemyndigade i juni 2001 chefen för
Utbildningsdepartementet att tillkalla en förhandlare med uppdrag
att förhandla fram och, med förbehåll för regeringens godkännande,
sluta överenskommelse med sjukvårdshuvudmännen om ett nytt system
för ersättning för vissa kostnader i samband med läkar- och
tandläkarutbildningen samt medicinsk och odontologisk forskning.
Under förhandlingarna har frågan om de förenade läkar- och
läraranställningarna aktualiserats. Både berörda universitet och
landsting har påpekat att det delade arbetsgivaransvaret har
medfört vissa olägenheter.
Uppdraget
En översyn av lagen om vissa anställningar som läkare vid
upplåtna enheter m.m. och högskolelagen bör nu göras. Utredaren
skall överväga lämpligheten av att åstadkomma en ordning med
universiteten som enda arbetsgivare. Utredaren bör i det
sammanhanget bl.a. närmare analysera vilka villkor som bör
regleras genom lag samt vilka andra villkor som vid en förändring
bör kunna regleras genom avtal mellan staten och landstingen.
Utredaren skall utgå från att anställda lärare vid en högskola
kan arbeta som specialistläkare inom hälso- och sjukvården inom
sitt område. Det är av vikt att bibehålla denna unika kombination,
som innebär att en och samma person har uppgifter både som lärare
eller forskare inom högskolans ansvarsområde och som läkare inom
sjukvården. Tack vare denna förening av uppgifter har svensk
läkarutbildning och medicinsk klinisk forskning kunnat hålla en
hög kvalitet och en hög relevans.
Om utredaren föreslår att arbetsgivaransvaret i dess helhet förs
över till högskolorna för de berörda läkarna, måste
sjukvårdshuvudmannen även i fortsättningen kunna anlita läkarna
för hälso- och sjukvård och för ledningsuppgifter inom vården på
motsvarande sätt som för närvarande. Högskolorna och
sjukvårdshuvudmannen bör i sådant fall kunna träffa avtal om de
närmare förutsättningarna för den enskilde individens
tjänstgöring hos sjukvårdshuvudmannen.
Om utredaren föreslår ett system där sjukvårdshuvudmannen köper
vissa läkartjänster av högskolan, skall utredaren analysera de
rättsliga och ekonomiska konsekvenserna men också konsekvenserna
för läkarutbildningens och den medicinskt kliniska forskningens
relation till sjukvården. En fråga som ytterligare skall
analyseras är om mervärdesskatt skall utgå på den typen av
tjänster. En annan fråga är om lagen (1992:1528) om offentlig
upphandling är tillämplig. Som en ytterligare förutsättning
gäller att dessa läkare, som också är lärare, skall ha rätt att
utföra vissa myndighetsuppgifter i den landstingskommunala vården
som regleras enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) eller
andra lagar. Utredaren skall föreslå de författningsändringar som
behövs för detta.
Utredaren bör också analysera hur förslagen stämmer överens med
bestämmelser i andra lagar som reglerar läkarnas anställning och
lägga förslag till eventuella författningsändringar.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer. Utredaren skall vidare samråda med det inom
Socialdepartementet inrättade projektet för en översyn av den
högspecialiserade vården (S2002:D).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 15 december 2003.
(Utbildningsdepartementet)