Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inrättande av en ny djurskyddsmyndighet, Dir. 2003:72
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 2003-06-05
Beslut vid regeringssammanträde den 5 juni 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att förbereda och
genomföra bildandet av en ny djurskyddsmyndighet som skall ha det
totala ansvaret för djurskyddet. Myndigheten skall också vara den
centrala myndigheten för djurskyddstillsynen. Den nya myndigheten
skall överta det ansvar som Statens jordbruksverk och Centrala
försöksdjursnämnden (CFN) i dag har enligt djurskyddslagen.
Utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för att den nya
myndigheten skall kunna inrättas den 1 januari 2004.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 19 april 2000 att bemyndiga chefen för
Jordbruksdepartementet att tillkalla en särskild utredare med
uppdrag att se över hur djurskyddet skall vara organiserat
(dir. 2000:31). Uppdraget redovisades den 30 november 2000 i
betänkandet Ett förbättrat djurskydd (SOU 2000:108). Utredaren
redovisade alternativa förslag till en ny djurskyddsmyndighet
och förordade att Jordbruksverkets ansvar för djurfrågor samt
Centrala försöksdjursnämndens ansvar skulle föras över till den
nya myndigheten.
Riksdagen har, efter förslag i budgetproposition (prop.
2001/2002:1, utgiftsområde 23, avsnitt 4.8.7) beslutat att medel
skall anslås till en särskild djurskyddsmyndighet. För år 2002
har anslagits 28 miljoner kronor, för år 2003 har anslaget
beräknats till 20 miljoner kronor och för år 2004 till 20,8
miljoner kronor.
I regeringens proposition 2001/02:189 En ny djurskyddsmyndighet
redogörs för regeringens bedömning att en ny djurskyddsmyndighet
bör vara den centrala myndigheten för djurskyddstillsynen och ha
det totala djurskyddsansvaret för icke livsmedelsproducerande
djur. Regeringen framhöll i propositionen att överföringar av
vissa resurser som nu disponeras av Jordbruksverket kommer att
göras. Regeringen gjorde i propositionen bedömningen att CFN:s
verksamhet skall överföras till den nya myndigheten. Den nya
myndigheten beräknades kunna påbörja sitt arbete den 1 juli 2003.
Vid sin behandling av den nyss nämnda propositionen den 5 februari
2003 beslutade riksdagen att ge regeringen tillkänna att den nya
djurskyddsmyndighetens ansvarsområde bör utvidgas till att omfatta
även livsmedelsproducerande djur. Vidare föreslog riksdagen att
ikraftträdandet av de i propositionen föreslagna lagändringarna,
som föranleds av inrättandet av en särskild djurskyddsmyndighet,
senareläggs till den 1 januari 2004.
Avveckling av CFN
Regeringen har denna dag beslutat om kommittédirektiv
(dir. 2003:73) för avveckling av CFN.
Myndighetens uppgifter
Föreskrifter om djurhållning m.m.
Det totala djurskyddsansvaret för samtliga djur enligt
djurskyddslagen skall överföras till den nya myndigheten. Därmed
överförs de uppgifter som Jordbruksverket har rörande djurskydd
för samtliga djur enligt djurskyddslagen till den nya
djurskyddsmyndigheten. Veterinära frågor i övrigt, t.ex.
smittskydd, skall som tidigare tillhöra Jordbruksverket. CFN och
huvudmannaskapet för de djurförsöksetiska nämnderna samt den
centrala tillsynen enligt djurskyddslagen skall föras över till
den nya myndigheten.
Den nya djurskyddsmyndigheten skall vara den föreskrivande
myndigheten med stöd av djurskyddslagen för samtliga djur som
omfattas av lagen. Genom att den nya myndigheten blir den
centrala myndigheten för allt djurskydd får myndigheten en
uppgift att följa och utvärdera tillämpningen av denna lag och
om det behövs, föreslå ändringar av lagen eller bestämmelser
utfärdade med stöd av lagen. Myndigheten bör i detta sammanhang
och i samråd med andra berörda myndigheter vid behov föreslå
ändringar också i annan djurskyddsrelaterad lagstiftning.
Från och med årsskiftet 2002/2003 gäller 4 § djurskyddslagen
alla djur och inte som tidigare endast sådana djur som föds upp
eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar
eller för att användas som försöksdjur eller i tävling. Ändringen
innebär en utökad möjlighet att föreskriva hur samtliga djur skall
hållas och skötas. En uppgift för myndigheten bör vara att ta fram
artkarakteristika för de djurslag som omfattas av djurskyddslagen.
Den nya djurskyddsmyndigheten skall även ha i uppgift att på olika
sätt bistå regeringen i det internationella djurskyddsarbetet som
kan beröra samtliga departements ansvarsområden t.ex. inom EU och
andra internationella sammanslutningar.
Den nya myndigheten bör i förekommande fall och på sedvanligt
sätt samråda med andra myndigheter och organisationer.
Djurskyddstillsyn
Den nya djurskyddsmyndigheten skall vara den centrala
tillsynsmyndigheten enligt djurskyddslagen och därmed ha ett
övergripande ansvar för djurskyddet. Den skall också kunna
meddela föreskrifter och allmänna råd om hur djurskyddstillsynen
skall bedrivas. Myndigheten skall ha i uppdrag att vägleda,
utbilda och stödja de regionala och lokala tillsynsmyndigheterna
samt även i övrigt öka deras kompetens. Myndigheten skall även
verka för ökad kunskap hos andra yrkeskategorier som kommer i
kontakt med djurskydd.
Försöksdjur
CFN:s uppgifter, inklusive huvudmannaskapet för de djurförsöksetiska
nämnderna och Jordbruksverkets djurskyddsansvar för försöksdjur
skall samlas i den nya djurskyddsmyndigheten. På så sätt kan all
djurskyddskompetens och allt djurskyddsansvar för försöksdjur
sammanföras hos en myndighet i stället för att som i dag delas
mellan två myndigheter. Myndigheten skall med stöd av
djurskyddslagen ges rätt att utfärda föreskrifter när det gäller
frågor om hållande, skötsel och användning av försöksdjur, den
djurförsöksetiska prövningen, statistik över
försöksdjursanvändningen, utbildningskrav för personal som
använder försöksdjur och destinationsuppfödning.
Det skall finnas anställda på myndigheten som har utbildning och
erfarenhet av forskning, djurskydd för försöksdjur och alternativ
till djurförsök. Den nya djurskyddsmyndigheten skall arbeta vidare
med den åtgärdsplan för att stärka djurskyddet inom
försöksdjursområdet som Jordbruksverket och CFN redovisade för
regeringen i maj 1999. Myndigheten skall dessutom bistå och stödja
de djurförsöksetiska nämnderna i deras arbete, t.ex. genom
regelbunden utbildning och fortbildning. För att bistå de
djurförsöksetiska nämnderna skall myndigheten sammanställa
information om alternativa metoder till djurförsök. Myndigheten
skall ha samarbete med olika kompetenscentra nationellt och
internationellt.
CFN har lämnat stöd till forskning för att främja alternativa
metoder till djurförsök sedan början av 1980-talet. För år 2002
t.o.m. år 2004 har anslagen för sådan forskning utökats med 5, 10
respektive 15 miljoner kronor. Den svenska läkemedelsindustrin
har bidragit till forskningssatsningarna med betydande belopp.
Samarbetet med läkemedelsindustrin i forskningsfrågor är viktigt
och bör fortsätta under den nya djurskyddsmyndigheten.
Registerverksamhet m.m.
En effektiv djurskyddstillsyn fordrar tillgång till uppgifter om
olika typer av djurhållare. Därför skall myndigheten, med
vägledning av det förslag som Jordbruksverket lämnat till
regeringen den 1 september 1999, upprätta ett
djurskyddstillsynsregister som kan användas för kommunernas
praktiska tillsynsarbete. Registret behövs i första hand för
kommunernas verksamhetsplanering av den regelbundna
djurskyddstillsynen.
Den nya myndigheten skall överta huvudansvaret för det s.k.
Animo-systemet.
Med stöd av lagen (2000:537) om märkning och registrering av
hundar inrättades den 1 januari 2001 ett hund- och ägarregister.
Den nya djurskyddsmyndigheten skall även överta ansvaret för
detta register som kan innehålla information av intresse för
djurskyddsmyndigheten men även för de regionala och lokala
tillsynsmyndigheterna.
Även andra myndigheter skall, i förekommande fall, ges möjlighet
att ta del av registren.
Forskning, utbildning och information
Myndigheten skall inte bedriva forskning i egen regi, utan det
är lämpligt att denna sker vid de universitet och högskolor som
har kompetens inom djurskyddsområdet. Däremot måste det inom
myndigheten finnas sådan kompetens att myndigheten kan bedöma
vilken typ av forskning som behöver initieras, bl.a. för de
forskningsmedel som kan komma att ställas till myndighetens
förfogande, och var forskningsuppdrag lämpligen bör utföras.
Djurskyddsmyndigheten måste också kunna bedöma resultatet av
forskningen och vara förtrogen med den vetenskapliga
litteraturen. Det är också av största vikt att de erfarenheter
och den kompetens som byggts upp inom CFN i fråga om alternativa
metoder till djurförsök tas till vara av den nya
djurskyddsmyndigheten.
Myndigheten skall söka samarbete med liknande myndigheter eller
organ bland EU:s medlemsstater för att effektivisera forskningen
och spara resurser. Även samarbete med länder utanför EU kan
komma i fråga om det bedöms vara till nytta för djurskyddet.
Utbildning om djurs beteende och välbefinnande är av stor vikt
för kunskapen om vad som utgör ett gott djurskydd. Det skall
därför vara djurskyddsmyndighetens uppgift att i egen regi
eller i samarbete med andra aktörer, t.ex. Sveriges
lantbruksuniversitet, genomföra nödvändiga fortbildningar för
de olika yrkeskategorierna på djurskyddsområdet.
Man kan förvänta sig att en ny djurskyddsmyndighet tilldrar sig
allmänhetens intresse och att många enskilda kommer att vända sig
till myndigheten för att få råd i olika djurskyddsfrågor.
Myndigheten måste därför ha en beredskap att kunna möta
samhällets uppmärksamhet och att aktivt utarbeta och sprida
information i sådana frågor.
Råd för djurskydd, alternativa metoder till djurförsök och
alternativa behandlingsmetoder
Vid Jordbruksverket finns i dag ett djurskyddsråd som är ett
rådgivande organ i djurskyddsfrågor. Den nya djurskyddsmyndigheten
skall ha stöd av ett liknande råd med bred kompetens. Rådet skall
vara allsidigt sammansatt med företrädare för bl.a. de myndigheter,
organisationer och andra intressenter som i dag finns
representerade i Jordbruksverkets djurskyddsråd och det skall
lämpligen också ingå ledamöter med bl.a. etisk och etologisk
kompetens. Rådet skall kunna göra vissa undersökningar och utarbeta
rapporter om djurskyddsfrågor.
Även ett råd för forskning om alternativa metoder till djurförsök,
som det som i dag finns vid CFN, skall inrättas vid den nya
djurskyddsmyndigheten. I detta råd skall finnas representanter för
såväl forskarsamhället som för samhället i övrigt, inklusive
djurskyddet.
En ökad kunskap om och utbyte av erfarenheter beträffande
alternativa behandlingsmetoder bedöms bidra till ett förbättrat
djurskydd. Därför skall den nya djurskyddsmyndigheten inrätta ett
råd för alternativa behandlingsmetoder mot bakgrund av vad som
redovisas i betänkandet Alternativmedicinska behandlingsmetoder
för djur (SOU 2001:16). Syftet med ett sådant råd är framför
allt att genom samverkan mellan olika aktörer bidra till att djur
behandlas väl samt skyddas mot onödigt lidande.
Bemanning, lokalisering och finansiering
Myndigheten behöver högt kvalificerad personal för att kunna
fullgöra uppgiften att vara den myndighet som har det totala
ansvaret för djurskyddet. Förutom en generaldirektör som leder
myndigheten bör det bl.a. finnas juridisk kompetens och
forskningskompetens. Eftersom den nya djurskyddsmyndigheten blir
den ansvariga myndigheten för djurskyddet och djurskyddslagen
innefattar inte bara skötsel av djur utan även foder, djurmiljö,
transporter, operativa ingrepp, avel m.m. ur ett
djurskyddsperspektiv, är en bred kompetens på den nya myndigheten
av största vikt.
I enlighet med riksdagens beslut (prop. 2001/02:4, bet.
2001/02:NU4, rskr. 2001/02:118) skall myndigheten placeras i
Skara.
Uppdraget
Utredaren skall vidta de åtgärder som behövs för att bilda en
ny myndighet som skall ha det totala ansvaret enligt
djurskyddslagen. Myndigheten skall kunna inrättas den 1 januari
2004.
Beskriva myndighetens ansvarsområde
Myndigheten skall överta det ansvar som Jordbruksverket har för
djurskyddet samt de uppgifter CFN har. Myndigheten skall även
vara central myndighet för all djurskyddstillsyn. Utredaren skall
tydligt beskriva ansvarsområdet för den nya djurskyddsmyndigheten.
Utredaren skall vid behov uppmärksamma regeringen på
eventuella gränsdragningsproblem. I förekommande fall och i
syfte att klargöra respektive myndighets ansvarsområde, skall
ansvarsfördelning mellan Jordbruksverket, Naturvårdsverket,
Livsmedelsverket, övriga berörda myndigheter och organisationer,
länsstyrelser, kommuner och den nya djurskyddsmyndigheten belysas.
Med beaktande av de olika strukturer för försöksdjursarbetet som
finns på CFN respektive Jordbruksverket skall utredaren utarbeta
en enhetlig form för den nya myndighetens arbete med
försöksdjursfrågor.
Utredaren skall vidta åtgärder för att hund- och ägarregistret
och Animo-systemet skall kunna överföras till djurskyddsmyndigheten
samt vidta de åtgärder som behövs för att inrätta ett arkiv och
överföra relevant arkivmaterial från CFN respektive Jordbruksverket
till den nya myndigheten.
Utarbeta former för samråd och samarbete
Utredaren skall utarbeta former för samråd med och samverkan
mellan myndigheter som har beröring med djurskyddsområdet samt
med relevanta organisationer i förekommande fall.
Utredaren skall föreslå sammansättning och närmare uppgifter för
myndighetens råd för djurskydd, alternativa metoder till djurförsök
och alternativa behandlingsmetoder samt föreslå former för
internationellt samarbete.
Föreslå anslag och resursfördelning
Utredaren skall lämna förslag om anslag, resursfördelning och
verksamhetsplan för myndigheten för perioden 1 januari 2004-
31 december 2005.
Lämna förslag till regeringen om bl.a. verksamhetsmål och
instruktion
Utredaren skall lämna förslag till verksamhetsmål, instruktion
och regleringsbrev för myndigheten samt redovisa behovet av
eventuella författningsändringar. I detta ingår att lämna
förslag till styrelsens sammansättning och mandatperioder.
Besluta om stödfunktioner, organisation och bemanning
Utredaren skall förbereda myndighetens anslutning till det
statliga redovisningssystemet samt lägga upp redovisningsplaner
och sluta nödvändiga avtal för myndighetens verksamhet. Utredaren
skall besluta om myndighetens organisation och överväga lämpliga
arbetsformer. Utredaren skall vidare bedöma vilken kompetens som
är nödvändig för myndighetens verksamhet. Utredaren skall fatta
beslut om personaladministration, bl.a. rekrytering av personal,
ekonomiadministration och övrig administration. Utredaren skall
överväga om viss verksamhet, t.ex. ekonomi, delar av
personaladministrationen och IT bör upphandlas. Utredaren skall
vidare överväga finansieringen av registerverksamhet, information
och utbildning.
Utredaren skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya myndigheten
skall bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet
i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Utredaren skall
fatta beslut om bemanning liksom även i övrigt utöva
arbetsgivarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samråda med den pågående utredningen om statlig
tillsyn. Utredaren skall även samråda med Jordbruksverket, CFN,
Naturvårdsverket, Ekonomistyrningsverket samt i erforderlig
utsträckning även med i övrigt berörda myndigheter och
organisationer. Myndigheterna skall lämna utredaren det underlag
som utredaren begär.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra synpunkter.
Vidare skall berörda myndigheter och intresseorganisationer hållas
informerade och ges möjlighet att framföra sina synpunkter.
Förslagets konsekvenser skall redovisas enligt vad som anges i 14
och 15 §§ kommittéförordningen (1988:1474). Det är viktigt att
eventuella omställningskostnader för Jordbruksverket belyses.
Utredaren skall senast den 1 oktober 2003 till regeringen lägga
fram förslag till
· verksamhetsmål för den nya djurskyddsmyndigheten,
· budgetunderlag för perioden 2004-2006,
· instruktion för myndigheten inklusive styrelsens
sammansättning samt eventuella behov av
författningsändringar,
· regleringsbrev för 2004,
· verksamhetsplan för perioden 1 januari 2004-
31 december 2005 samt
· övriga relevanta åtgärder.
Slutrapport skall lämnas till regeringen senast den 31 december
2003.
(Jordbruksdepartementet)