Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen om översyn av socialförsäkringsadministrationen (S 2002:14), Dir. 2003:62
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 2003-05-08
Beslut vid regeringssammanträde den 8 maj 2003.
Sammanfattning av uppdraget
Utredningen om Översyn av socialförsäkringsadministrationen
(dir. 2002:166) skall i samband med översynen av
socialförsäkringsadministrationen lämna förslag till
beslutsfunktion vid koncentrerad handläggning av
socialförsäkringsärenden.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 november 2003.
Bakgrund
Frågan om handläggningen av ärenden enligt lagen (1976:380) om
arbetsskadeförsäkring har varit föremål för översyn genom en
särskild utredare, Utredning om ökad koncentration av
handläggningen av arbetsskadeärenden m.m. samt skapandet av en
kunskapsbank, koncentrationsutredningen (S 2002:08, dir 2002:45).
Utredningen överlämnade den 15 oktober 2002 delbetänkandet
Koncentrerad arbetsskadehandläggning för likformighet och
rättvisa, SOU 2002:80.
Den 15 januari 2003 lämnades slutbetänkandet (SOU 2003:1) Att
samla och sprida kunskap om skadlig inverkan och framgångsrik
rehabilitering.
I uppdragsbeskrivningen till koncentrationsutredningen slogs det
fast att det är viktigt att skapa förutsättningar för en mer
likartad bedömning i arbetsskadeärenden. Erfarenhetsmässigt är
fördelen med att koncentrera handläggningen av ärenden med hög
komplexitet, som alla är unika, till färre specialister att
kunskapsnivån och kompetensen hos specialisterna ökar och därmed
kvaliteten på utredningarna. En sådan ordning ökar
förutsättningarna för likformighet i tillämpningen och ökad
rättssäkerhet för de försäkrade och bör få till följd att de
regionala skillnaderna i arbetsskadeärenden minskar. Även den
försäkringsmedicinska utredningen vinner på att
arbetsskadehandläggningen koncentreras. Kunskaperna hålls då mer
samlade och ny kunskap får större genomslag vid den
försäkringsmedicinska bedömningen.
Syftet med att koncentrera handläggningen av arbetsskador till
ett mindre antal försäkringskassor är att kvaliteten på
handläggningen och beslutsunderlagen skall höjas samtidigt som
genomströmningstiden skall minska och hållas på en rimlig nivå.
Koncentrationsutredningen redovisar hur handläggningen kan
koncentreras till mellan en och maximalt fem arbetsskadeenheter
och föreslår en koncentration till tre orter i riket. Vidare
föreslås att ett nytt beslutsorgan, arbetsskadenämnd, inrättas
för prövning av arbetsskadeärenden. Arbetsskadenämnden föreslås
bestå av fem ledamöter, varav tre skall tillsättas av regeringen
eller den myndighet som regeringen bestämmer, och två av
försäkringskassans styrelse. De tre förstnämnda skall vara en
lagfaren ordförande, en läkare och en arbetsmiljöexpert.
Förslaget i denna del har mötts av kritik från flertalet av de
domstolar som har varit remissinstanser. Kritiken kan
sammanfattas enligt följande.
Det är allmänt sett olämpligt att viss sakkunskap skall vara
representerad först vid beslutsfattandet. Sakkunskap bör inhämtas
redan under ärendets handläggning. Den beslutsfattande experten
kommer ofta under nämndsammanträdet att tillföra ärendet nya
uppgifter som har betydelse för bedömningen av ärendet. Ärendet
måste då lyftas ut för att uppgifterna skall kommuniceras med den
enskilde. Detta leder till en fördröjning av avgörandet. Den
sakkunnige läkaren kan komma att hamna i en jävsituation då han
eller hon från sin ordinarie verksamhet har kännedom om den
försäkrade. Frågan om jäv har även lyfts fram i fråga om de
tilltänkta arbetsmiljöexperterna.
Enligt nuvarande ordning beslutar socialförsäkringsnämnd i
flertalet arbetsskadeärenden efter föredragning av tjänsteman.
Nämnden består enbart av lekmän. Socialförsäkringsnämnderna
inrättades år 1987. Tidigare hade, beroende på ärendeslag, beslut
i socialförsäkringsärenden fattats av pensionsdelegation eller
försäkringsnämnd. Pensionsdelegationerna beslutade bland annat om
arbetsskadelivränta. I pensionsdelegationerna ingick bl.a. två
läkare och två ledamöter med särskild erfarenhet av
arbetsförhållanden. Dessa specialister utsågs av
Riksförsäkringsverket (RFV).
Genomförandet av en ny beslutsorganisation 1987 motiverades bl.a.
med att besluten borde fattas av förtroendevalda med erfarenheter
och kunskaper från olika områden. Ingen yrkesgrupp borde ges
företräde enbart på grund av sina yrkeskunskaper.
Socialförsäkringsnämnden borde därför inte, enligt uttalande i
lagförarbetena ha läkare som ledamöter enbart i deras egenskap av
läkare. (SOU 1985:21 s. 69-71, prop. 1985/86:73 s. 24 och s.
37-38 och SfU 1985/86:12 s. 9-11.)
I samma förarbeten diskuterades även ett förslag om att läkare
skulle finnas till hands vid nämndens sammanträden - utan att
delta i avgörandet. Inte heller läkarmedverkan i den formen
godtogs, bl.a. med hänvisning till att ett ärende skulle vara
färdigkommunicerat och klart för avgörande vid nämndens
sammanträde.
De överväganden som låg till grund för avskaffandet av
specialistmedverkan i beslutsfattandet i 1987 års
lagstiftningsärende har, enligt flertalet av de domstolar som
varit remissinstanser, alltjämt bärighet.
Mot bakgrund av den kritik som förslaget om arbetsskadenämnder
har föranlett finns det anledning att ytterligare utreda frågan
om beslutsorganisationen vid koncentrerad handläggning av
arbetsskadeärenden. Beslut i arbetsskadeärenden fattas idag av
socialförsäkringsnämnd och en möjlighet skulle kunna vara att
låta detta vara fallet även fortsättningsvis.
Genom socialförsäkringsnämnder tillförsäkras verksamheten visst
förtroendemannainflytande. Det finns anledning att överväga om
detta kan vara ett tillräckligt skäl för att ha beslutsordningen
med nämnderna kvar vid koncentrerad handläggning.
Koncentrationsutredningen pekar i sitt delbetänkande bl.a. på att
handläggarna kommer att vara högt kvalificerade och
specialiserade. Det kommer också att krävas hög kvalitet på
beslutsunderlagen. Utredaren tar också upp att det är
betydelsefullt att arbetsmiljöinspektion finns på orten och att
arbetsskadeenheterna har mycket erfarenhet och kunskap att
inhämta genom gemensamma seminarier och utbildningar. Enheterna
skall också ha egna resurser i form av försäkringsläkare vilket
gör att dessa läkare specialiseras på arbetsskadefrågor.
Det finns även med denna bakgrund skäl att överväga om
nämndbeslut är ändamålsenliga eller om en ordning med
tjänstemannabeslut är mer fördelaktigt vid koncentrerad
handläggning av arbetsskadeärenden. I det senare alternativet bör
övervägas att ärenden som idag beslutas av socialförsäkringsnämnd
framdeles antingen helt eller i viss omfattning avgörs av
tjänsteman.
Förutom att överväga beslutsformen för de arbetsskadeärenden som
i dag beslutas av socialförsäkringsnämnd, kan skäl också finnas
att överväga beslutsformen vid koncentration även av andra
ärendeslag som beslutas av socialförsäkringsnämnd och då särskilt
i förhållande till den organisationsstruktur som utredningen
kommer fram till bör gälla för socialförsäkringens administration.
Uppdraget
Utredaren skall i samband med översynen av
socialförsäkringsadministrationen lämna förslag till
beslutsfunktion vid koncentrerad handläggning av
socialförsäkringsärenden.
Utredaren skall också lämna förslag till hur koncentrerad
handläggning av t. ex. arbetsskadeärenden kan inordnas i den
framtida organisationsstrukturen.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 november 2003.
(Socialdepartementet)