Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om en tydligare och effektivare statlig tillsyn (Ju 2000:06), Dir. 2003:70
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 2003-05-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Tillsynsutredningen skall i sitt fortsatta arbete göra en
fördjupad analys av grunderna och motiven för en särskild lag om
statlig tillsyn. I denna del av uppdraget ingår även att
analysera möjligheterna till tydligare och mer effektiva
sanktioner i samband med tillsynen. Om övervägande skäl talar för
en ny lag skall utredaren lämna ett lagförslag. Bedömer utredaren
att det finns alternativa åtgärder som i stort ger samma effekter
som en lag skall förslag till sådana åtgärder lämnas.
Utredaren skall lämna förslag om hur samverkan och samordning
mellan tillsynsmyndigheter kan utvecklas vidare.
Utredaren skall analysera den statliga tillsynsverksamhetens
finansiering och de olikheter i fråga om finansiell styrning som
råder. Utredaren skall lämna förslag till principer för hur
tillsynsverksamheten bör finansieras.
Utredaren skall analysera de för- och nackdelar som dagens
kommunala ansvar för vissa statliga tillsynsuppgifter medför.
Utredaren skall redovisa de effekter som skulle uppstå om de
kommunala tillsynsuppgifterna eller delar av dem fördes över till
länsstyrelserna och lämna förslag till en framtida organisering.
Utredaren skall vidare bidra till att utveckla Regeringskansliets
arbete med att reglera och styra formerna för de statliga
myndigheternas tillsynsverksamhet. Detta skall ske med
utgångspunkt från den modell för en tydligare statlig tillsyn som
utredningen redovisat i sitt delbetänkande. Resultatet av denna
del av uppdraget skall redovisas i form av en handledning.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 21 september 2000 att tillkalla en
utredare med uppdrag att utreda hur den statliga tillsynen kan
göras till ett tydligare och effektivare förvaltningspolitiskt
instrument som bättre bidrar till kontrollen och genomförandet av
demokratiskt fattade beslut (dir. 2000:62). Utredningens arbete
skall enligt direktiven bedrivas i två etapper. För uppdragets
andra del aviserade regeringen att den kommer att lämna
tilläggsdirektiv.
Utredaren har antagit namnet Tillsynsutredningen.
Utredaren överlämnade i februari 2002 delbetänkandet (SOU
2002:14) Statlig tillsyn - Granskning på medborgarnas uppdrag.
Betänkandet har under våren 2002 varit föremål för en bred
remissbehandling.
Den 19 juni 2002 beslutade regeringen om tilläggsdirektiv (dir.
2002:84) enligt vilka utredaren i avvaktan på nu föreliggande
direktiv skall medverka till att sprida och utbyta erfarenheter
från sitt arbete. Utredaren skall även fortsätta sin insamling
och bearbetning av material om den statliga tillsynsverksamheten,
särskilt i fråga om utvecklingen inom EU och dess institutioner.
Regeringen gav den 11 juli 2002 Statskontoret i uppdrag att
kartlägga och analysera effekter för svensk offentlig förvaltning
av Europeiska kommissionens utläggning av verksamheter på
förvaltningsorgan inom EU och medlemsstaternas förvaltningar.
Enligt uppdraget skall Statskontorets arbete i den del som avser
den svenska statliga tillsynen ske i nära samarbete med
Tillsynsutredningen.
En tydligare statlig tillsyn
Utredaren har i delbetänkandet (SOU 2002:14) redovisat en bred
översikt av den statliga tillsynen. Redovisningarna bygger dels
på en heltäckande inventering av lagar om statlig tillsyn,
tillsynsorgan och tillsynsobjekt, dels ett stort antal exempel
vilka illustrerar ett antal organisatoriska och praktiska
perspektiv på dagens tillsyn. Utredaren menar i sin analys att
den statliga tillsynen bör avgränsas till att avse i lag angivna
uppdrag till offentliga organ att granska för medborgarna
särskilt angelägna förhållanden och vid behov verka för rättelse.
Utredaren presenterar ett antal konkreta åtgärder genom vilka en
ökad tydlighet och effektivitet kan åstadkommas i den statliga
tillsynen. Till dessa åtgärder hör frågan om att tydliggöra den
statliga tillsynen genom en ny lag och en fördjupad prövning av
den principiella frågan av om kommunerna även i framtiden bör
bedriva statlig tillsyn.
Till grund för regleringen av den statliga tillsynen ligger drygt
200 lagar inom den offentliga rättens område. I vissa avseenden,
t.ex. om tillsynsmyndighetens rätt till information om och
tillträde till tillsynsobjekten samt frågor om hur
tillsynsmyndigheternas beslut kan överklagas, har dessa lagar ett
likartat innehåll. Ett uttryck för en tydligare statlig tillsyn
skulle kunna vara i form av en särskild lag. En sådan lag skulle
kunna precisera begreppet statlig tillsyn och reglera bl.a.
tillsynsmyndighetens rätt till information och handräckning samt
möjligheterna till sanktioner och överklaganden av beslut i
tillsynsärenden. Därmed skulle såväl större enhetlighet som
förenklingar i lagstiftningen kunna uppnås.
Grunderna för ett tillsynsuppdrag beslutas av riksdagen genom lag.
Den närmare utformningen av uppdraget kan förutom av riksdagen,
beslutas av regeringen eller av en myndighet, om regeringen har
delegerat uppgiften till denna. För att ett tillsynsuppdrag skall
vara tydligt bestämt måste det finnas ställningstaganden och
bestämningar från statsmakternas sida i en rad avseenden. Detta
gäller bl.a. behoven av tydlig ansvarsfördelning mellan
myndigheter inom ett och samma tillsynsområde respektive i
förhållande till myndigheter inom näraliggande tillsynsområden,
tillsynsuppdragens rättsliga grund och tillsynsverksamhetens
finansiering.
Avgifter eller finansiering genom förvaltningsanslag är de två
huvudsakliga formerna för finansiering av den statliga tillsynen.
Principerna för den ena eller den andra finansieringsformen är
oklara och även relativt närliggande verksamhetsområden kan
uppvisa olika lösningar. Även olika tillsynsområden inom samma
myndighet kan ha olika former av finansiering. De avgifter som
inom vissa sektorer och i viss utsträckning finansierar
tillsynsverksamheten är s.k. offentligrättsliga avgifter. Detta
innebär att avgifterna är tvingande för samtliga
tillsynsobjekt/objektsansvariga enligt en viss lag. Beslut om
offentligrättsliga avgifter fattas av riksdagen. Normalt sker
detta i samma lag som reglerar tillsynen. De stora variationerna
mellan de nuvarande finansieringsformerna är inte
tillfredsställande varför konsekvenserna för verksamheten vid
olika former av finansiering behöver analyseras.
Kommunal tillsyn på statens uppdrag
Kommunerna ansvarar för den statliga tillsynen inom flera viktiga
samhällsområden bl.a. vad gäller miljö samt viss verksamhet inom
livsmedels-, skol- och socialtjänstområdena. Motiven för att låta
kommunerna ansvara för tillsynen inom dessa områden är
tillsynsobjektens antal och geografiska spridning. Områdenas
koppling till kommunernas övergripande ansvar för
samhällsplanering och sociala förhållanden underlättar samordning
av olika former av insatser. En ökad och samlad kompetens och
kunskap om olika regelverk m.m. inom den kommunala förvaltningen
stärker även den kommunala tillsynsverksamheten och ger mervärden
i form av närhet och lokalkännedom. Kommunerna bestämmer själva
hur och i vilken omfattning tillsynen skall bedrivas.
Vissa centrala statliga myndigheter har riktat kritik mot
kommunerna för att dessa brister i sin tillsyn, t.ex. i
utarbetande av tillsynsplaner samt i fråga om resurser och
organisation för tillsynsverksamheten. I synnerhet de mindre
kommunernas resurser och kompetens anses ofta vara otillräckliga.
Det finns också vissa risker för jävsituationer och annan
otillbörlig påverkan i den kommunala tillsynen.
De regelverk som styr de statliga tillsynsverksamheterna är med
få undantag entydiga och ger därmed endast begränsat utrymme för
lokala politiska bedömningar. Mot denna bakgrund kan det
ifrågasättas om det kommunala ansvaret för vissa statliga
tillsynsverksamheter innebär något demokratiskt mervärde.
Det finns således både praktiska och principiella frågor kring
det ändamålsenliga i att kommunerna bedriver tillsyn på statens
uppdrag. Det av Tillsynsutredningen förespråkade snävare
tillsynsbegreppet gör möjligheterna för lokala variationer i
tillsynens utövande mindre än i dag. Detta påverkar också frågan
om den statliga tillsynens huvudmannaskap och kräver en fördjupad
analys. En väsentlig fråga att analysera är effekterna av en
överföring av tillsynsuppgifter från den kommunala nivån till
länsstyrelserna.
Utredningsuppdraget
Den andra fasen av Tillsynsutredningens arbete skall särskilt
inriktas på följande frågor.
Lag om statlig tillsyn
Utredaren skall göra en fördjupad prövning av motiven för en
särskild lag om statlig tillsyn. En utgångspunkt för detta arbete
är att en lag om statlig tillsyn skulle vara till gagn för en
tydligare tillsynsverksamhet. En sådan lag skulle ha som främsta
syfte att för tillsynsobjekt och medborgare göra
tillsynsverksamheten tydligare och enhetligare. Genom att
sammanföra grundläggande bestämmelser vilka är av betydelse för
all statlig tillsyn i en särskild lag skulle en stor del av
dagens delvis disparata regler, vilka styr formerna för den
statliga tillsynen, ges en mer enhetlig utformning.
I denna del av uppdraget ingår att analysera möjligheterna och
lämna förslag till tydligare och mer effektiva sanktioner i
samband med den statliga tillsynen.
Utredaren skall i detta sammanhang även lämna förslag om hur
samverkan och samordning mellan tillsynsmyndigheter kan utvecklas
vidare bl.a. i form av åtgärder för en tydligare
ansvarsfördelning mellan tillsynsmyndigheter inom ett och samma
eller närliggande verksamhetsområden. Samverkan och samordning är
av betydelse inte minst för mindre tillsynsobjekt vilka är
föremål för tillsyn av mer än ett tillsynsorgan.
Om utredaren bedömer att det finns övervägande skäl att förorda
en särskild lag, skall han lämna ett lagförslag. Bedömer
utredaren att det finns alternativa åtgärder som i stort ger
samma effekter som en lag skall förslag till sådana åtgärder
lämnas.
Finansiering
Utredaren skall analysera den statliga tillsynsverksamhetens
finansiering och de olikheter i fråga om finansiell styrning som
råder. Utredaren skall lämna förslag till principer för hur den
statliga tillsynsverksamheten bör finansieras.
Finansieringsprinciperna skall vara utformade så att de ger
incitament till en effektiv och ändamålsenlig tillsyn som inte
ger upphov till jäv.
Kommunernas roll i den statliga tillsynen
Utredaren skall analysera för- och nackdelar med att kommunerna
bedriver tillsyn på statens uppdrag. Denna analys skall grundas
på kravet på nationell likvärdighet och det snävare och striktare
tillsynsbegrepp som utredaren redogjort för i sitt delbetänkande.
Utredaren skall redovisa de effekter, bl.a. ur ett
medborgarperspektiv, som skulle uppstå om de kommunala
tillsynsuppgifterna eller delar av dem fördes över till
länsstyrelserna och lämna förslag till en framtida organisering.
Handledning för tydligare tillsynsuppdrag
Med utgångspunkt från den analysmodell för tydligare
tillsynsuppdrag som utredaren redovisat i sitt delbetänkande
skall utredaren bidra till Regeringskansliets arbete med att
reglera och styra formerna för den statliga tillsynen. Denna del
av uppdraget skall resultera i en handledning för utformning av
tillsynsuppdrag, styrning och uppföljning av statliga
myndigheters tillsynsverksamhet.
Metod- och kompetensutveckling
Ett fastare samarbete mellan statliga tillsynsmyndigheter i
frågor om utveckling av kompetens och metoder (under arbetsnamnet
"tillsynsakademi") håller på att etableras. Utredaren skall
medverka i detta arbete.
Samråd m.m.
Utredaren skall samråda med Ansvarsutredningen (dir. 2003:10).
Utredaren skall under sitt arbete ha löpande kontakter med
Ekonomistyrningsverket (ESV). Utredaren skall också löpande
samråda med andra kommittéer och särskilda utredare i vilkas
uppdrag det ingår frågor som berör statlig tillsyn samt med
tillsynsmyndigheter i arbete.
Vidare skall utredaren, vad gäller förslagens konsekvenser för
små företag, samråda med Näringslivets nämnd för regelgranskning
(NNR).
Utredaren skall skaffa sig en god inblick i EU:s pågående
utveckling inom för utredningen relevanta områden, bl.a. genom
att hålla löpande kontakt med Statskontorets utredning.
Om utredaren i någon del föreslår organisatoriska eller andra
förändringar med budgetära och/eller ekonomiska konsekvenser
skall även förslag till finansiering lämnas.
Tidsplan och arbetsformer
Utredaren har rätt att från de statliga tillsynsmyndigheterna
begära in nödvändigt material. Efter samråd med Statskontoret kan
utredaren begära Statskontorets biträde i arbetet.
Tillsynsutredningen skall redovisa resultaten av sitt arbete
senast den 15 september 2004.
(Finansdepartementet)