Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utbildning för hållbar utveckling, Dir. 2003:68
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 2003-05-22
Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 2003.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall kartlägga och analysera hur utbildningssystem
på alla nivåer arbetar för ekonomiskt, socialt och miljömässigt
hållbar utveckling. För att skaffa sig ett underlag i detta arbete
och i syfte att stimulera till ytterligare insatser inom området,
skall kommittén planera och genomföra ett
internationellt seminarium om "utbildning för hållbar utveckling".
Bakgrund
Världskommissionen om miljö och utveckling (1987), den s.k.
Brundtlandkommmissionen, definierar i sin rapport "Vår gemensamma
framtid" hållbar utveckling som en utveckling som möter behovet
hos nuvarande generation utan att kompromissa med möjligheten för
framtida generationer att tillgodose sina behov. I rapporten
framhålls att aspekten hållbar utveckling måste behandlas
integrerat. Att skapa ekonomisk tillväxt, arbeta för jämställdhet
och bekämpa fattigdom är i detta sammanhang lika nödvändigt som
omsorg om miljön. Dessa principer och Rio-deklarationen ligger
till grund för Agenda 21, den handlingsplan för global
omställning till hållbar utveckling som antogs 1992 vidFN:s
miljökonferens i Rio de Janeiro.
På regional nivå beslutade Östersjöregionens regeringschefer
och utrikesministrar (Council of the Baltic Sea States, CBSS)
i maj 1996 att utarbeta en handlingsplan för omställning till
en hållbar utveckling, "Agenda 21 för Östersjöregionen,
Baltic 21". Arbetet omfattade till en början sju sektorer:
jordbruk, energi, fiske, skog, industri, turism och transport
samt den sektorsövergripande delen fysisk planering. I sina
slutrapporter identifierade samtliga sektorer utbildning som
en viktig faktor för att uppnå hållbar utveckling. I det
gemensamma dokumentet "Agenda 21 for the Baltic Sea Region
- Baltic 21" betonas vikten av att öka medvetandegraden i
samhället i frågor som gäller hållbar utveckling. Samarbetet
utökades enligt beslut av CBSS i april 2000 genom att
utbildning tillfördes som en åttonde sektor.
Vid ett möte i januari 2002 mellan utbildningsministrarna i
Östersjöregionen antogs Agenda 21 för utbildning för hållbar
utveckling, "Baltic 21 Education" (Baltic 21E). Den hade
föregåtts av arbete i ett nätverk som inkluderade såväl
ministerier som skolor, högskolor och frivilliga
organisationer. Genomförandet av Baltic 21E och dess
handlingsprogram är en mycket viktig del i utvecklingen av en
hållbar Östersjöregion. Baltic 21E innehåller en överenskommelse
om mål för utbildningssektorn som helhet och för de olika
delarna av sektorn. Det övergripande målet för utbildning för
hållbar utveckling ansluter till Brundtlandkommissionens
definition av hållbar utveckling. Utbildning för hållbar
utveckling skall vara baserad på integrering av ekonomiskt,
socialt och miljömässigt hållbar utveckling och handlar inte
minst om demokrati, medinflytande och social rättvisa.
Genom FN:s världstoppmöte om hållbar utveckling i september 2002
i Johannesburg, blev begreppet hållbar utveckling med dess tre
dimensioner - den ekonomiska, sociala och miljömässiga -
definitivt erkänt och har börjat omsättas till praktisk handling.
Mötet slog fast att hållbar utveckling skall ligga till grund
för det fortsatta internationella, nationella och lokala
utvecklingsarbetet. Arbetet för hållbar utveckling är ett av
FN:s överordnade mål som manifesterades den 20 december 2002 då
FN:s generalförsamling antog en resolution om ett årtionde för
utbildning för hållbar utveckling med början den 1 januari 2005.
Unesco är huvudansvarig för att ta fram ett genomförandeprogram
för årtiondet. Programmet kommer att behandlas vid 2003 års
generalförsamling.
I regeringsförklaringen anges att Sverige skall vara ett
föregångsland och internationellt pådrivande i omställningen
till en hållbar samhällsutveckling.
Vid världstoppmötet i Johannesburg 2002 underströks att
utbildning har en avgörande betydelse för en hållbar
samhällsutveckling. Det sades bl.a. att alla länder skall
arbeta för att hållbar utveckling skall genomsyra
utbildningssystemens alla nivåer. I det huvudtal som statsminister
Göran Persson höll vid toppmötet betonade han utbildningens
viktiga roll i omställningen av samhällsutvecklingen i en
ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar riktning.
Statsministern aviserade också Sveriges avsikt att inbjuda till
ett internationellt seminarium om utbildning för hållbar
utveckling.
För att fullgöra denna utfästelse skall ett internationellt
seminarium anordnas i Göteborg 5-7 maj 2004.
Uppdraget
En kommitté skall kartlägga och analysera hur utbildningssystem
på alla nivåer arbetar för ekonomiskt, socialt och miljömässigt
hållbar utveckling.
Kommittén skall göra en översikt av erfarenheter av metoder och
arbetsformer som syftar till att stimulera utbildningssystemet på
alla nivåer - från förskola till universitet, särskilt
lärarutbildning - samt folkbildningen att verka för en ekonomiskt,
socialt och miljömässigt hållbar utveckling. I detta uppdrag
ingår att redogöra för hur man, med utgångspunkt i vetenskapliga
rön och i samverkan med det omgivande samhället, kan verka för
att sprida betydelsefull kunskap som stimulerar utbildningssystemet
att genomsyras av idéerna kring hållbar utveckling.
Vidare skall kommittén
- ta fram goda exempel på hur man arbetar med hållbar utveckling
inom skilda kunskapsområden, t.ex. praktisk undervisning inom
olika former av utbildning,
- ge förslag på hur man kan bidra till att bygga nätverk mellan
forskning och utbildning och stimulera till framtagandet av
läromedel med avseende på hållbar utveckling, samt
- ge förslag på hur intresse kan skapas för FN:s årtionde 2005-2015
om utbildning för hållbar utveckling.
För att skaffa sig ett underlag i arbetet att kartlägga och
analysera hur utbildningssystemet på alla nivåer arbetar för
ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling och i
syfte att stimulera till ytterligare insatser inom området, skall
kommittén planera och genomföra ett internationellt seminarium om
"utbildning för hållbar utveckling". De teman som seminariet
kan behandla är t.ex. demokrati (inkl. jämställdhet), hälsa,
hållbara produktions- och konsumtionsmönster, fattigdom, vatten,
klimat, energi och hiv/aids. Seminariet skall kunna inspirera till
att inkludera utbildning för hållbar utveckling i nationella
strategier som är relevanta för hållbar samhällsutveckling.
Kommittén kan, inom ramen för tilldelad budget, besluta om
särskilda uppdrag för konferensens genomförande.
Kommittén kan knyta till sig referensgrupper.
Kommittén skall framställa en skrivelse som utformas som ett
pedagogiskt hjälpmedel inom utbildningsområdet. Skrivelsen
skall översättas och även kunna användas av utbildningspolitiker
nationellt och internationellt för att initiera och stärka
utbildning för hållbar utveckling.
Kommittén förutsätts samarbeta med företrädare för Göteborgs
Universitet, Göteborgs stad, Chalmers Tekniska Högskola och
vetenskapscentret Universeum i Göteborg, samt övriga berörda
myndigheter och organisationer.
Redovisning
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 oktober
2004.
(Utbildningsdepartementet)