Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Diskrimineringskommittén (N 2003:06), Dir. 2003:69
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 2003-05-28
Beslut vid regeringssammanträde den 28 maj 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Diskrimineringskommittén (N 2002:06) ges, utöver vad som omfattas
av redan givnadirektiv, i uppdrag att
- i sina överväganden rörande ombudsmännen i tillämpliga delar
inkludera även Barnombudsmannen,
- överväga om länsstyrelserna bör få ett tillsynsansvar när det
gäller aktiva åtgärder,
- överväga om intresseorganisationer bör få talerätt i
diskrimineringsmål, och
- överväga behovet av ett förbud mot instruktioner att
diskriminera även utan ett lydnads- eller beroendeförhållande
samt av ett förbud mot sådana instruktioner att diskriminera
som inte leder till ett missgynnande i det enskilda fallet.
Men hänsyn bl.a. till de nya uppgifter som kommittén nu får skall
kommittén slutligt redovisa sitt uppdrag senast den 1 juli 2005 i
stället för den 1 december 2004. Kommitténs uppdrag att göra en
bedömning av om ytterligare åtgärder är nödvändiga eller lämpliga
med hänsyn till likabehandlingsdirektivet 76/207/EEG samt
direktiven 79/7/EEG och 86/613/EEG skall dock redovisas senast
den 3 maj 2004 i ett delbetänkande.
Bakgrund
Kommitténs nuvarande uppdrag
Regeringen beslutade den 31 januari 2002 att tillkalla en
parlamentarisk kommitté med uppgift att överväga en sammanhållen
diskrimineringslagstiftning (dir. 2002:11). Kommittén har antagit
namnet Diskrimineringskommittén. I uppdraget ingår att överväga
en gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar alla
eller flertalet diskrimineringsgrunder och samhällsområden.
Vidare ingår i kommitténs uppdrag bl.a. att, mot bakgrund av
kommitténs ställningstaganden i fråga om utformningen av en
framtida diskrimineringslagstiftning, lämna förslag på hur
tillsynen över efterlevnaden av en sådan lagstiftning skall
utformas. Kommittén skall därvid se över ansvarsområden och
uppgifter för Jämställdhetsombudsmannen, Ombudsmannen mot etnisk
diskriminering, Handikappombudsmannen och Ombudsmannen mot
diskriminering på grund av sexuell läggning. Kommittén skall
också överväga möjligheterna till och analysera konsekvenserna av
en sammanslagning av några eller samtliga dessa ombudsmän till en
institution eller av en samordning av dem på något annat sätt.
Kommittén skall enligt kommittédirektiven redovisa sitt uppdrag
senast den 1 december 2004.
Ett utvidgat skydd mot diskriminering
Regeringen överlämnade i mars 2003 propositionen Ett utvidgat
skydd mot diskriminering (prop. 2002/03:65) till riksdagen.
Propositionen innehåller bl.a. förslag till en ny lag om förbud
mot diskriminering. Den föreslagna lagstiftningen är ett led i
genomförandet av EG-direktiven 2000/43/EG och 2000/78/EG.
Diskrimineringsförbud skall enligt förslaget gälla för
diskrimineringsgrunderna etnisk tillhörighet, religion eller
annan trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder i
fråga om
- arbetsmarknadspolitisk verksamhet,
- start eller bedrivande av näringsverksamhet,
- yrkesutövning,
- medlemskap, medverkan och medlemsförmåner i
arbetstagarorganisationer, arbetsgivarorganisationer eller
yrkesorganisationer, samt
- varor, tjänster och bostäder.
Därutöver skall förbudet för diskrimineringsgrunderna etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning gälla i fråga
om
- socialtjänsten, färdtjänst, riksfärdtjänst och
bostadsanpassningsbidrag,
- socialförsäkringen och anslutande bidragssystem,
- arbetslöshetsförsäkringen, och
- hälso- och sjukvård och annan medicinsk verksamhet.
Lagen om förbud mot diskriminering och de övriga lagändringarna
föreslås träda i kraft den 1 juli 2003.
I propositionen nämns ett antal frågor som behöver övervägas
närmare (prop. 2002/03:65, s. 75ff, 137, 159, 164, 192-195) varav
flertalet redan ingår i kommitténs nuvarande uppdrag.
Frågor som skall utredas i särskild ordning
Regeringen har bedömt att vissa frågor om diskriminering bör
behandlas med förtur. Skälen till det är bl.a. att föreskrivna
tidsfrister för att fullt ut genomföra EG-direktiven bör
respekteras. Samtidigt är det viktigt att inte splittra eller
försvåra Diskrimineringskommitténs arbete med att överväga en
gemensam lagstiftning mot diskriminering som omfattar alla eller
flertalet diskrimineringsgrunder och samhällsområden. Följande
frågor kommer därför att utredas i särskild ordning:
- ett skydd mot diskriminering som tar sikte på dels skolväsendet
och andra utbildningsformer än högskoleutbildning och
forskarutbildning, dels studiestöd,
- i vilken utsträckning och under vilka förutsättningar en
privatperson skall omfattas av ett diskrimineringsförbud i
fråga om varor, tjänster och bostäder,
- hur arbetsgivares skyldigheter i fråga om stöd- och
anpassningsåtgärder under pågående anställning skall regleras,
och
- ett skydd mot diskriminering på grund av sexuell läggning som
tar sikte på det sociala området, dvs. socialtjänsten,
socialförsäkringen och anslutande bidragssystem,
arbetslöshetsförsäkringen samt hälso- och sjukvård och annan
medicinsk verksamhet.
Riksdags- och lagrådsuttalanden
Konstitutionsutskottet har, med anledning av flera motioner om en
samordning av ombudsmännen, uttalat att det inte är acceptabelt
att direktiven till utredningen inte omfattar Barnombudsmannen.
Enligt utskottet bör samtliga ombudsmän under regeringen omfattas
av direktiven till kommittén (bet. 2001/02:KU15). Vad utskottet
anfört har riksdagen gett regeringen till känna (rskr.
2001/02:191).
Vidare har arbetsmarknadsutskottet konstaterat att frågan om
domstolsprocessen i diskrimineringsmål omfattas av
Diskrimineringskommitténs uppdrag. Utskottet har dock velat
försäkra sig om att kommittén noga överväger de olika förslag som
har förts fram i denna fråga och har därför uttalat att
regeringen bör se till att kommittén uppmärksammas på detta (bet.
2002/03:AU03). Vad utskottet anfört har riksdagen gett regeringen
till känna (rskr. 2002/03:104).
I sitt yttrande över den lagrådsremiss som föregick regeringens
proposition 2002/03:65 framförde Lagrådet att de skillnader om
skadestånd för överträdelser av förbud mot diskriminering som
finns mellan olika regleringar kan föranleda såväl teoretiska som
praktiska samordningsproblem. Enligt Lagrådet hade det varit
värdefullt med en mer ingående belysning av de samordningsproblem
som regleringarnas olika utformning kan ge upphov till. Lagrådet
noterade emellertid att liknande samordningsproblem redan finns
enligt gällande rätt samt att problemen får antas komma att
belysas av Diskrimineringskommittén.
Tillkommande uppdrag
Barnombudsmannen
Barnombudsmannens uppgifter och ansvarsområden har behandlats i
proposition 2001/02:96 En förstärkt Barnombudsman. I
propositionen föreslogs vissa åtgärder för att förstärka
Barnombudsmannen och renodla ombudsmannarollen. Bland annat
föreslogs vissa lagändringar för att ge ombudsmannen en ökad
självständighet i förhållande till regeringen. Barnombudsmannen
skulle dock fortfarande vara en myndighet under regeringen.
Socialutskottet ställde sig bakom propositionens förslag till
åtgärder för att förstärka Barnombudsmannen samt noterade att
regeringen har för avsikt att i tilläggsdirektiv ge
Diskrimineringskommittén i uppdrag att se över frågan om
Barnombudsmannens ställning (bet. 2001/02:SoU17). Lagändringarna
trädde i kraft den 1 juli 2002.
Mot bakgrund av vad som här redovisats samt av vad som anförts i
regeringens proposition 2001/02:96 s. 12f och i riksdagens
tidigare tillkännagivande om samordning av ombudsmännen under
regeringen skall kommittén i sina överväganden rörande
ombudsmännen i tillämpliga delar inkludera även Barnombudsmannen.
Tillsynsansvar för bl. a. länsstyrelserna
I dag har Jämställdhetsombudsmannen ansvar för att se till att
bestämmelserna i jämställdhetslagen (1991:433) följs. Den 11
februari 2000 gav statsrådet Margareta Winberg en utredare i
uppdrag att undersöka och bedöma de rättsliga, ekonomiska och
praktiska aspekterna på att utvidga tillsynsansvaret enligt
jämställdhetslagen till att gälla även länsstyrelserna.
Utredarens slutsatser och förslag redovisas i
departementspromemorian Tillsynsansvar över jämställdhetslagen -
en uppgift för länsstyrelserna? (Ds 2001:37). I promemorian
föreslås att även länsstyrelserna skall få tillsynsansvar över
att arbetsgivare i länet följer jämställdhetslagens föreskrifter
om aktiva åtgärder. Förslaget innebär att vissa ändringar skulle
behöva göras i jämställdhetslagen.
Med hänsyn till att kommitténs nuvarande uppdrag inkluderar att
lämna förslag på hur tillsynen över efterlevnaden av en framtida
diskrimineringslagstiftning skall utformas, är det lämpligt att
kommittén i det sammanhanget även beaktar de förslag som
presenteras i promemorian. Om kommittén anser att det är lämpligt
att låta länsstyrelserna få ett sådant tillsynsansvar som
föreslås i promemorian skall den även överväga om ett liknande
tillsynsansvar bör införas beträffande övriga
diskrimineringsgrunder. För flertalet diskrimineringsgrunder är
denna fråga avhängig av kommitténs ställningstagande om aktiva
åtgärder bör införas i arbetslivet även för dessa.
Talerätt för organisationer
En talerätt för organisationer i frågor om diskriminering har
föreslagits av flera instanser, vilka anser att EG-direktiven
kräver en sådan reglering, men något förslag till en sådan
ordning har inte förelagts riksdagen. Detta har flera orsaker,
bl.a. delar regeringen inte bedömningen att direktiven skulle
kräva en reglering angående talerätt för organisationer. Vidare
medger den svenska processrätten som huvudregel inte att
organisationer intar partsställning vid sidan av den egentliga
parten i en process även om kretsen av sakägare och
taleberättigade har breddats under åren.
I kommitténs arbete med att överväga en gemensam lagstiftning mot
diskriminering och hur domstolsprocessen i diskrimineringsmål
skall utformas är det dock naturligt att frågor relaterade till
tillsynen och efterlevnaden av diskrimineringslagstiftningen
behöver ses över. I det sammanhanget bör även frågan om
organisationers talerätt ytterligare övervägas. Kommittén skall
belysa fördelar och nackdelar med att införa en sådan reglering
samt ange hur de organisationer som skulle kunna tillerkännas
talerätt skall avgränsas i rättsligt hänseende.
Instruktioner att diskriminera
Regeringen föreslår i proposition 2002/03:65 att det i den nya
lagen mot diskriminering, 1999 års arbetsrättsliga lagar och
lagen om likabehandling av studenter i högskolan införs
bestämmelser som uttryckligen anger att instruktioner att
diskriminera är diskriminering.
De situationer som omfattas av förbudet är dock begränsade till
instruktioner som lämnas åt någon som står i lydnads- eller
beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller
instruktionen eller gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett
uppdrag. Vidare anförs i propositionen att en instruktion som
inte får effekt i princip inte skall omfattas av
diskrimineringsförbudet.
Flera av ombudsmännen har framfört kritik mot regeringens förslag
i denna del. De har gjort gällande att förbudet inte kommer att
träffa många skyddsvärda situationer och inte kommer att ha någon
praktisk betydelse.
Det finns enligt regeringens mening anledning att närmare
undersöka om det finns behov av såväl ett förbud mot
instruktioner att diskriminera även utan ett lydnads- eller
beroendeförhållande som ett förbud mot sådana instruktioner att
diskriminera som inte leder till ett missgynnande i det enskilda
fallet. Diskrimineringskommittén skall därför överväga behovet av
en sådan reglering och ta ställning till hur ett sådant förbud i
så fall skall utformas och hur överträdelser av förbudet skall
sanktioneras.
Övriga frågor
I proposition 2002/03:65 nämns ett antal frågor som behöver
övervägas närmare. Kommittén skall beakta det som sägs i
propositionen om de frågor som bedöms ligga i kommitténs uppdrag
(prop. 2002/03:65 s. 159, 164, 192-194).
Kommittén skall också beakta vad arbetsmarknadsutskottet uttalat
om domstolsprocessen i diskrimineringsmål liksom vad Lagrådet
uttalat om skadeståndsfrågor.
Vidare skall kommittén i möjlig mån ta till vara erfarenheterna
av tillämpningen av den nya lagen mot diskriminering samt beakta
eventuella brister i den.
Kommittén skall följa de frågor som skall utredas i särskild
ordning.
Tidsramar
Som tidigare har nämnts skall, enligt de ursprungliga direktiven,
kommitténs uppdrag vara avslutat den 1 december 2004. Men hänsyn
bl.a. till de nya uppgifter som kommittén nu får förlängs tiden
för kommitténs uppdrag till den 1 juli 2005. Med ändring av vad
som tidigare angivits skall kommittén dock senast den 3 maj 2004
i ett delbetänkande redovisa uppdraget om ytterligare åtgärder
är nödvändiga eller lämpliga med hänsyn till
likabehandlingsdirektivet 76/207/EEG samt direktiven 79/7/EEG och
86/613/EEG.
(Justitiedepartementet)