Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nationaldagen den 6 juni som allmän helgdag, Dir. 2003:74
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-06-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 juni 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utarbeta ett
förslag som innebäratt nationaldagen den 6 juni blir allmän
helgdag.
Bakgrund
Enligt 1 § lagen (1989:253) om allmänna helgdagar avses med
allmän helgdag söndagar, däribland påskdagen och pingstdagen,
samt nyårsdagen, trettondedag jul, första maj, juldagen och
annandag jul, även när de inte infaller på en söndag. Vidare är
långfredagen, annandag påsk, Kristi himmelsfärdsdag, annandag
pingst, midsommardagen och alla helgons dag allmän helgdag.
I förarbetena till lagen om allmänna helgdagar (prop. 1988/89:114
s. 5) konstateras att flera funktioner är knutna till
helgdagsbegreppet genom föreskrifter i olika författningar. Det
gäller då framför allt föreskrifter som reglerar när åtgärder
skall vidtas och hur tiden skall beräknas när en förfallodag e.d.
infaller på en söndag eller annan allmän helgdag. Som exempel
nämns också bestämmelsen i 9 § semesterlagen (1977:480) om att
helgdagar normalt inte räknas som semesterdagar. Vidare framhålls
i propositionen att vad som är allmän helgdag är av stor rättslig
och samhällsekonomisk betydelse.
Med anledning av propositionen om allmänna helgdagar väcktes
motioner med förslag om att nationaldagen den 6 juni skulle bli
helgdag. Vid sin behandling av propositionen jämte motionerna
hänvisade konstitutionsutskottet (bet. 1988/89:KU29) till ett
tidigare uttalande om att de gällande formerna för firandet av
nationaldagen/svenska flaggans dag gav tillräckligt utrymme för
att markera nationaldagens betydelse i det svenska samhället.
Frågan om nationaldagen som allmän helgdag har därefter
behandlats av konstitutionsutskottet vid flera tillfällen. Vid
riksmötet 1991/92 ansåg utskottet (bet. 1991/92:KU9), som
uppmärksammade att ett införande av ytterligare en helgdag bl.a.
hade ekonomiska aspekter, att frågan på lämpligt sätt borde bli
föremål för utredning.
Regeringen bemyndigade i september 1993 det statsråd som då hade
till uppgift att föredra ärenden om statsrätt och
förvaltningsrätt att tillkalla en särskild utredare med uppdrag
att utreda förutsättningarna för att göra nationaldagen till
helgdag. Enligt direktiven (dir. 1993:104) var det av vikt att
utredaren särskilt studerade de ekonomiska konsekvenserna som
inrättandet av en ny helgdag skulle få, såväl för den offentliga
sektorn som för näringslivet och övriga delar av samhället. I
utredarens uppdrag låg också att undersöka konsekvenserna,
ekonomiska och andra, av att inrätta nationaldagen på bekostnad
av någon nu existerande allmän helgdag.
Utredaren föreslog i sitt betänkande (SOU 1994:58) att
nationaldagen den 6 juni skulle bli allmän helgdag. Efter att ha
studerat de ekonomiska konsekvenserna av ytterligare en helgdag
men också beaktat kyrkliga och sociala faktorer kom utredaren
fram till att annandag pingst samtidigt borde upphöra att vara
helgdag. Sammanfattningsvis angav utredaren att om man införde
nationaldagen som en helgdag, utan att ändra något annat, skulle
det medföra ett årligt inkomstbortfall inom
tillverkningsindustrin på omkring 0,3 procent i genomsnitt.
Bruttonationalprodukten skulle minska med mellan 0,2 och 0,3
procent, dvs. med mellan tre och fyra miljarder kronor baserat på
1992 års produktion. Enligt utredaren kunde det inte anses
rimligt att i det då rådande ekonomiska läget införa ytterligare
en helgdag utan att en befintlig helgdag togs bort eller
flyttades. De helgdagar som skulle vara möjliga att avskaffa var
enligt utredaren första maj, trettondedag jul, Kristi
himmelsfärdsdag eller annandag pingst. I valet mellan dessa dagar
fann utredaren att annandag pingst var den helgdag som framstod
som minst olämplig att ta bort.
Förslaget remissbehandlades varvid flera av remissinstanserna
visade sig vara positiva till att inrätta den 6 juni som allmän
helgdag. Olika åsikter fördes dock fram i frågan om på vilken
helgdags bekostnad det skulle ske.
I budgetpropositionen 1994/95:100 (bil. 3 s. 14) angav regeringen
att tanken att göra nationaldagen till helgdag inte borde
fullföljas.
Konstitutionsutskottet behandlade i betänkande 1995/96: KU11
motioner om nationaldagen som allmän helgdag. Enligt utskottets
mening gav de gällande formerna för firande av nationaldagen och
svenska flaggans dag den 6 juni tillräckligt utrymme för att
markera den dagens betydelse i det svenska samhället. Motionerna
avslogs därför. Detta ställningstagande vidhölls sedan vid
behandlingen av motioner i ämnet i betänkandena 1997/98:KU9,
1999/2000:KU18 och 2000/01:KU15.
Riksdagens ställningstagande till frågan om en allmän helgdag på
nationaldagen den 6 juni
I betänkandet 2001/02:KU9 behandlade riksdagen ett antal motioner
om att göra nationaldagen den 6 juni till allmän helgdag. Vid
behandlingen av motionerna kom konstitutionsutskottet fram till
att nationaldagen den 6 juni bör bli allmän helgdag. Utskottet
gjorde vidare följande uttalande.
Utskottet är medvetet om att detta kan få ekonomiska konsekvenser
för samhället. Om den 6 juni blir allmän helgdag på bekostnad av
någon nu existerande helgdag blir de ekonomiska effekterna
beroende av vilken existerande allmän helgdag som skall komma i
fråga. Nationaldagsutredningen föreslog att den 6 juni skulle bli
allmän helgdag samtidigt som annandag pingst skulle upphöra att
vara helgdag. De ekonomiska effekterna av ett sådant förslag blir
andra än om t.ex. trettondedag jul skulle upphöra att vara allmän
helgdag. Utskottet anser att det får ankomma på regeringen att
utarbeta ett förslag som innebär att nationaldagen den 6 juni
skall bli allmän helgdag.
Riksdagen tillkännagav regeringen som sin mening vad utskottet
anfört (rskr. 2001/02:139).
Uppdraget
Utredaren skall upprätta ett förslag med innebörd att
nationaldagen den 6 juni blir allmän helgdag.
Ett införande av en ny allmän helgdag innebär en generell
arbetstidsförkortning med bl.a. minskad produktion och
skattebortfall som följd. I utredarens uppdrag skall därför ligga
att studera de ekonomiska effekterna av att den 6 juni inrättas
som allmän helgdag. Utredaren skall också lämna förslag till hur
de ekonomiska förluster som därigenom uppstår kan kompenseras,
t.ex. genom att någon befintlig helgdag flyttas eller tas bort.
Om utredaren anser att ett inrättande av den 6 juni som allmän
helgdag måste ske på bekostnad av nu existerande helgdagar skall
utredaren ange vilken eller vilka av dessa dagar som i sådant
fall bör komma i fråga samt noggrant redovisa skälen för sin
bedömning. Utredaren skall därvid särskilt pröva
Nationaldagsutredningens förslag om att annandag pingst skall
upphöra att vara helgdag.
I uppdraget ingår också att lämna förslag på de lagändringar som
kan föranledas av utredarens överväganden.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 mars 2004.
(Justitiedepartementet)